"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

Mooi verhaal maar mij heb je niet overtuigd ;)
Ik denk dat er wel degelijk geld te verdienen valt met gesjoemel en dat het ook massaal gebeurt, vooral met import.
En omdat jij denkt dat het 'massaal' gebeurt geef je ongegrond je mening over een mp advertentie? Het enige wat ik wil zeggen is dat ik die werkwijze gewoon afkeur en heb mijn ervaringen daarvoor gegeven zodat je wellicht wat met meer gefundeerde redenen iets probeert te weerleggen. Ik geef je alleen wat meer praktijk ervaring-informatie voor je detective-rol.
Daarnaast zijn er ook zeer veel eerlijke import-handelaren (en zoals ik al eerder schreef is import een must om aan de vraag in NL te voldoen) die op deze manier bij voorbaat al een oordeel mee krijgen. Dit doet mij weer denken aan de kleine groep motorrijders zonder demper die het verpesten voor de rest...

Werkwijze.........................

Ik weet niet wat dit toevoegt maar dat is geen nieuws. Wat wel toevoegt is dat er jaarlijks ongeveer 20000 motoren geïmporteerd worden, waarvan zeker 90% en misschien wel 99% gewoon via dealers en importeurs de nette weg volgen, veelal boekjes aanwezig etc. Probeer hier nu aub serieus die kleine groep te vinden en geen spoken te jagen die er niet zijn.
 
En omdat jij denkt dat het 'massaal' gebeurt geef je ongegrond je mening over een mp advertentie? Het enige wat ik wil zeggen is dat ik die werkwijze gewoon afkeur en heb mijn ervaringen daarvoor gegeven zodat je wellicht wat met meer gefundeerde redenen iets probeert te weerleggen. Ik geef je alleen wat meer praktijk ervaring-informatie voor je detective-rol.
Daarnaast zijn er ook zeer veel eerlijke import-handelaren (en zoals ik al eerder schreef is import een must om aan de vraag in NL te voldoen) die op deze manier bij voorbaat al een oordeel mee krijgen. Dit doet mij weer denken aan de kleine groep motorrijders zonder demper die het verpesten voor de rest...



Ik weet niet wat dit toevoegt maar dat is geen nieuws. Wat wel toevoegt is dat er jaarlijks ongeveer 20000 motoren geïmporteerd worden, waarvan zeker 90% en misschien wel 99% gewoon via dealers en importeurs de nette weg volgen, veelal boekjes aanwezig etc. Probeer hier nu aub serieus die kleine groep te vinden en geen spoken te jagen die er niet zijn.

Dat jij een paar tegenstrijdige/positieve verhalen hebt betekent net zo goed niet dat dat de norm is en dat het wel gegrond is.
Die naam "motor detective" heb ik mezelf nooit gegeven. Dat ben ik ook niet, maar ik laat het lekker staan als herinnering aan mijn miskoop verleden.

En dat verhaal van die 90 of 99% met veelal boekjes heb ik nog nooit iemand horen durven zeggen. De berichtgeving van ervaringsdeskundigen en van mening koper geeft wel een heel ander beeld.
Met 90% licht je overigens nog steeds 2000 mensen per jaar op.
 
Ik loop al flink wat jaren mee in de motorbranche en daardoor is het wel meer 'dan een paar verhalen' waar ik mij op baseer, uiteraard beslaat dat niet het gehele NL motor-spectrum, maar dat terzijde.

Omdat je alleen de miskoop verhalen hoort en niet de tevreden mensen. Zo werkt internet helaas nu eenmaal, tegen 1 negatief verhaal staan misschien wel 100 positieve.
Dat past ook binnen de 90-99% waar ik op doelde. (Ik snap dat er binnen de tevreden ervaringen ook mensen zitten die niet weten dat hun motor teruggedraaid of in elkaar geknutseld is.)

Het vervelende is dat mensen veel te vaak acteren op aannames en niet op feiten, en dat probeer ik hier duidelijk te maken met mijn ervaringen.
Helaas is alles niet zo zwart-wit en gemakkelijk als we zouden willen.
 
Goed nieuws voor de nieuwe motorrijders!

Ik hoop dat ze dan ook de import-motoren hierin gaan opnemen.
Een Duits wrak wat hier wordt geïmporteerd, dat die wordt vergeleken met de laatste Tüv-km-stand.
Veel imports blijken dan ineens NIET meer 35k te hebben gelopen.
 
Goed nieuws voor de nieuwe motorrijders!

Ik hoop dat ze dan ook de import-motoren hierin gaan opnemen.
Een Duits wrak wat hier wordt geïmporteerd, dat die wordt vergeleken met de laatste Tüv-km-stand.
Veel imports blijken dan ineens NIET meer 35k te hebben gelopen.

Bij auto's hebben we NAP, maar dat word ook niet gecontroleerd met de Duitse & Belgische registraties
 
Hoi allemaal,

Ik heb mijn ogen laten vallen op deze Suzuki V-strom. Ik hoop morgen te gaan kijken. Home Nu Motorrijden.

Ik vind hem er zelf eigenlijk wel goed uitzien en heb net de dealer gebeld om wat vragen te stellen. Ik vroeg naar de staat van de banden, ketting, en remschijven. Daar werd wat ontwijkend op geantwoord, maar hij gaf wel aan te garanderen dat ik de komende 6 duizend kilometer er geen onderhoud aan heb. Onderhoudsboekjes zijn netjes ingevuld. Hij heeft nu ongeveer 33k op de teller, bij 24k was de laatste beurt. Ik heb ook nog gevraagd of het mogelijk is te zien of de kleppen gesteld moeten worden omdat dit vrij kostbaar kan zijn. Hij zei dat het onmogelijk was dat te achterhalen.

Wat denken jullie? Alvast veel dank!
 
Intervallen van onderhoud zijn om de 6000km bij de V Strom,kleppen stellen om de 24000km.
die zouden dus bij de 24000km beurt gesteld moeten zijn,als men dat niet weet blijft het de vraag of het gebeurd is.
 
Veel dank! Stelt deels gerust. Als bij 24k kleppen moeten worden gesteld dan zou dat toch wel haast gebeurd zijn bij de 24k beurt. Anders zou het wel heel toevallig zijn..
Als het klopt wat jij zegt RG-gamma dat onderhoudsintervallen om de 6k zijn dan heb ik wel de vraag waarom er bij 30k geen beurt is geweest..
 
Hoi allemaal,

Ik heb mijn ogen laten vallen op deze Suzuki V-strom. Ik hoop morgen te gaan kijken. Home Nu Motorrijden.

Ik vind hem er zelf eigenlijk wel goed uitzien en heb net de dealer gebeld om wat vragen te stellen. Ik vroeg naar de staat van de banden, ketting, en remschijven. Daar werd wat ontwijkend op geantwoord, maar hij gaf wel aan te garanderen dat ik de komende 6 duizend kilometer er geen onderhoud aan heb. Onderhoudsboekjes zijn netjes ingevuld. Hij heeft nu ongeveer 33k op de teller, bij 24k was de laatste beurt. Ik heb ook nog gevraagd of het mogelijk is te zien of de kleppen gesteld moeten worden omdat dit vrij kostbaar kan zijn. Hij zei dat het onmogelijk was dat te achterhalen.

Wat denken jullie? Alvast veel dank!
Ik vind de motor er erg netjes uitzien voor zijn leeftijd en km-stand. Als je gaat kijken natuurlijk even de dot code bekijken en de staat van banden en ketting.

Als de onderhouds geschiedenis er bij zit hierna kijken en de punten die je kunt controleren met de onderhouds geschiedenis erbij ook controleren.
 
Hoi allemaal,

Ik heb mijn ogen laten vallen op deze Suzuki V-strom. Ik hoop morgen te gaan kijken. Home Nu Motorrijden.

Ik vind hem er zelf eigenlijk wel goed uitzien en heb net de dealer gebeld om wat vragen te stellen. Ik vroeg naar de staat van de banden, ketting, en remschijven. Daar werd wat ontwijkend op geantwoord, maar hij gaf wel aan te garanderen dat ik de komende 6 duizend kilometer er geen onderhoud aan heb. Onderhoudsboekjes zijn netjes ingevuld. Hij heeft nu ongeveer 33k op de teller, bij 24k was de laatste beurt. Ik heb ook nog gevraagd of het mogelijk is te zien of de kleppen gesteld moeten worden omdat dit vrij kostbaar kan zijn. Hij zei dat het onmogelijk was dat te achterhalen.

Wat denken jullie? Alvast veel dank!

Sowieso zelf gaan kijken, op de foto lijkt alles mooi, zegt meer over hoe goed de foto's zijn gemaakt dan over hoe de motor echt is.

Als je er toch bent kun je direct zelf goed de staat van banden, ketting etc. bekijken. Als de garage aangeeft dat je er 6k km mee kan rijden moet dat allemaal nog ruim voldoende zijn.

Aangezien de historie tot 24k aanwezig is, zou je even in het boekje kunnen kijken waar die beurt is uitgevoerd. Dan even bellen met die garage om te vragen of ze kunnen kijken wat er allemaal gedaan is. En kun je meteen kijken wanneer dat gedaan is, als dat in 2013 was heb je er nog niks aan...

Als ik die banden zo zie op de foto dan zit daar geen 6k meer op.... maar dat is op foto's lastig te zien.
 
Check ook even of de knippers genoeg licht geven. Dit lijken van die Ali dingen en die kunnen overdag zomaar heel slecht zichtbaar zijn.
 
Overigens is dat olie verversen om de 6000km ietwat overdreven,als je veel in een stoffige omgeving of veel stads verkeer en korte afstanden rijd zou dat
wel aan te raden zijn,rijd je veel langere afstanden kan je met moderne olie makkelijk om de 10000 aanhouden.
 
Sowieso vaag al een motorzaak normale vragen ontwijkend beantwoord.
KM stand past wel bij zijn leeftijd, gemiddeld wordt er 3k per jaar gereden met een motor. Dus bij 11 jaar is 33k niet gek. En als hij inderdaad van iemand is geweest die 3k per jaar rijdt, kan hij makkelijk er zo netjes uitzien.

Ik weet niet hoe makkelijk de klepspeling te controleren is bij dit type motor, maar als dat bij 24k gebeurd is hoeft dat ook niet natuurlijk. En inderdaad in het boekje kijken waar het onderhoud gebeurd is en even bellen. Dan ben je weer wat wijzer.

Als je er serieus op verder gaat, bespreek dan duidelijk wat de afleverbeurt inhoudt.. daar verschillen de meningen ook wel eens over.
 
Sowieso vaag al een motorzaak normale vragen ontwijkend beantwoord.
KM stand past wel bij zijn leeftijd, gemiddeld wordt er 3k per jaar gereden met een motor. Dus bij 11 jaar is 33k niet gek. En als hij inderdaad van iemand is geweest die 3k per jaar rijdt, kan hij makkelijk er zo netjes uitzien.

Ik weet niet hoe makkelijk de klepspeling te controleren is bij dit type motor, maar als dat bij 24k gebeurd is hoeft dat ook niet natuurlijk. En inderdaad in het boekje kijken waar het onderhoud gebeurd is en even bellen. Dan ben je weer wat wijzer.

Als je er serieus op verder gaat, bespreek dan duidelijk wat de afleverbeurt inhoudt.. daar verschillen de meningen ook wel eens over.
Nog belangrijker is controleren wat er is afgesproken ook echt gedaan is,daar word ook genoeg mee gerommeld om daar extra op te letten.
Ter info,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...bant.425021/&usg=AOvVaw0NpsR3YZ4BbDf_rOH2XO3v
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Veel dank allemaal voor jullie constructieve meedenken! Ik vind het nog maar lastig. Ik ben een absolute leek en moet best een stuk reizen om naar die motorzaak te komen en kan voor deze afstand denk ik ook geen kennis meekrijgen voor een tweede set ogen. Ik kreeg bij het telefoongesprek niet per se gelijk een goed gevoel, en zie dat jullie ook wat aarzelingen hebben, ook ten aanzien van prijs. Sommige van jullie zeggen dat er voor deze beurt sowieso wel een grote beurt + kleppen stellen bij mag. Maar ik zie op de site dat er überhaupt geen beurt bij komt als ik hem koop. Ik vind de garantie op 6000 km geen extra onderhoud vervelend, opnieuw vanwege de afstand en omdat ik liever gewoon wegrijd met een motor waarvan ik WEET dat die goed is ipv dat ik straks mogelijk toch gelijk de remschijven mag vervangen en dan opnieuw naar Tilburg kan rijden.

Moeilijk moeilijk. Ik ga er nog ff over denken.
 
Ik denk, als ik jou zo hoor, dat je er al heel goed over nagedacht hebt! :t Ik denk dat het niet de enige V-strom is die te koop staat?
 
Veel dank allemaal voor jullie constructieve meedenken! Ik vind het nog maar lastig. Ik ben een absolute leek en moet best een stuk reizen om naar die motorzaak te komen en kan voor deze afstand denk ik ook geen kennis meekrijgen voor een tweede set ogen. Ik kreeg bij het telefoongesprek niet per se gelijk een goed gevoel, en zie dat jullie ook wat aarzelingen hebben, ook ten aanzien van prijs. Sommige van jullie zeggen dat er voor deze beurt sowieso wel een grote beurt + kleppen stellen bij mag. Maar ik zie op de site dat er überhaupt geen beurt bij komt als ik hem koop. Ik vind de garantie op 6000 km geen extra onderhoud vervelend, opnieuw vanwege de afstand en omdat ik liever gewoon wegrijd met een motor waarvan ik WEET dat die goed is ipv dat ik straks mogelijk toch gelijk de remschijven mag vervangen en dan opnieuw naar Tilburg kan rijden.

Moeilijk moeilijk. Ik ga er nog ff over denken.
Sowieso beter een motor te kopen redelijk dicht bij je in de buurt als je niet particulier koopt,anders moet je iedere keer een rot eind rijden als er wat
aan mankeert in de garantie periode.Een alternatief is de motor eerst te laten keuren door Erik van Lent,wil men daar niet aan meewerken
kan je zeker beter daar wegblijven.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT
 
Hoi allemaal,

Ik vroeg naar de staat van de banden, ketting, en remschijven.
Onderhoudsboekjes zijn netjes ingevuld.
Je wilt weten wat de staat is van de ketting en banden is. Dat zegt niet direct veel over de staat van de motor.
Deze onderdelen zijn als dagkoersen. 't Zijn vervangingsdelen. Met 33K zijn ze wrs al (enkele keren) vervangen geworden.
Van de staat van de remschijven is beter afleesbaar, hoe voorgaand motorleven is geweest.
Als de boekjes netjes zijn ingevuld weet je iig dat onderhoud (op tijd) is gedaan.

Iedere motor heeft zwakke puntjes.
Heb je al onderzoek gedaan welke dat zijn voor de Strom.
Kan je mogelijk extra aandacht aan geven om mogelijke dure reparaties te besparen.

Toen ik op zoek was maar mijn Blackbird, ben ik ook bij Motorhuis Brabant geweest,
Het is toen niks geworden omdat ik een mooiere had gevonden. Bedrijf maakte op mij geen verkeerde indruk.
Maar het is gewoon een handelsfirma. Meeste motoren zijn daar nooit in onderhoud geweest of nieuw geleverd.
 
Met mijn Duc was het wel een sluitend verhaal. Motor uit 2001 met 17k erop lijkt raar. Toen ik hem ter plaatse ging bekijken zag ik DOT code van 2005 staan en die waren nog praktisch nieuw.
 
Wat denken we van vervangen balhoofd lagers bij een motor met 25000 km ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan