restauratie yamaha XS 750 E

Nu bestelde ik een nieuwe replica via ebay en stel vast dat in de rand een soort plastic koord zit zonder versteviging van het vinyl. Het probleem is dat ik vrees dat de metalen pinnen het dunne vinyl doek zal doorsnijden bij het opspannen van het zadelovertrek.
De verkoper beweert dat deze koord OEM is en dat mijn oude overtrek met dubbel geplooide vinyl strook niet origineel is. Mijn zadelovertrek komt van een 2de hands gekochte XS, dus helemaal zeker ben ik niet. Kan iemand mij informeren.
full
 
Ik hoorde net van de verkoper dat zijn origineel model voor zadelovertrek afkomstig was van een XS 1977. Volgens hem is er een groot verschil met de zadelovertrek van mijn XS (het zadel van de XS 1977 is een stuk smaller).
Volgens het identificatiebewijs komt mijn zadel van een 750 XS C. Als ik wikipedia mag geloven is de XS750 C een model van 1976. Mijn XS nu is ingeschreven in Nederland in 1978. Dat komt overeen met het kader nummer 1T5-10XXXX dat volgens de Duitse site TRiple IG Europe erop wijst dat de motor gebouwd is in 1978.
Heeft iemand wat zich op de geschiedenis van de XS750 in Europa? Kan het zijn dat de zadels veranderd zijn met de jaren en dat er aanzienlijke verschillen bestaan in de breedte ervan?
 
Eerste reactie, mijn buddy van mijn XS850 verschilt duidelijk van een XS750 (ook de kunststofeindkap is anders).
Wil vanavond best even wat maten meten zodat je zelf kan beoordelen wat voor buddyseat je hebt liggen.
 
Bruno jouw XS is een E uit '78, want frame/kader en motor 1T5-10**.
Het zadel daarvan is korter en breder dan van D/2D uit '76/77.
 
Eerste reactie, mijn buddy van mijn XS850 verschilt duidelijk van een XS750 (ook de kunststofeindkap is anders).
Wil vanavond best even wat maten meten zodat je zelf kan beoordelen wat voor buddyseat je hebt liggen.
Hoi
Mocht je je zadel van de XS 750 kunnen meten dan zou ik dit kunnen vergelijken met mijn zadel. De breedte van mijn zadelplaat is 31 cm (op zijn breedste punt). De breedte van bovenkant zadel meet +/- 28 cm (op zijn breedste punt) en de hoogte van het zadelkussen meet +/- 13 cm (vanaf de voorkant tot voorbij de middelste band). Foto van motor met zadel vind je op de allereerste pagina van dit project.
Bedankt
 
Eerste reactie, mijn buddy van mijn XS850 verschilt duidelijk van een XS750 (ook de kunststofeindkap is anders).
Wil vanavond best even wat maten meten zodat je zelf kan beoordelen wat voor buddyseat je hebt liggen.
Hoi Wim
Omdat Pascal aangeeft dat zadels ook korter zijn bij het model '78, geef ik ook de lengte van bovenkant zadelkussen (+/-71 cm).
 
Hierbij de afmetingen van een zadel van een XS 750 C ( 'C' staat het op het kentekenbewijs) , bouwjaar '78
 

Bijlagen

  • WP_20180930_22_31_20_Pro.jpg
    WP_20180930_22_31_20_Pro.jpg
    419,5 KB · Weergaven: 14
  • WP_20180930_22_28_07_Pro.jpg
    WP_20180930_22_28_07_Pro.jpg
    370,9 KB · Weergaven: 15
  • WP_20180930_22_28_30_Pro.jpg
    WP_20180930_22_28_30_Pro.jpg
    476 KB · Weergaven: 13
Het bevestigingspunt voor de linkse voetsteun voor de passagier is er redelijk slecht aan toe bij mijn XS. Bevestiginsoog M12 in het kader is uitgeboord op een slordige manier.
 

Bijlagen

  • WP_20180909_20_40_10_Pro_n.jpg
    WP_20180909_20_40_10_Pro_n.jpg
    530,6 KB · Weergaven: 18
  • WP_20180909_20_40_56_Pro_n.jpg
    WP_20180909_20_40_56_Pro_n.jpg
    469,9 KB · Weergaven: 16
Eerst oog uitgeboord naar M15, daarna bus gedraaid en deze 'gebraseerd' in het oog. Dat mag normaal gezien niet meer los komen.
 

Bijlagen

  • WP_20181003_20_10_41_Pro.jpg
    WP_20181003_20_10_41_Pro.jpg
    421,1 KB · Weergaven: 25
  • WP_20181003_20_25_54_Pro.jpg
    WP_20181003_20_25_54_Pro.jpg
    469,8 KB · Weergaven: 25
Enige tijd heft alles stil gelegen maar nu zijn we aan het monteren.
Kader is geverfd, lagers stuurhoofd worden gemonteerd
 

Bijlagen

  • WP_20181225_21_05_54_Pro.jpg
    WP_20181225_21_05_54_Pro.jpg
    99 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20190410_170558.jpg
    IMG_20190410_170558.jpg
    214 KB · Weergaven: 17
De voorvorken gemonteerd. Heeft iemand info over de exacte hoogte waarmee het het einde van de vorkpoot boven de bovenste vorkplaat moet uitsteken (zie foto). Bij Haynes staat dat de vorkpoten een inkeping hebben die moet overeenkomen met de bovenkant van de vorkplaat, maar bij mijn vorken is dit niet het geval.
 

Bijlagen

  • IMG_20190510_212006[1].jpg
    IMG_20190510_212006[1].jpg
    119 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190510_212017[1].jpg
    IMG_20190510_212017[1].jpg
    87,1 KB · Weergaven: 12
De voorvorken gemonteerd. Heeft iemand info over de exacte hoogte waarmee het het einde van de vorkpoot boven de bovenste vorkplaat moet uitsteken (zie foto). Bij Haynes staat dat de vorkpoten een inkeping hebben die moet overeenkomen met de bovenkant van de vorkplaat, maar bij mijn vorken is dit niet het geval.
Die inkeping heb ik ook nooit gevonden. De poten steken bij de mijne 12 mm boven de kroonplaat uit. Een paar mm meer of minder is niet zo belangrijk, dat heeft geen merkbare invloed op het stuurgedrag.
 
Hoi
Ik zie nu dat een technisch rapport van Yamaha (Duitstalig) voor de XS 750E inderdaad 190 cc voorschrijft. Maar vanwaar de verandering van viscositeit naar 10W? Is dit op basis van persoonlijke ervaring of heb je dit uit een infobron?
 
Het is mijn persoonlijke ervaring, ik heb verschillende visco’s geprobeerd en vind de 10W de beste demping opleveren, maar de verschillen zijn minimaal. Er zijn een heleboel factoren van invloed, rijstijl, gewicht, soort wegdek. Gewoon uitproberen, vind je de demping te licht dan moet er olie met een hogere visco in.
 
Het is mijn persoonlijke ervaring, ik heb verschillende visco’s geprobeerd en vind de 10W de beste demping opleveren, maar de verschillen zijn minimaal. Er zijn een heleboel factoren van invloed, rijstijl, gewicht, soort wegdek. Gewoon uitproberen, vind je de demping te licht dan moet er olie met een hogere visco in.
Proefondervindelijk uitzoeken is uiteindelijk de beste methode. THX
 
Ik zocht bij Bridgestone naar de compatibele banden en kreeg toegestuurd: Battlax 45 met voorband TL 3,25/19 en achteraan TT 4,00/18. Ik ga ervanuit dat de velgen van de 750XSE niet geschikt zijn voor tubeless banden, dus bestelde ik ook een binnenband voor elk van de wielen. Mijn vraag is of de TL(tubeless) voorband gemonteerd mag worden met een binnenband. Op het internet lees ik tegenstrijdige berichten daarover. De verkoper beweert dat dit geen kwaad kan. Wat zijn de ervaringen daarmee?
 
Hallo
Heeft er iemand soms nog twee 'front forks piston rings' liggen in goede staat? De mijne waren versleten. Ik had er twee nieuwe gekocht maar merkte bij het uiteen halen van de vork dat er eentje gebroken was. De nieuwe ringetjes zijn kleiner en dunner dan de oude (zie foto).
 

Bijlagen

  • IMG_20191119_225133[1].jpg
    IMG_20191119_225133[1].jpg
    64 KB · Weergaven: 10
We zijn weer gestart met het verder restaureren van de XS. Tegen dit tempo zit ik in het rusthuis als hij af is. Het mag dus wel wat sneller vooruitgaan.
Ik ben momenteel bezig met de revise van de 'final' en 'middle gear'.
Ik heb geen meetlatje meer voor het niveau van de olie in de cardanonderdelen.
Op Internet vond ik volgende info over het meetlatje van de XS 1100. Heeft iemand een idee indien meetlatje ook kan gebruikt worden bij de XS 750?
Gauge oil Final & Middle gear.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan