restauratie yamaha XS 750 E

24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Ik heb een vraag over de stuurlagers. Bij het demonteren merkte ik dat ik de onderste lager er met zeer weinig moeite met de hand kan inschuiven en uithalen.
Dit in tegenstelling tot de bovenste stuurlager die ik er maar uit kreeg na enkele laspunten en die ik er zal moeten inpersen.

Is dit een abnormaliteit van mijn motor-fiets? Ik vraag mij af of dit spel er niet is gekomen door een vroegere ruwe demontage/montage. Hoe kan ik een nieuw lager het best monteren zodat deze echt 'vast' zit? :?
 

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.422
0
41
Tilburg
het is niet normaal dat de onderste lagerschaal er zo makkelijk uit komt.. Ik heb bij 2 XS'en (750/850) de balhoofdlagers ooit vervangen en ze zaten in beiden gevallen "prima" vast (als in, gewoon kei-vast).

Ik zou eens kijken wat de oorzaak is; is de lagerschaal kleiner (afgeschuurd oid?) of is het gat groter; aan de hand van de nieuwe lagerschaal zou je dat moeten kunnen bepalen.
Is het gat aan de onderzijde nog "in originele staat" op het oog??

Als het gat te groot is zou je de speling op de lagerschaal bijv met voelerband op kunnen vullen en afvullen met een lijm oid tot het goed gecentreerd opgesloten en spelingsvrij is.
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Buitenkant van mijn onderste lagerschaal is onbeschadigd. Zal dit definitie weten eens de lagerschalen hier zijn. De kaderopening is wel beschadigd. Heb de oude lager terug geplaatst in de opening en met voelermaat gemeten wat de speling is. 0,15 mm krjg ik er nog net tussen, de lager kan met enige moeite rondgedraaid worden; 0,20 is te dik, de lager begint te klemmen.
Over loctite 609 retaining compound lees ik dat de maximale toegelaten speling 0,006 in (~0,15 mm)is.
Er zijn dus drie opties:
1/ gewoon plaatsen met loctite: de maximale speling tss lagerschaal en opening bedraagt minder dan 0,10 mm
2/ eerst een voelermaat (van 0,10)rondom rond plaatsen en dan (met een beetje loctite) lagerschaal erin persen
3/ op zoek gaan naar een overmaatse lager en opening laten uitboren. Maar dit lijkt wel een dure optie en ik weet ook niet waar er overmaatse lagerschalen te vinden zijn. Iemand een idee?

het is niet normaal dat de onderste lagerschaal er zo makkelijk uit komt.. Ik heb bij 2 XS'en (750/850) de balhoofdlagers ooit vervangen en ze zaten in beiden gevallen "prima" vast (als in, gewoon kei-vast).

Ik zou eens kijken wat de oorzaak is; is de lagerschaal kleiner (afgeschuurd oid?) of is het gat groter; aan de hand van de nieuwe lagerschaal zou je dat moeten kunnen bepalen.
Is het gat aan de onderzijde nog "in originele staat" op het oog??

Als het gat te groot is zou je de speling op de lagerschaal bijv met voelerband op kunnen vullen en afvullen met een lijm oid tot het goed gecentreerd opgesloten en spelingsvrij is.
 

Suzuki Tony

Die hard MF'er
21 dec 2010
415
1
66
ALCO Herentals levert goed werk
Inderdaad, bedrijf levert mooi werk, ik heb mijne Suzuki RV125 daar laten doen.
Goede raad voor anderen,

Voor poeder coaten stelt hij voor om een grondlaag te leggen, doe dit, het geeft echt een zeer mooi resultaat.

Voor verzinken, dit is een vaste prijs tot 60 kg, en vraag voor de extra glans, kost iets meer maar zeer mooi.
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Heeft iemand ervaring met het demonteren van het onderste kegellager op de stuuras.
Bij mij glijdt het bovenste kegellager er gewoon vlot op en af.
Maar het onderste kegellager zit muurvast.
 
10 mei 2005
1.769
16
Mechelen, BE
Je hebt lasrupsen rondom gelegd? Of waren dat pogingen om de draadeinden vast te lassen? Want op de lagers in het balhoofd is dat logisch (door de spanning van de las krimpt de schaal iets waardoor demontage makkelijker is), maar in dit geval niet omdat ze daardoor beter vast komen te zitten.

Maar goed, hij is er af :t
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Je hebt gelijk wat dat krimpen van de schaal betreft.
Ik dacht eerst dat de laspunten zouden zorgen voor verhitting en uitzetting van de lagerschaal. Toen dit niet het geval was heb ik er de draadstangen op vast gelast en zo verder gewerkt.
Je hebt lasrupsen rondom gelegd? Of waren dat pogingen om de draadeinden vast te lassen? Want op de lagers in het balhoofd is dat logisch (door de spanning van de las krimpt de schaal iets waardoor demontage gemakkelijker is), maar in dit geval niet omdat ze daardoor beter vast komen te zitten.

Maar goed, hij is er af :t
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Verwijderen van een afgebroken bout aan zijkant balhoofd.
Ik heb de vijs M6 uitgeboord met een boor M4 en dacht een linkse tap te gebruiken om vijsdraad eruit te draaien. Alleen bestaan er wilde verhalen over geharde taps die afbreken.
Dus nu vraag ik mij af of ik niet zou doorboren met een M5 en dan met een rechtse tap M6 de oorspronkelijk schroefdraad terug volgen.
Iemand ervaring hiermee?
 

TripleXS

MF veteraan
23 jan 2003
7.202
1
Twente
Goedkope tapjes zijn vaak verkeerd gehard en zullen knappen bij de minste belasting.
Voor dit gebruik moet je wat meer geld uitgeven en de 'kwaliteit-Hemelvaart'-setjes links laten liggen...
Goed inspuiten met kruipolie (dus géén WD-40) of lichtjes warmstoken, dan moet met een linksdraaiende tap dit goed te doen zijn.
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Hoi Pascal

Vijs is er netjes uit. Heb er toch voor gekozen om eerst verder ruim uit te boren met een een boor van 4.5 mm en nadien met een draadtrekkerset M6 in drie stappen de originele draad terug blootgelegd.
Resultaat is prima, zeker als je weet dat de schroefdraad enkel een reflector vastzet.
Goedkope tapjes zijn vaak verkeerd gehard en zullen knappen bij de minste belasting.
Voor dit gebruik moet je wat meer geld uitgeven en de 'kwaliteit-Hemelvaart'-setjes links laten liggen...
Goed inspuiten met kruipolie (dus géén WD-40) of lichtjes warmstoken, dan moet met een linksdraaiende tap dit goed te doen zijn.
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Ik ben bezig aan het herstel van de kader. Een van de problemen is de slijtage van de steunen voor de centrale staander (zie foto).
Gaten die de vijzen vasthouden waarmee de staander vast zit aan het kader zijn uitgesleten.
 
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
Om dit te corrigeren ben ik op zoek naar een bedrijf of iemand die voor mij de volgende stukken kan draaien (zie tekening). Ik zou deze dan vast lassen in de plaats van de uitgesleten ringen.
Heeft iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan?
 
10 mei 2005
1.769
16
Mechelen, BE
Om dit te corrigeren ben ik op zoek naar een bedrijf of iemand die voor mij de volgende stukken kan draaien (zie tekening). Ik zou deze dan vast lassen in de plaats van de uitgesleten ringen.
Heeft iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan? [afbeelding]
Ik zal even kijken of ik iets voor je kan maken. "Berg" ken ik niet, maar postcode 1910 is in de buurt van mij normaal (Mechelen). Stuur me anders even een PB :t
 
Laatst bewerkt:

TripleXS

MF veteraan
23 jan 2003
7.202
1
Twente
Moeten er in die ringen geen centraal gat Bruno...of zijn ze niet ter opvulling//versteviging van de originele uitgelubberde ophanging?
Zijn die rond 10 en 14 het gat in de ringen?
 
Laatst bewerkt:
24 sep 2011
172
0
57
Berg 1910 België
In de ringen zit inderdaad een centraal gat Pascal (respectievelijk 10 en 14mm). Mijn tekening klopte niet helemaal.(zie nieuwe tekening van de doorsnede van de ring)
Ik zal de oude verstevigingsringen (vastgezet met 3 puntlasssen) afslijpen en vervangen door de nieuwe gedraaide ringen.
Moeten er in die ringen geen centraal gat Bruno...of zijn ze niet ter opvulling//versteviging van de originele uitgelubberde ophanging?
Zijn die rond 10 en 14 het gat in de ringen?
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.283
2
59
Amerongen
Je doet veel te moeilijk. Die gepuntlaste ring slijp je eraf.
En je last er een nieuwe (sluiting van 10 cent) ring op de juiste plek weer op.
Kun je eventueel nog een rupsje leggen in het uitgesleten gedeelte.
Het is maar een standaard, geen wielophanging of zo.