Reparatie motor meet and greet

Ik heb een vorkpoot van een sv650 die een nieuwe keerring nodig heeft. Ik heb de poot al los en de vorkolie+keerring liggen klaar. Is er iemand die me hierbij wil helpen? Op zich heb ik wel wat ervaring maar dit heb ik nog nooit gedaan. Ik heb zelf niet echt een fijne werkruimte helaas maar kan op m'n andere motor stappen en met de vorkpoot langskomen.
 
Nouja je mag hier wel eens langs komen in Lemelerveld, is wel een dik uur rijden.
Liefst wel door de weeks, met m'n 5 ploegendienst zijn m'n weekenden me vrij kostbaar ;)

Zou je niet allebei vervangen trouwens? Je hebt de voorkant nu toch uit elkaar en heb je gelijk ook frisse olie in beide. Waaraan je ene keerring is overleden is waarschijnlijk ook al gaande bij de andere.
 
@SvB : qua afstand zit ik er wel dichterbij (Beuningen bij Nijmegen). die type voorvork die jij hebt, heb ik 2 keer uit elkaar en weer in elkaar gedaan.
Ben niet de beste / snelste, maar heb het wel met success afgerond. Laat ons weten wie langs mag komen.

Edit: 21 jan 2022: heb een prive berciht gestuurd naar @SvB
 
Laatst bewerkt:
@SvB : qua afstand zit ik er wel dichterbij (Beuningen bij Nijmegen). die type voorvork die jij hebt, heb ik 2 keer uit elkaar en weer in elkaar gedaan.
Ben niet de beste / snelste, maar heb het wel met success afgerond. Laat ons weten wie langs mag komen.
Hoho als hij het met mij wil doen kom ik niet langs hoor :9
Dichterbij is wel praktischer.

Als jullie het gaan doen is het misschien handig die poot weer in de motor te steken. Kun je de kroonplaat gebruiken om hem vast te klemmen. Ik gebruik daar (in geval van 41mm poten) een oude kroonplaat voor van een kortgereden GSX600F als ik de motor niet bij de hand heb.
 
Vandaag met @lionofjudah naar de vorkpoot gekeken. Leuk om iemand van het forum te ontmoeten en het was erg leerzaam. Het bleek dat de "oil lock" vast zat in de vorkpoot.
20220129_110237.jpg

Voor wie geïnteresseerd is; hier een filmpje met uitleg:


Ik dacht dat die zo hoorde te zitten en dan krijg je de poot niet meer in elkaar 😅.

We vroegen ons af of die oil lock wel noodzakelijk is. In een ander filmpje werd gezegd dat ze wel eens weggelaten worden en sommige vorkpoten hebben ze helemaal niet. We hebben hem gewoon teruggezet maar we vonden het wel een interessante vraag, blijkbaar laten sommige mensen hem weg.

Helaas liepen wel tegen een tweede punt aan. De "lock rings" lijken versleten?
Het grijze lijkt versleten te zijn waardoor het koper zichtbaar wordt. Betekend dit dat ze vervangen moeten worden? Dat grijze is dan een soort laagje ter bescherming van de binnenpoot?

20220129_115327.jpg
 
Extra info voor vragen in vorige post #260. Heb een nieuwe setje "bushings" gezocht. Zo zien ze eruit als ze nieuw zijn:

Edit: Vergeleken met @SvB ben ik een groentje qua techniek. :$
 
Laatst bewerkt:
We vroegen ons af of die oil lock wel noodzakelijk is

In het filmpje wat je zelf post wordt de werking uitgelegd. Als de fabrikant het niet een goed idee vond hadden ze de kosten uitgespaard.

De "lock rings"

Lock rings? Op het plaatje kijken we naar de glijbussen. Als de mijne er zo uit kwamen zou ik inderdaad gaan kijken naar vervangers...
Je kan de vork terug in elkaar steken, als alles zonder speling op en neer, in en uit gaat kun je het misschien mee bestellen voor de volgende service?
 
In het filmpje wat je zelf post wordt de werking uitgelegd. Als de fabrikant het niet een goed idee vond hadden ze de kosten uitgespaard.



Lock rings? Op het plaatje kijken we naar de glijbussen. Als de mijne er zo uit kwamen zou ik inderdaad gaan kijken naar vervangers...
Je kan de vork terug in elkaar steken, als alles zonder speling op en neer, in en uit gaat kun je het misschien mee bestellen voor de volgende service?
Ah ja, glijbussen idd. Ik dacht dat lockring de engelse term was en kon even niet op de Nederlandse naam komen. Maar ik kan het verkeerd onthouden hebben hoor.

Ik ga iig maar naar een nieuw setje glijbussen kijken dan 👍
 
Extra info voor vragen in vorige post #260. Heb een nieuwe setje "bushings" gezocht. Zo zien ze eruit als ze nieuw zijn:

De dikkere glijbus lijkt van koper met een grijze metalen coating en de dunne juist andersom. Dan zit er nog wel wat coating op mijn glijbussen maar niet veel..
 
Laatst bewerkt:
Oops, verwijderd... gepost voor ik terechtgewezen werd
 
Ik had wat neergezet voordat ik in het topic ging lezen, een opmerking over een eerdere reply waar mijne op leek was duidelijk. Dus gesloopt.

Was trouwens een antwoord op jou. Over verkeerde dingen leren. Wat nou verkeerd was. Niet volgens het boekje geleerd of intuitief geleerd?

En nu we het er toch over hebben: Je zal me nooit een momentsleutel zien gebruiken, dat breng ik dus verkeerd over op mijn pupillen. Of het fout is of ingerspitzengefuhl??? Ik weet het niet. Bij het repareren van het blok van de 1000 heb ik ook tegen mijn maat gezegd: Pleur weg dat ding
 
Ik had wat neergezet voordat ik in het topic ging lezen, een opmerking over een eerdere reply waar mijne op leek was duidelijk. Dus gesloopt.

Was trouwens een antwoord op jou. Over verkeerde dingen leren. Wat nou verkeerd was. Niet volgens het boekje geleerd of intuitief geleerd?

En nu we het er toch over hebben: Je zal me nooit een momentsleutel zien gebruiken, dat breng ik dus verkeerd over op mijn pupillen. Of het fout is of ingerspitzengefuhl??? Ik weet het niet. Bij het repareren van het blok van de 1000 heb ik ook tegen mijn maat gezegd: Pleur weg dat ding
Gevoel moet je hebben en leren krijgen, mijn leerlingen gebruiken gewoon de moment sleutels.eerst goed leren en dat ze snappen het hoe en waarom.
Ik heb teveel dingen gezien van zelfbenoemde sleutelaars.
 
Misschien scheelt het dat mijn leerlingen al jaren met gereedschap werken maar nog geen versnellingsbak uit een motorfietsblok hebben gewisseld en jouw leerlingen bij een advokatenkantoor werken. Weet je dat aanslaan op een keyboard ook tot dat fingerspitzengefuhl hoort? Aanslageigenschappen van de knoppen gaan heel erg in de vingers zitten. En hang eens een jas tussen je autostoelen, de eerste 3 keer dat je naar 2, 4 of 6 schakelt staat-ie er niet id... okee, de een wat meer dan de ander, misschien. Voor een beginner zeg ik dat een momentsleutel onontbeerlijk is. :Y
 
Misschien scheelt het dat mijn leerlingen al jaren met gereedschap werken maar nog geen versnellingsbak uit een motorfietsblok hebben gewisseld en jouw leerlingen bij een advokatenkantoor werken. Weet je dat aanslaan op een keyboard ook tot dat fingerspitzengefuhl hoort? Aanslageigenschappen van de knoppen gaan heel erg in de vingers zitten. En hang eens een jas tussen je autostoelen, de eerste 3 keer dat je naar 2, 4 of 6 schakelt staat-ie er niet id... okee, de een wat meer dan de ander, misschien. Voor een beginner zeg ik dat een momentsleutel onontbeerlijk is. :Y
 
Laat mij dan maar een beginner zijn.
Ik heb niet de ervaring dat ik met een gerust hart een blok kan opbouwen zonder momentsleutel, graden schijf en micrometers waar ik onder andere de drijfstang bouten op rek kan monteren.
Eindelijk besef ik pas wat voor prutser ik ben.
Onvoorstelbaar dat ik leerlingen mag opleiden.
Ze lezen trouwens ook mee.
 
Laat mij dan maar een beginner zijn.
Ik dacht juist dat je er verder in zat dan ik.

Beetje een maffe reactie, magoe..

Rekbouten, kopbouten, roep maar, allemaal momentsleutelwerk, verboden voor niet momentsleutels.
Richtingaanwijzer, carterdeksel, kuipbeugeltje, generator, carterpan, remklauwtje... allemaal fingerspitzengefuhl...
 
Ik dacht juist dat je er verder in zat dan ik.

Beetje een maffe reactie, magoe..

Rekbouten, kopbouten, roep maar, allemaal momentsleutelwerk, verboden voor niet momentsleutels.
Richtingaanwijzer, carterdeksel, kuipbeugeltje, generator, carterpan, remklauwtje... allemaal fingerspitzengefuhl...
Toch gooi ik een heel stuk lekkerder het anker uit als ik zeker weet dat alles vast genoeg zit.

En ja, mijn momentsleutel doet ongeveer hetzelfde als wat ik zelf doe ondertussen. Maar als ik ergens een getal boven de 100 op m'n teller heb staan rij ik een stuk relaxter als ik zeker weet dat mijn fingerspitzengefuhl me niet net even bij dat ene boutje in de steek heeft gelaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan