Restauratie Ducati 750 Sport 1973

IMG_0101.jpeg


Eerst ritje is een feit! *O*
Het was vandaag onverwacht zonnig en de weg droog , dus ik heb de banden opgepompt, mijn motorpak aangetrokken en de Duc aangetrapt (start goed) Even er goed bij nadenken dat het schakelpookje aan de rechterkant zit en ondersteboven schakelt en de weg op, de carburateurs en ontsteking lijken goed afgesteld want het gehaper en inhouden waar de vorige eigenaar het over had is nergens te bekennen. De zithouding is sportief, met de clipons ver weg, echt oldskool. Het sturen voelt strak aan, de vering is hard, heel ander gevoel als een Jaren 70 Japanner. De voorrem voelt ook goed aan net als de trommel achter.

Vanaf mijn huis de straat op is een leuke weg naar het volgende dorp, ik doe rustig aan om het blok op temperatuur te laten komen, een paar kilometer verderop is een mooie locatie voor wat foto's en een filmpje, mét geluid!


Drie van de vier kleppen staan nu nog wat te ruim (de nieuwe shims zijn net binnen) vooral degene die eerst te krap stond dus straks zal hij mechanisch nog wat stiller zijn maar vind hem prima klinken. Daarna weer verder gereden binnendoor en rustig aan wat meer gas gegeven en door de hele versnellingsbak heen geschakeld, alles oké. :t Het geluid watje tijdens het rijden uit de Lafranconi's en de open filters hoort is echt heerlijk, en de motor heeft een lekker koppel. Er zitten nu nog geen tellers op dus de toeren en de snelheid is een beetje gokken. Na een kwartiertje rijden kom ik op een rechte weg uit, geef wat meer gas en trek wat verder door en rij circa 110 km/h, de motor lijkt het alleen maar leuker te vinden naar mate je meer doorrijdt. :9

Maar er moet nog meer gedaan worden vandaag dus daarna terug naar huis, de motor een beetje laten afkoelen en grondig het zout en vuil van de motor afgespoeld met veel water. En nu zit ik met een dikke grijns dit verhaaltje te typen. :)

IMG_0106.jpeg


:W
 
Toen ik de 750 Sport kocht stond de resterende teller in dezelfde lijn als de kroonplaat, dat hoort niet zo te zijn dus één van de klusjes is het weer op de originele plek terugzetten. De houder van de tellers hoort geknikt te zijn, twee gaten te hebben voor de montage, en ééntje tussen de tellers voor de schakelaar van de claxons. Hier zijn de gaten wat verbouwd of misbruikt om de koppelingskabel doorheen te voeren, maar heel rond is het allemaal niet.


IMG_1648.JPEG


Daarom maar besloten om er een nieuw stuk in te zetten, na wat meten en slijpen dit over gehouden.

IMG_0202.jpeg


Waar dan een nieuw stuk staal in komt.

IMG_0203.jpeg


Zowel boven- als onderaan helemaal TIG afgelast en weer glad geslepen zodat met een beetje verf het er weer aardig origineel uit ziet.
Gaten voor de montage aan de kroonplaat uitgemeten op de motor en uitgeboord.

IMG_0210.jpeg


En daarna weer op de motor bepaald waar de knik moest komen en hoeveel graden die moest zijn zodat alle onderdelen vrij zijn van elkaar.
Die krappe knik in de tellerkabel was me al bekend uit het restauratieboek. :X


IMG_0305.jpeg
 
De Aprilia lichtschakelaar moest nog een plekje krijgen op de nieuwe clipons dus na uitgebreid passen en meten en de koppelingshendel nog een klein stukje opschuiven de goede plek gevonden, twee gaatje geboord en schroefdraad getapt, weer iets (letterlijk) kleins van het lijstje.

1680207914507.jpeg
 
De hoes van de toerenteller zit hier ook op zijn plaats, voornamelijk om te kijken of het nergens tegenaan kwam, want er zit nog geen teller in. :P Wat er hier wel op zit is de Stadium spiegel, maar wel nadat ik een passend klemstuk voor in de clip-on heb gemaakt, je krijgt er twee klemstukken bij, geen van beide werkte met deze binnenmaat. _O- Dus toch weer een klein custom onderdeeltje gemaakt, niet verder vertellen hè. 🤫
IMG_0222.jpeg


Net als dit.. één van de vorige eigenaren vond zwart plakband een goede oplossing voor allerlei dingen op de motor, ik ben het op meerdere plekken tegengekomen maar deel niet echt zijn mening. Zo werd de chokekabel min of meer op zijn plek gehouden door een stukje tape.

IMG_0302.jpeg


Ik heb er een aluminium busje voor gemaakt wat in de houder van de hendel valt en daarna wat dikker wordt met een afgerond uiteinde, aan de binnenkant zit een begin met 4 mm diameter waar de buitenkabel in valt, daarna vernauwt het naar 2.5 mm voor de kabel zelf. En omdat er een tonnetje aan het uiteinde van de kabel zit heeft het busje ook een sleufje zodat het om de kabel gedaan kan worden, lekker priegelwerkje.

IMG_0303.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Of het aftekenen of het boren van het linker gat is niet goed gegaan, boring uit het kruispunt van de aftekenlijnen
Ah de immer kritische BMW-rijder in dit topic.
De afwijking is het verschil tussen theorie en praktijk, de aftekenlijn is exact parallel aan zowel de boven als onderkant van de beugel, het gat is hoe het uitkomt als je de beugel precies recht op de kroonplaat wil krijgen, in dit geval zorgde aftekenen op de motor zelf voor een mooi rechte montage, de lijn moet je zien als een letterlijke richtlijn in dit geval.
 
Misschien dat jullie nog een klein mysterie op kunnen lossen?
Is dat ding naast de reserve-spaak echt een heel korte bandenlepel of dient dit een ander doel?
De bougie met een slang er aan is denk ik een soort compressieslag-zoeker.

1680385133835.jpeg
 
Als je er geen antwoord van ons op krijgt weet Hans Smid het wel denk ik.
 
De bougie met slang kan je gebruiken om luchtdruk te zetten onder je kleppen om bijvoorbeeld shims te vervangen zonder de cilinderkop te verwijderen. Het lepeltje is volgens mij idd een bandenlichtertje.
Leuk project trouwens .
 
Terug
Bovenaan Onderaan