Reparatie motor meet and greet

Ik ga in enkele weken mijn achterband vervangen van BT-45 naar een BT-46 (tubeless). Heb een frame liftje die ik onder mijn motor doe, dan kan ik veilig mijn achterwiel verwijderen. Nieuwe ventiel erin ook. Achterwiel passief balanceren, Wiel uitlijnen en juiste ketting spanning. 2de keer dat ik mijn achterwiel doe. Heb je het gezien bij mij, kan je je eigen motor ook gemakkelijk zelf doen. Kan je meteen kijken wat je qua gereedschap nodig hebt om het zelf te doen.

Edit: daarnaast ook checks mogelijk: trommel rem check, ketting lengte te lang of nog ok (Versleten?)

Benodigde gereedschap kosten verdien je gemakkelijk terug, daarnaast kan je zelf inplannen wanneer je het wilt doen, daardoor kan je blijven motor rijden. Verlies je geen tijd met brengen , ophalen motor van/naar motorzaak.

Als er iemand mee wil kijken, cq meedoen, PM mij. kost mij ongeveer 1,5 uur. bij elkaar. Gratis Ranja of Chocolade melk daarna. ^^

locatie Gelderland, Beuningen
 
Laatst bewerkt:
(ik zat al te denken, maar ik moet alleen mijn hendels nog een keer vervangen, niet echt heel spanned/leerzaam denk ik?)
Zal je soms verbazen.
Toen wij 16 waren konden we echt nog helemaal niks en vonden we onszelf echte sleutelaars als we een luchtfilter vervangen hadden _O-

Dat liep al snel uit de klauwen naar complete blorevisies (met wisselend resultaat in het begin), maar die eerste stapjes waren toch t spannends.

De huidige generatie (eigenlijk mijne ook al) leert nog maar heul weinig met de handen thuis en op school al helemaal niks.
 
We zijn als ervaren sleutelaars met twee man meer dan een dag bezig geweest om het standaard stuurtje op mijn RD te zetten. Je weet niet half hoeveel extra's dat even meeneemt
 
Haha remleidingen en elektra kabels tekort natuurlijk _O- Zitten je spiegels ook op je bediening? Dan zullen die ook wel net verkeerd gedraaid zitten natuurlijk.

"Even" een setje risers op een klein crossertje zetten... Bijna dezelfde uitdaging.
 
Haha remleidingen en elektra kabels tekort natuurlijk _O- Zitten je spiegels ook op je bediening? Dan zullen die ook wel net verkeerd gedraaid zitten natuurlijk.
Nee niet eens, het is meer terugbouwen naar hoe die was. Dus alles past. De remslangen moeten terug van opzekop naar rightsideup, de koppeling en gaskabel loopt anders, de originele knippers moeten bijmekaar gezocht, dat soort dingen allemaal, incluis ontluchten, (kutklus bij Yamaha).
 
Ik beschouw mezelf als redelijk gevorderde beunhaas, dus zoek mijn bijdrage vooral daarin. + gezelligheid :P. Zelf heb ik (nog) geen sleutelhok wat groot genoeg is voor zoiets, maar als ik mensen kan helpen of uitleg kan geven dan doe ik dat graag. Misschien goed om inderdaad te starten met kleine reparatie of beurt aan iemand zn fiets?

(ik zat al te denken, maar ik moet alleen mijn hendels nog een keer vervangen, niet echt heel spanned/leerzaam denk ik?)
Ach ja, als je alternatief is om het buiten op straat te doen, dan is het misschien wel wat om dat maar even onderdak uit te voeren. Ik heb geen brug, maar dat is voor dit werk geen probleem. "Vroeger" was sleutelen idd een gezellige aangelegenheid, maar dat is dan wel (ruim, ahem) 30 jaar geleden. Maar wellicht meldt @BroemBoer zich nog met meer werk. Ja, en ik heb ook nog wel een beurtje te doen aan één van m'n fietsen.
 
Maar wellicht meldt @BroemBoer zich nog met meer werk.

Mijn fiets heeft nieuwe banden nodig en er moet even gekeken worden naar de voorrem... Vind hem gevoelsmatig slapjes remmen terwijl er genoeg vlees op de blokken en schijven lijkt te zitten.

En waarschijnlijk bedenk ik vast nog wel iets in de loop van de tijd. 😆
 
@Traffic Taurus en ik gaan hier in Lemelerveld 04-06 zijn voorvork olie verversen, balhoofd en achterbrug lagers inspecteren/smeren.

Nog iemand die dat een leerzaam klusje vindt? Eventueel kan een ander klusje dan ook, plek zat.
Vind olie van de voorvork verversen niet een leerzaam klusje, wel een kutklusje. Als je nog een voorvork extra zoekt :)
 
Mijn fiets heeft nieuwe banden nodig en er moet even gekeken worden naar de voorrem... Vind hem gevoelsmatig slapjes remmen terwijl er genoeg vlees op de blokken en schijven lijkt te zitten.

En waarschijnlijk bedenk ik vast nog wel iets in de loop van de tijd. 😆

Mijn fiets heeft nieuwe banden nodig en er moet even gekeken worden naar de voorrem... Vind hem gevoelsmatig slapjes remmen terwijl er genoeg vlees op de blokken en schijven lijkt te zitten.

En waarschijnlijk bedenk ik vast nog wel iets in de loop van de tijd. 😆
We kunnen de remvloeistof eens vervangen. Maar wellicht dat het een rem net van de glijpennen is, die moeten ook goed kunnen bewegen. En mogelijk een rvs remleiding monteren. Wat voor motor gaat het over?
 
We kunnen de remvloeistof eens vervangen. Maar wellicht dat het een rem net van de glijpennen is, die moeten ook goed kunnen bewegen. En mogelijk een rvs remleiding monteren. Wat voor motor gaat het over?

Zou best kunnen, de motor werd (door vorige eigenaar) erg weinig gebruikt. Gaat om een CBF500 ABS uit 2005.
 
@BroemBoer: als je toch zoveel vervangt, is het misschien ook beter om de remklauw te voorzien van een nieuwe revisie setje? De seals gaan ook maar een bepaalde tijd mee. kan je meteen kijken of er geen verstoppingen zijn, of de remklauw zuigers ok zijn, etc. Zou naar zijn als de klauw gaat lekken, kan je weer opnieuw zowat alles doen....

Lees dat remklauw seals ongeveer 75.000 miles of 10 jaar meegaan. Als je exact weet wanneer de vorige revisie was, dan ok, anders voor de veiligheid misschien toch doen?

10 jaar klinkt wel erg lang. Gaan remklauw seals echt zo lang mee?

Bron:
 
Ik zou dat doen zodra je blokken gaat vervangen, of pas als ze gaan lekken.
Een keerring preventief vervangen, vooral eentje waar je naderhand ook in 5 minuten bij kan, vind ik niet nodig.

Je zou een fatsoenlijke inspectie kunnen doen. Remklauwen er even af schroeven, blokken er uit en kijken naar de staat van de zuigers, hoeveel corrosie er zichtbaar is, of alles nog soepel beweegt enzovoorts. Is er niks aan de hand? Even een borsteltje met wat sop er doorheen, is het gelijk weer schoon en terug monteren. Lijkt het allemaal een beetje krokant, loopt alles niet zo soepel meer? Dan een revisiekitje bestellen.
 
Zou best kunnen, de motor werd (door vorige eigenaar) erg weinig gebruikt. Gaat om een CBF500 ABS uit 2005.
Hier 0,0 ervaring met ABS, ik heb alleen maar ouwe troep. Zelf vervang ik de keerringen in de remklauwen alleen als het lekt of als ze eruit moetenwanneer de remzuiger(s) eruit zijn gehaald. En er veel corrosie is.
 
Ik vind het idee van Lion wel leuk. Met een paar gelijkgestemden wordt het vast gezellig. Binnen de kortste keren gaat het om de BBQ in plaats van motoronderhoud.
Waar kan ik me inschrijven voor de BBQ 2023 en enkele tips zouden zeker welkom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dag @McWolff , ik schrijf je in de eerste pagina. Daar staat een lijst met mensen. de meesten kunnen wel sleutelen. Lees alle pagina's als je tijd hebt, anders even een nieuwe reactie wat je wilt leren, dan reageert iemand wel.

Geef ook alsjeblieft in welke provincie en misschien rondom welke stad / dorp je iets wilt meedoen. dan kan ik dat ook opschrijven. maakt het zoeken gemakkelijker.
 
Mijn fiets heeft nieuwe banden nodig en er moet even gekeken worden naar de voorrem... Vind hem gevoelsmatig slapjes remmen terwijl er genoeg vlees op de blokken en schijven lijkt te zitten.

En waarschijnlijk bedenk ik vast nog wel iets in de loop van de tijd. 😆
Heb recent de transalp voorzien van stalen remleidingen, is niet eens zo gek duur om te vervangen en eens te testen of je gevoel daarmee verbetert word:) Voor en achter was 75euro ongeveer banjobouten alles incl. wat nieuwe remvloeistof erin en 👌
 
Kwam deze link forum post tegen van @Clank , wel interessant om te vermelden dat motorrijders zijn met hart en kennis. Er zijn er natuurlijk meer goede sleutelraars, ben bezig hier en daar wat te verzamelen. Ik heb zelf nog geen ervaringen met anderen in deze forum, maar kan geen kwaad om vertrouwensbanden op te gaan bouwen: De garage van Clank Zal deze link ook op pagina 1 plaatsen, Sommigen lezen niet meer dan 1 pagina...

@Clank : Er is kans dat ik in de toekomst langs zou willen komen met mijn oudje. Motor revisie ^^. 51.000 miles op mijn CB750, ben van plan met 99,000 miles een afspraak te maken. Schat 2 jaar later. Ga ervan uit dat wij dan beide nog leven en sterk zijn. ^^
Of kan iets eerder, kom dan gewoon een keer langs voor een glas water of wat voorradig is. Heb zelf alleen mijn motor, moet nog kijken hoe ik dan ga reizen tegen die tijd. Misschien heb ik dan ook een autootje...
 
Laatst bewerkt:
Kwam deze link forum post tegen van @Clank , wel interessant om te vermelden dat motorrijders zijn met hart en kennis. Er zijn er natuurlijk meer goede sleutelraars, ben bezig hier en daar wat te verzamelen. Ik heb zelf nog geen ervaringen met anderen in deze forum, maar kan geen kwaad om vertrouwensbanden op te gaan bouwen: De garage van Clank Zal deze link ook op pagina 1 plaatsen, Sommigen lezen niet meer dan 1 pagina...

@Clank : Er is kans dat ik in de toekomst langs zou willen komen met mijn oudje. Motor revisie ^^. 51.000 miles op mijn CB750, ben van plan met 99,000 miles een afspraak te maken. Schat 2 jaar later. Ga ervan uit dat wij dan beide nog leven en sterk zijn. ^^
Of kan iets eerder, kom dan gewoon een keer langs voor een glas water of wat voorradig is. Heb zelf alleen mijn motor, moet nog kijken hoe ik dan ga reizen tegen die tijd. Misschien heb ik dan ook een autootje...
Wow, men verwacht meer van mij dan ik daadwerkelijk kan. Kom wel een heel end maar motorblok revisie zou ik niet aan mezelf uitbesteden. Heb wel eens een xr600 de versnellingsbak van gefixt, maar duurtlang, is niet mn hobby en kost wel eventjes wat meer dan een dagje.

Zelf ben ik er tegenwoordig van overtuigd dat als je blok naar de klote is, je er beter een ander in kan hangen. Goedkoper en ook goed genoeg om lang plezier van te hebben.
 
Kwam deze link forum post tegen van @Clank , wel interessant om te vermelden dat motorrijders zijn met hart en kennis. Er zijn er natuurlijk meer goede sleutelraars, ben bezig hier en daar wat te verzamelen. Ik heb zelf nog geen ervaringen met anderen in deze forum, maar kan geen kwaad om vertrouwensbanden op te gaan bouwen: De garage van Clank Zal deze link ook op pagina 1 plaatsen, Sommigen lezen niet meer dan 1 pagina...

@Clank : Er is kans dat ik in de toekomst langs zou willen komen met mijn oudje. Motor revisie ^^. 51.000 miles op mijn CB750, ben van plan met 99,000 miles een afspraak te maken. Schat 2 jaar later. Ga ervan uit dat wij dan beide nog leven en sterk zijn. ^^
Of kan iets eerder, kom dan gewoon een keer langs voor een glas water of wat voorradig is. Heb zelf alleen mijn motor, moet nog kijken hoe ik dan ga reizen tegen die tijd. Misschien heb ik dan ook een autootje...
Voor een bakkie mag trouwens ook gewoon altijd hoor, hoeft niks voor te sleutelen te zijn.
 
De eerste beundag met @Traffic Taurus is een feit.

Vandaag van mijn voertuigen 4 banden gewisseld, extra adapters gedraaid voor de bandenmachine (had niks voor dunne assen) en een bende prularia verwijderd voor Circuitdag Vledderveen morgen.
Van zijn motor de achteras en het hele linksysteem gesmeerd. Zei het geval niet dat 1 lager helemaal aan gort was. Maar hij moest wel naar huis vanavond... Lager van een Funduro bleek dezelfde buitendiameter te hebben. Er in geperst, andere pasbus gedraaid en er in.

Tevens nog een XJ600 opgehaald samen, maar dat is een heel ander verhaal!

Wel leuk om te zien wat voor verschil er is tussen doorgeleerd theoretisch technicus en vooral praktisch geleerde. Vult elkaar mooi aan!
 
Vandaag een eerste reparatie meet&greet gedaan met @RobdeW .

Het idee ontstond in het GSX-F topic, toen hij problemen had met zijn remlicht. We besloten ook gelijk de LSL superbike kit te installeren. Uiteindelijk heeft hij zijn remlicht problemen zelf opgelost maar voor de gezelligheid besloten we dan toch samen die LSL kit te installeren.

Het was heel gezellig, leuk om je te leren kennen Rob, we hebben lekker samen kunnen prutsen en het resultaat mag er wezen!
Zoals het begon:

DSC_2458.JPG


We begonnen dus rustig aan spullen te demonteren van het originele stuur. Toen kwam er ter sprake dat de voorvorkolie in geen tijden ververst was. Laat ik nu nog een volle fles en een paar restjes voorvorkolie hebben staan. :t
We hadden de tijd dus voorwiel gedemonteerd, een poging gedaan tot het spatbord er af te schroeven maar helaas, één boutje kregen we er niet uit. Ik was heel bang hem dol te draaien (het kopje begon al mee te geven zeg maar) dus we hebben besloten het spatbord maar vast te laten zitten aan één vorkpoot.

Het verwijderen van de vorkpoten maakte het werk aan het stuur ook makkelijker, omdat alle kabels in plaats van vóór de poten langs, achter de poten langs moesten gaan lopen, om de lengte vrij te maken voor het hogere en bredere stuur.

Na een beetje prutswerk was hij best kaal:

DSC_2464.JPG
DSC_2465 (2)_LI.jpg


Zogezegd, de vorkpoten open gedraaid, er achter gekomen dat één van de doppen er scheef in geschroefd was (gelukkig het schroefdraad niet te erg beschadigd, we hebben hem gewoon weer goed kunnen monteren), en dat er een andere kleur olie in beide poten zat.:X
Misschien maar goed dat we toch besloten er iets aan te doen....
Helaas was de o-ring om de poot af te sluiten kapot gegaan door het scheef monteren, deze sloot dus niet meer af. We hebben het provisorisch opgelost door een paar gangen teflontape rond het schroefdraad te wikkelen. Volgende demontage maar een o-ring bestellen, maar voorlopig is hij dus dicht.

Hieronder staan de poten uit te druipen. We hebben ze volgens fabrieksopgave met verse 10w vorkolie afgevuld met de standaard luchtkamer van 102mm.

DSC_2466.JPG


Om de nieuwe spullen te monteren moest het oude stuur er af, en alle onderdelen moesten natuurlijk overgezet worden. Het verbindingsslangetje van de rempomp naar de splitter onder de kroonplaat moest vervangen worden door een langere (inclusief verse ringetjes netjes meegeleverd in de kit). De gaatjes die dienen om de knoppenwinkel links en rechts de lokaliseren moesten we zelf boren in het stuur. Even spannend... boor je wel goed? Zit het echt wel op de juiste plek... Het voelt tegennatuurlijk om met een centerpunt te moeten slaan op een nieuw stuur en gaten te moeten boren maar het is gelukt, in één keer goed! :+:o

Alles paste prima. Het ziet er een beetje gek uit dat de vorkpoten doorsteken maar dat hoort. Normaal bedekt het originele stuur de gehele kroonplaat, dus ligt de bovenkant van de poten gelijk met bovenkant stuur. Nu steken ze dus door. We hebben ergonomisch de hendels een beetje fatsoenlijk geplaatst, de remmerij gevuld en ontlucht en toen waren we min of meer klaar.

Na 6x gecontroleerd te hebben of alle kabels netjes vrij liepen, nergens achter blijven haken en zo besloten dat het goed was.
Dit is het resultaat:

DSC_2470.JPG


Met blije Rob in een heel relaxte zithouding:

DSC_2473.JPG





Missie is geslaagd. We hebben een leuke ochtend gehad, het was erg gezellig!
We hebben dus zelfs meer kunnen doen dat eerst verwacht en alles wat we hebben gedaan is nog een verbetering ook. Wat wil je nog meer?

Even rijden natuurlijk!*O*
Ik heb even een stukje met hem mee gereden, een paar leuke weggetjes in de buurt laten zien en ik mocht het zelfs even uitproberen. Het zit véél relaxter. Het zit lekker breed en rechtop, het lijkt qua zithouding een compleet andere motor. Erg geslaagd overigens.

IMG-20210605-WA0006.jpg



Als afsluitende noot;
Ik vind het heel grappig om aan het gefacelifte model te sleutelen. Ik ben natuurlijk mijn eigen GSX-F gewend en dacht dat de facelift nagenoeg gelijk was, op een andere cockpit en kont na. Totdat je gaat sleutelen. Er zitten best wat subtiele verschillen in de twee motoren. Erg leuk om te zien.



@RobdeW als je nog wat toe te voegen hebt hoor ik het wel! Schrijf jij het verslag in het GSX-F topic? :+O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan