restauratie yamaha XS 750 E

abelson_34

MF'er
24 sep 2011
193
3
Berg 1910 België
Ik ben gestart met de restauratie van mijn 34 jaar oude motor. De bedoeling is om zo dicht mogelijk bij het originele exemplaar uit te komen. Pure nostalgie dus. 8-) maar nog wel veel werk want behoorlijk aangetast door roest. (o.a. voorvorken en achtervering) Ook de remcylinders hebben het niet onbeschadigd gehaald. Carbs hingen vol smurrie en ben ik nu aan het reinigen. Uitlaat 3 in 1 van Marving is doorgeroest en de demping is weg. Maar de motor draaide perfect toen ik hem wegzette pakweg 25 jaar geleden en ik leef op de hoop dat hij het goed doorstaan heeft. :P
Om de kosten enigszins te drukken kocht ik op MF een tweede exemplaar.
Ik post in de loop van de vorderingen van de werken regelmatig berichten en foto's. tegen de zomer van volgend jaar moet het rond zijn.
Reacties altijd welkom
full
 
Laatst bewerkt:
Zoals Kornfred al gemeld heeft, even een verzoek indienen om dit topic verplaatst te krijgen naar Brikken en klassiekers.

Heb jij in de afgelopen 25 jaar nog wel eens op de kickstarter staan stampen of heeft hij echt 25 jaar stil gestaan ? Want als je dat gedaan heb hebben diverse onderdelen wel eens olie langs zien komen :) en dat zou wel eens een voordeel kunnen zijn :Y

Voor remmen Vd Heiden tuning in Amersfoort heeft veel spul dat past. Remmen zijn namelijk dezelfde als XS650 (heb daar zelfs ook de nodige "zooi" vandaan om mijn XS750 uit 1979 weer remmend te krijgen).

Voor de rest, we zijn gek op plaatjes foto's _O-
 
Dit kon wel eens een tijd- en financiënrovend experiment worden...leuk!
Het blok ziet er uit alsof het inderdaad al 25 jaar niets anders meer heeft gedaan dan wachten...en nog eens wachten op betere tijden.
Heel veel succes en gefeliciteerd met je besef dat restaureren leuker is dan domweg een nieuwe/ andere moto kopen!
 
De motor heeft effectief 25 jaar stil gestaan
In de herfst haal ik mijn tweede XS op want zowat alles zit onder de roest. Ik hoop een hoop
stukken van deze motor te kunnen gebruiken. Besef zelf wel dat er veel tijd inkruipt maar wil het vooral financieel binnen perken houden.
Hieronder de opgekochte motor. :)
full
 
Gezien de foto is het niet handiger nr. 2, "die rooie" op te knappen ??

Want deze ziet er nog rijdbaar uit................

Of zijn het emotioneel en sentimentele redenen om de eerste XS op te knappen ?
 
Ik gebruik zeker het frame, voorvork, tank en zadel van de aangekochte '1978 E' model. De rest en de motor zal stuk voor stuk bekeken en vergeleken worden .

Heb nog een vraagje hier voor de kenners. Heeft iemand een idee waar ik de achterste schokdempers nieuw kan kopen. Ik heb een adres gevonden die voor mij Wilbers schokdempers kan laten maken maar deze zouden 900 euro kosten voor het paar :-(. Bij Hagon vond ik goedkopere dempers voor de XS850. Gaan deze ook op de XS750? In Haynes staat een verschillende vrije veerlengte voor de achterste dempers van de XS 850 en de XS750E.
 
Het duurde even voordat ik het gevonden had waar je het gepost had
maar je hebt hem dus veilig in belgie gekregen

sucses met de restauratie / ombouw

ik blijf het nog wel volgen

Grt Han / XS-Shadowman

P.s.
 
In principe passen alle alle schokdempers overal op.
Dat die van de 850 iets langer zijn kan kloppen: één van de klachten van een (volbepakte) 750 was dat de vering te snel doorsloeg.
Daarom heeft men in alle wijsheid op de 850 modellen iéts langere veren gemonteerd.
 
De restauratie is wat trager verlopen maar heeft niet stil gestaan.

Eerst de carb's aangepakt. Alle oude rode verf van de vorige eigenaar verwijderd en daarna alles grondig gereinigd. De roeste onderdelen opgeschuurd en deze zijn nu klaar om in een zinkbad te gaan. Vervolgens laat ik ze nog ultrasoon reinigen.

full
 
nog wat foto's,

De carb's heb ik volledig gedemonteerd en grondig gereinigd maar voor de kanalen aan de binnenkant laat ik ze alle drie nog eens ultrasoon reinigen.
full
 
vervolgens de motorblok.
Afhalen was geen probleem, de olie die ik afliet was na 25 jaar stilstand nog in perfecte staat !!! Het motorblok zag er aan de buitenkant niet uit (alluminiumcorrosie) maar aan de binnenkant zaten alle onderdelen nog goed in de olie.
Het cilinderkop moet gereinigd worden. Heeft iemand enig idee wat ik kan gebruiken om de restanten zwarte verf efficiënt af te bijten?
De bouten voor de uitlaten waren een nachtmerrie. Van de zes studs zijn er twee afgebroken tegen het pasvlak. Uiteindelijk hebben we de studs kunnen verwijderen door de uiteinden vast te lassen aan een metalen stang en de cilinderkop op te warmen tot 200°C.
full
 
Heeft iemand een idee hoe ik de klepveren veilig kan indrukken om ze te kunnen verwijderen?
Weet iemand wat het nut is van de verbrandingskamer te polijsten tot een spiegel. Haynes geeft aan dat je dit kan doen, maar is dit zinvol? En wat met de kleppen, in hoeverre polijst je deze.
full
 
vervolgens de motorblok.
Afhalen was geen probleem, de olie die ik afliet was na 25 jaar stilstand nog in perfecte staat !!! Het motorblok zag er aan de buitenkant niet uit (alluminiumcorrosie) maar aan de binnenkant zaten alle onderdelen nog goed in de olie.
Het cilinderkop moet gereinigd worden. Heeft iemand enig idee wat ik kan gebruiken om de restanten zwarte verf efficiënt af te bijten?
De bouten voor de uitlaten waren een nachtmerrie. Van de zes studs zijn er twee afgebroken tegen het pasvlak. Uiteindelijk hebben we de studs kunnen verwijderen door de uiteinden vast te lassen aan een metalen stang en de cilinderkop op te warmen tot 200°C. [afbeelding]

hierbij een van de studs na verwijdering. Een geluk is dat de draad nog bruikbaar is. Heeft iemand een idee met welk product ik de nieuwe studs kan insmeren vooraleer ik ze monteer?
full
 
Draadeinden zou ik insmeren met een keramisch vet. Dat smelt niet door de warmte en zo kun je ze er altijd weer uitdraaien. Dapper project hoor. Hoe slechter het er uit zag, hoe groter het resultaat zeg ik altijd maar. Succes! Wordt vast mooi, ik ga het volgen.

Gr.
 
Verbrandingskamers polijsten heeft geen zin, wel koolaanslag verwijderen.
Hetzelfde geldt voor kleppen.
Kop niet stralen, dat eindigt in een nachtmerrie.
Gebruik gewoon een goeie verfafbijter en/ of een hogedrukreiniger met 'frees'kopje...ideaal.

Studs insmeren heeft niet zoveel zin, het blijft een combinatie van twee verschillende metalen en dat geeft ellende (lees: vastroesten).
Gebruik liever een goeie kruipolie als je ooit weer eens nieuwe studs monteren wilt of gooi de kop even in een oven.
Als het blok 25 jaar geleden goed liep zou ik niets aan het onderblok doen nu en alleen de nodige modificaties toepassen (2e versnelling bijvoorbeeld), maar da's jouw keuze.
Succes!
 
Ondanks dat de menigen hierover verschillen wil ik toch pleiten om koperslib te gebruiken bij metalen bouten in een aluminium carter.

Oxidatie kan optreden als er lucht en vocht bij kan komen. Normale schroefdraad heeft door zijn genormaliseerde vorm en afmetingen altijd een heel klein beetje ruimte, vooral in de diepe gedeelte van de V van de spoed. Koperslib vult deze ruimte op waardoor oxidatie dus voorkomen kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan