Reparatie project

Status
Niet open voor verdere reacties.

MotoMarz

MF veteraan
16 apr 2003
21.055
985
Lelystad
OK, ja, sorry!
Dit gaat over een auto.

Ik plaats het hier omdat er op MF ook genoeg mensen zijn die aan auto's sleutelen.
Ja natuurlijk kan ik ook andere fora opzoeken, maar als ik hier verder kan komen, dan graag.

Dus, alvast bedankt voor de input!


Het gaat om een Alfa Romeo 156 Sportwagon uit 2002 van een vriendin van me.
2.0 JTS, met de nodige km's (stand weet ik niet precies, maar gaat over de 150K geloof ik).

Motorisch helemaal in orde!
Buitenkant heeft natuurlijk de nodige sporen van de 18 jaar.

Het probleem:
Komt niet meer door de APK door slechte remlijnen, en slechte schokdempers (alleen vóór geloof ik.)
De betreffende garage heeft geen trek om dit te repareren, een en ander zit beetje vastgeroest.
En natuurlijk is het voor hun niet zo rendabel om zo'n oude auto op te lappen.
Daarnaast gebruiken ze daar alleen merk-onderdelen, zodat het ook nog eens de hoofdprijs gaat kosten.
Maar daarentegen is het bod wat ze doen om deze auto in te ruilen voor een andere, ook heel mager...

Volgens mij is het met wat geduld en tijd, met de hier op MF veel genoemde methodes, best te doen
om alles netjes los te maken, en de slechte onderdelen keurig te vervangen.

Ruimte heb ik op zich wel in de schuur.
Onderdelen zijn aan te komen.
Dus blijft tijd, geduld en de uren die wel in het werk gaan zitten over.

Nou de vragen:
Is het het waard om dit project op te pakken?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Iemand zin om te helpen?
 
Wat bedoel je met remlijnen? Ik neem aan dat je remleidingen bedoelt en dat is makkelijk te repareren voor een monteur.

En wat vast zit komt met goed gereedschap weer los.

Je moet er ff bij vertellen welke locatie je zit, misschien zit er iemand in de buurt die kan helpen.
 
Net zoals hij zegt, denk ik.

Slechte remlijnen door aangeroeste remklauwen, remvoering, remschijven.

Dat worden waarschijnlijk nieuwe onderdelen en de klauwen reviseren.
Lijkt mij goed te doen en een leuk project.

Op een liefhebbers forum weet men vaak ook wel de weg naar goeie vervangende onderdelen.

Hou er wel rekening mee dat je nog meer tegenkomt dan alleen het genoemde.
 
2002 met 150k ? das geen oudje, maar een jonkie joh..
Restaureren.. * hihi *
... schud hoofd.. iets met verwende mensen .. :+


remleidingen zijn met het juiste gereedschap eenvoudig zelf te vervangen.
rem fels set , setje kost minder als het laten doen. remleiding bij de lokale onderdelen boer om de hoek op rol.

remklauwen reviseer ik niet meer, maar vervang direct door nieuwe ( aftermarket )
( kosten nagenoeg hetzelfde, neem even m'n bmw koekblik als voorbeeld )

Schokbrekers ( indien niet een of andere exoot ) , ook van ebay voor een doos eieren en en appel.
Eventueel compleet met veren en taatspot om het wisselen makkelijker te maken.
( die veren kunnen zonder de goede set veerspanners een hoerenklus zijn ) , en gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Als dat het enige is, zie ik dat *naar mijn begrippen* als een -makkelijke apk- voor dat jaar.

Shop in Duitsland voor de onderdelen. ( of site als autodoc.nl )



Oh remleidingen is de laatste jaren een aandacht-puntje.. "puntje vliegroest" en ze vinden het al afkeur.
Wat je ook kan doen, is schuren .. en even los gaan met de tectiel. ( rest ook meepakken, valt t niet op )
En dan bij een andere hem laten herkeuren :)

Zover ik weet , tenzij het anders is geworden, zijn schokbrekers géén apk afkeur punt. ( tenzij de veren zijn gebroken )
of ze -los- zitten.


Als ik het zo lees ..
Wielen d'r af .. het een en ander goed schoonmaken...
Verse bus tectiel d'r overheen en nog eens proberen bij een ander.
 
Laatst bewerkt:
2002 met 150k ? das geen oudje, maar een jonkie joh..
Restaureren.. * hihi *
... schud hoofd.. iets met verwende mensen .. :+

:^

Mijn 156 (2.5 V6) uit 2000 heeft bijns 270 k op de klok staan.

Vorige week hebben we een andere gekocht en deze zal waarschijnlijk eind deze week weggaan..

@TS: check ook vooral de bodem heel goed: je zal niet de eerste zijn waarbij de bodem krokant is en je eindigt met een Fred Flintstone auto ;)

EDIT: kijk eens op www.alfaromeo156club.nl daar is veel info te vinden op het forum en daar worden ook nog weleens diverse onderdelen aangeboden.
 
Een technische vragen rij omtrent een auto hoort hier niet op motor-forum.
Dus ik ga geen antwoord op je vragen geven.
Kijken hoe lang het duurt eer forum beheer dit sluit.
Brommers mogen niet,,autos ook niet.
Er zijn andere forums voor.
👋👋👋👋
 
Een technische vragen rij omtrent een auto hoort hier niet op motor-forum.
Dus ik ga geen antwoord op je vragen geven.
Kijken hoe lang het duurt eer forum beheer dit sluit.
Brommers mogen niet,,autos ook niet.
Er zijn andere forums voor.
👋👋👋👋

Misschien moet je even op “rapporteer” drukken, dan gaat het proces vaak wat sneller :+
 
OK, ja, sorry!
Dit gaat over een auto.

Ik plaats het hier omdat er op MF ook genoeg mensen zijn die aan auto's sleutelen.
Ja natuurlijk kan ik ook andere fora opzoeken, maar als ik hier verder kan komen, dan graag.

Dus, alvast bedankt voor de input!


Het gaat om een Alfa Romeo 156 Sportwagon uit 2002 van een vriendin van me.
2.0 JTS, met de nodige km's (stand weet ik niet precies, maar gaat over de 150K geloof ik).

Motorisch helemaal in orde!
Buitenkant heeft natuurlijk de nodige sporen van de 18 jaar.

Het probleem:
Komt niet meer door de APK door slechte remlijnen, en slechte schokdempers (alleen vóór geloof ik.)
De betreffende garage heeft geen trek om dit te repareren, een en ander zit beetje vastgeroest.
En natuurlijk is het voor hun niet zo rendabel om zo'n oude auto op te lappen.
Daarnaast gebruiken ze daar alleen merk-onderdelen, zodat het ook nog eens de hoofdprijs gaat kosten.
Maar daarentegen is het bod wat ze doen om deze auto in te ruilen voor een andere, ook heel mager...

Volgens mij is het met wat geduld en tijd, met de hier op MF veel genoemde methodes, best te doen
om alles netjes los te maken, en de slechte onderdelen keurig te vervangen.

Ruimte heb ik op zich wel in de schuur.
Onderdelen zijn aan te komen.
Dus blijft tijd, geduld en de uren die wel in het werk gaan zitten over.

Nou de vragen:
Is het het waard om dit project op te pakken?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Iemand zin om te helpen?
Kijk wat de onderdelen gaan kosten en streep die weg tegen hoe gehecht je/zij aan die auto is. Kijk ook goed welk gereedschap je nodig gaat hebben en reken alle gereedschappen die je moet aanschaffen mee.

remleidingen zijn goed na te maken, een bedrijf vind je vast wel op het www.

150K is alweer 144k geleden voor de Peugeot die wij hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan