restauratie yamaha XS 750 E

Bedankt iedereen
ik zal gaan voor Koyo lagers omdat die origineel ook gemonteerd stonden.
Nog een vraagje: is het verstandig om alle lagers tweezijdig gesloten te kopen en is er een verschil tss rubberen dichting of metalen dichtingen en welke krijgt de voorkeur?

Gewoon zoeken op de lagercodes, voor het achterwiel (via: Yamaha XS750 1978 USA CANADA REAR WHEEL - buy original REAR WHEEL spares online):
1x 6204 (open lager)
1x 6204-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)
1x 6304-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)

Met die benamingen kunnen ze je bij elke lagerboer / ijzerwarenwinkel verder helpen. Vaak kun je ook gewoon een lager met 1x Z vervangen door een lager met een -2Z aanduiding.
 
Bedankt iedereen
ik zal gaan voor Koyo lagers omdat die origineel ook gemonteerd stonden.
Nog een vraagje: is het verstandig om alle lagers tweezijdig gesloten te kopen en is er een verschil tss rubberen dichting of metalen dichtingen en welke krijgt de voorkeur?

Ik zou niet weten waarom je niet een tweezijdig gesloten versie zou nemen.

Verschil tussen rubberen en stalen dichtingen zoals gezegd;
(2)RS is een gesloten lager met rubberen afdichting. De Z(Z) zijn met metalen afdichting en niet geheel gesloten.

waarbij de slepende seal (rubber) iets meer wrijving en dus warmte oplevert. Hier geen issue imo
 
Ondertussen zijn de bouten voor centrale standaard toegekomen uit Frankrijk.

Momenteel bezig met de reparatie van de spatborden na ontchroming.
Voorste spatbord: gaten (doorgeroest) in het midden. Ik ga er onderaan metaal tegen lassen en nadien gaten opvullen met messing hardsoldeer
full
 
Heb ze alle driegekocht bij de Yamaha-dealer. Wel niet goedkoop (90 euro. Bij een lagerboer was dit minder geweest. Zag dat twee lagers nog Koyo zijn, de andere is NTN.

Gewoon zoeken op de lagercodes, voor het achterwiel (via: https://www.cmsnl.com/yamaha-xs750-1978-usa-canada_model8668/partslist/E-12.html#results):
1x 6204 (open lager)
1x 6204-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)
1x 6304-Z (Z staat er voor dat het lager aan 1 kant stofdicht is)

Met die benamingen kunnen ze je bij elke lagerboer / ijzerwarenwinkel verder helpen. Vaak kun je ook gewoon een lager met 1x Z vervangen door een lager met een -2Z aanduiding.
 
Het is een hele tijd geleden sinds ik nog iets gepost heb. Dit wil niet zeggen dat ik niets meer gedaan heb.
Alle te chromeren onderdelen zijn naar de chromeerder. Ik wacht hun komst af. De spatborden hebben wat voorbereidend las- en braseerwerk moeten ondergaan.
full
 
Zadelplaat was verbogen en doorgekraakt op 1 punt. Een las gelegd en alles met veel moeite weer rechtgeplooid en ook de plaat kan naar de poederlakker.
full
 
Eindelijk is ook mijn kader klaar voor de poederlakker. Alle punten zijn nagechekt. Ik ben blij dat ik, eens gelakt, van de vliegroest af ben

Heb nog een tip voor je: voorzie alle schroefdraadjes van boutjes die precies lang genoeg zijn, laat ze ook niet door de moer heen steken, en scherm lagerpassingen af met houten blokjes. Poedercoating verwijderen is een bijna onmogelijke job.
Ik heb die spullen liggen, kun je lenen, mail-adres staat in mijn profiel.
 
En ik zal even zien Bruno; mogelijk heb ik dat handvat nog voor je.
Laat ik spoedig weten!
 
Weet zeker dat ik een handvat heb liggen.

Laat maar weten of ik het handvat moet opzoeken....

Alvast, er komt sowieso aan een handvat...
 
Bedankt voor de tips over de boutjes die je in de schroefdraad draait. Heb genoeg geschuurd gehad. -:(

Zal ook eens horen bij de poederlakker indien hij geen beschermingskappen voor de lagerpassingen heeft liggen. Ik vermoed van wel en anders laat ik nog iets horen
Heb nog een tip voor je: voorzie alle schroefdraadjes van boutjes die precies lang genoeg zijn, laat ze ook niet door de moer heen steken, en scherm lagerpassingen af met houten blokjes. Poedercoating verwijderen is een bijna onmogelijke job.
Ik heb die spullen liggen, kun je lenen, mail-adres staat in mijn profiel.
 
Ik heb m'n best gedaan maar kan het bewuste handvat zo 1-2-3 niet meer vinden in mijn verzameling onderdelen..
Vreemd, ik zou toch zweren dat ik hem nog ergens heb.
Wim geeft aan er in ieder geval nog wel eentje te hebben, dus ik zou daarvoor gaan Bruno.
Sorry dat ik je niet helpen kan in deze.
 
Ok Pascal. Ik heb ook zo van die onderdelen die ik niet meer kan terugvinden en dan later opduiken. Toch bedankt om te zoeken

Ik heb m'n best gedaan maar kan het bewuste handvat zo 1-2-3 niet meer vinden in mijn verzameling onderdelen..
Vreemd, ik zou toch zweren dat ik hem nog ergens heb.
Wim geeft aan er in ieder geval nog wel eentje te hebben, dus ik zou daarvoor gaan Bruno.
Sorry dat ik je niet helpen kan in deze.
 
Ik heb een emailtje gestuurd naar het adres dat je in profiel heb staan. Gaat over het opbokbeugeltje.
 
Heeft iemand er een idee van welke RAL kleur gebruikt werd voor het schilderen van de zijpanelen, de staart, de tank en de afdekstrips van het zadel bij de XS 750E (de rode versie)?
Ik heb wat rondgezocht en kwam uit bij RAL 3003 maar weet niet of dit correct is.
full
 
Yamaha kent geen RAL kleuren.

Mogelijk kan Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe je verder helpen. Echter de makkelijkste mogelijkheid om de goede kleur te krijgen zal de volgende zijn (mijn persoonlijke inschatting). Is door een origineel niet verkleurd gelakt deel mee te nemen naar een autospuiter die zelf lakken mengt mbv kleurenscanner. Deze moet dan de kleur scannen en dan kan de computer de kleur aanmaken.

Een andere optie is om naar een speciale motorfiets herstelbedrijf te gaan die ook spuitwerk doet. Mogelijk dat die de oude lakkleuren van Yamaha in hun kleurensysteem hebben zitten.

Hoop dat ik je met deze informatie wat verder geholpen heb.
 
Een vraag ivm de zadelovertrek van XS750.
Ik demonteerde de versleten oude overtrek en zag dat aan de rand (rondomrond behalve bij de achterzijde)een dikke geplooide vinyl stook zit die je achter de metalen pinnen haakt
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan