"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

@Gwiedert Misschien goed om in de OP ook even te vermelden dat datum eerste toelating niet perse gelijk is aan het bouwjaar. Het kan zijn dat een overjarig model pas een jaar later op kenteken is gezet, waardoor de fiets nieuwer lijkt dan hij is. Zeker als het nieuwe modeljaar andere/aanvullende uitrusting heeft kan dat goed zijn om even kritisch naar te kijken.

Verder:
-Check onderhoudshistorie: zijn de standen logisch, of zitten er verdacht weinig of juist veel km's tussen bepaalde beurten
-Check bv remleidingen en remvloeistof. Zitten er na 10+ jaar nog de originele rubberen leidingen op of is de remvloeistof donkerbruin: dikke kans dat de vorige eigenaar een eigen interpretatie had van tijdig en degelijk onderhoud. Idem voor ketting: netjes gesmeerd of kurkdroog?
-Controleer ook of dure beurten zoals kleppen stellen tijdig zijn uitgevoerd.
-Probeer te achterhalen waarom een fiets verkocht wordt, zeker bij een particulier. Kan bv zijn omdat er groot onderhoud aan zit te komen.
 
@Willem hoe check je het frame nummer met de CMSNL.com website. CMSNL is een goudmijn als het gaat om informatie, hulp en uitvogelen wanneer iets te duur is. Maar je framenummer kun je er niet checken... toch?
Ik zou dat niet weten, nou weet ik voor mijn Honda bijvoorbeeld wat eigenschappen welke bij het bouwjaar horen dus kom ik zonder frame nummer er zelf wel uit.
Wanneer je bijvoorbeeld de sluiting van de brandstofleiding bekijkt kom je een soort snelsluitclip tegen waar je bij dealers een in verhouding veel te hoge prijs voor moet betalen. Kijk je bij cmsnl dan vind je het onderdeel nummer.
Dat nummer is weer te traceren. Zit dus bijvoorbeeld ook in een Honda accord. Wat hem weer goedkoper maakte.
 
Goed om te checken (krassen = omvallen of crash):
- Stuureinden
- Hendels
- Voetsteunen
- Onderkant van de voorvork

Kuipsteunen krijgen natuurlijk ook een flinke beuk als de motor echt tegen de vlakte gaat, kijk dan ook of je bij de kuipsteunen sporen kunt zien van reparatie, gebarsten lak op de steunen (weer rechtbuigen van een kromme steun) of bijvoorbeeld een afwijkende kleur.

Google het model (uitvoerig) en kijk welke opties er te krijgen waren voor dit bouwjaar en hoe je deze kunt herkennen. Zo heb ik een mooie motor kunnen kopen met veel meer opties dan de verkopende partij zelf door had.

Nog een paar mogelijke indicatoren van meer KM's dan aangegeven:
- Versleten handvatten (of recent vervangen, waarom op een motor met maar paar duizend km)
- Versleten voetsteun rubbers
- Versleten schakelpedaal rubber
- Duidelijke 'doorzit plekken' op het zadel
- Bedieningsknoppen waar icoontjes van af zijn gesleten
- Krassen op kroonplaat/contactslot van sleutelbos die los hing
 
Vraag bij geïmporteerde (1HD) Harley Davidsons altijd het VIN nummer en voer deze op Google in. Dan kom je er snel genoeg achter dat ze zeker niet altijd "Werkelijk in Nieuwstaat" hebben verkeerd..

"Werkelijk in Nieuwstaat" Harley-davidson - Fat Bob Fxfb

Werkelijk in de kreukels: https://en.bidfax.info/harley-david...-fxdf-2008-black-2-vin-1hd1gy4488k342984.html

Geveild in de US voor $1100, vervolgens opgeknapt, zwart gespoten en nieuwe vraagprijs € 10.949.

Aannames zijn gevaarlijk, maar dit onderzoekje heeft mij letterlijk 2 minuten gekost. Lijkt me sterk dat betreffende motorzaak niet op de hoogte is van de eerder opgelopen schade. Ze hebben zelfs een foto gemaakt van het VIN nummer om, vermoed ik, later altijd te kunnen zeggen dat je het makkelijk zelf had uit kunnen vinden. Maar nogmaals, aanname.
 
Wel handig dat die advertentie er nog staat... bij een site als marktplaats is de advertentie gewoon weg na verkoop.
 
Tja.. als ik het zo zie was de oorspronkelijke schade vooral een krom stuur en een verbogen voorspatbord. "werkelijk in de kreukels" vind ik dan toch een beetje overdreven. Net als die nieuwstaat overigens, al kun je je altijd vragen stellen bij "nieuwstaat" icm overgespoten onderdelen. Zelfs de kilometerstand is realistisch
 
Bij Jager motoren heb ik zelf (geen motor gekocht) maar wel serieus wezen kijken .
bij intresse in een duc. monster proefrijden was moeilijk want hij stond alweer even stil en moest weer opgestart worden (motorfiets van 2002)
Toen in het 'kantoortje' moest ik even wachten over de prijs en wat er mogelijk was , bijna 35 min gewacht tot de verkoper terug kwam . (was niet druk in de winkel)
Uiteindelijk niet door gegaan want ik koop geen motor zonder proefrit , was wel een nette zaak voor de rest maar ze hebben een hekel aan de 'kleinere' koper heb ik het idee .
 
Bij Jager motoren heb ik zelf (geen motor gekocht) maar wel serieus wezen kijken .
bij intresse in een duc. monster proefrijden was moeilijk want hij stond alweer even stil en moest weer opgestart worden (motorfiets van 2002)
Toen in het 'kantoortje' moest ik even wachten over de prijs en wat er mogelijk was , bijna 35 min gewacht tot de verkoper terug kwam . (was niet druk in de winkel)
Uiteindelijk niet door gegaan want ik koop geen motor zonder proefrit , was wel een nette zaak voor de rest maar ze hebben een hekel aan de 'kleinere' koper heb ik het idee .
Denk eerder dat ze liever een snelle koper zien,aftikken en wegwezen ;)
 
Vraag bij geïmporteerde (1HD) Harley Davidsons altijd het VIN nummer en voer deze op Google in. Dan kom je er snel genoeg achter dat ze zeker niet altijd "Werkelijk in Nieuwstaat" hebben verkeerd..

"Werkelijk in Nieuwstaat" Harley-davidson - Fat Bob Fxfb

Werkelijk in de kreukels: https://en.bidfax.info/harley-david...-fxdf-2008-black-2-vin-1hd1gy4488k342984.html

Geveild in de US voor $1100, vervolgens opgeknapt, zwart gespoten en nieuwe vraagprijs € 10.949.

Aannames zijn gevaarlijk, maar dit onderzoekje heeft mij letterlijk 2 minuten gekost. Lijkt me sterk dat betreffende motorzaak niet op de hoogte is van de eerder opgelopen schade. Ze hebben zelfs een foto gemaakt van het VIN nummer om, vermoed ik, later altijd te kunnen zeggen dat je het makkelijk zelf had uit kunnen vinden. Maar nogmaals, aanname.

je hoopt toch dat je dit soort dingen kan ondervangen door te vragen of de motor ooit schade heeft gehad. (Nadruk op hoop) 😬
 
Tja, dan is de huidige prijs ook niet vreemd, transport en invoer meegerekend

Ik denk dat de jongens in Litouwen en Oekraïne de motor voor een fractie van die $8,000 opknappen ;)

EDIT: mijn punt is ook niet om te bewijzen of de motor wel of geen 10k waard is, maar om mensen te informeren dat je vrij eenvoudig het schadeverleden van o.a. een geïmporteerde Harley kan achterhalen terwijl hij wellicht geadverteerd staat als "nieuwstaat".
 
je hoopt toch dat je dit soort dingen kan ondervangen door te vragen of de motor ooit schade heeft gehad. (Nadruk op hoop) 😬

Waarop je vaak een ontwijkend antwoord krijgt. Dat ze het niet weten, "wij hebben hem zo gekocht, prima fiets"

Maar dat is hetzelfde bij een motor die geen schade heeft gehad. Een motorzaak zal zelden 100% hard beweren dat een motor nooit schade heeft gehad.
 
De openingspost heeft een update gehad.
Zou graag willen weten of ik nog iets mis, of over het hoofd gezien heb :)
 
Onderhoudshistorie;
De onderhoudshistorie zegt misschien nog wel het meest over het verleden van de motor.
Controleer altijd de boekjes, en kijk ook of er bij het invullen van de boekjes geen patroon te herkennen valt. Zelfde pen, zelfde handschrift of niet volledig ingevuld kan er op duiden dat dit boekje achteraf even ingevuld is en misschien niet eens bij de motor hoort.
Oriënteer je bij de aanschaf vooraf op de onderhoudsintervallen zodat je niet 100km na de aanschaf van de motor al aan een grote/dure onderhoudsbeurt toe bent.

*meer updates volgens, dit is work in progress ;)

M.b.t. bovenstaand; hier zou ik nog aan toevoegen dat je eventueel de dealers/garages die de boel hebben afgestempeld kunt afbellen; aan de hand van het kenteken of het framenummer kunnen zij nakijken of zij er inderdaad aan gewerkt hebben, en zo ja, wanneer/wat/hoe. Daarnaast zijn onderhoudsboekjes leuk, maar zoals je zelf al aangeeft zijn deze leeg te bestellen en door wie dan ook in te vullen. Eigenlijk wil je het liefst facturen hebben, die zijn moeilijker te vervalsen, er staat precies op wat er is gedaan (i.p.v. 'kleine beurt' zoals in het boekje), en vaak wordt daarbij ook de kilometerstand genoteerd. Dat geeft over het algemeen een betrouwbaarder beeld dan de boekjes.
 
Waarop je vaak een ontwijkend antwoord krijgt. Dat ze het niet weten, "wij hebben hem zo gekocht, prima fiets"

Maar dat is hetzelfde bij een motor die geen schade heeft gehad. Een motorzaak zal zelden 100% hard beweren dat een motor nooit schade heeft gehad.
Even vergelijkend met laatst:
Een GS500 verkopen, kreeg ik de vraag of hij ooit gevallen is. Wat kun je daar op antwoorden?
Het is een motor vaak gebruikt door beginners. Goede kans dat die dus al een keer op de grond heeft gelegen. Ik heb dat dus tegen de kopende partij gezegd. Wel erbij vermeld natuurlijk dat ik heb niet heb laten vallen en ook geen serieuze sporen op de motor heb kunnen vinden.
 
Bij zeer lage kilometerstanden kan het interessant zijn naar de leeftijd van de banden te kijken. Dat wil zeggen: onder x aantal kilometers is het te verwachten dat de standaard af-fabriek banden er nog onder liggen. Is dit niet zo? Kan het een indicatie zijn dat de motor meer gelopen heeft dan aangegeven. Zelfde geldt trouwens voor de gashendel. Onwaarschijnlijk dat die na 15k kilometers zo glad als een aal is.

Is het een idee om dan een uitleg over de DOT code toe te voegen? Daarmee kan je de productiedatum van je band achterhalen en dus kijken of die overeenkomt met het bouwjaar van de motor:
  • 3903 : Productiedatum van de band. In dit geval is de band in de 39e week van 2003 geproduceerd
 
Als je in duitsland een motor koopt staat het er vaak wel bij ongevalvrij
En als dat er in duitsland bij staat en het zou niet zo zijn,dan worden ze er streng op aangepakt.
Ook staat er vaak bij hoeveelste eigenaar
 
in de tekst hieronder een paar puntjes:

Beste forumleden,

Naar aanleiding van mijn ervaring met het kopen van een motor met een schadeverleden, open ik bij deze een topic om dit bij mede forumleden te voorkomen.

Hier het desbetreffende topic, waarin ik bij de zoektocht naar een QS stekkertje stuitte op het onstuimige verleden van mijn motor;

In dit topic kun je een advertentie plaatsen waarbij kritisch word gekeken naar de gegevens, afkomst en verkoper van de motor om te bepalen of het plaatje klopt.

Kenteken;
Aan de hand van het kenteken kun je een hoop gegevens van de motor achterhalen.
Hier kun je gemakkelijk een kentekencheck doen met de officiele RDW gegevens;

De voornamelijkste gegevens zijn;
- Datum eerste toelating
- Datum eerste afgifte nederland.
- Bruto BPM

Als de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte van elkaar verschillen is de motor hoogst waarschijnlijk geïmporteerd. Het zou ook kunnen dat de motor pas later op kenteken word gezet, waardoor je een overjarig model koopt.

Suggestie: Kort uit leg wat "overjarig" is en dat daarin ook verschillen zitten: demo motor die met groene plaat aan iedereen is uitgeleend is iets anders als een motor die bij een zaak in de voorraad heeft gestaan en maar niet weg wilde (zonder kenteken).

Let er op dat het bouwjaar en het jaar waarin de motor een kenteken heeft gekregen dus kunnen verschillen. Dit kan ook belangrijk zijn als je later onderdelen wilt bestellen, en je het bouwjaar in moet voeren. Per jaar kunnen motoren namelijk veranderen en updates gekregen hebben waardoor onderdelen tussen deze bouwjaren niet altijd uitwisselbaar zijn.

Als de Bruto BPM waarde laag ligt voor het type motor heeft de motorfiets hoogst waarschijnlijk een schadeverleden.
Bij een motor is de BPM waarde 19.4% van de catalogusprijs. Als een 2 jaar oude motor ingevoerd word en deze waarde dus bijv op 5% ligt wijst dat er op dat de waarde van de motor aanzienlijk gedaald is, hoogst waarschijnlijk door schade.

Suggestie: bij toenemende leeftijd van de motor neemt de te betalen BPM af, als ik me niet vergis (iemand weer vast wat de regels zijn hieromtrent), daarmee kan er een lagere BPM ontstaan. je zult dan de invoerdatum naast de "nieuw bouw" datum moeten leggen.

Framenummer;
Mocht je het frame nummer voor handen hebben, of na het aanvragen deze doorgestuurd krijgen van de verkopende partij kun je hiermee controleren welk bouwjaar, en in welke kleurenstelling de motor oorspronkelijk geleverd is. Je kunt online op de website van het motormerk bij de onderdelen/parts finder het framenummer invoeren.

Yamaha:

Honda:

KTM:

Kawasaki:

Suzuki:

Staat van de motor;
Mocht het zo ver komen dat de eerste gegevens lijken te kloppen, dan is het aan te raden de motor te gaan bezichtigen en deze proef te
rijden. Mocht je niet genoeg vertrouwen hebben in je eigen inzicht neem dan iemand mee die dit wel heeft of lees je aandachtig in. Let tijdens de bezichtiging op de volgende zaken;

- Oneffenheden in het spuitwerk
- Stuurnokjes (onbeschadigd?)
- Klopt het bandenprofiel bij de km stand?
Suggestie: kijk naar de DOT code van de band, is dat nog de originele band ( wat bij een motor van een lage km stand nog best kan!) Of is het een veel recentere band? Een hele "nieuwe" motor met een "veel" oudere band... is het stellen van vragen waard.
- Missende stickers of onjuiste bestickering
- Overmatige slijtage handvaten
- Overmatige slijtage schakelpook rubber
- Vaag geworden tekst op bedieningsknopjes
- Krassen aan de onderzijde van de voorvorkpoten.
- Doorgezeten zadel
- Scheurtjes in de lak van beugels/framedelen (teruggebogen)
- Suggestie: schertplaten, (waar je met je enkels tegen aanzit) kaal? originele kleur?
- Suggestie: voetrubbers net gelijk handvaten (mogelijk nog sneller zichtbaar)
-Suggestie: til het zadel eens op, zit er veel viezigheid onder het zadel? onder de tank? of is het juist heel schoon daar, maar is de buitenkant niet in lijn?


Onderhoudshistorie;
De onderhoudshistorie zegt misschien nog wel het meest over het verleden van de motor.
Controleer altijd de boekjes, en kijk ook of er bij het invullen van de boekjes geen patroon te herkennen valt. Zelfde pen, zelfde handschrift of niet volledig ingevuld kan er op duiden dat dit boekje achteraf even ingevuld is en misschien niet eens bij de motor hoort.
Oriënteer je bij de aanschaf vooraf op de onderhoudsintervallen zodat je niet 100km na de aanschaf van de motor al aan een grote/dure onderhoudsbeurt toe bent.

*meer updates volgens, dit is work in progress ;)


In de tekst hierboven wat suggesties genoemd.
 
Goedemorgen, deze (≥ Kawasaki z750 Black Grey Edition - Motoren | Kawasaki - Marktplaats.nl) motor op het oog. Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten? Is de km stand veel of valt dit mee voor dit type motor? Alvast bedankt

Is geen NL motor, dat is een onzin verhaal.
Hij is in 2007 in het buitenland geregistreerd en in 2013 in NL.

Deukje in tank, zit dat precies op de plek waar het stuur de tank zou raken bij doorslaan?

Kilometerstand is zelfs vrij laag voor zijn bouwjaar. Maar 3000km per jaar gemiddeld. Daar zou ik hem niet om laten staan.

Echter als hij aangeeft de volledige historie te hebben moet er dus ook een buitenland deel zijn van de eerste 6 jaar.
 
Is geen NL motor, dat is een onzin verhaal.
Hij is in 2007 in het buitenland geregistreerd en in 2013 in NL.

Deukje in tank, zit dat precies op de plek waar het stuur de tank zou raken bij doorslaan?

Kilometerstand is zelfs vrij laag voor zijn bouwjaar. Maar 3000km per jaar gemiddeld. Daar zou ik hem niet om laten staan.

Echter als hij aangeeft de volledige historie te hebben moet er dus ook een buitenland deel zijn van de eerste 6 jaar.
Waarom is dat onzin? In de tekst van de advertentie meldt de persoon dat het een motor is die pas per 2013 voor het eerst is verkocht? Ik heb er geen verstand van, ik vind het rijkelijk laat maaaaar ben heel erg benieuwd naar jouw info, hoe zie je dat hij in het buitenland is geweest?
 
Zie nu wel dat de database 2 eigenaren geeft en hij claimt de derde te zijn. Verder heeft ie de motor pas net (sinds april)
 
Terug
Bovenaan Onderaan