Restauratie Ducati 750 Sport 1973

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.646
Driebergen
Facebook
De Ducati 750 Sport was de allereerste tweecilinder sportmotor van Ducati op basis van de 750 GT die een jaar eerder was uitgekomen en is daardoor een geliefd en historisch belangrijk model.

(Foto van een heel mooi ongerestaureerd exemplaar, niet de mijne)
Ducati-750-Sport-1974-Header-Photo.jpg


Sinds gisteren ben ik zelf ook in het bezit van zo'n motor, in dit topic wil ik jullie het verhaal vertellen hoe ik er aan ben gekomen, de geschiedenis van deze specifieke motor voordat ik deze in mijn bezit kreeg inclusief alles wat er bij zat en allerlei info over dit model waar ik sinds die tijd achter ben gekomen. Het doel van mij met deze motor is deze zoveel mogelijk in de originele staat terug brengen.

Dit is de mijne zoals gekocht. :)

330171116_900789094378178_7534000630693684021_n.jpg

330810040_1387659395313186_2042730760394763626_n.jpg


Er zijn er in de twee jaar dat ze gemaakt zijn circa 30 stuks nieuw in Nederland verkocht dus meestal als er éé'ntje te koop staat is dat ver weg, vaak zelfs in het buitenland, deze stond iets dichterbij, verderop bij mij in de straat namelijk! :Y Een kennis van mij heeft deze motor een jaar of 6 terug van de tweede eigenaar gekocht die twee dorpen verderop woont, deze meneer heeft de motor gekocht toen die twee jaar oud (op kenteken) was en dus tot een jaar of 6 terug in zijn bezit gehad, in die tijd is er echt serieus mee gereden. De allereerste eigenaar heeft de motor eind 1975 gekocht en in januari 1976 op kenteken gezet, ik heb het originele instructieboekje nog bij de motor waar de eerste eigenaar bij heeft gehouden op welke datum en welke kilometerstand er dingen zijn gedaan.

IMG_1518.JPEG
 
De motor is in rijdende staat, de remmen en wiellagers zijn gedaan door de vorige eigenaar, het blok loopt goed op (opnieuw) vervuilde carburateurs na, dit is ongeveer/grofweg het lijstje met punten van de motor die beter kunnen:

Splitpennen remklauwen checken
Spuitwerk moet opnieuw gedaan worden
Banden zijn oud
Eén 750 embleem op zijkap ontbreekt
Achterkant tank zit met een tierip vast
Gereedschapsetje ontbreekt
Voorspatbord en beugels
Passende losse luchtfilters of originele kelken met gaas?
Achterlicht klopt niet
Kickstarterrubber
Voorrempomp is verkeerd type
Voorremleidingen zijn nieuw maar lelijk
Bobines verkeerde type
Bougiekabels en doppen kloppen niet
Snelheidsmeter werkt matig
Toerenteller ontbreekt
Lichtschakelaar koplamp is stuk
Controlelampjes in koplamp doen het niet
Electra helemaal nakijken
Benzinekraantjes netjes maken
Normaal stuur ipv de originele Clipons
verkeerde handvatten
koplampbeugels kloppen niet
Schokbrekers zijn Koni ipv Marzocchi
 
Die heeft wat liefde nodig als je naar de foto's kijkt
Daarom staat ze nu bij mij in de schuur :9 Ik koop bijna altijd motoren die wat liefde en aandacht nodig hebben, en zeker bij een type als dit zorgt het er voor dat ze wat prettiger geprijsd zijn, een compleet gerestaureerd exemplaar kan ik niet eens betalen, voor deze hiet in het topic heb ik al een andere motor weg moeten doen plus een bultje spaargeld in moeten leveren. :Y
 
Rempomp kan een probleem zijn die zijn al jaren niet meer tekoop
Bovenste op de foto is de originele brembo uit die tijd ( deze is van Guzzi van de 850 T ) de onderste is de huidige nabouw en ik vind die niet echt lijken .
verschilrempompen.jpg


De latere met de kunstof potjes zijn nog wel te vinden met de 16mm zuigers ( nodig voor de twee remklauwen )
 
Man dat is toch prachtig, wat een icoon deze fiets, en wat een vormgeving.
Ben helaas zwaar bevooroordeeld, door mijn oude Italianen gekte.
Maar iedereen heeft zo zijn aandachtspuntjes😉
Veel plezier ermee en dit topic ga ik weer met veel plezier volgen
 
Via de reatauratie gids van Ian Falloon en de super hulpvaardige mensen op de FB pagina specifiek over dit model (dan kom je ook de mensen tegen die de boeken hebben geschreven en eigenaars van bedrijven die experts zijn in deze types) ben ik de afgelopen week achter heel veel informatie gekomen over dit model zoals het juiste bouwjaar, wat de verschillen per jaar en markt (Europe vs USA bijvoorbeeld) zijn en ook de geschiedenis van Ducati zelf, een echt Italiaans verhaal met glorieuze overwinningen en roem maar ook stakingen, problemen met levering van onderdelen en faillisementen, daarom zijn er veel verschillende voorvorken, remklauwen en teller gebruikt bijvoorbeeld. Het is heel lastig om precies te weten wat er nu exact origineel is voor deze motor maar aan de hand van foto's en testen uit die tijd en originele fabrieksdocumentatie plus ongerestaureerde exemplaren zoals die schoonheid die ik hierboven heb gepost is veel informatie gevonden.

Dit kan zo ver gaan als de kleur en fabrikant van de benzineslangen, de kleur van de bougiekabels (gewoven stoffen rood in 1973 en groen in 1974 zo uit mijn hoofd) en of de bougies wel de originele Lodge exemplaren zijn met roze keramiek, die heeft echt niemand meer behalve die ene op die foto. :9
 
Zo kreeg ik van drie verschillende mensen privéberichten met informatie maar ééntje was wel heel bijzonder, dit bleek iemand te zijn bij mij in de woonplaats die in de klassieke exotische Italiaanse motoren zit als liefhebber, hij had zelf ook een 750 Sport gehad in concoursconditie tot een paar jaar terug maar die is verkocht naar Zeeland, of Nieuw-Zeeland dat weet ik niet meer precies. Hij was dus niet degene waar mijn kennis deze motor van heeft gekocht, de kans dat er twee van deze motoren in één dorpje staan moet echt schokkend klein zijn maar toch was het zo. :Y

Nu heeft hij die motoren niet meer maar nog wel uitgebreide documentatie er over, werkplaatsboeken en zefs de ultieme restauratiegids specifiek voor de 750 Sport en die mag ik lenen, scheelt weer $130 want hij stond al in mijn Amazon Wishlist. *O* Ook heeft hij nog wat onderdelen waaronder originele Marzocchi schokbrekers, we spreken binnenkort af.
 
Het huidige spuitwerk is denk ik door Rembrand van Rijn gedaan, die heeft vaak een soortgelijk craquelé effect. :P
Close-up van het zitje.
1676196381362.png


Bij de zijdeksels kan je op sommige plekken de originele kleur en doorheen zien komen, die zit dan ook in de gelcoat dus kan niet anders als af fabriek zijn en is een goede basis om nieuwe verf van te laten maken.Er zijn trouwens 750 Sports met een polyester benzinetank af fabriek en een normale stalen tank, de mijne heeft gelukkig een stalen tank!

IMG_1502.JPEG
 
Mooi aanwinst :t
Dat achterlicht uit de folder was vele jaren niet meer te koop maar ik heb er pas een gekocht bij een Duitse dealer in onderdelen .
Mocht je haar echt terug naar origineel gaan zou ik dat achterlicht boven aan je lijst zetten .
hier gevonden
Top, dankjewel voor de link, die moet er zeker op!
 
Ja dit zijn de projecten waar je voor op MF zit! Volgeuuunnnn!!! Mooi om te zien dat je ook oog hebt voor de boekjes en documentatie. Mocht je er graag de originele folder bij willen ken ik mogelijk nog wat adresjes en wil ik wel eens voor je rondhoren…
 
Ooit in een ver verleden bij het Groene Kruis in Assen als vakantiekracht gewerkt, mijn toenmalige baas had er ook zo eentje in concoursstaat.
 
Rempomp kan een probleem zijn die zijn al jaren niet meer tekoop
Bovenste op de foto is de originele brembo uit die tijd ( deze is van Guzzi van de 850 T ) de onderste is de huidige nabouw en ik vind die niet echt lijken .
verschilrempompen.jpg


De latere met de kunstof potjes zijn nog wel te vinden met de 16mm zuigers ( nodig voor de twee remklauwen )
Degene die ik bij de reserve-onderdelen heb zitten zal de standaard 13 mm versie zijn voor de enkele schijf die hij af fabriek had, de tweede eigenaar heeft die nooit echt goed werkend kunnen krijgen met de dubbele schijven, wat op zich wel logisch is door de verkeerde verhouding.
De remklauwen die er op zitten zijn Scarabs wat een soort van kopie van de AP Lockheeds was die op eerdere modellen zat, die hadden toen ze nieuw waren al af en toe problemen met lekkage en klemmende zuigers. De vorige eigenaar heeft bij Star Trick nieuwe remzuigers laten draaien die daarna hard-geanodiseerd zijn samen met nieuwe blokken en nieuwe (lelijke) Goodridge remleidingen, en de remschijven zijn geslepen, heb ik ook netjes een bonnetje van gevonden in de documentatie, :t wel had hij nog een opmerking over borgpennen die netter konden oid, daar moest ik nog naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dit zijn de projecten waar je voor op MF zit! Volgeuuunnnn!!! Mooi om te zien dat je ook oog hebt voor de boekjes en documentatie. Mocht je er graag de originele folder bij willen ken ik mogelijk nog wat adresjes en wil ik wel eens voor je rondhoren…
Vriend! :9
Ja een originele folder lijkt me echt heel leuk om te hebben, als je wat kan regelen dan graag!
 
Ook hier is het enthousiasme en de vriendelijkheid overweldigend trouwens, binnen een uur heb ik zonder het te vragen al een link naar het achterlicht wat ik nodig , een WPB PDF en wellicht een folder. :} Als er iemand nog een correcte toerenteller weet te vinden zeg het maar, en een setje originele clip-ons. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan