Restauratie Ducati 750 Sport 1973

En zoals we laatst bij StarTwin al vaststelden lijken ze wel van plastic. Maar dat zijn ze denk ik niet, want plastic roest niet….
Kelken zijn plastic, gaasje is geverfd ijzeren gaas, daar komen die vlekjes van af denk ik.
Binnenkort ophalen en dan kon ik gelijk zijn koningsassers bekijken vertelde hij. :9
 
Kelken zijn plastic, gaasje is geverfd ijzeren gaas, daar komen die vlekjes van af denk ik.
Binnenkort ophalen en dan kon ik gelijk zijn koningsassers bekijken vertelde hij. :9
Dus toch ! En vervangen door aluminium kelken is zeker geen optie want niet origineel ?
 
De nieuwe BT46's waren binnen, binnenbanden had ik al liggen dus het spul kon gewisseld worden.
Mooie techniek zo dat de tandwieldragen op zijn plek blijft zitten als je het achterwiel er af haalt.
De vraag was nog of de banden uit de jaren 80 waren of de jaren 90, dat kan je niet uit de drie-cijferige DOT code halen, maar op één van de binnenbanden stond een datum uit 1998 :Y Klopt ook wel met het feit dat de banden weinig slijtage hebben want de motor is door de tweede eigenaar in 2000 stil gezet. De voorste Avon Speedmaster is nog mooi soepel (als iemand die wil hebben is die gratis af te halen), de achterband was zonder lucht ongeveer ongeveer even stug als met lucht er in. :P

Binnenkort even de bandjes inrijden!


IMG_0603.jpeg

IMG_0604.jpeg
IMG_0605.jpeg
IMG_0606.jpeg
IMG_0607.jpeg
IMG_0626.jpeg
 
Hoe dan???

As trek je eruit. Wiel schuift naar links van cush-drive af. Spacer die dan allicht tussen wiel en swingarm links zat “valt” er gewoon tussen uit?
De achteras haal je er uit, (trommel had ik ook los gemaakt, leek me handig maar misschien niet eens nodig) linkse bus er tussen uit en het wiel kan van de tandwieldrager af, die zit op zijn eigen holle as die je met een dop 36 los kan halen.
 
Leuk topic weer, net als dat van je SR 👍
En extra gaaf dat je de historie zo mooi in beeld hebt kunnen krijgen.
 
Staan er L/R van de DOT code een rondje of een driehoekje?
○ is jaren 80, 🔺️ jaren 90
Op de binnenband stond 1998. :)

Morgen misschien weer een update over de 750 Sport want er zijn vorderingen ondanks alle tweewielige en andersoortige afleidingen.
 
Mooie fiets!
De ceriani is niet van een MV afkomstig, die hebben 2 boutgaten per poot en geen 4 zoals die van jou.
Lees dat je het een beetje stug vind rijden. Deze ceriani vorken hebben soms het probleem dat de zuiger in de vorkpoot opzwelt. Mogelijk iets om naar te kijken. In dat geval demonteren, zuigertje draaien en weer opbouwen, scheelt een hoop.
 
Mooie fiets!
De ceriani is niet van een MV afkomstig, die hebben 2 boutgaten per poot en geen 4 zoals die van jou.
Lees dat je het een beetje stug vind rijden. Deze ceriani vorken hebben soms het probleem dat de zuiger in de vorkpoot opzwelt. Mogelijk iets om naar te kijken. In dat geval demonteren, zuigertje draaien en weer opbouwen, scheelt een hoop.

Soms wel blijkbaar.

1685026663457.png

1685027129784.png


Maar de vork in de 750 is aftermarket, heb ik verteld in de post waar ik bij de tweede eigenaar langs geweest ben en hem het hemd van het lijf heb gevraagd over de historie van de motor.

En ik vind de motor prima rijden hoor, de Duc stuurt tenminste goed, niet te vergelijken met de Kawasaki uit 1973 die ik nu ook heb.
 
Soms wel blijkbaar.

Bekijk bijlage 1883471
Bekijk bijlage 1883473

Maar de vork in de 750 is aftermarket, heb ik verteld in de post waar ik bij de tweede eigenaar langs geweest ben en hem het hemd van het lijf heb gevraagd over de historie van de motor.

En ik vind de motor prima rijden hoor, de Duc stuurt tenminste goed, niet te vergelijken met de Kawasaki uit 1973 die ik nu ook heb.
IMG_0232.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan