resonantie en stuurtrillen

zxr(on)

MF veteraan
4 jun 2006
10.411
33
zoetermeer
een maat van mij heeft een zx7r (maar alleen geen internet, ik post dus even namens hem)

hij klaagt sinds kort over een soort van resonantie als hij rijd.
meestal doet het zich voor bij een constante snelheid, als hij een beetje doortrekt en in de toeren klimt gaat het wel weer weg.
alleen is het lastig dat die resonantie zich voordoet zo om en nabij de max toegestane snelheid. het gaat ook gepaard met irritant stuurtrillen.

ik dacht zelf aan synchroonstellen van de carbs.
maar volgens iemand anders zou het blok ff gelost moeten worden en weer opnieuw aangedraaid moeten worden met een momentsleutel :?

iemand ervaring hiermee en/of adviezen?
 
of jouw uitleg is fout of het ligt aan mij!
de link van het stuur trillen en afstellen v/d carb en blok bouten?
ik zou eerder zeggen band balanceren en lagers controleren!
en bij welke snelheid 120/50/80/60/30
en op wat voor banden heeft hij?
 
of jouw uitleg is fout of het ligt aan mij!
de link van het stuur trillen en afstellen v/d carb en blok bouten?
ik zou eerder zeggen band balanceren en lagers controleren!
en bij welke snelheid 120/50/80/60/30
en op wat voor banden heeft hij?

of je leest het verkeerd ;)

ik zal proberen nog duidelijker te wezen.
bij een constant toerental zeg ff voor het gemak bij een km of 100 per uur. produceerd de motor(het lijkt bij het blok vandaan te komen)een resonerend geluid.
(motorgeluid he..d'r piept of kraakt dus niets bij de wieltjes)
als dit zich voordoet...trilt ook het stuur.
ik zeg dus niet dat z'n voorwiel wiebelt he..
derhalve zijn z'n banden en wiellagers ook even niet relevant wat mij betreft.
het is dus net alsof er sprake is van een onbalans situatie of iets dergelijks bij het motorblok.
als de carbs niet synchroom staan er derhalve de 4 cillinders niet gelijk gevoed worden gaat ie onregelmatig lopen...toch?
voor zover was dat mijn conclusie.
maar ik ben geen expert en vraag het daarom maar effe hiero....omdat ik meende daar al ooit eens iets over gelezen te hebben.
(zie topicje over slapende handen en stuurtrillen)
de link van de resonantie met het stuurtrillen heb ik niet zelf gelegd, het doet zich nl gewoon gelijktijdig voor. het lijkt er dus op dat die resonantie ook het trillen van het stuur veroorzaakt. je voelt die resonantie als het ware in je stuur dus.
en ik zeg dus ook niet dat die blokbouten daar wat mee te maken hebben...maar dat zegt weer iemand anders (de dealer dus)

ik had de vraag een beetje open gesteld in de hoop dat mensen dit herkennen en hier ervaringen mee gehad hebben welke vervolgens mischien waardevolle tips op kunnen leveren.

met name het lossen en opnieuw aandraaien van de blokbouten met momentsleutel had ik nog niet eerder van gehoord, wil graag weten of dit vaker gebeurd in dat soort gevallen

ik weet niet of ik het nu wel goed heb uitgelegd...anders moet iemand me daar maar even bij helpen ;)
 
als je d'r ff op zou rijden zou je zeggen ...ooooohhh...dat geluid.
maar dat is het lastige met tekst in geschrift zeg maar
je voelt niets en er zit ook geen geluidje bij
lastig uitleggen dus gewoon voor een leek...hij doet iets van whoeoeoewiehoewiehoeoeoe
dus ik hoop op mensen die dit herkennen zeg maar :) :) :)
 
het is dus net alsof er sprake is van een onbalans situatie of iets dergelijks bij het motorblok.
als de carbs niet synchroom staan er derhalve de 4 cillinders niet gelijk gevoed worden gaat ie onregelmatig lopen...toch?
voor zover was dat mijn conclusie.

Dat kan inderdaad wel :Y

miereneukerij: als de trilling door het motorblok veroorzaakt word is het geen resonantie... een resonantie heeft te maken met de eigenfrequentie van een bepaalt materiaal...
 
Dat kan inderdaad wel :Y

dan is dat dus makkelijk te verhelpen, synchroniseren klaar?

miereneukerij: als de trilling door het motorblok veroorzaakt word is het geen resonantie... een resonantie heeft te maken met de eigenfrequentie van een bepaalt materiaal...

wist niet dat die mieren dat ook deden joh
_O- maar als ik het goed begrijp kan een trilling van of in je blok er dus voor zorgen dat er iets anders gaat mee trillen wat dan op zijn beurt weer dat geluid veroorzaakt :? je tank of je frame bijvoorbeeld?

als dat zo is dan zou het aandraaien van de blokbouten er dus voor kunnen zorgen dat het frame o.i.d niet meer mee trilt en dus de herrie mogenlijk wegnemen. maar om het probleem bij de bron aan te pakken zal dan uiteindelijk de veroorzaker van die trillingen (het blok) dus ontdaan moeten worden van die trillingen door bv. het synchroniseren van de carbs??

fieuwww...ik geloof dat ik de logica ga zien :} :}
 
dan is dat dus makkelijk te verhelpen, synchroniseren klaar?wist niet dat die mieren dat ook deden joh
_O- maar als ik het goed begrijp kan een trilling van of in je blok er dus voor zorgen dat er iets anders gaat mee trillen wat dan op zijn beurt weer dat geluid veroorzaakt :? je tank of je frame bijvoorbeeld?

als dat zo is dan zou het aandraaien van de blokbouten er dus voor kunnen zorgen dat het frame o.i.d niet meer mee trilt en dus de herrie mogenlijk wegnemen. maar om het probleem bij de bron aan te pakken zal dan uiteindelijk de veroorzaker van die trillingen (het blok) dus ontdaan moeten worden van die trillingen door bv. het synchroniseren van de carbs??

fieuwww...ik geloof dat ik de logica ga zien :} :}

uhm, het is laat, maar volgens mij zoiets ja :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan