Reparatie motor meet and greet

Op zich is een blok reviseren niet ècht moeilijk, zolang je netjes/ georganiseerd/ per blokdeel werkt...en het juiste gereedschap hebt (krijgen/ lenen kunt).
De vrees voor het onbekende is vaak groter dan de moeilijkheid van de klus.

1) heb niet de illusie; doe ik wel effe...zaterdagje.
Een revisie kost tijd; meten, uitbesteden van zaken die je niet kunt, onderdelen bestellen...
2) werk georganiseerd; maak zakjes/ doosjes/ bakjes met deelproducten.
Bijvoorbeeld de koppeling, blokboutjes etc etc.
3) regel het juiste gereedschap; ga niet lopen pielen met net-wel-net-niet-grabbelbak-kwaliteit, maar investeer in degelijk spul.
Wil je dat niet; besteed de klus dan uit!
4) werk netjes en schoon; moderne motorblokken (als in; bijna alles na 1970 😁) zijn glijlagerblokken en spelingen zijn minimaal...als in duizendsten.
Vuil of zand geeft meteen schade..

Ik wil best helpen met het (de)monteren van een motorblok, maar heb niet de illusie dat het tijdens een 'pruts & pruttel- frikandellen- meet' gedaan kan worden..
Ik ben zelf ook met een blokje bezig momenteel..iets ouder dan een CB750..
 
Laatst bewerkt:
Mocht er iemand interesse hebben om mee te kijken of zelf een blokje te reviseren de komende weken dan hoor ik t. Bij voorkeur een keer door de weeks.

Moet namelijk sowieso één AM6 6 bak blokje reviseren, maar heb ik nog 3 op de nominatie staan waar de beginnende sleutelaar zich op mag uitleven!
 
Am6 blok? Daar gaan er 2 van in een boodschappentas. 1 hand om op te vangen en de andere om de bouten eruit te trekken
 
Wegen 15 a 20 kg afhankelijk van de uitvoering.
Handje of krikje dr onder als ik de boiten dr uit trek en dan zijwaarts dr uit :9

Flinke boodschappen tas passen dr 2 in idd.

Maar lijkt me voor de beginnende sleutelaar best een grappig en laagdrempelig begin.
 
Vroeger heb ik wel sleuteldagen georganiseerd. Gewoon bij mij thuis.
Maar zou dat nu niet meer zo snel doen.
Het was altijd wel gezellig enzo.
Maar heb nu simpelweg de plek niet meer.
 
Op zich is een blok reviseren niet ècht moeilijk, zolang je netjes/ georganiseerd/ per blokdeel werkt...en het juiste gereedschap hebt (krijgen/ lenen kunt).
De vrees voor het onbekende is vaak groter dan de moeilijkheid van de klus.

1) heb niet de illusie; doe ik wel effe...zaterdagje.
Een revisie kost tijd; meten, uitbesteden van zaken die je niet kunt, onderdelen bestellen...
2) werk georganiseerd; maak zakjes/ doosjes/ bakjes met deelproducten.
Bijvoorbeeld de koppeling, blokboutjes etc etc.
3) regel het juiste gereedschap; ga niet lopen pielen met net-wel-net-niet-grabbelbak-kwaliteit, maar investeer in degelijk spul.
Wil je dat niet; besteed de klus dan uit!
4) werk netjes en schoon; moderne motorblokken (als in; bijna alles na 1970 😁) zijn glijlagerblokken en spelingen zijn minimaal...als in duizendsten.
Vuil of zand geeft meteen schade..

Ik wil best helpen met het (de)monteren van een motorblok, maar heb niet de illusie dat het tijdens een 'pruts & pruttel- frikandellen- meet' gedaan kan worden..
Ik ben zelf ook met een blokje bezig momenteel..iets ouder dan een CB750..
Je mist nog iets!

5) Van alle situaties/ volgordes foto's, foto's en foto's maken!
Het eeuwige kut-mobieltje heeft in deze situatie wel veel nut!
 
Ik vind het een leuk initiatief, kijk graag een keertje mee of een keertje met m’n eigen motor bezig gaan. Ben geen expert. Kom uit Groningen en een eindje ervoor rijden vind ik prima.
 
Ik heb een ZX9R blok in m’n eentje vervangen, zo’n klein hefdingetje van de hbm eronder en wat stoeien. Dan lukt dat. Alles lichter dan dat achterlijk zware blok van de ZX900B is vaak makkelijk zat te doen
Zwaar blok, wat jij ook zegt, kan bij de FZRren losgeschroefd, laten zakken en dan de motorfiets eraf tillen :+

Werkt wel
 
Vroegah (8 jaar geleden) trok ik het blok van m'n VX eruit, voel t nog in m'n rug O-)

970692_501713809878519_487850201_n.jpg
 
als ik even lui mag zijn en niet 8 blz's door hoef te lezen , is er al iets geopperd of iets concreets ?
 
Samengevat is eenieder een beetje in afwachting van de Coronavrijheid. /nog geen concrete datums iig
 
Zoals ik eerder aangaf:
Ik heb ruimte voor 1 of 2 personen die wat basis sleutelwerk willen proberen.
Zoals aangegeven een paar 6 bak brommer blokjes als slachtoffer en ook nog wel een setje voorvorkpoten die nieuwe keerringen kunnen gebruiken.
Ik werk ploegen dus het liefst een keer doordeweeks.
Maw: Aspirant sleutelaars, geef maar aan als dit wat lijkt.
 
@LePensZeur Ik ben de lijsje van mensen en lokaties aan het updaten wanneer mensen doorgeven als ze mee willen doen. Op basis daarvan kan men in principe afspraken met anderen maken. Zit dit bericht in post #1
 
Laatst bewerkt:
Dat zouden we dus met 3 personen in Hendrik-Ido-Ambacht of Alblasserdam of Papendrecht kunnen sleutelen. Ik heb een garage beschikbaar en gewoon handgereedschap, momentdleutels en vacuüm meters. Maar geen stroom of toilet of stromend water daar. Wel een paar acculampjes. Huis is 500m verderop. Dan is de verdere vraag welke werkzaanheden gaan we doen? We beginnen met een beurt aan een motorfiets neem ik aan. Kortom hoe gaan we dit in het vat gieten. @BroemBoer en @Eelco36 laat maar horen wat jullie willen.
 
Ik beschouw mezelf als redelijk gevorderde beunhaas, dus zoek mijn bijdrage vooral daarin. + gezelligheid :P. Zelf heb ik (nog) geen sleutelhok wat groot genoeg is voor zoiets, maar als ik mensen kan helpen of uitleg kan geven dan doe ik dat graag. Misschien goed om inderdaad te starten met kleine reparatie of beurt aan iemand zn fiets?

(ik zat al te denken, maar ik moet alleen mijn hendels nog een keer vervangen, niet echt heel spanned/leerzaam denk ik?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan