"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

Ik zou hem dan in elk geval niet willen hebben als 5de of 6de eigenaar
Een motor is wat waard als hij bijv 1 eigenaar heeft gehad ,en weinig kilometers ,met een serieuze onderhoud historie
 
Ik dacht gisteren ach geef eens mijn vin nr op bij de honda link,en dan krijg ik steeds te zien invalid nr.
Dus ik check dubbel check en het nummer klopt,dus ik alles verwijderen en nog een keer ingeven en weer invalide nr....
Dat was gisteren,ik net denken doe het nog een keer en weer invalid nr...
Dus wat doe ik fout?
Wilde hier het vin nr neertypen maar is zoiets verstandig?
 
De Kawasaki z750 bekeken, hele nette motor, kreeg er een goed gevoel bij en reed super. Helaas alleen te klein voor mij, ben 1.93 en paste niet lekker. Nogmaals bedankt voor de reacties.
 
De Kawasaki z750 bekeken, hele nette motor, kreeg er een goed gevoel bij en reed super. Helaas alleen te klein voor mij, ben 1.93 en paste niet lekker. Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ben stiekem wel benieuwd of je hebt nagevraagd hoe de verkoper nu over dat kenteken verhaal denkt ? (Het is dus een import motto, maar hij zegt/denkt van niet).
 
Ben stiekem wel benieuwd of je hebt nagevraagd hoe de verkoper nu over dat kenteken verhaal denkt ? (Het is dus een import motto, maar hij zegt/denkt van niet).

Hij wist ook niet wat er van 2007-2013 mee is gebeurd. Dit blijft dus een raadsel en dit is zeker wel een import motor.
 
Wat mij een beetje verbaasd is dat hier 3 keer een vraag word gesteld waarvan de info keurig in de eerste post in dit topic staat 8)7

Op één of andere manier stonden de meldingen van dit topic niet aan, dus ik ben een beetje te laat nu om nog mee te kijken naar de kawa.

Maar @MP_NL , maakt in ieder geval valide punten :t
 
Wat mij een beetje verbaasd is dat hier 3 keer een vraag word gesteld waarvan de info keurig in de eerste post in dit topic staat 8)7

Op één of andere manier stonden de meldingen van dit topic niet aan, dus ik ben een beetje te laat nu om nog mee te kijken naar de kawa.

Maar @MP_NL , maakt in ieder geval valide punten :t
Welke vraag?
 
Of de motor geïmporteerd is, en wat datum eerste registratie inhoud. Hoe je aan de hand van het framenummer kunt zien hoe de motor oorspronkelijk geleverd is en wat het bouwjaar is.
Vergeef me als dat niet duidelijk genoeg geformuleerd is in de eerste post ;)
 
Dank je. Volgens mij was ik een van die vragers. Hopelijk hebben mijn vragen bij gedragen aan het algemene begrip van de zaken rondom deze materie. *O* 👍
 
Handige linkjes in de OP!

Misschien nog wat verduidelijking op dit stuk:
Als de Bruto BPM waarde laag ligt voor het type motor heeft de motorfiets hoogst waarschijnlijk een schadeverleden.
Bij een motor is de BPM waarde 19.4% van de catalogusprijs. Als een 2 jaar oude motor ingevoerd word en deze waarde dus bijv op 5% ligt wijst dat er op dat de waarde van de motor aanzienlijk gedaald is, hoogst waarschijnlijk door schade.
In het eerste jaar zakt je nieuwwaarde (catalogusprijs) met ongeveer 30% daarna jaarlijks ~10%.
Grof gezegd: een motor van 2 jaar oud en nieuwwaarde van €10.000,- heeft een afschrijving van €4000,- de BPM berekening (19,4%) gaat dan dus nog over €6.000,-
BPM als motor nieuw is ingeschreven: €1940,-
BPM als motor met ~ 2 jaar ervaring is ingevoerd: €1164,-
BPM als motor met ~ 2 jaar ervaring en als schade is ingevoerd: < €1000


Reality check:
Nederlanders zijn zuinigerts en willen geen nieuwe motor kopen maar alleen een top 2e hands voor (te)weinig geld.
De vraag naar 2e hands is groter dan het aanbod in NL... DUSSSS>>> MOET er geïmporteerd worden om aan de vraag te voldoen!

Met import is niets mis, sterker nog: zeker Duitse motoren zijn vaak veel beter onderhouden dan Nederlandse. Ja, hier zit wel een kleine kans in dat er met de km stand geknoeid is, en alleen bij erg lage km standen is er met zekerheid iets over te zeggen. Bij motoren met meer dan ~20.000km kan je daar helemaal niets meer over zeggen, afgesleten stepjes, steenslag, banden DOT codes, remschijven, kettingset etc onmogelijk ook niet door de zelfverklaarde expert van Lent. Je kunt vermoedens hebben en soms zeer sterke vermoedens, thats it. Voorbeelden genoeg gezien van motoren die in 20.000km helemaal af waren en motoren met 80.000km waarbij je bijna geen slijtageplek zag, zelfs niet aan het rubber op de voetstepjes.
Ook een schademotor is meestal geen probleem, als het maar goed gerepareerd is. Zo heeft TS met plezier lange tijd op zijn 'platte motor' gereden ;)

Ik ken ook voldoende verhalen, en zelf gezien, van auto's en motoren die GEEN schade hebben maar dit wel zo opgeven bij de RDW, een mooi voorbeeld is die Duitse GS die erg vaak met defect ABS worden aangemeld om zo de catalogusprijs met 3000 te drukken en dus minder BPM te hoeven betalen.
 
Nee, dit is het moment waarop hij een kenteken gekregen heeft, ergens op de wereld.

Een motor die bijvoorbeeld in november 2016 bij een dealer geleverd is, maar de dealer verkoopt hem pas in april 2017 krijg gewoon een datum eerste toelating van april 2017.

Met als aanvulling:
Als het model van 2017 ongewijzigd is (kleurstelling mee gerekend) is het gewoon een 2017 model.

Is er een update/wijziging geweest van het model in 2017 (voorbeeldje, ander dashboordje, kuip, kleurstelling etc) dan is het een overjarig model.
Wat inhoud:
kenteken 2017
model 2016 (en waar mogelijk andere onderdelen nodig)

:Edit:
Dit geld dus ook voor de oudere machines.
En ook weer niet voor alles.

BV de YZF600R aka Thundercat.
Die is jaren in productie geweest en hebben verschillende kleurstellingen gehad.
Verder qua model altijd het zelfde gebleven,.
Op een kleine aanpassing van de Carbs na..
 
Laatst bewerkt:
Net even deze vin decoder geprobeerd met de vin van m'n Bandit1200 en de vin van m'n auto, waar ik zeker van weet dat ze correct zijn.
Echter krijg ik 2x de melding dat ik een invalid vin heb ingevoerd... Er zijn meerdere vin decoders waarbij die foutmelding komt en enkele waarbij er wel resultaat komt maar dat je voor verdere info moet betalen. Heb er nog geen gevonden die wel (gratis) werkt voor mijn Bandit.. (auto wel maar dit is een motor forum)
 
Woensdag kwam advertentie erop. Is vandaag aangepast. Had een bod opdezelfde motor gedaan via autotrack. Kreeg als reactie terug: laten we maar een afspraak maken. Toen stelde ik em deze vragen en nu plotseling verkocht. Bijzonder manier van communiceren.

Ach nog veel meer motoren te koop, geen haast en nu hoef ik mn onderbuik gevoel ook niet aan te spreken
 
Ik had een motor op het oog die door de handelaar geïmporteerd was. Deze stond al op kenteken, maar op de RDW site (voertuiggegevens) waren een aantal velden nog leeg, o.a. het aantal eigenaren en de financiële velden. Wel stond de 1e toelating ingevuld (2017) en de 1e afgifte (2020). Klopt dus qua import-verhaal.
Nu is de motor verkocht (niet aan mij) en is alles aangevuld.

Ik was benieuwd naar het resterende BPM bedrag, ivm evt. schade in het verleden (die ik overigens niet kon ontdekken).
Als ik de nieuwwaarde van de motor gebruik zoals die destijds in NL was, kom ik op een BPM bedrag uit rond de EUR 2000,-. Dit staat ook exact zo op de RDW site.
Na ca. 36 maanden zou de resterende verschuldigde BPM EUR 850,- bedragen.

Op de RDW site staat bij BPM het originele BPM bedrag (EUR 2000), dus niet het werkelijk afgedragen bedrag. Er wordt hier steeds gezegd dat je naar de BPM moet kijken of het een schademotor is geweest, waar kun je dit dan vinden?
 
Laatst bewerkt:
Ik had een motor op het oog die door de handelaar geïmporteerd was. Deze stond al op kenteken, maar op de RDW site (voertuiggegevens) waren een aantal velden nog leeg, o.a. het aantal eigenaren en de financiële velden. Wel stond de 1e toelating ingevuld (2017) en de 1e afgifte (2020). Klopt dus qua import-verhaal.
Nu is de motor verkocht (niet aan mij) en is alles aangevuld.

Ik was benieuwd naar het resterende BPM bedrag, ivm evt. schade in het verleden (die ik overigens niet kon ontdekken).
Als ik de nieuwwaarde van de motor gebruik zoals die destijds in NL was, kom ik op een BPM bedrag uit rond de EUR 2000,-. Dit staat ook exact zo op de RDW site.
Na ca. 36 maanden zou de resterende verschuldigde BPM EUR 850,- bedragen.

Op de RDW site staat bij BPM het originele BPM bedrag (EUR 2000), dus niet het werkelijk afgedragen bedrag. Er wordt hier steeds gezegd dat je naar de BPM moet kijken of het een schademotor is geweest, waar kun je dit dan vinden?

Finnik app, en anderen.

Overigens word ook het originele bedrag aangepast als het een schade import is.
Welk kenteken?
 
@MP_NL Ok, heb de app geïnstalleerd, maar ook daar zie ik de originele BPM waarde en de berekende restwaarde. Dan zal het geen schademotor geweest zijn, wat ik eerlijk gezegd ook niet verwachtte en ik had op zich een goed gevoel bij de handelaar (wat ook niet alles zegt natuurlijk).

Ik zet het kenteken liever niet hier online, het is blijkbaar een importmotor zonder rare historie, wil niet dat iemand hier ooit gaat twijfelen door mijn vraag.
 
Kawasaki VIN checker werkt niet. Hij kan mijn VIN niet vinden, terwijl het een 100% originele VIN betreft. Is namelijk dusdanig vermeld bij aanschaf door Kawasaki Dealer (heb het originele boekje bij aanschaf er bij gekregen)
 
Ik zou hem dan in elk geval niet willen hebben als 5de of 6de eigenaar
Een motor is wat waard als hij bijv 1 eigenaar heeft gehad ,en weinig kilometers ,met een serieuze onderhoud historie
Ik lees hier niet alles, vandaar de late reactie.

5e of 6e eigenaar hoeft geen probleem te zijn, alleen afhankelijk van de motor. Een GS500 bijvoorbeeld kun je vaak niet krijgen met minder dan 7 eigenaren. Is een beginnersfiets die mensen maar 2 of 3 jaar maximaal rijden.
 
Ik leer veel van dit topic. Zit zelf met een vriend die er over denkt om een triumph street triple van een andere vriend over te kopen. Kenteken 27-MH-XB. Deze eerste heeft de motor op de motorbeurs gekocht met iets van 25k kms zonder verdere historie te kennen en er 2,5 jaar vrij probleemloos op gereden. Nu checkte ik het kenteken en is hij idd geimporteerd in 2018 voordat hij hem kocht. Maar zag ik ook dat de rest-bpm 50,- was. Dan kan je er wel van uit gaan dat deze als schadefiets toendertijd is geïmporteerd toch??
Of hij hem alsnog wil kopen als hij het al 3 jaar goed doet is een andere discussie maar eerst probeer ik de historie beetje op een rijtje te krijgen.
 
Ik leer veel van dit topic. Zit zelf met een vriend die er over denkt om een triumph street triple van een andere vriend over te kopen. Kenteken 27-MH-XB. Deze eerste heeft de motor op de motorbeurs gekocht met iets van 25k kms zonder verdere historie te kennen en er 2,5 jaar vrij probleemloos op gereden. Nu checkte ik het kenteken en is hij idd geimporteerd in 2018 voordat hij hem kocht. Maar zag ik ook dat de rest-bpm 50,- was. Dan kan je er wel van uit gaan dat deze als schadefiets toendertijd is geïmporteerd toch??
Of hij hem alsnog wil kopen als hij het al 3 jaar goed doet is een andere discussie maar eerst probeer ik de historie beetje op een rijtje te krijgen.

Wat zou de BPM moeten zijn als je het vergelijk met een originele NL motor?
De rest BPM is bij een Motor uit 2008 sowieso maar weinig, dus op basis van dat bedrag alleen kun je geen conclusie trekken.

Het gaat om het vergelijk met een originele NL motor, dis dit dan 20% lager , dan is er niet zo veel aan de hand.
Is het 90% minder dan is hij waarschijnlijk met behoorlijke schade ingevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Ah werkt dat zo... ik heb hem vergeleken mijn fireblade die ook uit 2008 komt en ong 1.9x zo duur is in aanschaf. Hier zegt de app bij de rest bpm 109,- (terwijl deze nooit geimporteerd is..) dus dan zou het toch wel kunnen kloppen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan