restauratie yamaha XS 750 E

Ik heb remleidingen van HEL gebruikt en ze werken prima, maat was goed en de bevestigingsdingen bleven zitten. En bijna alles is beter dan de originele rubber exemplaren toch?
 
Zal zeker goed zijn, maar er is een goedkoper (en net zo goed volgens mij) alternatief van melvin.de
Of zelf maken met spulletjes van Hoogstra, is nog goedkoper.
 
Remklauwen van een SE (Special) zijn anders dan van een gewone 750.

En mijn ervaring met Hel remleidingen is goed (heb ze aangeschaft via Noud's motorbazaar). Bij de Hel-remleidingen krijg je rvs banjobouten meegeleverd.
 
Wim, hoe onderscheid je de remklauwen van een SE van deze van een E.

Hieronder zie je goed hoe de remschijf de steun van de remklauw heeft uitgesleten. Er is zeker een 2 mm van de steun weg. Bij het voorlopig monteren merkte ik ook dat de zwarte rechtse remklauw de remschijf knelde. Dus als ik deze wil monteren moet ik de steun zeker bijslijpen. Heeft dit iets te maken met een mogelijk onderscheid tss een SE en en E.


Remklauwen van een SE (Special) zijn anders dan van een gewone 750.

En mijn ervaring met Hel remleidingen is goed (heb ze aangeschaft via Noud's motorbazaar). Bij de Hel-remleidingen krijg je rvs banjobouten meegeleverd.
 
foto hierbij
full
 
De geschuurde remklauw wordt nog zwart gepoederlakt.
De mastercylinder laat ik gewoon gepolijst alu. iemand enig idee waar ik een goed repair kit kan vinden voor de voor en achter rem?
full
 
Ik weet dat een remklauw van een SE (Special) op een andere manier bevestigd wordt aan de voorvorkpoot.
Of een remschijf slijtsporen geeft in een remschijf heeft volgens mij meer te maken met de uitlijning van de voorvorkpoten en de juiste lengte van de afstandsbussen. Ik heb namelijk ook in een voorvork er een ring tussen moeten zetten om goed uit te komen.

Het verschil in slijtage kan verder nog komen uit het niet goed schuiven van de klauw. Als dat zeer stroef gaat, slijt één remblok veel sneller en doet de ander weinig. En als in het verleden niet opgemerkt is en er is gewoon doorgereden is het niet vreemd dat je vreemde slijtsporen kan aantreffen.

Overigens heb ik gewoon voor mijn hoofdremcylinder een revisieset besteld bij de Yamahadealer hier op het dorp (Naaldwijk).
 
Als de remzuigers zelf te ver verroest zijn gewoon nieuwe monteren.
Je kunt voor originele gaan, óf repro alu of RVS.
Persoonlijk draai ik er meestal gewoon een paar in een batch van tien ofzo; kan ik er een ander ook weer een plezier mee doen.

@Wim: passen de spacers een beetje?
 
Ben nog niet bezig geweest :$ .
Hopelijk krijg ik binnenkort de kans (lees de tijd) om één set te gaan monteren en dan de spacers zagen uit een plaat aluminium van 8 mm voor het bevestigen van de remklauwen.


En on topic. Heb een foto bijgevoegd van de remklauwen van een Special. Deze hebben een andere bevestigingsmethode dan de gewone XS-en. Aan de slijtage van de remblokjes kan je ook zien dat de bout waarover de remklauw moest glijden niet altijd goed is onderhouden.
full
 
Je hebt toevallig geen plannen om er nog enkele te draaien. :)
Zou ze zowel voor als achter kunnen gebruiken.
Heb ze bij Yambits gevonden in RVS voor 25 euro het stuk. Weet niet of ze ergens goedkoper te vinden zijn?

Als de remzuigers zelf te ver verroest zijn gewoon nieuwe monteren.
Je kunt voor originele gaan, óf repro alu of RVS.
Persoonlijk draai ik er meestal gewoon een paar in een batch van tien ofzo; kan ik er een ander ook weer een plezier mee doen.

@Wim: passen de spacers een beetje?
 
Probleem is Bruno dat ik niet altijd meteen tijd ervoor heb...duurt altijd wel effe.
Hoe snel heb je ze nodig en heb je er eentje losliggen voor maten?
 
Ik heb er 5 gedemonteerd maar allen zijn aangetast door roest. Dus de maten kan ik je bezorgen.
Wat tijd betreft, ik ben nog wel even bezig met de restauratie. Augustus zou prima zijn.

groetjes


Probleem is Bruno dat ik niet altijd meteen tijd ervoor heb...duurt altijd wel effe.
Hoe snel heb je ze nodig en heb je er eentje losliggen voor maten?
 
De maten en technische tekening voor het draaien van de remzuigers.
Voor alle duidelijkheid vermeld ik dat Yambits als hoogte 41,3mm opgeeft. Van zodra ik kan meet ik mijn zuigers na, maar ik vermoed dat die 3/10 mm in de hoogte niet belangrijk is.
full
 
Laatst bewerkt:
Destijds ook een vork van een se in een d gezet, let op......alles is anders! Remklauwen, breedte tussen vorkpoten, spatbord, kabels, remslangen. Gelukkig had ik alles dubbel, maar toch...kijk eerst even voordat je monteert.
vraag, welke liefhebber woont in de buurt van Assen? Moet nl. Wat aan de afstelling doen
 
Ondertussen zijn we weer met vakantie en aan de motor aan het werken.
Probleem met de remklauwen is opgelost door het plaatsen van een shim van 0,5 mm. Remschijven draaien nu perfect in het midden van de remklauwen.
Voorste wiel verder gedemonteerd. Wiel is prima, maximale speling bedraagt minder dan 1 mm. Zwarte verf verwijderen is tijd rovend, maar noodzakelijk want op veel plaatsen beschadigd/afgeschilferd. De bedoeling is om het volledige wiel in bloot aluminium te krijgen.
Yamaha raadt aan om een (transparante) laklaag aan te brengen op het oppervlakte om corrosie tegen te gaan. Heeft iemand ervaring hiermee? Is dit echt noodzakelijk?
Verder heb ik een vraag over de goede werkwijze om de lagers te demonteren.
Volgens Haynes kan het lager uitgedreven worden door een gebogen ijzeren staaf te plaatsen in een gat in het midden van de afstandsbus. Afstandsbus en lager worden er dan samen uitgeklopt. Maar tss de afstandsbus en het lager zit heel weinig afstand, ik kan er dus geen kracht op zetten.
In de over het wiel opwarmen zodat het lager losser komt te zitten durf ik niet om geen vervorming van het wiel te krijgen.
Iemand een alternatief voor deze werkwijzen.
full
 
Laatst bewerkt:
Keilboutje bij de bouwmarkt kopen die past in het gat van het lager. Vervolgens deze knoert vast er in draaien en dan vanaf de andere kant met een doorslag het lager er uit tikken.
 
kan je die vulbus niet gewoon een beetje omlaag tikken en dan een drijver tegen de binnenkant van het lager zetten??
 
Keilboutje gekocht en dit werkte perfect.
Prima oplossing voor 1,75 euro.
Ik stel vast dat beide rollagers hetzelfde nummer hebben (6303-Z) maar dat de ene afgesloten is aan beide zijden en de andere slechts aan een zijde. Volgens Koyo zou op de tweezijdig afgedichte 6303-ZZ moeten staan

Heeft dit verschil tss beide lagers een bepaalde reden? Monteert Yamaha deze lagers standaard zo?

Keilboutje bij de bouwmarkt kopen die past in het gat van het lager. Vervolgens deze knoert vast er in draaien en dan vanaf de andere kant met een doorslag het lager er uit tikken.
full
 
andere zijde
De open zijde zit naar de simmering toe die ligt aan de andere kant van het tandwielhuis van de snelheidsmeter. Ook op mijn tweede motor zijn de lagers zo gemonteerd, maar wat kan het nut ervan zijn?
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan