restauratie yamaha XS 750 E

Even voor de duidelijkheid Bruno:

In eerste instantie kwam de D /GX op de markt.
Daar bleken wat foutjes in te zitten, zodat men gehaast een aantal modificaties uitvoerde.
Het was GEEN nieuw model, maar omdat men wilde aangeven dat er wat was aangepast doopte men het model om tot 2D.
Deze heeft zich de rest van 1977 (maart-september) mogen bewijzen.
De laatste kinderziektes en verbeteringen zijn doorgevoerd tesamen met electronische ontsteking en andere carburateurs.
Omdat men toen ècht van een nieuw model kon spreken werd dit de E (okt 1977-sept'78).

Jij bent bezig een E te restaureren, je hebt dus alle modificaties nodig die op de D/2D zijn toegepast...DUS het tweede/nieuwe 1J7-tandwiel.
Bakonderdelen zijn wel te verkrijgen, nieuw en gebruikt.
Ik heb mijn voorraad een jaartje of twee doorverkocht, misschien heeft Wim nog wat.

Vwb: draadeinden.
In principe dien je ze te vervangen, want ze worden op moment aangehaald.
Ik meet ze na, en als de lengte overeenkomt met wat het WPH zegt gebruik ik ze gewoon nogmaals.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid Bruno:

In eerste instantie kwam de D /GX op de markt.
Daar bleken wat foutjes in te zitten, zodat men gehaast een aantal modificaties uitvoerde.
Het was GEEN nieuw model, maar omdat men wilde aangeven dat er wat was aangepast doopte men het model om tot 2D.
Deze heeft zich de rest van 1977 (maart-september) mogen bewijzen.
De laatste kinderziektes en verbeteringen zijn doorgevoerd tesamen met electronische ontsteking en andere carburateurs.
Omdat men toen ècht van een nieuw model kon spreken werd dit de E (okt 1977-sept'78).

Jij bent bezig een E te restaureren, je hebt dus alle modificaties nodig die op de D/2D zijn toegepast...DUS het tweede/nieuwe 1J7-tandwiel.
Bakonderdelen zijn wel te verkrijgen, nieuw en gebruikt.
Ik heb mijn voorraad een jaartje of twee doorverkocht, misschien heeft Wim nog wat.

Vwb: draadeinden.
In principe dien je ze te vervangen, want ze worden op moment aangehaald.
Ik meet ze na, en als de lengte overeenkomt met wat het WPH zegt gebruik ik ze gewoon nogmaals.


super!

ik ga meten *D
 
nice topic! je loopt een beetje voor op mij; ik ben pas 4 weken geleden begonnen met de restauratie van een '78 XS750D, maar die is er iets minder slecht aan toe als de jouwe bij aanvang (tenminste dat hoop ik / schat ik nu zo in :P)
Hoewel hij allesbehalve in topconditie is..
 
Een '78-er D bestaat niet...
Je hebt:

1) een D uit '76/'77
2) een '78-er en dus een E
3) een D uit '76/'77 die twee jaar in de showroom heeft gestaan en pas in '78 op naam is gezet..

Bloknummer?

D-tjes zijn vrij zeldzaam in Nederland; de meeste 750's die hier rondrijden zijn 2D's..
Uiterlijke kenmerken D:

- kort kontje
- mechanische spanningsregelaar
- 3-2 (mits nog origineel).
 
Een '78-er D bestaat niet...
Je hebt:

1) een D uit '76/'77
2) een '78-er en dus een E
3) een D uit '76/'77 die twee jaar in de showroom heeft gestaan en pas in '78 op naam is gezet..

Bloknummer?

D-tjes zijn vrij zeldzaam in Nederland; de meeste 750's die hier rondrijden zijn 2D's..
Uiterlijke kenmerken D:

- kort kontje
- mechanische spanningsregelaar
- 3-2 (mits nog origineel).
mijn motor is op 23-1-'78 gekentekend, vermoed dat het een 'overjarige' is.
dus jouw optie 3..

hij heeft een verdiept carter (later gemonteerd?)en een 3-in-2 uitlaat, maar geen originele.
korte inlaatrubbers e.d.
Aan de linkerkant komt de standaard en de bok tegen de uitlaat aan, dus ik vermoed dat daar origineel geen uitlaat zat.

Het nummer is 1T5-007133 in zowel blok als frame. Op basis daarvan neem ik aan dat het een D is.

En zie foto:
full
 
Laatst bewerkt:
Wim,

Heb je nog iets gevonden in je bak met onderdelen. Indien je er een tandwiel van de 5° versnelling kunt uithalen dat beter is dan het mijne , ben ik geïnteresseerd.

beter
Ik wil morgenavond best even kijken in de bak met blokonderdelen. Er zitten een aantal versnellingsbakonderdelen in, echter ik kan geen garantie geven dat dit er ook in zit.
 
Aan de linkerkant komt de standaard en de bok tegen de uitlaat aan, dus ik vermoed dat daar origineel geen uitlaat zat.
[afbeelding]

Bij mijn yamaha xz550 uit dezelfde periode kwam de bok ook tegen de uitlaat aan. Onder de uitlaat ontbrak een rubber stop die dit voorkomt. Na montage van de stop was het probleem opgelost. Voor zover ik mij kan herinneren werden indertijd alle xs750 geleverd met 3 in 2 uitlaat.
 
Het nummer is 1T5-007133 in zowel blok als frame. Op basis daarvan neem ik aan dat het een D is.

:N

Je hebt overduidelijk een 2D...: lang kontje en 'kort' zadel, motornummer zegt dito.
Ter controle: achter je rechterzijdeksel zit een zwart gekoelribt kastje, de gelijkrichter.
Als daar één stekker aanzit, heb je ergens nog een spanningsregelaar zitten (mechanisch!) en dus een D.
Ik durf te gokken dat er twee stekkers aanzitten, en het dus een gelijkrichter/ spanningsregelaar is...> 2D

De diepe carterpan was een modificatie die óf als retrofit op de D werd toegepast of meteen af-fabriek op de 2D..
 
Zijn er aan het blok nog meer kenmerken om te bepalen wat voor type je hebt?

Ik heb namelijk een SE alleen van het blok staat alleen het type nr erin 1J7 de andere nummers zijn er nooit ingeslagen geweest.
Toen ik hem kocht zat er punt ontsteking in en een ondiep carter pan. Zijn er nog andere kenmerken? want zo ijkt het een D of een special waar een nieuw blok en punt ontsteking in is gezet.
 
Zijn er aan het blok nog meer kenmerken om te bepalen wat voor type je hebt?

Ik heb namelijk een SE alleen van het blok staat alleen het type nr erin 1J7 de andere nummers zijn er nooit ingeslagen geweest.
Toen ik hem kocht zat er punt ontsteking in en een ondiep carter pan. Zijn er nog andere kenmerken? want zo ijkt het een D of een special waar een nieuw blok en punt ontsteking in is gezet.

Ja, vanaf de "E" waren de blokken voorzien van een peilglas i.p.v. een -stok aan de vuldop. En ook hebben deze blokken geen diepe carterpan, die was alleen bedoeld voor de gemodificeerde "D". Maar puntjesonsteking op een E klopt niet, dan denk ik dat de originele electronische verkocht of stuk gegaan is. Heb ik ook wel eens aangetroffen op een sloop-blok.
 
Kijk glas zelf niet aan gedacht maar deze zit er dus niet niet op, gewoon een pijl stok en een kickstarter (rechte maar gaat gewoon). lijkt er eerder op dat er een oud blok in is gezet. Ander blok dach ik wel omdat er geen blok nummer instaat (niet weg geslepen)
 
Laatst bewerkt:
Even een aanvulling, ik heb een XS750 Special gekocht (en ondertussen verkocht) deze is origineel natuurlijk geleverd met een E blok (met kijkglas en MKII carbs). Echter toen ik de motor kocht MK1 carbs en zonder kijkglas voor het oliepeil. Was een ouder blok (2D-blok) ingezet. En dan was niet eens het goede kickstarterpedaal gemonteerd.

Er zijn dus allerlei variaties in omloop geraakt door de jaren heen. Eerste XS die ik kocht was qua leeftijd een E doch had een 2D blok met kijkglas en puntenontsteking. Dus nogmaals er is in het verleden lekker samengevoegd.
 
Het is voor mij lastig te achterhalen wat voor blok het is omdat er geen nummer instaat. Eigenlijk maakt het ook niet veel uit, het blok doet het goed dus ik heb er plezier van.
 
Er zijn wel meer uiterlijke kenmerken hoor, alles op een rijtje:

- ontluchtingspijp: D/2D heeft een vrij dikke (2-2,5cm), bij de E en latere types is deze dunner (~1,5cm)
- kop: omdat de D/2D Mik I carbs hebben met het korte inlaatrubber (1J7), zit de borgingsribbel dichter bij de rand van het gietstuk.
De latere types hebben de Mik II met langere rubbers (2F3) waarvan de borgribbel verder van de rand afligt.
- kickstart: het tandwiel tussen kickstartas en versnellingsbak heeft 25 tanden, latere types hebben er 26..
- de E en latere types hebben een oliepeilglas en een vuldop, terwijl de D/2D een peilstok aan de vuldop hebben en geen glaasje.
- Bij de D/2D zit op het koppelingshuis een extra vulring achter de grote circlip; later types hebben gewoon een kortere as.
- de oliepomp van de D/2D (1J7) heeft een andere tandwielverhouding dan de latere/ betere types (2F3): ze draaien langzamer...
- De eindoverbrenging van de D/2D is langer, hierdoor draait hij minder toeren dan de E en F types die makkelijker op toeren komen...'levendiger' zijn.
- zoals bekend hebben de D/2D puntenontsteking, terwijl de latere types electronisch zijn (TCI)
- ALLEEN de D heeft een mechanische spanningsregelaar; de rest erna een electronische REG/REC.
- de D heeft een kort kontstukje en een iets langer zadel dan de latere types,
- de D heeft een 35mm voorvork, de types erna een 36mm
- de benzinekranen van de D/2D hebben intern een +patroon, terwijl latere types een Xpatroon hebben,
- zuigers van de D hebben andere zuigerveren dan andere types, ze zijn niet uitwisselbaar (of je moet de zuiger mèt zuigerveren overzetten).
- ik ben ongetwijfeld nog wat vergeten, maar m'n brein is moe...
 
Net aan het zoeken geweest in de bak blokonderdelen, wel de nodige versnellingsbak onderdelen gezien, doch niet de as waar naar je op zoek bent.

Succes verder je blok revisie.

Wim
 
As?
Hij heeft toch alleen het tandwiel van de 5e versnelling nodig Wim?
Als er tenminste nog mooie dogs op zitten...
 
Klopt Wim,

Ik heb enkel het tandwiel van de 5° nodig. De rest van de tandwielen en de as zelf zijn in fatsoenlijke staat.

Ik vroeg mij , als alternatief voor het vinden van een nieuw tandwiel, af of iemand ervaring heeft met het laten bijslijpen van de drie kammen van het tandwiel (zijde van de 2° versnelling)?

Ik heb ooit ergens gelezen van iemand die de kammen horizontaal vlak afsleep. Zou ik liever niet doen aangezien je daardoor de kans op het eruit schieten verhoogt. Heeft iemand ervaring met het schuin verticaal bijslijpen (zie tekening)? Daardoor zou de kam wel wat zwakker worden en toch even hoog blijven. Ik veronderstel dat Yamaha wel wat reserve zal ingebouwd hebben qua sterkte.
Net aan het zoeken geweest in de bak blokonderdelen, wel de nodige versnellingsbak onderdelen gezien, doch niet de as waar naar je op zoek bent.

Succes verder je blok revisie.

Wim
 
Ik zal nogmaals kijken, doch zover ik kon zien zijn niet alle tandwielen voor de assen aanwezig.

Wordt morgen of mogelijk eind van de middag dat ik in de bak kan grabbelen...
 
NIET AAN TANDWIELEN SLIJPEN!!

Deze hebben een harde buitenlaag (meestal gecarboneerd en dan gehard) en die slijp je dan weg...
De kern is zachter materiaal, dus gaat het in korte tijd vaud....goed vaud..

Je zult óf een nieuw óf een goed gebruikt tandwiel moeten zoeken Bruno..
 
Ik zal nogmaals kijken, doch zover ik kon zien zijn niet alle tandwielen voor de assen aanwezig.

Wordt morgen of mogelijk eind van de middag dat ik in de bak kan grabbelen...

Mocht Wim niets vinden dan lees ik het hier wel, dan gaat deze Wim op zoek. Maar ik heb pas maandag tijd.
 
Bedankt voor de tip. Ik wist dat de krukas door Yamaha aan de oppervlakte gehard was met een soort nitraatbehandeling en nu dus ook dat de tandwielen dit zijn.


Dan maar hopen dat er iemand op dit forum een goed tandwiel op overschot heeft of mij een tip kan geven.


TripleXS schreef oook logisch dat dp 15 augustus 2014 @ 20:34:
NIET AAN TANDWIELEN SLIJPEN!!

Deze hebben een harde buitenlaag (meestal gecarboneerd en dan gehard) en die slijp je dan weg...
De kern is zachter materiaal, dus gaat het in korte tijd vaud....goed vaud..

Je zult óf een nieuw óf een goed gebruikt tandwiel moeten zoeken Bruno..
 
Terug
Bovenaan Onderaan