Reparatie Suzuki GSX550ES (1986)

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.

Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!

Eerst maar eens wat foto's van de motor :)

312580_306781609338708_100000206145190_1486331_1401741984_n.jpg

311721_306781679338701_100000206145190_1486332_1149731951_n.jpg

310633_307276599289209_100000206145190_1488044_870693449_n.jpg


Totaalplaatje fiets met stoere man er op.. 8-) :P
320520_276696942371109_100000924166729_849221_1497178935_n.jpg


De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.

De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
317190_309847939032075_100000206145190_1500279_291048340_n.jpg


Wat ik toen gedaan heb:

Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )

Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar :)

Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
305377_309848355698700_100000206145190_1500286_1023424713_n.jpg


Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.



Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
296071_309854575698078_100000206145190_1500295_1777792429_n.jpg


En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
318632_309854539031415_100000206145190_1500294_875191569_n.jpg



Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.

Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?

Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..

De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
298108_309848332365369_100000206145190_1500285_1609863169_n.jpg


Zo ver ben ik nu dus.

Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb een tip:

Gebruik geen multimeter van de bouwmarkt, vooral niet om weerstanden te meten.
Best kans dat die afwijkende waarden aan het meetinstrument liggen.

Zo kwam ik in 1986 bij de motorzaak voor een nieuwe spanningsregelaar voor mijn GSX400E.
Volgens mijn metingen was die kapot.
De motorzaak had een beter meetapparaat, de spanningsregelaar was nog goed! *O*
Helaas bleek toen de dynamo doorgebrand te zijn. -O-
 
Normaal gesproken ben ik het volledig met je eens!

Echter het volgende: dit is niet mijn werkplaats, ik zou wél mijn fluke mee kunnen nemen.
Ook is het zo dat ik hier de beschikking heb over testapparatuur voor multimeters ( dát dan weer wél :P ) en daaruit bleek dat dit goedkopie elro dingetje prima functioneert, en daarmee de noodzaak voor een andere mulitmeter weer teniet doet. :P
 
Normaal gesproken ben ik het volledig met je eens!

Echter het volgende: dit is niet mijn werkplaats, ik zou wél mijn fluke mee kunnen nemen.
Ook is het zo dat ik hier de beschikking heb over testapparatuur voor multimeters ( dát dan weer wél :P ) en daaruit bleek dat dit goedkopie elro dingetje prima functioneert, en daarmee de noodzaak voor een andere mulitmeter weer teniet doet. :P

Maar de keerzijde is dan weer dat je gemeten onderdelen wel stuk zijn. '(
 
Meedenkmodus.......


Weet je of die jiffy-schakelaar een maak- of breekcontact heeft?
Mocht het een breekcontact zijn, doet de motor het niet, als je de
draden "aan elkaar knoopt".
Zomaar een meedenkmoment....... :$
 
Heel goed Michel, zeggen wat je denkt! :)

Degene van wie de werkplaats is ( B. Bouwmeester, de racers hier zullen hem wel kennen ) vroeg dat óók aan mij, waar op ik zei:

Nou, ik wéét het niet maar volgens mijn logica zou er een maakcontact op "moeten" zitten ( dus als de draden aan elkaar geknoopt zitten hij het doet )

Waaróm dan? vroeg hij, waarop ik antwoordde ( weer zonder kennis maar vanuit het logisch nadenken )
Nou, als er een breekcontact op zit, zou de motor ook blijven draaien mocht de schakelaar defect raken/1 van de draden kapot gaan.. En je zodoende niet door hebt dat je standaard nog uit staat.

Snappie? :)


Zodra ik de CDI/pick ups gemonteerd heb ga ik zowiezo even kijken of het uitmaakt!

Heel erg bedankt! :)

---edit---

Net even snel in het WPHB gesnuffeld, en daar kon ik alleen het volgende vinden:

Een doormeetschema voor het zijstandaard controle LAMPJE. ( er zit geen zijstandaard controle lampje op de cockpit? )
Daar werd ( logischerwijs ) gezegd dat als je de draden verbind het lampje aan zou moeten gaan.. Echter betreft dit dus niet de "kill" functie van de schakelaar.

302594_309898782360324_100000206145190_1500428_867736768_n.jpg


De kleuren draden kloppen ( gek genoeg? ) dan weer wél.
 
Laatst bewerkt:
Hee bolletjebas 1%, :)


ik dacht dat je veel ouder was altijd, nouja zo zie je maar weer *D



ff over die pickup, als je die gemeten hebt en hij is niet goed zorg er wel voor dat je meet op de stekker die bij de cdi afgekoppeld is. Vanwege de weerstand ed op de cdi die je dan mee-meet.

Ik ben ook aan de slag geweest met dit hele verhaal op m'n eigen suzuki.

tip: een pickupspoel kost bijna niets. Schaf die gewoon opnieuw aan 2/3/4 of 5e hands. :)
das tientjeswerk, ik had er toen 1 voor 10 euri.


en, je kan je cdi laten meten bij Carmo Electronics in Eindhoven. Dit bedrijf kan hem ook voor je repareren en zelfs namaken op een nieuwe print voor [destijds] een mooie prijs.
 
Haha, nee joh, ik ben maar een jonge gup van 27! :)
Hoe kwam je op het idee dat ik een "ouwe lul" zou zijn dan?

Ik heb de pickup gemeten op de stekker bij in de cdi komt te zitten, én direct op de "soldeerpikkies" bij de pickup, beide gaven hetzelfde resultaat. ( oneindige weerstand op 1 pickup, juiste weerstand op de ander )

Bij Woesthoff hadden ze een complete pickup met grondplaat/etc/ liggen voor 4 tientjes.

Over de CDI, ik stuitte net ook toevallig op de website van Carmo betreffende "mijn" CDI:
Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics
Daar vragen ze voor het onderzoek alleen al 45 euro! en voor reparatie 179 euro!

Woesthoff had er 1 liggen voor 5 tientjes ( goedkoop lijkt me? )
Betaal ik misschien voor de pick up iets meer als normaal, maar de CDI is dan weer lekker goedkoop!

En bijkomend voordeel is dat ik het spul mag "lenen" van Woesthoff, blijkt het nou toch niet de CDI te zijn kan ik hem gewoon retour doen! :)


Leuk dat je meeleest en reageert!
Als je nog iets te binnen schiet, hoor ik dat graag!
 
Laatst bewerkt:
Haha, nee joh, ik ben maar een jonge gup van 27! :)
Hoe kwam je op het idee dat ik een "ouwe lul" zou zijn dan?

Ik heb de pickup gemeten op de stekker bij in de cdi komt te zitten, én direct op de "soldeerpikkies" bij de pickup, beide gaven hetzelfde resultaat. ( oneindige weerstand op 1 pickup, juiste weerstand op de ander )

Bij Woesthoff hadden ze een complete pickup met grondplaat/etc/ liggen voor 4 tientjes.

Over de CDI, ik stuitte net ook toevallig op de website van Carmo betreffende "mijn" CDI:
Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics
Daar vragen ze voor het onderzoek alleen al 45 euro! en voor reparatie 179 euro!

Woesthoff had er 1 liggen voor 5 tientjes ( goedkoop lijkt me? )
Betaal ik misschien voor de pick up iets meer als normaal, maar de CDI is dan weer lekker goedkoop!


Leuk dat je meeleest en reageert!
Als je nog iets te binnen schiet, hoor ik dat graag!



tja, wie zal het zeggen, soms heb je een bepaald beeld achter een verhaal laat ik het daar op houden.. :P\




anyhoe; ze zijn wel flink duur geworden die CDI-soldeerders |( :') dat zou ik ook idd niet doen maar gewoon een 2e hands bij de sloper vandaan. :Y

O, en oneindig wil zeggen dat de multimeter helemaal geen weerstand ziet, dit zou erop kunnen duiden dat je bv draadbreuk of draadloss hebt in de buurt van je pickup??
er zou ook een draad los kunnen zitten op de pickupspoel.

mijn inziens zou je altijd de spoel moeten kunnen meten ook al is ie defect :$ :)
bij mij gaf ie toen ook een afwijkende waarde aan maar geen [OL] op de meter..



:W
 
:)

Hoe noem je het dan als je alleen maar weerstand meet, dát had ik namelijk op 1 van de 2 pick ups. Een "1" op het display dus. ( dan verander ik dat gelijk even )

En een draadbreukje op het spoeltje is het niet, ik heb echt op het koper gemeten waar de draadjes in gesoldeerd zitten ( dus echt diréct op de aansluitingen van de pick up ) Inwendige draadbreuk zou kunnen, maar die dingen kunnen niet open..
 
Laatst bewerkt:
een 1 meten zal ook oneindig betekenen denk :? mijn fluke 117 geeft altijd de [ol] aan.

ws meet je dan een waarde tussen de 150 en 250 ohm. bij jou is het meer lees ik net, nuja als jouw waardes er maar tussen vallen is het goed. :)

nee en dan is het pickupspoeltje echt kaduuk ja, kan geen speld tussen zitten :P
 
Laatst bewerkt:
ik heb de zelfde motor gehad met het zelfde probleem.

ik heb toen een tweedehands pickup spoel van een 750 gekocht (a 75 euro) en deze op de grondplaat van 550 gezet. Probleem was opgelost.

het is trouwens een heerlijke motor om mee te beginnen.
 
OL wil zeggen over load.
Je zit dan buiten het meetbereik.
Gaat je meter tot 20 meg dan is de weerstand in ieder geval hoger dan 20 meg.
Geen weerstand is 0.0 ohm (wat niet mogelijk is)
 
ik heb de zelfde motor gehad met het zelfde probleem.

ik heb toen een tweedehands pickup spoel van een 750 gekocht (a 75 euro) en deze op de grondplaat van 550 gezet. Probleem was opgelost.

het is trouwens een heerlijke motor om mee te beginnen.

Zou mooi zijn als het probleem met nieuwe pick-ups opgelost is, echter verdenk ik de CDI ook, aangezien hij op enkele ( niet alle ) meetpunten een foute waarde geeft.
 
Zou mooi zijn als het probleem met nieuwe pick-ups opgelost is, echter verdenk ik de CDI ook, aangezien hij op enkele ( niet alle ) meetpunten een foute waarde geeft.


maar het kan wel dat ie toch goed is;


een maat van me had ook storingen aan z'n bike, en samen zijn we aan de slag gegaan [we hebben exact dezelfde bike/bouwjaar etc]

zijn cdi deed het op mijn fiets en viceversa terwijl die 2 toch verschillende meetwaarden gaven,

dus ik hoop voor je dat ie niet kapot is en dat het alleen je pickupspoel is. :)

Carmo destijds waarmee ik contact had zeiden ook dat cdi's niet zo vaak kapot gingen, maar dat het weleens voor kwam. \\

[volgens mij toch vaker aangezien de zaken daar er vrij florissant toegaan ] ;)
 
Bij twijfel/raadsel-achtige werking van electronica (SR, CDI) éérst checken wat het "aardpunt" waard is en vooral geen vertrouwen in boutje-in-frame-of-blok want 2-3 elkaar rakende verschillende metalen staan constant te "galvaniseren" op doorgang van flinke gelijkstroom; losmaken en chemisch reinigen inclusief alle aanhang èn boutgat geeft meestal een paar jaar verademing (na terug vastzetten).

"Aarden" op een boutje had voor mij al ongeveer een eeuw verboden mogen zijn; ik geloof hooguit in de minpool van de accu en als redelijke tweede de min van de startmotor want als die laatste niet deugt merk je dat wel meteen aan het starten.
 
Laatst bewerkt:
Update! :)

Vanochtend éérst naar Woesthoff gegaan om de nieuwe pick-ups en CDI kast op te halen.
Eenmaal aangekomen bleek dat de CDI die daar voor me klaar lag defect was. :(
Maargoed, zij zijn ook de beroerdste niet, dus ik heb voor een schappelijk prijsje de pick-ups meegenomen en ook nog wat spul gratis meegekregen, waaronder een oude racekuip ( leuk voor aan de muur ) en wat beugeltjes e.d. om een stuurdemper te kunnen monteren op mijn Bol D'or.. Dus voor de zoveelste keer hulde aan Woesthoff! :)

Eenmaal thuis gekomen ( met gemengde gevoelens, aldaar ik geen andere CDI had ) begonnen om de pick-up te verwisselen.

De oude ( half gedemonteerde ) pick up zit hier nog op de as, en de nieuwe houd ik er voor:
315968_310424742307728_100000206145190_1502627_738528211_n.jpg


Oude pick up er afgehaald, en de nieuwe gemonteerd:
308989_310424698974399_100000206145190_1502626_829298343_n.jpg


Toen even gekeken of ik een vonk had.
Verdomd! op alle 4 de bougies een vonk! Dat betekent dat de CDI ook nog heel is *pfew*

Toen nog even wat dingetjes afgesteld, carburateurtjes even schoongemaakt en de startknop ingedrukt, waarvan een filmpje

Beroerde kwaliteit, ik weet het! :P

Morgen een proefrit, en als die goed verloopt het ding een beurtje en verdere check up geven!

Het blokje loopt iig super mooi, en zonder bijgeluiden! *O*
 
Laatst bewerkt:
Ha Bas,
Wat leuk dat je hem aan de praat heb gekregen. Ik heb ook nog naar deze motor gekeken, maar toch laten staan (teveel projecten :p).
Welke kleur heeft je bol eigenlijk, volgens mij zie ik er wel vaker een rijden hier in Deventer, zwart-blauw?
Filmpje doet het hier niet overigens... ;)

Gr
 
Mooi dat je het tot zover voor elkaar krijgt zonder mijn wphb.... *O*

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee waar ik dat gelaten heb.... B|

Succes met de proefrit
Haha, dankjewel! :) En schiet eens op met dat WPHB dan! :P Misschien achter het bed, of in de kruipruimte? :)


Ha Bas,
Wat leuk dat je hem aan de praat heb gekregen. Ik heb ook nog naar deze motor gekeken, maar toch laten staan (teveel projecten :p).
Welke kleur heeft je bol eigenlijk, volgens mij zie ik er wel vaker een rijden hier in Deventer, zwart-blauw?
Filmpje doet het hier niet overigens... ;)

Gr
Ha Taglioni, ja ik ben ook echt in mijn nopjes! Het was wat gepuzzel op electrisch gebied, maar dan heb je ook wat!
Ik heb idd een zwart blauwe Bol ( meestal met koffers ) en een Fluorgele helm, kan niet missen! :P
Ik zal het filmpje zo even ergens anders uploaden!


goed man bas, gefeli :Y




gelukkig cdi'tje nog heel, *D netjes hoor.

Dank, en inderdaad een hele opluchting dat de CDI nog heel was! *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan