Reparatie motor meet and greet

De deksels links en rechts (o.a. koppelingsdeksel); kunnen deze er zonder veel impact worden afgehaald?
Of springen allerlei veren me tegemoet en moet er weer een nieuwe pakking tussen?
 
Je koppeling zit in je carter, daar waar ook je olie zit. Als je iets met je koppeling wilt zal je dus je olie moeten aftappen.

Lijkt me dat je die dan gelijk vervangt, als je toch bezig bent.
 
Je koppeling zit in je carter, daar waar ook je olie zit. Als je iets met je koppeling wilt zal je dus je olie moeten aftappen.

Lijkt me dat je die dan gelijk vervangt, als je toch bezig bent.
Nee hoor!
Ik heb wel eens de koppeling vervangen met carter-olie er nog in.
De motor bijna op z'n kant leggen en sleutelen maar. Daarna weer verder rijden. (met zelfde olie)
 
Dat soort ingrepen doe ik altijd op zo'n bokje.

M'n 990, een GSX600F enz hebben er al in gelegen, gaat prima.
Doorgaans is het lekker gelijk de olie mee te vervangen, maar als dat net een paar maand/km oud is is dat wel zonde. Soms hoeft depakking ook niet nieuw afhankelijk van het model. Bij crossmotoren en m'n KTM zit daar een rubber ring voor aan de koppeling kant. Die kun je echt wel vaker los halen.

1670155963933.png
 
Ok, koppelingsdeksel is minst belangrijk.

De andere kant is zichtbaar aan de buitenkant; dynamo/ontstekingsdeksel.
Hoe zit het met die?
 
Dynamo deksel zit doorgaans wel olie in.
Niet elke motor (ik ben even kwijt wat jij rijdt) maar de meeste wel.
 
Dynamo deksel zit doorgaans wel olie in.
Niet elke motor (ik ben even kwijt wat jij rijdt) maar de meeste wel.
Mijn dynamo van de FZ zit bovenin het blok. Die kan je er zo uitschroeven. Geen drup olieverlies.
Pakking is daar nvt. Op de dynamo zit aan buitenzijde een dikke O-ring. Die druk je in de opening van het blok. Klaar!
 
Hello, ben een overzichtje aan het maken van dingen die ik de komende tijd wil/moet (laten) doen.

Hoor graag wat redelijk is om te doen tijdens deze sleuteldag.
Hieronder een overzichtje en wellicht wordt het later nog aangevuld/aangepast;
  • Vervangen kettingset (als onderdelen op tijd binnen zijn)
  • Vervangen knipperlicht relais
  • Wisselen lampjes voorlicht/achterlicht(?)
  • Vervangen voorvorkkeerringen en olie
  • Vervangen gaskabels en koppelingskabel (als smeren niet genoeg heeft geholpen)
  • Vervangen remvloeistof
 
Laatst bewerkt:
@Alexxx_the_one :
jou lijstje is heel goed te doen.
Ketting: ongeveer 30+
- minuten, als je snel bent. Afhankelijk van o.a. clip schakel of ponsen.
- heeft jouw motor een middenbok?
- hoeveel opblaas zakjes (lidl) hebben wij? Kan je het wiel beetje bij beetje op en neer laten gaan....

remblokken vervangen (tijd sterk afhankelijk van wat er moet gebeuren):
- zuigers schoon bostelen + wassen + check vloeistof niveau. kan in 45 minuten?? hoelang geleden remvloeistof? Als je ruim een jaar is, nieuwe remvloeistof erin , oude eruit + ontluchten. Ontluchten kan een aardige lange klus zijn.

De rest is niet zou arbeids intensief. iemand zou je instructies kunnen geven en jij doet het. Als je vastloopt: even roepen...
Denk dat dit wel handig zal zijn. Dan zijn de experts overal tegelijk bezig. Meest flexibel. Het is het het beste voor de deelnemer, leert hij/zij het meest, hands on!
 
Geen middenbok
Ik heb 1 opblaaszakje thuis
Vloeistof is geheid ouder dan 1 jaar

Wel handig om tegen die tijd even te inventariseren wat ik wel of niet moet meenemen 😁
 
@Alexxx_the_one : nieuwe remklauw seals?? Nu je toch bezig bent. (deze betere monteurs hier, wetenwel goed raad of dat nodig is.... ik zelf, als ik niet weet hoelang ze eropt zitten, zou ze vervangen) Die gaan maar een bepaalde tijd mee. beter voorkomen dan genezen later. Extra paar minuten werk...
 
nieuwe remklauw seals?? Nu je toch bezig bent. (deze betere monteurs hier, wetenwel goed raad of dat nodig is.... ik zelf, als ik niet weet hoelang ze eropt zitten, zou ze vervangen) Die gaan maar een bepaalde tijd mee. beter voorkomen dan genezen later. Extra paar minuten werk...

Onzin. Iets wat niet lekt lekker dicht laten. Heb je ooit een keerring in, bijvoorbeeld, je blok vervangen, 'voor de zekerheid'? Remmen werken wat dat beteft echt niet anders. En de gevaarzetting valt mee als ze gaan lekken. Dat is meestal niet catastrofaal, maar gewoon dat je merkt: hmm, er is wat minder remdruk. Oh, er hangt een druppel onder m'n klauw. Ok, dan ga ik m'n klauwen eens reviseren.

Eventuele zwevende remklauwen zou ik wel ver genoeg demonteren om de glijpennen even na te zien/ in te vetten.
 
@Alexxx_the_one :
jou lijstje is heel goed te doen.
Ketting: ongeveer 30+
- minuten, als je snel bent. Afhankelijk van o.a. clip schakel of ponsen.
- heeft jouw motor een middenbok?
Mss is (kale) ketting te wisselen in 30 min.
Maar Alexxx heeft 't over kettingset (compleet)
Dat gaat meer tijd kosten. (althans: Dat ga ik niet redden in een half uur)
 
Ik zou het aggressiever zoeken. Lampenolie, remmenreiniger, stokjes/priemen/krabbertjes/kwasten.

De aangekoekte bende achter het kapje wat over je voorste kettingwiel zit is verschrikkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Terug
Bovenaan Onderaan