Reparatie Suzuki GSX550ES (1986)

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.

Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!

Eerst maar eens wat foto's van de motor :)

312580_306781609338708_100000206145190_1486331_1401741984_n.jpg

311721_306781679338701_100000206145190_1486332_1149731951_n.jpg

310633_307276599289209_100000206145190_1488044_870693449_n.jpg


Totaalplaatje fiets met stoere man er op.. 8-) :P
320520_276696942371109_100000924166729_849221_1497178935_n.jpg


De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.

De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
317190_309847939032075_100000206145190_1500279_291048340_n.jpg


Wat ik toen gedaan heb:

Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )

Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar :)

Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
305377_309848355698700_100000206145190_1500286_1023424713_n.jpg


Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.



Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
296071_309854575698078_100000206145190_1500295_1777792429_n.jpg


En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
318632_309854539031415_100000206145190_1500294_875191569_n.jpg



Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.

Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?

Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..

De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
298108_309848332365369_100000206145190_1500285_1609863169_n.jpg


Zo ver ben ik nu dus.

Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Laatst bewerkt:
:^

Maar toen *tromgeroffel* :$

Ik lekker rondjes aan het crossen op de suzuki, allemaal leuk en aardig.
Wil ik wegrijden bij mijn mams, accu leeg!
Na aanduwen ( 1 *pruttel* en hij liep als een zonnetje ) naar huis gereden om daar even snel wat na te meten.

Zadel er af, hand op de SR: warm.
Stekker los en de 3 fasen meten: 100 V ( onveranderd dus )
Stekker weer in de SR en de rode draad gemeten: 9.7 volt, oftewel: SR levert geen stroom, maar 9.7 V komt van de accu áf ( de accu gaf namelijk ook 9.7 volt )

Wat is hier aan de hand?



Even ter verduidelijking:

Vóór dat ik de SR gemonteerd heb, heb ik de accu aan de optimate gehangen en opgeladen. Die is iig in orde.

Ná dat ik de SR heb gemonteerd heb ik nog gemeten wat de spanning was ( staat in een post hierboven )
Nu na een stukje rijden laad hij dus opeens niet meer bij! B|


Zou deze spanningsregelaar dan ook op het randje van kaduuk geweest zijn?
Dit aangezien er voor de rest niks fout kan zijn lijkt me?

Zolang de dynamo maar op alle 3 de fasen 75+ volt levert, en de bedrading tot aan de SR goed is, zou de SR spanning moeten leveren?

Jullie hulp/adviezen/vragen graag!



Wou ik verdikkie net m'n vriendinnetje bellen met het goede nieuws... -O-
 
Ik snap dat sommige motoren de SR op een ( en dan druk ik me zacht uit ) niet zo handige plek hebben zitten.
Bij de suzuki zit hij onder het zadel, achter de accu ( niet echt veel rijwind )
Maar dan zou een SR het toch MINSTENS een paar dagen uit moeten houden, en niet na 20 km al de geest geven?
 
Laatst bewerkt:
hé jammer man, je had hem net aan de praat..... :)



misschien zit er ergens een sluiting in je dynamo/bedrading etc die jouw GR/SR opblaast?
[heel de dag gewerkt, meer komt er nu ff niet uit :P ]



:W
 
Morgen even naar Woesthoff, die man heeft er verstand van.

Ik gok gewoon een slechte SR, aangezien ik de dynamo heb doorgemeten ( bij de dynamo, én bij de stekker ) en daar geen sluiting kunnen ontdekken.
 
Avond :W

Gister nogmaals de dynamo doorgemeten op massa sluiting en onderlinge weerstand tussen de fasen.

Dat was allemaal goed, dus lag het toch aan de SR.
Nieuwe ( andere ) SR er op gezet en even snel gemeten.
13.9 V bij 5000 toeren, prima dus! :)
Morgen de SR even een ander plekje met meer koeling geven ( onder de koplamp? )
Aangezien hij volgens mij op de plek waar hij nu zit to-táál geen koeling krijgt.
Ook even de multimeter op de tank plakken en een stukje rijden terwijl ik het voltage in de gaten houd.

Morgen meer! ( ook foto's ) :)
 
Tuurlijk, camera niet mee..

Anyhoo, ik heb de SR op een plaat aluminium gemonteerd ( en er een dikke klodder kopervet tussen gesmeerd ) en ben een stuk gaan rijden met de multimeter op de tank geplakt.
Geen rare dingen gezien! :)

Na thuiskomst direct het zadel er af en de SR gemeten.. 40 graden ( infrarood thermometer )

Overmorgen op en neer naar tilburg ( 300 km ) goede vuurdoop denk ik zo. :)
 
Tuurlijk, camera niet mee..

Anyhoo, ik heb de SR op een plaat aluminium gemonteerd ( en er een dikke klodder kopervet tussen gesmeerd ) en ben een stuk gaan rijden met de multimeter op de tank geplakt.
Geen rare dingen gezien! :)

Na thuiskomst direct het zadel er af en de SR gemeten.. 40 graden ( infrarood thermometer )

Overmorgen op en neer naar tilburg ( 300 km ) goede vuurdoop denk ik zo. :)
Ik durf te betwijfelen of kopervet een goede thermische geleider is.
Ik zou er koelpasta tussen smeren (dun)
 
Ik wist dat ik zo'n reactie ging krijgen. :)

Om de gehele achterkant van de SR rakend te krijgen met de aluminium plaat moest er behoorlijk wat ruimte opgevuld worden, aangezien de "ingegoten onderdelen" verzonken liggen met de achterkant ( 4mm )

Toen ging ik aan het nadenken:

De SR heeft op de standaard montagewijze ( en standaard thermische geleiding waarmee hij behoorlijk hoort te functioneren ) een raakvlak van +- 1 cm2 ( zit op een ronde buis gemonteerd met 2 boutjes, en zoals ik al zei, de achterkant van de SR is "hol" )

Ik heb het raakvlak al vergroot naar +- 6 cm2 door die aluminium plaat te gebruiken, waardoor er rondom contact is met de achterkant van de SR.
Om het raakvlak van 6 cm2 te verhogen naar 12 cm2 ( de grootte van de "verzonken ingegoten onderdelen" ) moet ik die holle ruimte opvullen.

Ik kan óf voor een fiks bedrag voldoende koelpasta in huis halen, óf er een dikke klodder kopervet tussen smeren.
Een dikke klodder inderdaad, want zodra je de boutjes vast draait druk je overtollig kopervet vanzelf weg.

De reden dat ik voor kopervet heb gekozen is: koper --> geleid goed --> had ik nog staan dus "gratis" én ik de koeling zónder pasta te gebruiken al dusdanig had verbeterd ten opzichte van de standaard methode, dat het me "overbodig" leek om "de beste" thermische geleider te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, camera niet mee..

Anyhoo, ik heb de SR op een plaat aluminium gemonteerd ( en er een dikke klodder kopervet tussen gesmeerd ) en ben een stuk gaan rijden met de multimeter op de tank geplakt.
Geen rare dingen gezien! :)

Na thuiskomst direct het zadel er af en de SR gemeten.. 40 graden ( infrarood thermometer )

Overmorgen op en neer naar tilburg ( 300 km ) goede vuurdoop denk ik zo. :)


dat had ik willen zien :+ *D


mooi dat ie weer loopt, toppie! :}
 
Haha, niks "geks" hoor.. gewoon de multimeter op de tank geducttaped, lampje van de multimeter aan voor goed zicht en vlammen maar! :P


Dank, ik ben zeer content, en mijn vriendin ook! Weer mooi een paar punten mee gescoord! 8-)
 
Op de VFR heb ik op de regelaar een koelvinnetje van een CPU (vanuit een oude computer) gemonteerd.. Draait al een paar jaar zonder problemen.. Daarvoor heb ik wel een paar SR's defect gehad, maar nu gaat het goed, alleen....

Vorige week had ik een naar geluid toen ik de motor op het contact zette.. Ik dacht eerst nog dat het de brandstofpomp was die het loodje ging leggen. Dus zadel eraf en op zoektocht.. Hmm.. De pomp is prima, maar nog steeds een schril geluid... Bleek dus van de koelvin te komen... Ik was al glad vergeten dat ik een koelvinnetje op de regelaar had gemonteerd.. Drupje olie erop en het was over..
 
Laatst bewerkt:
Zo'n koelvin zat ik ook nog aan te denken.
Kan ik die rechtstreeks op de accu aansluiten?
M.a.w. 12 volt

Ga maar uit van 14,5 volt bij motorloop.. O-)

Gaat rechtstreeks prima.. Wil je hem terugregelen naar 12V kun je in de elektronica zaak wel vragen naar een 7812 voedingstabilisator.. Dat pielepetatortje kost een 30 Eurocenten.. Deze regelt de spanning terug op 12V... Wel net zo mooi... Twee regelaars bij elkaar :P

Mijne hangt al drie jaar rechtstreeks aan de voeding die uit de regelaar komt. 14,4 continu op het 12V vinnetje is geen enkel probleem
 
Laatst bewerkt:
God, verkopen ze die dingen ook al met kleurtjes enzo? Ik dacht gewoon aan een vierkant zwart ding.. :P

En idd.. 14.5 V wijsneus :P

Ik zal eens kijken in de buurt bij computer(reparatie)zaken of ze niet zo'n olderwets ding hebben liggen voor nop. :)
 
Ik denk niet dat kopervet (noemenswaardig) stroomgeleidend is .... prik er eens de pennen van een ohmmeter in. Vaak gaat warmtegeleiding tamelijk gelijkop met stroomgeleiding (niet altijd in diverse materialen).

12V computer-ventilator zal denk ik 14,5 Volt best lang uithouden. Anders domweg 4 goedkope dioden in serie zetten in de juiste richting in de plus-voedingslijn van de ventilator, spanningsval wordt dan tamelijk zuiver 4x0,7=2,8V of met 3 stuks 2,1V.

Is de bodem van die SR "hol" om op een buis te passen, dan zou ik zoeken naar een stukje koperen pijp van die maat, segmentje op maat zagen, aan uiteinden tussen blikjes hout klemmen en opvullen met soldeer om vlak te trekken.

Misschien eenvoudiger: koperen plaatje nemen ipv alu en domweg dat pijpsegmentje daarop solderen.

|
|)
|


40 graden in de rijwind bij het huidige weertype vind ik toch nog te fors, wordt 's-zomer vast weleens 60 of erger en zeker als je ff stationair staat te draaien voor een verkeerslicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat kopervet (noemenswaardig) stroomgeleidend is .... prik er eens de pennen van een ohmmeter in. Vaak gaat warmtegeleiding tamelijk gelijkop met stroomgeleiding (niet altijd in diverse materialen).

12V computer-ventilator zal denk ik 14,5 Volt best lang uithouden. Anders domweg 4 goedkope dioden in serie zetten in de juiste richting in de plus-voedingslijn van de ventilator, spanningsval wordt dan tamelijk zuiver 4x0,7=2,8V of met 3 stuks 2,1V.

Is de bodem van die SR "hol" om op een buis te passen, dan zou ik zoeken naar een stukje koperen pijp van die maat, segmentje op maat zagen, aan uiteinden tussen blikjes hout klemmen en opvullen met soldeer om vlak te trekken.

Misschien eenvoudiger: koperen plaatje nemen ipv alu en domweg dat pijpsegmentje daarop solderen.

|
|)
|


40 graden in de rijwind bij het huidige weertype vind ik toch nog te fors, wordt 's-zomer vast weleens 60 of erger en zeker als je ff stationair staat te draaien voor een verkeerslicht.
60 graden is geen enkel probleem.
Pas boven 80 graden kunen de halfgeleiders in de problemen komen.
 
110, 120, 130 is ook geen enkel probleem! :P


Anyhoo, de SR is aan de achterkant niet hol als een buis, maar concaaf ( zeg ik dat goed? aan de randen ligt het gegoten deel hoger/gelijker met de aluminium behuizing dan in het midden..

Vandaar dus die "klodder" vet.
 
hey murv, lang niet gesproken!

Thanks, zo doe ik het eigenlijk altijd. ( nog een vacature open? :P )

Ik vind het een mooie kunst om met zo min mogelijk middelen ( financieel en anderszins ) zo dicht mogelijk bij hetgene wat je in gedachten hebt te komen. :)
Als je m'n topic doorleest over het vervangen van een verbrande klep zul je dat ook zien :)

Rijden jullie nog wel eens met dit weer? ( ik wel ;) )
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen jou postings vinden in alle onderwerpen waar je op gereageerd hebt (zijn er nogal wat _O- )

Maar niet selecteren op alle onderwerpen die jij gestart hebt. Linkie van dat kromme klep topic?
 
Terug
Bovenaan Onderaan