"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

Ah werkt dat zo... ik heb hem vergeleken mijn fireblade die ook uit 2008 komt en ong 1.9x zo duur is in aanschaf. Hier zegt de app bij de rest bpm 109,- (terwijl deze nooit geimporteerd is..) dus dan zou het toch wel kunnen kloppen?

Het kan allemaal, het is ook zeker geen exacte wetenschap. Maar hooguit een indicatie dat je goed op moet letten.

EDIT: Ik heb hem vergeleken met een originele NL motorfiets (MT-FP-68) en de bedragen komen exact overheen.
Hier is dus geen bpm verlaging door hem met een taxatierapport van schade in te voeren geweest.
 
Laatst bewerkt:
Het kan allemaal, het is ook zeker geen exacte wetenschap. Maar hooguit een indicatie dat je goed op moet letten.

EDIT: Ik heb hem vergeleken met een originele NL motorfiets (MT-FP-68) en de bedragen komen exact overheen.
Hier is dus geen bpm verlaging door hem met een taxatierapport van schade in te voeren geweest.
Dank! Weer wat geleerd!
 
Woensdag kwam advertentie erop. Is vandaag aangepast. Had een bod opdezelfde motor gedaan via autotrack. Kreeg als reactie terug: laten we maar een afspraak maken. Toen stelde ik em deze vragen en nu plotseling verkocht. Bijzonder manier van communiceren.

Ach nog veel meer motoren te koop, geen haast en nu hoef ik mn onderbuik gevoel ook niet aan te spreken

En nu staat ie weer te koop op marktplaats..
Ik kijk wel verder 🤣


Honda Cb 1000 r ABS
 
Iemand tips waar ik hier op moet letten? Weet dat het import is maar verkoper geeft aan dat alle facturen van onderhoud aanwezig zijn.

Op zich niks vreemds aan te zien.
Rest BPM waarde van 1131 euro lijkt me prima.
Dikke schaamranden en slijtnokkies zijn nog originele lengte. Geeft een vermoeden dat de motor vrij braaf gebruikt is.

Wellicht kun je de foto's van de onderhoudsboekjes opvragen om te ferifiëren of dat er netjes uit ziet.
 
Op zich niks vreemds aan te zien.
Rest BPM waarde van 1131 euro lijkt me prima.
Dikke schaamranden en slijtnokkies zijn nog originele lengte. Geeft een vermoeden dat de motor vrij braaf gebruikt is.

Wellicht kun je de foto's van de onderhoudsboekjes opvragen om te ferifiëren of dat er netjes uit ziet.
Bedankt. Verder nog dingen waar ik zeker op moet letten?
 
Hallo Iedereen,
Ben nieuw hier en ook op zoek naar mijn eerste eigen motor. zelf dacht ik aan de Honda CB1000R 2018\19 model. Is er iemand hier die daar eerder op heeft gereden :) ?
 
Wat misschien ook het vermelden waard is, is dat bij KTM (daarvan weet ik het zeker) al het onderhoud van de meeste modellen wordt opgeslagen in een internationaal systeem. Als je het framenummer weet is het makkelijk om even een dealer op te bellen of ze het framenummer kunnen natrekken. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen dat het laatste onderhoud in Spanje bij 50k km's gebeurd was, terwijl die te koop stond met 26k km's.
 
Hoi jongens! Over een maand ga ik voor mijn AVD en mijn oog valt nu al op deze Vstrom. De prijs lijkt mij gezien abs en kmstand best wel goed. Wat denken jullie zo op het eerste oog? Ik post hem ook gelijk ff in het vstrom topic.

Suzuki V-strom 650 ABS
€ 3.800,00
 
Hoi jongens! Over een maand ga ik voor mijn AVD en mijn oog valt nu al op deze Vstrom. De prijs lijkt mij gezien abs en kmstand best wel goed. Wat denken jullie zo op het eerste oog? Ik post hem ook gelijk ff in het vstrom topic.

Suzuki V-strom 650 ABS
€ 3.800,00
Vind de km stand opmerkelijk laag voor dit soort motor, en de staat van de motor.
De huidige eigenaar heeft de motor nog maar 3 jaar in bezet, van de 14 jaar dat ie oud is.
 
Vind de km stand opmerkelijk laag voor dit soort motor, en de staat van de motor.
De huidige eigenaar heeft de motor nog maar 3 jaar in bezet, van de 14 jaar dat ie oud is.

Ik zie dat nu ook ja. Ik maak uit zo'n kentekenchecker ook op dat de motor al 5 keer van eigenaar is verwisseld. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nou zo heel veel is gezien de leeftijd van deze motor.. Veertien jaar oud, dus gemiddeld zo'n 3 jaar in bezit geweest..
 
Een V-Strom met DL in het kenteken is wel extra leuk... heb je verder niks aan, sorry voor deze offtopic reactie. :+
 
Ik zie dat nu ook ja. Ik maak uit zo'n kentekenchecker ook op dat de motor al 5 keer van eigenaar is verwisseld. Maar ik weet eigenlijk niet of dat nou zo heel veel is gezien de leeftijd van deze motor.. Veertien jaar oud, dus gemiddeld zo'n 3 jaar in bezit geweest..
Dat vind ik best wat, en maakt het ook iets aannemelijker dat deze motor gerust het dubbele heeft gelopen...
 
Als je op foto 9 kijkt zie je in ieder geval al wat afbladderende verf en lakplekjes op het deksel van de koelvloeistof en rond de olievuldop. Dat heeft de mijne ook (al heeft de vorige eigenaar het bijgeverfd, als ik vloeistoffen ga verversen doe ik het wel een keer goed), maar die heeft nu bijna 50k erop staan, dan verwacht je dat eerder. Overigens zit hier wel zwakke lak, heb ik in de zoektocht naar mijn Strom vaker voorbij zien komen. In ieder geval kun je vraagtekens zetten bij de omschrijving 'puntgaaf'. Het is in ieder geval geen import, maar ik ben wel benieuwd wat het betekent dat hij van 30/08/2006 t/m 02/02/2010 geregistreerd stond bij een 'rechtspersoon'. Doet mij lease of huur vermoeden, hoeft niet raar te zijn, maar dan zou ik wel een hogere kilometerstand verwachten dan de ruim 27k die de verkoper aangeeft. Sowieso vaak van eigenaar gewisseld, dus tenzij dat allemaal mensen waren die weinig rijden is de kilometerstand wat onwaarschijnlijk.
Overigens lijken de banden (zeker de voorband) hun beste tijd gehad te hebben, al vind ik dat van een foto wat lastig bekijken. Al met al dus wel wat vraagtekens.
 
Waarom is deze motor ZO VAAK van eigenaar gewisseld?
Motor is 14 jaar oud en heeft al de 5e eigenaar. De koper wordt #6. De motor heeft slecht 27k gelopen.
Als je de goede ROZE bril op zet is dit een prima koopje! (maar niet achteraf gaan huilen)

Effe simpele rekensom:
5 eigenaren rijden allen slechts 5.5k met allen slechts kleine 3 jaar in bezit en zijn de Strom dan al weer zat.
Deze gegevens tezamen zijn voldoende om deze motor lekker te laten staan. Niet de roze bril op gaan zetten!
 
Effe simpele rekensom:
5 eigenaren rijden allen slechts 5.5k met allen slechts kleine 3 jaar in bezit en zijn de Strom dan al weer zat.
Deze gegevens tezamen zijn voldoende om deze motor lekker te laten staan. Niet de roze bril op gaan zetten!

Misschien even de achterdocht bril afzetten?
De 650 is nu niet echt de motor waar je heel blij van wordt, hufterproof blok maar ook loeisaai.

28.000km /14 jaar = 2000km/jaar eigenlijk gewoon het landelijk gemiddelde.....
 
Vlgs mij is landelijk gemiddelde is 4000 km/jr(?)

Veel motoren zijn er vooral 'voor de heb'. Niet om mee te rijden.
De meeste km's worden gemaakt op de eerste mooie dag van het voorjaar. Daarna snel weer de schuur in om stof te gaan happen.
Vervolgens veel klachten over teveel motoren op deze dag op de weg en bovengemiddeld aantal motor-ongevallen.
Snap ik als de motor 1x per jaar uit de schuur komt dat er juist op die dag onevenredig veel ongevallen zijn.

Maar (jouw) afstand 2000 is eigenlijk niks natuurlijk.......... :9
Dat doe je al snel op-en-neer naar de Alpen...............:] (waar veel motoren nooit zullen gaan komen)
 
Ligt er een beetje aan waar je je bron vandaan haalt, tussen de 2000 en 3000 is de meest gebruikte.

Maar waar ik me een beetje over verbaas in sommige reacties zijn de volledig NIET onderbouwde redenen, het lijkt wel alsof de sommige de motor willen afkammen om daarmee een sticker van de juf te verdienen.

Misschien moet ik nog maar een keer uitweiden hierover.

De broer van de tuinman die mijn tuin gedaan heeft heeft een goed lopend bedrijf in 'cockpit reparatie', ik heb hem daarover veel laten vertellen. Het is een gruwelijke schimmige business waarbij met name de DEALERS van de 3 grote/dure Duitse automerken heel goed de achterdeur weten te vinden!
Het aantal motorcockpits wat aangeboden wordt voor 'reparatie' is minimaal.
Met name omdat de behaalde winst van een lagere km stand vaak erg weinig is, en de 'betrap-risico-factor' bij motor dealers te hoog is, hooguit verkoopt de motor sneller.

Zelf poets ik op semi-pro basis motoren en zie zodoende erg veel motoren van heel dichtbij, bijna altijd demonteer ik kappenwerk, wielen, stepjes, etc.
Als ze mijn garage ingereden worden kan ik op geen enkele manier zeggen wat de km stand is, pas als ik de halve motor uit en in elkaar heb gezet durf ik met zekerheid te zeggen of de km stand realistisch is.
DUSSS: over een advertentie op Marktplaats kun je ook niets zeggen!! Behalve de bekende uitdrukking als iets te mooi is om waar de zijn, is het dat ook.

Enkele ervaringen:
Groene motor 3 jaar oud 10.000km, rolt de garage in en ik zeg: aan me reet die heeft het 3 dubbele gelopen, wat een wrak!
Schoonmaken, ontroesten, poetsen, polijsten , smeren, spuiten en dagen verder....de km stand klopt, de motor heeft vlak aan de kust altijd buiten gestaan, vandaar de roest. Ik heb niets kunnen vinden wat overmatig gesleten was, geen slijtsporen in de wielspacers, geen dolgedraaide bouten, alle lagers voelden prima, geen slijtage op rubbers, schijven, etc.

Zilveren motor 24000km, echt heel vies met veel stickers erop (altijd link want wat zit er onder? heeeel vaak beschadigingen), en een volledig afgesleten achterremschijf. Dan krijg je een vermoeden, dat is niet gebruikelijk bij 24k. Heel de motor schoongeboend, ontstickerd en nagelopen. Enkel en alleen de achterremschijf paste niet bij de km stand. Conclusie: de remcilinder heeft waarschijnlijk langere tijd vast gestaan zonder dat de rijder het gemerkt heeft.

In al die jaren dat ik dit doe is er 1 keer een motor geweest waar ik zware twijfels bij had.

Heel af en toe koop ikzelf een motor in en verkoop deze enkele weken later als ie klaar is, komt er zomaar een extra eigenaar bij... verdacht!!!! (Volgens sommige internet experts tenminste).*D

Wel zie ik redelijk veel schade aan motoren, misschien heeft wel 50% van de motoren schade. Is dat erg? Nee, veruit de meeste schade is van omvallen of iets geraakt hebben zoals een stoeprand ofzo. Maar ook schuivers zijn nooit echt een probleem voor de veiligheid van de motor, maar maakt dit dat je een motor moet laten staan? Als het netjes gerepareerd is zeker niet! Ik heb wel een hekel aan gelijmde kappen en knippers dat breekt vaak al als je ernaar kijkt.



Sorry voor het lange verhaal!8)7
 
Ligt er een beetje aan waar je je bron vandaan haalt, tussen de 2000 en 3000 is de meest gebruikte.

Maar waar ik me een beetje over verbaas in sommige reacties zijn de volledig NIET onderbouwde redenen, het lijkt wel alsof de sommige de motor willen afkammen om daarmee een sticker van de juf te verdienen.

Misschien moet ik nog maar een keer uitweiden hierover.

De broer van de tuinman die mijn tuin gedaan heeft heeft een goed lopend bedrijf in 'cockpit reparatie', ik heb hem daarover veel laten vertellen. Het is een gruwelijke schimmige business waarbij met name de DEALERS van de 3 grote/dure Duitse automerken heel goed de achterdeur weten te vinden!
Het aantal motorcockpits wat aangeboden wordt voor 'reparatie' is minimaal.
Met name omdat de behaalde winst van een lagere km stand vaak erg weinig is, en de 'betrap-risico-factor' bij motor dealers te hoog is, hooguit verkoopt de motor sneller.

Zelf poets ik op semi-pro basis motoren en zie zodoende erg veel motoren van heel dichtbij, bijna altijd demonteer ik kappenwerk, wielen, stepjes, etc.
Als ze mijn garage ingereden worden kan ik op geen enkele manier zeggen wat de km stand is, pas als ik de halve motor uit en in elkaar heb gezet durf ik met zekerheid te zeggen of de km stand realistisch is.
DUSSS: over een advertentie op Marktplaats kun je ook niets zeggen!! Behalve de bekende uitdrukking als iets te mooi is om waar de zijn, is het dat ook.

Enkele ervaringen:
Groene motor 3 jaar oud 10.000km, rolt de garage in en ik zeg: aan me reet die heeft het 3 dubbele gelopen, wat een wrak!
Schoonmaken, ontroesten, poetsen, polijsten , smeren, spuiten en dagen verder....de km stand klopt, de motor heeft vlak aan de kust altijd buiten gestaan, vandaar de roest. Ik heb niets kunnen vinden wat overmatig gesleten was, geen slijtsporen in de wielspacers, geen dolgedraaide bouten, alle lagers voelden prima, geen slijtage op rubbers, schijven, etc.

Zilveren motor 24000km, echt heel vies met veel stickers erop (altijd link want wat zit er onder? heeeel vaak beschadigingen), en een volledig afgesleten achterremschijf. Dan krijg je een vermoeden, dat is niet gebruikelijk bij 24k. Heel de motor schoongeboend, ontstickerd en nagelopen. Enkel en alleen de achterremschijf paste niet bij de km stand. Conclusie: de remcilinder heeft waarschijnlijk langere tijd vast gestaan zonder dat de rijder het gemerkt heeft.

In al die jaren dat ik dit doe is er 1 keer een motor geweest waar ik zware twijfels bij had.

Heel af en toe koop ikzelf een motor in en verkoop deze enkele weken later als ie klaar is, komt er zomaar een extra eigenaar bij... verdacht!!!! (Volgens sommige internet experts tenminste).*D

Wel zie ik redelijk veel schade aan motoren, misschien heeft wel 50% van de motoren schade. Is dat erg? Nee, veruit de meeste schade is van omvallen of iets geraakt hebben zoals een stoeprand ofzo. Maar ook schuivers zijn nooit echt een probleem voor de veiligheid van de motor, maar maakt dit dat je een motor moet laten staan? Als het netjes gerepareerd is zeker niet! Ik heb wel een hekel aan gelijmde kappen en knippers dat breekt vaak al als je ernaar kijkt.



Sorry voor het lange verhaal!8)7
Mooi verhaal maar mij heb je niet overtuigd ;)
Ik denk dat er wel degelijk geld te verdienen valt met gesjoemel en dat het ook massaal gebeurt, vooral met import.
 
Werkwijze.........................

Je haalt een importwrak uit 't buitenland. (die mag daar NOOIT meer de weg op dus kost een prikkie!)
Via sloop-bedrijven (of erger van diefstal-fietsen) boetseer je 't wrak weer tot rijdend geheel.
Tellertje draaien, onderhoudsboekjes in de kliko en weer de weg op met dat ding.
Er komt altijd wel weer een nitwit die aan jouw wrak een buitenkansje denkt te gaan krijgen.
De aspirant-koper was alleen effe vergeten: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat altijd ook zo!
Mooi! Op een simpele manier weer een flinke zak met geld met een kneus verdiend!
Snel weer een volgend wrak uit 't buitenland halen...........................
 
De 650 is nu niet echt de motor waar je heel blij van wordt, hufterproof blok maar ook loeisaai.

28.000km /14 jaar = 2000km/jaar eigenlijk gewoon het landelijk gemiddelde.....
Dus een uitstekende motor om veel meer dan 2000 km per jaar mee te rijden. Zuinig, betrouwbaar, hufterproof. Saai? Wel een beetje, maar voor veelrijders is dat vaak een voordeel.

Getoond exemplaar kan wellicht de uitzondering zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan