Reparatie Suzuki GSX550ES (1986)

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.

Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!

Eerst maar eens wat foto's van de motor :)

312580_306781609338708_100000206145190_1486331_1401741984_n.jpg

311721_306781679338701_100000206145190_1486332_1149731951_n.jpg

310633_307276599289209_100000206145190_1488044_870693449_n.jpg


Totaalplaatje fiets met stoere man er op.. 8-) :P
320520_276696942371109_100000924166729_849221_1497178935_n.jpg


De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.

De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
317190_309847939032075_100000206145190_1500279_291048340_n.jpg


Wat ik toen gedaan heb:

Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )

Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar :)

Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
305377_309848355698700_100000206145190_1500286_1023424713_n.jpg


Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.



Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
296071_309854575698078_100000206145190_1500295_1777792429_n.jpg


En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
318632_309854539031415_100000206145190_1500294_875191569_n.jpg



Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.

Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?

Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..

De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
298108_309848332365369_100000206145190_1500285_1609863169_n.jpg


Zo ver ben ik nu dus.

Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Laatst bewerkt:
En weer een update!

Vrijdag besloten om de gsx de vuurdoop te geven door op en neer naar Tilburg te rijden ( 300 km )

De snelweg op en eerst lekker rustig achter een vrachtwagen aan gereden en opgelet of er geen gekke dingen/geluiden waren.
Na 20 km even gestopt om te kijken of er niks lekte, was allemaal in orde.
Daarna 40 km lang +-100/110 gereden en een beetje door de versnellingen heen gejakkerd, allemaal dik in orde.

Daarna in mijn eigen rijstijl O-) de overige 90km gereden, en eenmaal aangekomen in Tilburg tot de conclusie gekomen dat het een fijn motorfietsje is! *D


Ik ben vandaag om 18.15 vertrokken uit Tilburg, maar zoals jullie wel hebben kunnen zien aan het weer viel er weinig te "jakkeren" vandaag.. Zicht van +- 40m, noodgedwongen sommige stukken 50km/h.
Sommige stukken was het zo bar gesteld met de zichtbaarheid dat ik wel achter een auto MOEST blijven hangen, want de achterlichten waren ( verder dan 10 meter vooruit, daarvoor kon je nog net de strepen zien ) het enige referentiepunt met de weg..


Máár... de gsx heeft zich prima gehouden! :)


Murv, ik zal morgen wel even die link opsnorren!

:W
 
En weer een update!

Vrijdag besloten om de gsx de vuurdoop te geven door op en neer naar Tilburg te rijden ( 300 km )

De snelweg op en eerst lekker rustig achter een vrachtwagen aan gereden en opgelet of er geen gekke dingen/geluiden waren.
Na 20 km even gestopt om te kijken of er niks lekte, was allemaal in orde.
Daarna 40 km lang +-100/110 gereden en een beetje door de versnellingen heen gejakkerd, allemaal dik in orde.

Daarna in mijn eigen rijstijl O-) de overige 90km gereden, en eenmaal aangekomen in Tilburg tot de conclusie gekomen dat het een fijn motorfietsje is! *D


Ik ben vandaag om 18.15 vertrokken uit Tilburg, maar zoals jullie wel hebben kunnen zien aan het weer viel er weinig te "jakkeren" vandaag.. Zicht van +- 40m, noodgedwongen sommige stukken 50km/h.
Sommige stukken was het zo bar gesteld met de zichtbaarheid dat ik wel achter een auto MOEST blijven hangen, want de achterlichten waren ( verder dan 10 meter vooruit, daarvoor kon je nog net de strepen zien ) het enige referentiepunt met de weg..


Máár... de gsx heeft zich prima gehouden! :)


Murv, ik zal morgen wel even die link opsnorren!

:W

Mooi!!!!








dat Tilburg :+
 
Sorry dat ik stoor oma, maar;

BolletjeBas, volgens mij is jouw GSX550 via een aantal mede MF'ers nu bij mij op het pad neergestreken. Aangezien mijn twee eigen fietsen allebei in onderdelen op de werkbank liggen zocht ik nog een 'pekelfiets voor de zomer'.
full

Net ff 'gegoogled' op het MF en zodoende in dit topic beland. Hierbij nog ff :} :} :} voor de geleverde inspanningen voor het rijdbaar/betrouwbaar krijgen van dit fietsje. Gisteren opgehaald bij Roy131313 en ff een eerste rondje gereden :] Moet zeggen; lekker beginding voor een herintredende rijder.
:W

P.S. Geen foto's in het topic meer helaas, maar je had er vast ook niet op gerekend dat iemand die na x jaar nog es zou willen bekijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb lang geleden ook op zo een GSX 550 ES rond gereden en was inderdaad een fijn fietsje. Heb er dan ook menig kilometertje mee rond gesnord. Ik vond 1 ding wat minder aan de 550. Dat was dat het stationair toerental redelijk snel verliep. Maar daarmee was te leven en ook snel weer goed te zetten. Dit was de mijne trouwens.
full
 
zo eentje heb ik ook gehad eind jaren 80, bj 84 en veel mee gereden en ook op vakantie.
voor die tijd een geweldig stuurfietsje waarmee je het veel dikke fietsen moeilijk kon maken. liep vlotjes over de 200 op de teller. :]

Heeft me 2 keer in de steek gelaten, keertje spanningsregelaar defect en eentje van een gs 1000 gemonteerd.

2de keer een bekend probleempje van de bouwjaren 83 en 84. Afbreken van nokken van je versnellingsbaktandwielen, 3 de versnelling als ik me goed herinner.
vernielde de hele bak B| .

Modeljaren 85 en later hadden 6 nokken ipv 3.
 
2de keer een bekend probleempje van de bouwjaren 83 en 84. Afbreken van nokken van je versnellingsbaktandwielen, 3 de versnelling als ik me goed herinner.
vernielde de hele bak B| .

Je kon ook mazzel hebben net als ik O-) Netjes onderin het carter gevallen.

MOF_RIP.jpg

DOGS_RIP.jpg


Modeljaren 85 en later hadden 6 nokken ipv 3.

:Y. Zo eentje is er bij mij destijds ook ingegaan.
 
Je kon ook mazzel hebben net als ik O-) Netjes onderin het carter gevallen.

die mazzel had ik dus niet :N
kwam net van de snelweg en schakelde van 3 naar 4. ineens een geratel waar je bang van wordt, gelijk koppeling in maar dat helpt natuurlijk niet, schakel een keer terug wat zwaar ging en toen blokkeerde het achterwiel.
daar sta je dan, ergens aanbellen ( pre GSM tijdperk :) ) en vader komt je halen met een aanhangwagen B|
dezelfde avond het blok eronderuit en op de werkbank, carterhelft eraf en ;(
zag de guldens al van mijn kleine spaarrekening vliegen.
gebruikte bak gekocht bij de sloop maar die had ook maar 3 nokken, dus ook maar de tandwielen met 6 nokken erbij gekocht en het zooitje weer in elkaar gezet.

De gsx was mijn eerste en laatste suzuki, rij sindsdien zo'n 25 jaar Honda naar volle tevredenheid *D
 
Haha, wat een heerlijke slettenbak is het geworden die suus!

Fijn dingetje he?

Als je nog wat foto's wil kan ik ze je wel doen toekomen!

Zeker een fijn dingetje en sowieso fijn dat ik in ieder geval iets heb om het seizoen op te cruisen :] Ik heb hem eigenlijk nog niet al teveel in detail bekeken, de reden van aankoop is een chronisch gebrek aan tijd dus ik zocht een moto waar ik ook niet naar hoefde te kijken de eerste periode.

Foto's zijn zeker welkom, altijd leuk een beetje geschiedenis! Als je dus een aantal wilt delen; meeladres staat wel in mn profiel of gewoon in een post kan natuurlijk ook.

Qua versnellingsbak is deze dus (begrijp ik) uit de goede periode (6 nokken). Schakelt i.i.g. ook perfect nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan