@Gwiedert Misschien goed om in de OP ook even te vermelden dat datum eerste toelating niet perse gelijk is aan het bouwjaar. Het kan zijn dat een overjarig model pas een jaar later op kenteken is gezet, waardoor de fiets nieuwer lijkt dan hij is. Zeker als het nieuwe modeljaar andere/aanvullende uitrusting heeft kan dat goed zijn om even kritisch naar te kijken.
Verder:
-Check onderhoudshistorie: zijn de standen logisch, of zitten er verdacht weinig of juist veel km's tussen bepaalde beurten
-Check bv remleidingen en remvloeistof. Zitten er na 10+ jaar nog de originele rubberen leidingen op of is de remvloeistof donkerbruin: dikke kans dat de vorige eigenaar een eigen interpretatie had van tijdig en degelijk onderhoud. Idem voor ketting: netjes gesmeerd of kurkdroog?
-Controleer ook of dure beurten zoals kleppen stellen tijdig zijn uitgevoerd.
-Probeer te achterhalen waarom een fiets verkocht wordt, zeker bij een particulier. Kan bv zijn omdat er groot onderhoud aan zit te komen.
Verder:
-Check onderhoudshistorie: zijn de standen logisch, of zitten er verdacht weinig of juist veel km's tussen bepaalde beurten
-Check bv remleidingen en remvloeistof. Zitten er na 10+ jaar nog de originele rubberen leidingen op of is de remvloeistof donkerbruin: dikke kans dat de vorige eigenaar een eigen interpretatie had van tijdig en degelijk onderhoud. Idem voor ketting: netjes gesmeerd of kurkdroog?
-Controleer ook of dure beurten zoals kleppen stellen tijdig zijn uitgevoerd.
-Probeer te achterhalen waarom een fiets verkocht wordt, zeker bij een particulier. Kan bv zijn omdat er groot onderhoud aan zit te komen.