Reparatie motor meet and greet

Leuk idee dit.

Iedereen kan wat basis principes leren over motor onderhoud, en daarbij de basis over hoe dingen werken.
Paar weken terug een heel gezellig sleuteldagje gehad met m'n neef, die kwam stalen remleidingen op z'n Z1000 zetten en ik had wat ander onderhoud te plegen aan mijn motor.

Sowieso af en toe fijn om meer dan twee handjes te hebben tijdens het sleutelen, én hij is naar huis gegaan met basiskennis over hoe een remsysteem werkt, in plaats van te knijpen en er gebeurt iets magisch.


Sleutelen leer je langzaam aan. Als ik vergelijk hoe ik een jaar of twee geleden liep te stuntelen en hoe ik dingen nu aanpak, daar zit verschil in. Je wordt er al doende toch handiger in.
 
Klopt, er is een wereld van verschil tussen pragmatiek en mindfullnes...🙏
 
Zat jij in Havelte , dus?

Nope, sterker ik zat bij de Luchtmacht.
Die konden er toen ook wat van hoor, maar ik ging meestal naar mijn woonplaats. 't Harde zat een club (en grote kazerne waar mijn vader toen werkte)

Met veel 'lucht' met weinig 'macht' moest ik de graspollen wel zeggen hoe het moest :+ uitermate gezellige tijden.

Havelte en 't Harde hadden de communicatie groep van de Amerikanen dan weer wel gemeen. (troposcatter scatter communicatie)
Beide torens zijn ondertussen afgebroken. Ander onderwerp.

Maar gezellig was het altijd.
 
even tussendoor...heb nog niet alle reacties gelezen: iemand gaf de opmerking dat 1 metertje soms beter is, denk dat er tussen de 4 metertjes een kleine verschil kan zitten, maar ga je met 1 overal langs, dan is dat "spot" on. Tenzij, natuurlijk RD een professionele gecalibreerde heeft, dan heb ik niks gezegd ^^
Ik ga eerdaags de carbs van de 750 synchroniseren. Met die tweetakten doe je dat voor het stoplicht, liggend over de tank in 10 seconden, met de 750 is het effe anders. Ik heb dat nog nooit gedaan, heb 4 fonkelnieuwe vacuummeters waarvan er 1 uit de verpakking is geweest en ga dat -trial en error- voor het eerst ondernemen. Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet erg vinden als daar 4 man met een bak koffie op mijn klauwen staan te kijken, van alles wat ik daarin fout doe weet je dat je dat niet na moet doen.
 
De wereld veranderd, dus dit is niet zo vreemd.

De opleiding die jonge monteurs krijgen is natuurlijk gericht op de toekomst.

De wereld van carburateurs, chokebediening en contactpunten is voorbij.

Maar een garage wil ook brood op de plank en degene met de carburateur motor wil daar meestal niet teveel aan uitgeven.
Zo even wat losse opmerkingen uit je post.

De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse motorfietspark is 23 jr...en stijgend al een paar jaar.
Blijkbaar gaat de 'vernieuwing' niet zo hard als groen Den Haag dat graag zou willen hebben...
Rond het millennium waren 3 op de 5 motoren (dus het gros van wat er nog rondrijdt) nog voorzien van carburateurs..
Ik ben het met je eens dat onderwijs gericht is op toekomst, ik zit zelf in het technisch onderwijs, maar ook huidige en vroegere technieken passeren bij ons de revue.

Het blijft koffiedik kijken; de groep oldtimer-liefhebbers is krimpende, maar er zal altijd behoefte zijn aan "kennis van zaken".
Dat zal steeds minder de merkdealer worden, maar een klein niche-zaakje waar een of meer guru's rondlopen.
 
@PLR : elektrisch is nog niet goed genoeg vind ik. De afstand met 1 lading vergeleken met 1 tank benzine is een wereld van verschil. Natuurlijk zijn de duurste elektrische heel goed. Maar he! wil jij bijv. 30K + neerleggen om hetzelfde te doen als een benzine motor (tweedehands ongeveer 1K ~ 2K) ? Ik nog niet. Duurste elekrische: Brutus V9 (400 km actie radius, 32K $, wordt na import misschcien 40K?)

Totdat prijs en prestaties overeenkomen of zelfs beter worden dan benzine motor, dan gaat het snel.
Ik verwacht nog zeker15 jaar lekker rijden met benzine.... tenzij Tesla opeens super goedkope motoren gaat maken, dan stap ik meteen over :+ (maar voor 2K? gaat niet gebeuren......)

Trouwens, een 40K motor in de stad laten 's avonds, beter in een parkeer garage, buiten wordt link.....

on-topic: samen sleutelen beter ^^
 
Laatst bewerkt:
@PLR : elektrisch is nog niet goed genoeg vind ik. De afstand met 1 lading vergeleken met 1 tank benzine is een wereld van verschil. Natuurlijk zijn de duurste elektrische heel goed. Maar he! wil jij bijv. 30K + neerleggen om hetzelfde te doen als een benzine motor (tweedehands ongeveer 1K ~ 2K) ? Ik nog niet. Duurste elekrische: Brutus V9 (400 km actie radius, 32K $, wordt na import misschcien 40K?)
...

Je moet wel eerlijk vergelijken, een nieuwe BMW GS is ook 30K+ en daar rij je ook EV voor. (er is ook een Duc boven de 50k)
En inderdaad beide eigenaren zullen niet snel bij een meet en greet aan hun motor sleutelen anders dan misschien een koffer of andere spiegel.

De klusser zal inderdaad meestal een wat oudere motor rijden en die vind het leuk om daar aan te sleutelen. (gemiddeld gezien, uitzonderingen heb je overal)
 
even tussendoor...heb nog niet alle reacties gelezen: iemand gaf de opmerking dat 1 metertje soms beter is, denk dat er tussen de 4 metertjes een kleine verschil kan zitten, maar ga je met 1 overal langs, dan is dat "spot" on. Tenzij, natuurlijk RD een professionele gecalibreerde heeft, dan heb ik niks gezegd ^^
Nee hoor, die metertjes kun je heel goed vergelijken door alle vier de slangen in je mond te steken, er aan te zuigen en af te lezen. Zo zie je in een oogopslag of ze gelijk zijn.
 
Ik wou met enig sarcasme aangeven dat men niet altijd alle ‘basics’ onder de knie hebben. Hoe minder dit aanwezig is, des te meer men op certificaten en dergelijken vertrouwd
 
Ik hoop dat er gewoon een keer gezellig gesleuteld kan worden zonder gedoe. Het hoeft toch allemaal niet zo ingewikkeld te zijn met het moeten aantonen van vakbekwaamheid etc. Als je adviezen geeft moet je alleen niet over je grenzen heen gaan en als leek dien je een beetje gezond verstand gebruiken en van tevoren wat in te lezen over de klus die je wil (laten) doen. Van te voren duidelijk afspreken dat ieder zelf verantwoordelijk is over zijn eigen motor. Meer is toch niet nodig. Er kan altijd wat fout gaan maar als je met een groepje bent is de kans alleen maar groter dat een eventuele fout wordt opgevangen door de ander.

Als het er een keer van komt lijkt het me erg leuk, ik woon in Gelderland.
 
@Sjefman: Lokatie?

Bergen op Zoom.

Let op trouwens, ik ben geen expert, nergens in, ik doe gewoon het onderhoud aan mijn eigen motor en sleutel graag met vrienden, als dat als kwalificatie mag tellen. :+


edit, via de link naar mijn YT kanaal onder mijn posts kun je de playlist 'Prutsen met Sjef' eens bekijken om een beeld te krijgen... :t
 
Na 1,5 pagina gestopt met lezen, maar vindt het een leuk initiatief.

In mijn brommertijd heten dit beundagen. Iedereen nam dan z'n brommert (al dan niet op de aanhanger) mee en we gingen aan de knutsel.
Het stelde allemaal niet gek veel voor, maar van op het begin een luchtfilter of een ketting wisselen wat toch wel een spannend was bouwde het al snel op naar complete blok revisies.
Veel van die jongens hadden toen nog weinig met techniek, maar zijn nu TD'ers, WTK's etc etc.

Ik zou het hier best een keer willen houden.
Ben ik een motorfiets expert? Nee... Ik ben voor Operationele techniek en machinist naar school geweest en ben aan het werk als techneut.
Denk ik dat ik de beginnende sleutellaar wat bij kan brengen? Zeker wel. Vooral klusjes zoals onderdelen wisselen is het prima te leren op een dag als deze. Het zien van een wirwar en enge onderdelen kan in zo'n dag wel aardig opgehelderd worden omdat je er even niet alleen voor staat als je iets niet los krijgt of even niet snapt.

Hier in de schuur in Lemelerveld kun je aan 4 motoren tegelijk echt makkelijk uitgebreid werken, bij 5 of 6 stuks moeten er wel 2 kleinere klusjes zijn.
Verwacht niet te veel merk/model specifiek gereedschap, maar eigenlijk bijna alle sleutels, doppen etc zijn er wel. Momentsleutels, ultrasoonbak, ontvetterbak, een motorheftafel etc is er ook allemaal.
b20d9891-5124-401f-9418-b1d5afc8e75d.jpg

83cde056-2d49-4480-80ce-cd493582bef7.jpg
 
Mooie sleutelruimte Erwin! 👍
Ik heb een garagebox van 6 x 4, maar die is al zo propvol gevuld dat een deel van m'n stal bij mijn schoonvader staat...
Ik woon in Twente, en Lemelerveld ligt bij Max om de hoek..daar kom ik geregeld 'brommers kiek'n '...
 
@Javelin xj : ik ben maar 1 persoon, heb niet het laatste woord. Meenemen lijkt mij ok. Hangt ook af van waar het is, en of de eigenaar van de garage/ plek. Super voor het tonen van je intresse!
 
Ik ben op zoek naar dat topic van iemand die een motor kocht voor ~ 3000 EUR en de professionele garage die daar voor ~ 3000 EUR onderhoud op pleegde. En nog was hij niet goed 8)7
Juist het gebeurde mij te vaak de profesionele sleutelaars je kan een hoop zelf kijken leren luisteren zo moeilijk is het niet we weten allemaal iets
 
Terug
Bovenaan Onderaan