Robinjo
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #201
Eerst ritje is een feit!
Het was vandaag onverwacht zonnig en de weg droog , dus ik heb de banden opgepompt, mijn motorpak aangetrokken en de Duc aangetrapt (start goed) Even er goed bij nadenken dat het schakelpookje aan de rechterkant zit en ondersteboven schakelt en de weg op, de carburateurs en ontsteking lijken goed afgesteld want het gehaper en inhouden waar de vorige eigenaar het over had is nergens te bekennen. De zithouding is sportief, met de clipons ver weg, echt oldskool. Het sturen voelt strak aan, de vering is hard, heel ander gevoel als een Jaren 70 Japanner. De voorrem voelt ook goed aan net als de trommel achter.
Vanaf mijn huis de straat op is een leuke weg naar het volgende dorp, ik doe rustig aan om het blok op temperatuur te laten komen, een paar kilometer verderop is een mooie locatie voor wat foto's en een filmpje, mét geluid!
Drie van de vier kleppen staan nu nog wat te ruim (de nieuwe shims zijn net binnen) vooral degene die eerst te krap stond dus straks zal hij mechanisch nog wat stiller zijn maar vind hem prima klinken. Daarna weer verder gereden binnendoor en rustig aan wat meer gas gegeven en door de hele versnellingsbak heen geschakeld, alles oké. Het geluid watje tijdens het rijden uit de Lafranconi's en de open filters hoort is echt heerlijk, en de motor heeft een lekker koppel. Er zitten nu nog geen tellers op dus de toeren en de snelheid is een beetje gokken. Na een kwartiertje rijden kom ik op een rechte weg uit, geef wat meer gas en trek wat verder door en rij circa 110 km/h, de motor lijkt het alleen maar leuker te vinden naar mate je meer doorrijdt.
Maar er moet nog meer gedaan worden vandaag dus daarna terug naar huis, de motor een beetje laten afkoelen en grondig het zout en vuil van de motor afgespoeld met veel water. En nu zit ik met een dikke grijns dit verhaaltje te typen.