Restricties verwijderd! GASSSSS!!!

Hornikx

MF veteraan
15 mrt 2002
2.053
0
Misschien een nuttoloze posting, maar ik moet het gewoon even kwijt :)
Afgelopen zaterdag mijn Mille in Kerdriel (dat rijmt) opgehaald van de 1000km-beurt. Daarbij zijn de restricties verwijderd. Goeiegenade....het ding was al snel, maar nu is het echt feest!
Voor de beurt merkte je toch dat hij wat in ademnood kwam vanaf 5000tpm. En nu? GAAAAAAN!!!!!!! :9~
Ongelooflijk wat een kracht en een geluid! Doordat er een heel stuk pijp uit de demper is verwijderd brult ie nu meer uit de uitlaat en je hoort nu een geweldig "aanzuiggeweld" :}

De prijs viel me trouwens ook mee: 150 eurootjes. Vanmorgen nog maar even een stukkie omgereden naar mijn werk.
 
Restricties:
Af-fabriek heeft een Mille 118pk ivm emissie-eisen en meer van dat soort gelul.
Bij 1000km gaat er dus een pijp uit de demper, wordt er in het luchtfilterhuis een klep weggehaald en wordt er een draad doorgeknipt zodat de injectie een andere "mapping" krijgt.
Gevolg: 130pk, maar belangrijker: echt véél meer vermogen rond de 6000tpm.
Top gaat van 235 naar 275 door grotere topvermogen.
 
Moest jij voor die 1000 km betalen? Heeft mij niets gekost. Op olie en oliefilter na dan wat totaal miscchien 60 a 65 euro kost. Rest is voor de dealer.Is namelijk de inrij beurt en die is volgens mij altijd kostenloos. Bij al mij vorige motoren heb ik nooit voor de inrij beurt moeten betalen. Ben je misschien genaaid?
 
Moest jij voor die 1000 km betalen? Heeft mij niets gekost. Op olie en oliefilter na dan wat totaal miscchien 60 a 65 euro kost. Rest is voor de dealer.Is namelijk de inrij beurt en die is volgens mij altijd kostenloos. Bij al mij vorige motoren heb ik nooit voor de inrij beurt moeten betalen. Ben je misschien genaaid?
Is wel een betaalde beurt, maar de meeste dealers geven deze er gewoon bij als service... Beetje genaaid dus... :)
 
Ik heb de mijne afgelopen donderdag voor zijn 1000 km beurtje weggebracht, koste me €86 maar de restricties waren er gelijk bij aflevering al uitgehaald dus ik merk er weinig van !!!
Behalve dan dat ik nu boven de 6000 rpm mag :]
Ze hebben nu mijn max rpm lampje ingesteld op 10500 rpm maar volgens het boekje moet ik tot de 1500 km me nog inhouden tot 7500 rpm :? weet jij hier iets over hornikx ??
 
ben niet hornix maar reageer toch :P

Het inrijden is pas echt af na 1500 km volgens het boekje. Je mag nu wel boven de 7500 rpm maar niet continu. Af en toe doortrekken kan absoluut geen kwaad hoor.
Ik merkte vooral dat de motor soepeler werd naarmate er meer km's mee gereden werden.
Doe het dus rustig aan maar af en toe 'm eens lekker raken kan gerust. (dit is mij zo ook gezegt door de dealer)

trouwens hornix,
toen bij mij de restricties eruit waren gehaald vond ik het in het begin een beetje 'saai' die kick-in die je eerst kreeg bij 6000 is nu helemaal vlak (wel meer vermogen maar juist die kick-in voel je zo goed)
hoe vindt jij dit?
 
In een ouwe performance bikes staat ook nog gedetaileerd beschreven hoe je 10pk meer aan je mille kan geven geloof ik. Zal wel zelfde handeling zijn als wat de motorzaak heeft gedaan. Wil het artikel wel scannen als ik 'm nog kan vinden, maar op dit moment ligt ADSL plat, KPN heeft in de centrale per ongeluk een stekkertje eruit getrokken, precies bij mijn verbinding :( eikels...
 
In een ouwe performance bikes staat ook nog gedetaileerd beschreven hoe je 10pk meer aan je mille kan geven geloof ik. Zal wel zelfde handeling zijn als wat de motorzaak heeft gedaan. Wil het artikel wel scannen als ik 'm nog kan vinden, maar op dit moment ligt ADSL plat, KPN heeft in de centrale per ongeluk een stekkertje eruit getrokken, precies bij mijn verbinding :( eikels...

Klopt maar ivm verschillen in draadkleur tussen de versie's 00-01 enzo zou ik het enkel door de dealer laten doen.
Het mooie is wel dat de garantie NIET vervalt (gechecked bij Aprilia Nederland)
 
Klopt maar ivm verschillen in draadkleur tussen de versie's 00-01 enzo zou ik het enkel door de dealer laten doen.
Het mooie is wel dat de garantie NIET vervalt (gechecked bij Aprilia Nederland)

Ook als je het zelf doet? In het blad stond toen wel dat je garantie zou vervallen..
 
Ook als je het zelf doet? In het blad stond toen wel dat je garantie zou vervallen..
Weet ik niet, daarom --> dealer laten doen. Beetje dealer rekent er niets (weinig) voor en neemt het mee in de 1e beurt. Bij aflevering al doen lijkt me niet verstandig.
 
Even wat antwoordjes:

Prikkie: ja, die beurt moest ik betalen. Maarrr, ik heb geen afleveringskosten hoeven betalen, was mijn nieuwe Mille VET onder de prijs, een mooie nokvolle tank en krijg ik nog wat korting op kleding. Ik had een goede deal :)
Op de één of andere manier betaal je toch alles.

Makkie: na mijn beurt stond het lampje op 11.000tpm! Dat vond ik wat veel. Volgens het boekje mag je inderdaad niet boven de 7500tpm de eerste 1500km. Maar je moet hem na de 1000km-beurt lekker soepel inrijden. Niet meteen naar de 11.000tpm jagen, maar gewoon lekker opbouwen met toeren en lekker losrijden. Gewoon je gevoel gebruiken. Ik heb het lampje nu op 7500tpm staan. Zie ik dat lampje tenminste ook nog eens branden 8-)

Millio RSV: Mijn Mille deed helemaal niets meer vanaf 5000tpm. Ben daarom ook zelden boven de 6000tpm geweest. Alleen zo net voor de beurt. Maar hij voelde gewoon futloos aan. Nu is het gewoon erg duidelijk voelbaar: vanaf 4000tpm is hij veel vlotter en de kick vanaf 6500tpm is onbeschrijflijk....zowel qua geluid als acceleratie. Ben na de beurt nog niet boven de 8000tpm geweest, terwijl het daarboven nog meer feest lijkt te zijn :}
 
als je niet boven de 8000 toeren bent geweest hoe weet je dan dat zijn top van 235 naar 275 is gegaan?

Omdat alle Mille's mét restricties geen hogere top hebben in het display dan ±235, terwijl elke Mille naar de 275 moet gaan.
En trust me: ik heb heel veel gezien, gelezen en gehoord voor ik tot aanschaf van een Mille over ben gegaan. Ben goed geïnformeerd ;)
 
Hornix,

Ik heb het later pas gedaan (restricties eruit) bij de 7500 km beurt. Had hem al vrij los gereden maar merkte ook veel verschil, hij blijft gewoon doortrekken totdat je de begrenzer raakt. Dat is trouwens ook supermooi geregelt, bij 10.200 rpm de eerste 2 bougies, bij 10.500 (of 10.400) de andere 2 ('t is twinspark) :} :}
Wel apart hoe al die motoren die toch in essentie hetzelfde zijn, anders aanvoelen. Een beetje alsof ze een eigen leven gaan leiden (rijden) :? :?

Ik verwacht zeker dat je alleen maar meer en meer plezier van je mille gaat hebben.
heb je ook de vering etc aangepast? Of laat je dat liever op stock settings?
 
Hornix,

Ik heb het later pas gedaan (restricties eruit) bij de 7500 km beurt. Had hem al vrij los gereden maar merkte ook veel verschil, hij blijft gewoon doortrekken totdat je de begrenzer raakt. Dat is trouwens ook supermooi geregelt, bij 10.200 rpm de eerste 2 bougies, bij 10.500 (of 10.400) de andere 2 ('t is twinspark) :} :}
Wel apart hoe al die motoren die toch in essentie hetzelfde zijn, anders aanvoelen. Een beetje alsof ze een eigen leven gaan leiden (rijden) :? :?

Ik verwacht zeker dat je alleen maar meer en meer plezier van je mille gaat hebben.
heb je ook de vering etc aangepast? Of laat je dat liever op stock settings?


Vergeet niet dat er veel verschillen zijn tussen model 1999-2000 en 2001-2002. Dus vergelijken kan je ze eigenlijk niet. Ik heb mijn vering nog standaard staan, maar ik wil ze wel veranderen. Hoe en wat weet ik nog niet, maar ik heb het gevoel dat het beter kan.

Plezier? Das nogal zachtjes uitgedrukt! WOEHAAAA :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan