"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.759
4.694
Beste forumleden,

Naar aanleiding van mijn ervaring met het kopen van een motor met een schadeverleden, open ik bij deze een topic om dit bij mede forumleden te voorkomen.

Hier het desbetreffende topic, waarin ik bij de zoektocht naar een QS stekkertje stuitte op het onstuimige verleden van mijn motor;

In dit topic kun je een advertentie plaatsen waarbij kritisch word gekeken naar de gegevens, afkomst en verkoper van de motor om te bepalen of het plaatje klopt.

Kenteken;
Aan de hand van het kenteken kun je een hoop gegevens van de motor achterhalen.
Hier kun je gemakkelijk een kentekencheck doen met de officiele RDW gegevens;

De voornamelijkste gegevens zijn;
- Datum eerste toelating
- Datum eerste afgifte nederland.
- Bruto BPM

Als de datum van de eerste toelating en de datum van de eerste afgifte van elkaar verschillen is de motor hoogst waarschijnlijk geïmporteerd. Het zou ook kunnen dat de motor pas later op kenteken word gezet, waardoor je een overjarig model koopt.

Let er op dat het bouwjaar en het jaar waarin de motor een kenteken heeft gekregen dus kunnen verschillen. Dit kan ook belangrijk zijn als je later onderdelen wilt bestellen, en je het bouwjaar in moet voeren. Per jaar kunnen motoren namelijk veranderen en updates gekregen hebben waardoor onderdelen tussen deze bouwjaren niet altijd uitwisselbaar zijn.

Als de Bruto BPM waarde laag ligt voor het type motor heeft de motorfiets hoogst waarschijnlijk een schadeverleden.
Bij een motor is de BPM waarde 19.4% van de catalogusprijs. Als een 2 jaar oude motor ingevoerd word en deze waarde dus bijv op 5% ligt wijst dat er op dat de waarde van de motor aanzienlijk gedaald is, hoogst waarschijnlijk door schade.

Framenummer;
Mocht je het frame nummer voor handen hebben, of na het aanvragen deze doorgestuurd krijgen van de verkopende partij kun je hiermee controleren welk bouwjaar, en in welke kleurenstelling de motor oorspronkelijk geleverd is. Je kunt online op de website van het motormerk bij de onderdelen/parts finder het framenummer invoeren.

Yamaha:

Honda:

KTM:

Kawasaki:

Suzuki:

Staat van de motor;
Mocht het zo ver komen dat de eerste gegevens lijken te kloppen, dan is het aan te raden de motor te gaan bezichtigen en deze proef te
rijden. Mocht je niet genoeg vertrouwen hebben in je eigen inzicht neem dan iemand mee die dit wel heeft of lees je aandachtig in. Let tijdens de bezichtiging op de volgende zaken;

- Oneffenheden in het spuitwerk
- Stuurnokjes (onbeschadigd?)
- Klopt het bandenprofiel bij de km stand?
- Missende stickers of onjuiste bestickering
- Overmatige slijtage handvaten
- Overmatige slijtage schakelpook rubber
- Vaag geworden tekst op bedieningsknopjes
- Krassen aan de onderzijde van de voorvorkpoten.
- Doorgezeten zadel
- Scheurtjes in de lak van beugels/framedelen (teruggebogen)

Onderhoudshistorie;
De onderhoudshistorie zegt misschien nog wel het meest over het verleden van de motor.
Controleer altijd de boekjes, en kijk ook of er bij het invullen van de boekjes geen patroon te herkennen valt. Zelfde pen, zelfde handschrift of niet volledig ingevuld kan er op duiden dat dit boekje achteraf even ingevuld is en misschien niet eens bij de motor hoort.
Oriënteer je bij de aanschaf vooraf op de onderhoudsintervallen zodat je niet 100km na de aanschaf van de motor al aan een grote/dure onderhoudsbeurt toe bent.

*meer updates volgens, dit is work in progress ;)
 
Laatst bewerkt:
En om af te trappen, deze MT10.
Lijkt een import uit Italië te zijn.
Boekjes zijn een beetje vreemd ingevuld.
Stand lijkt te kloppen met de leeftijd.


Heb het kenteken opgevraagd :)
 
Als je de openingspost onderhoud met korte nuttige punten waar op te letten dan hoeft niet iedereen 30 pagina's door te scrollen met een hoop ...waar ik zelf aan mee doe, of een sticky aanmaken.
Bijvoorbeeld:
- 1e toelating en 1e afgifte in NL niet gelijk -> geïmporteerd
- BPM bedrag te laag ->waarschijnlijk schadefiets
- Check kenteken bij Finnik
- etc->graag aanvullen
 
Mooi initiatief! Jouw andere topic ook met volle be-/verwondering gelezen.

Misschien op den duur in de OP een lijst/checklist maken die een aspirant koper zou kunnen volgen/checken bij de aanschaf van een motor?
 
- BPM bedrag te laag ->waarschijnlijk schadefiets

Ook uitleg hoe je vast moet stellen dat het "te laag" is. Hoe bepaal je wat het gangbare bpm zou zijn, en wat lijkt een aannemelijke bpm voor schade en/of volledig afgeragte fiets
 
Ben ik met je eens, ik weet het zelf ook niet allemaal, waar het mij om gaat is dat de info overzichtelijk en op één plek moet staan, het mooiste is in de openingspost die aangepast wordt aan de hand van punten die in de rest van het topic voorbij komen. Gebeurt bij diverse langdurige topics op een ander fora ook zo. De topicstarter moet daar uiteraard wel zin in hebben.
 
Ben ik met je eens, ik weet het zelf ook niet allemaal, waar het mij om gaat is dat de info overzichtelijk en op één plek moet staan, het mooiste is in de openingspost die aangepast wordt aan de hand van punten die in de rest van het topic voorbij komen. Gebeurt bij diverse langdurige topics op een ander fora ook zo. De topicstarter moet daar uiteraard wel zin in hebben.
Of een nieuwe how to maken, op de manier die jij aangeeft.

Met daarin de links naar de relevante topics.
 
Ik ga al het bovenstaande commentaar zsm verwerken in de openingspost :t
 
Kleine update uitgevoerd.
Zouden jullie misschien kunnen helpen door de partsfinder van verschillende merken te vinden zodat we die in de openeningspost kunnen vermelden om het framenummer te checken?
 
Ben ik met je eens, ik weet het zelf ook niet allemaal, waar het mij om gaat is dat de info overzichtelijk en op één plek moet staan, het mooiste is in de openingspost die aangepast wordt aan de hand van punten die in de rest van het topic voorbij komen. Gebeurt bij diverse langdurige topics op een ander fora ook zo. De topicstarter moet daar uiteraard wel zin in hebben.
Dit laatste zie ik zeker wel zitten. Ben alleen nu op vakantie dus op dit moment ligt de focus meer op het genieten van m'n vrije tijd ;)
 
Kleine update uitgevoerd.
Zouden jullie misschien kunnen helpen door de partsfinder van verschillende merken te vinden zodat we die in de openeningspost kunnen vermelden om het framenummer te checken?
Hier kun je originele onderdelen en onderdeel nummers vinden van o.a Honda, Suzuki, Yamaha en Kawasaki.
 
Hier kun je originele onderdelen en onderdeel nummers vinden van o.a Honda, Suzuki, Yamaha en Kawasaki.
@Willem hoe check je het frame nummer met de CMSNL.com website. CMSNL is een goudmijn als het gaat om informatie, hulp en uitvogelen wanneer iets te duur is. Maar je framenummer kun je er niet checken... toch?
 
Bij zeer lage kilometerstanden kan het interessant zijn naar de leeftijd van de banden te kijken. Dat wil zeggen: onder x aantal kilometers is het te verwachten dat de standaard af-fabriek banden er nog onder liggen. Is dit niet zo? Kan het een indicatie zijn dat de motor meer gelopen heeft dan aangegeven. Zelfde geldt trouwens voor de gashendel. Onwaarschijnlijk dat die na 15k kilometers zo glad als een aal is.
 
Bij zeer lage kilometerstanden kan het interessant zijn naar de leeftijd van de banden te kijken. Dat wil zeggen: onder x aantal kilometers is het te verwachten dat de standaard af-fabriek banden er nog onder liggen. Is dit niet zo? Kan het een indicatie zijn dat de motor meer gelopen heeft dan aangegeven. Zelfde geldt trouwens voor de gashendel. Onwaarschijnlijk dat die na 15k kilometers zo glad als een aal is.
Volgens mij heeft ryanf9 (Canadese YouTuber) ook een filmpje met dit soort tips... Ik ga even kijken of ik die kan vinden.

Ja, deze is het volgens mij:
 
Ik zie mogelijkheden voor een app 🤔 Kenteken en frame nummer invoeren en dan rolt er een “rapportje” uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan