restauratie cb750 k7; spuitproblemen!

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Beste mensen,

ik ben een mooie cb in vrijwel originele staat aan het restaureren.
Maar ik blijf maar ruzie maken met het spuitwerk. De tank, koplamp en zijkappen probeer ik te spuiten. In het verleden heb ik al meer gespoten en motoren opgeknapt, dat ging altijd goed, meestal met Motip spuitbussen.
Nu had ik in eerste instantie primer van de Action erop gezet, na grondig schuren, ontvetten etc.
Sommige delen van de motor zijn met action primer en lak supermooi geworden, zoals bijv. de kroonplaat.

Maar nu blijf ik klooien met chemische reacties, dat je net na het spuiten van die scheurtjes en adertjes in de lak ziet ontstaan. Heb al vanalles geprobeerd, zoals bijv. superdun spuiten en dan meerdere dunne lagen, maar het blijft reageren.

Uiteindelijk vanmiddag speciale plastic primer van motip gekocht. Dat erop, ging goed. Toen universele primer van Motip erop, en ja hoor, weer hetzelfde gezeik!

Wordt er gek van, wat doe ik fout? Overweeg om het hele zooitje maar naar een professionele spuiter te brengen. De boel moet hoogglans zwart worden. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Groet van een balende hobbyist!
 
alles blank halen :Y en dan op 2k overgaan ;) nog nooit problemen gehad })

heb oa ook mijn cb750 gespoten
full
 
Waarom laat je het niet spuiten? Schilt je een hoop frustatie... en geld!

Maar anders inderdaad alles kaal halen en opnieuw doen! En dan met 2k producten gaan werken.
Dus met prof spullen aan de slag gaan...
 
Zo te lezen heb je weinig tijd tussen twee lagen, als je het eens een dagje laat uitdampen bij temperaturen boven de 20 graden?
Heb je het spuit topic van Opa Jan al gelezen?
 
Je kan best goede resultaten behalen met spuitbussen,maar beter geen 2 verschillende
merken door elkaar gebruiken,nu is het beter om eerst alles weer blank te schuren en
primer van Motip gebruiken ,en geen plastic primer met gewone primer gebruiken,ik
heb zelf al diverse delen gespoten met Motip ,eerst de plastic primer erop en daarna
gelijk de lak,geen problemen gehad.
Als je echt een mooi resultaat wil ,dan is er maar 1 optie dat is laten spuiten door
een profesionele spuiter,maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips! Echt fijn. :)

Helemaal weer kaalschuren is geen optie, want er is her en der ook geplamuurd en over het algemeen is alles nu behoorlijk strak.
Ik wil zelf nog een poging doen, in het verleden al diverse dingen echt strak gespoten, dus het moet kunnen. als het echt niet lukt ga ik naar een spuiter.
Nu denk ik dat het vooral goed is om de aangetaste delen weer goed geld te schuren, dan een heeeeel dun laagje primer erop te zetten, dag wachten, weer een heel dun laagje, dag wachten etc. Hopelijk werkt het dan. Als alles eenmaal goed gedekt in de primer staat, moet afspuiten met zwarte lak geen probleem zijn denk ik. Zal foto's maken en hier plaatsen, altijd leuk toch?
 
De plamuur mag geen problemen geven.
Als je alles goed strak hebt geschuurd dan kan je de primer er opzetten in dunne lagen.
Als die uitgehard is dan moet je om het mooiste resultaat te krijgen met waterproof schuurpapier (de dunste dus) de primer nog een keer schuren om een zo glad mogelijk resultaat te krijgen.
Alles weer goed laten drogen en ontvetten en dan moet je de lak er op zetten in dunne lagen.
Al de spuitbussen wel van een merk houden!
Als ik jouw foto's zo eens bekijk dan is de lak gaan opbranden wat wel vaker voor komt bij het gebruik van verschillende merken door elkaar simpel door het feit dat de lak elkaar gaat afstoten door verschillende chemicalien die niet op elkaar zijn ingesteld.
Misschien kan je eens advies vragen bij een zaak die zelf autolakken mengt en op kleur brengt of een autospuiter die je misschien advies kan geven.
Ieder geval veel succes met je spuitwerk!
Mooie fiets trouwens ; ik had zo'n 25 jaar geleden het zelfde model. :}
 
Bij de kunststof delen van de oude Honda fours is dit een bekend probleem. Het staat los van een reactie van verschillende lakken, het komt ook voor als het deel 100% kaal geschuurd en ontvet is. Ik heb begrepen dat het te maken heeft met de ultra-agressieve weekmakers die men destijds gebruikte.

Enige oplossing is 2K lak.

Budget oplossing:
3 lagen 2K sanding filler spuiten, dan waterproof P800 of 1000 en vervolgens aflakken met 1K basecoat en blanke lak.

Persoonlijk zou ik dan meteen alles met 2K doen, glimt veel mooier.
 
En iig een 2K blanke lak gebruiken. Da's benzinebestendig. Het zou zonde zijn als je strakt iets morst en een doffe of lelijke plek hebt op de tank.

Heb zelf een geplamuurde alu tank in 2K primer gezet en vervolgens met Motip in kleur gezet en afgelakt met 2K blanke lak uit een spuitbusje.
Ben er erg tevreden over.

Als ik de keuze moest maken dan zou ik de boel weer kaal (tot het plamuur) maken en opnieuw beginnen.

full
 
ontvetten met ammoniak werkt ook beter dan terpentine oid te gebruiken
sinds ik overgestapt ben hierop geen problemen meer gehad
ammoniak wel verdunt gebruiken
 
Als met een ruime hoeveelheid thinner de kapjes van een CB ontvet, dan eindigen de kapjes in je poetsdoek.
 
Laatst bewerkt:
Ik herken het probleem wel van het netjes spuiten met een spuitbus. Meestal vaak overdoen en resultaat is bij de ander altijd mooier. Maar goed na het grondig schuren welke primer (merk ) waar hebben jullie de beste ervaringen mee? dit ook in combinatie af lak. (merk) Ik wel eens iemand bezig gezien die tussen de laklagen door (na zeer grondige droging) de lak ging polijsten. Het resultaat was verbluffend. Maar weet dus niet merk lakken/plamuur
 
Die rand op je tank is duidelijk een overgang van laklagen... heb ik ook ooit zelf ondervonden.. idd goed laten drogen tussendoor..... en schoonmaken met terpentine en thinner.. geeft ook vaak problemen.. (niet altijd)

en die spaymax ga ik ook gebruiken... volgens mij wel topspul..

@Kawa ZX7R
wat is het handigste om lijnen te maken.. afplakken en direct tape weg halen of???
Tis wat of topic dus PM mag ook...(mits er verder interesse is)
 
Die rand op je tank is duidelijk een overgang van laklagen... heb ik ook ooit zelf ondervonden.. idd goed laten drogen tussendoor..... en schoonmaken met terpentine en thinner.. geeft ook vaak problemen.. (niet altijd)

en die spaymax ga ik ook gebruiken... volgens mij wel topspul..

@Kawa ZX7R
wat is het handigste om lijnen te maken.. afplakken en direct tape weg halen of???
Tis wat of topic dus PM mag ook...(mits er verder interesse is)

Ik heb eerst de basiskleur (zilver) gedaan. (na 2k plamuur en primer) Vervolgens licht opgeschuurd en met smalle blauwe tape de lijnen gezet en met plastic zakken de rest beschermd.
Zwart van Motip gespoten.
Heb de verf een nacht laten uitharden en daarna de tape eraf gehaald. Weer schuren en rood (weer van Motip) gedaan.
Vervolgens het spannendste, de overgangen gladschuren. Ga je te ver kan je overnieuw beginnen, te weinig hou je lelijke naden.
Stickers plakken en de 2K blanke lak erover. Let wel; die 2K spuitbussen zijn sneller leeg dan je denkt dus bezuinig niet op 1 spuitbusje. (1 zou je net een niet te grote tank mee kunnen doen.)
In mijn topic staat meer: Street tracker XS650

O ja, ik heb alle materialen (behalve de plasic zakken) bij bovenstaande zaak vandaan.
 
Laatst bewerkt:
ja je topic stond al in mijn favorieten... maar het ging mij om de belijnening te maken..

oke dus overgangen glad schuren dus... schuur je dan ook de hele tank of alleen de overgangen... en neem aan waterproef 1000 +
 
Laatst bewerkt:
Voor het spuiten schuur je de ondergrond helemaal. Dus in mijn geval was al het zilver geschuurd voor het aanbrengen van de tweede kleur. Nadat het droog is tape eraf en alleen de nieuwe laag en overgang schuren. Denk er om; de overgang kan je niet glad schuren natuurlijk. De tweede laag ligt op de eerste.

Wil je het echt helemaal glad hebben moet je na het spuiten van de tweede laag de boel schuren en blanke lak spuiten. Deze blanke laag kan je schuren tot de tweede laag. Hiermee vul je als het ware de eerste laag op tot dezelfde hoogte als de tweede. (Heb ik zelf niet gedaan.)

1000 is goed. (Als je nat schuurt eerst uitzoeken of je plamuur er tegen kan! De meeste kunnen hier wel tegen overigens.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan