Restauratie Honda CB750 K2 1973

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Hier wat foto's toen ik de CB750 in maart 2005 opgehaald had uit het puntje van Noord-Holland

IMG_7321_Formaat%20wijzigen.JPG


Mijn_CB.JPG


meer foto's:
http://picasaweb.google.nl/lecramr/HondaCB750K21973ZoalsGekocht#


Ik heb ff wat demontage piccies op het web gezet. Voor wie het leuk vindt.

IMG_7516.JPG


IMG_8538.JPG


IMG_8540.JPG



meer foto's demontage:
http://picasaweb.google.nl/lecramr/DemontageHondaCB750#

Algemene restauratiefoto's komen hier:

http://picasaweb.google.nl/LecramR/Restauratie#


Het spuitwerk staat hier geshowed:
http://picasaweb.google.nl/LecramR/Spuitwerk#

Er zijn twee dozen met nieuwe spullen binnengekomen vanuit de UK, bij David Silver Spares vandaan. Deze week volgt er nog een bestelling.

Verder onlangs gedaan:
frame + toebehoren en tank met zijkappen naar de spuiter gebracht
cilinderblok en -kop weggebracht voor honen en vlakken
doos met boutjes/moertjes/veren enz. en chromen delen weggebracht voor verzinken en verchromen

Er gaat nu echt schot inkomen! Dat ik de hele maand oktober op non-actief sta, helpt natuurlijk wel.

IMG_2074.JPG


IMG_2076.JPG


IMG_2082.JPG


Ben weer wat stappen verder. Vandaag de vorkpoten naar Nijkerk gebracht. Die zijn over twee weken weer klaar. Morgen kan ik de cilinderkop en het cilinderblok ophalen die gevlakt resp. gehoond zijn. Dan kunnen die vrijdag naar Rene. Daar haal ik gelijk mijn bestelling op.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project met aandacht voor detail. Aan al rooie labels te zien worden tijd noch moeite gespaard, ik ga 'm in de gaten houden.
 
Afgelopen dagen ook wat spuitwerk verricht:
Tellerschalen
Luchtfilterhuis
Rechter stuurschakelaar
Signaallampjes houder

Foto's van het spuitwerk vind je hier: http://picasaweb.google.nl/lecramr/Spuitwerk#

Ik heb nauwelijks ervaring en de eerste keer ging het ook niet helemaal lekker. Zowel de tellerschalen als het luchtfilterhuis was niet glad genoeg geschuurd. Dat moet dus echt heel glad zijn want iedere oneffenheid zie je. Tweede poging was in ieder gevaal veel beter.

Zo was de houder:

IMG_7327.JPG



Zo is die geworden:


Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_17.JPG



Achterkant:
Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_05.JPG


Alles bij elkaar:
Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_58.JPG


Stuurschakelaar en houder:
Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_40.JPG


Luchtfilterhuis:
Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_44.JPG


Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_45.JPG


eindresultaat rechter stuurschakelaar (ik kwam er echter later achter dat 'off' en de bijbehorende puntjes niet rood horen te zijn :oops: )

Gespoten_stuurschakelaar_09.JPG


Gespoten_stuurschakelaar_19.JPG


Het luchtfilter was toch niet helemaal naar mijn zin. Het was ook het eerste spuitproject. Het oppervlak was te grof geschuurd, dat zag je door de verf heen.

Toen heb ik het luchtfilter van mijn '74 CB750 gehaald en die geschuurd en gespoten. Dat ging heel wat beter! Ik heb geschuurd tot ik een ons woog. Eerst met 100 de grove oneffenheden weg, toen 280 nat en als laatste 600 nat.

eerst de beugels geschuurd:
luchtfilter_05.JPG


En in de spuitplamuur gezet
luchtfilter_06.JPG


Daarna de beugels in de primer en gespoten in zijdeglans zwart (zie ook achterremlichtschakelaar en beugel rempomp voor):

divers_spuitwerk_17.JPG


vervolgens het luchtfilter gespoten. Uiteraard eerst behandeld met kunststof hechtprimer. Ik ben hier wel tevreden mee:
luchtfilter_11.JPG


luchtfilter_14.JPG


luchtfilter_19.JPG


Ook het olietankje heb ik ontdaan van verf (verf abijt) geschuurd, geprimered en gespoten:

Dat verfabijt is echt superspul, maar wel goed je handen en adem beschermen! Ik heb chemie bestendige handschoenen, maar die werden zelfs week. Alles moet je z.s.m. met water afspoelen.
olietank_01.JPG


Primer:
olietank_16.JPG


En gespoten
olietank_33.JPG


Voor meer foto's:

http://picasaweb.google.nl/LecramR/Spuitwerk#

De tellers waren nogal verouderd. Na eerst de felsrand eraf gehaald te hebben heb ik de naalden er als volg afgehaald:
Eerst het asje ingepoten met WD40. Of het helpt weet ik niet, het kan iig geen kwaad. Toen met een haarfohn de naald verwarmd. ook hier geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Toen twee theelepeltjes gebruikt als hevel en de naald eraf gewipt. Omdat ik de twee oorspronkelijke tellers verziekt had doordat de asjes braken, heb ik wel even gezweet. Maar het is gelukt! Te tellers van een 1973 model zijn zeer zeldzaam. en om nu tellers van een ander bouwjaar op een '73er te zetten.....

Mijn rechterstuurschakelaar is ook weer als nieuw.

Dit is de geschuurde versie:

Spuitwerk_luchtfilter_dasboard_stuurschakelaar_22.JPG


En dit de finale versie

Rechter_stuurschakelaar_12.JPG


Rechter_stuurschakelaar_15.JPG
 
Laatst bewerkt:
Verschillende frame delen hangen nu bij Roland Meerman te wachten op het spuitwerk. Ze zitten nu nog in de primer.

IMG_1600.JPG


IMG_1602.JPG


IMG_1610.JPG


IMG_1619.JPG


De tank en zijkappen komen hierna aan de beurt
 
Dit mag ik graag zien hoe een K2 volledig gerestaureerd wordt.
Jij maakt er echt serieus werk van , tot in detail en zo mag ik het graag zien.
Zo heb ik het ook gedaan.
Hier de mijne die hetzelfde lot heeft ondergaan in 2004.
Ik ga dit topic met grote interesse volgen.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jouw projecten ook met veel waardering bekeken, Rene. Helaas werkt jouw website niet meer goed, is het mogelijk dat je daar wat aan doet? De website bevat nl. veel waardevolle info. De plaatjes met de links werken niet, doordat de Java scripts weigeren.
 
Ik heb jouw projecten ook met veel waardering bekeken, Rene. Helaas werkt jouw website niet meer goed, is het mogelijk dat je daar wat aan doet? De website bevat nl. veel waardevolle info. De plaatjes met de links werken niet, doordat de Java scripts weigeren.

Inderdaad werkt deze website al geruime tijd niet meer , was ondergebracht bij zo'n gratis provider die niet meer actief is.
Zal eens op zoek moeten naar een andere maar is er nog niet van gekomen.
Maar als je vragen hebt kom er maar mee.
 
Vandaag mijn frame en bijbehorende spullen opgehaald bij MotoPaint Roland Meerman. Veel respect voor het werk van Roland! Hij doet zijn werk met passie en dat zie je in het resultaat terug. Hij zorgt er niet alleen voor dat het spuitwerk erg geod is, maar ook dat het basisproduct perfect wordt voorbewerkt. Dus stralen, oneffenheden wegwerken, lassen enz. www.motopaint.nl (ff spammen)
De tank en zijkappen worden nu nog door hem gespoten.

Zo heb ik ze weggebracht:

IMG_1448.JPG


IMG_1450.JPG


IMG_1451.JPG


IMG_1457.JPG


IMG_1465.JPG


IMG_1495.JPG


IMG_1498.JPG


IMG_1596.JPG


IMG_1630.JPG


IMG_1632.JPG


Meer foto's vind je hier: http://picasaweb.google.nl/LecramR/RolandMeermanMotopaint
 
Mooi ,Roland die ken het wel,hij heeft voor mij ook al het
nodige gespoten en dat is mooier als nieuw geworden.
 
Hoe heb je het laten spuiten? 2K? En hoeveel en wat voor lagen? Ik ben wel benieuwd. En hoe heb je alle plaatjes en stickers eraf gekregen en hoe ga je die er weer opzetten?
 
Hoe heb je het laten spuiten? 2K? En hoeveel en wat voor lagen? Ik ben wel benieuwd. En hoe heb je alle plaatjes en stickers eraf gekregen en hoe ga je die er weer opzetten?

Ik heb het niet zelf gedaan. Het frame en de andere delen heb ik aangeleverd aan Roland Meerman. Die heeft het werk gedaan.

Het registratieplaatje zal nog wel even een klus zijn om die te bemachtigen. Die is niet zomaar los te koop.
 
Zelfs de diamantjes worden aangepakt. Dit rechtse exemplaar wordt niet meer gemaakt en kost zo'n 50 euro nieuw. Maar ik maak ze zelf weer mooi.

IMG_2527.JPG
 
De blauw verzinkte spullen zijn ook binnen. Zo te zien compleet, niets kwijt. De geelverzinkte en verchroomde delen waren nog niet klaar

blauw_verzinkt_01.JPG
 
Gaaf project en het blijven leuke machines!
Nu ik zo'n frame gestraald zie valt me op hoe slordig het eigenlijk gelast is, was me op mijn eigen motor nooit eerder opgevallen.
Ik blijf dit topic volgen!
 
Ik zie er inbusboutjes tussen liggen , gebruik voor de originaliteit alleen de Honda boutjes.

Die komen van een donorblok die ik ooit op de kop heb getikt. Er gaan bij de restauratie alleen echte Honda schroeven in en bouten. Moeren en ringen hoeven van mij niet zo nodig, tenzij de maat afwijkt.

Volgens mij horen in de remklauw wel inbusbouten. Dat zijn dan de enige, dacht ik.

Ik heb ze erbij gedaan zodat ik ze wellicht later kan gebruiken, bijv. bij mijn '74 CB750K2
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan