Restrictor plates verwijderen, wat zou dat moeten doen?

Ben tijdens m'n reizen op het internet deze video tegengekomen, waarin de eigenaar van een '07 Vulcan 900 Classic de restrictor plates verwijderd. Wat zou dat voor gevolg op het rijgedrag hebben? Ik ben zelf niet zo'n enorme gearhead dus zou heel graag uitgelegd zien waarom je dit zou doen, en evt waarom niet.
Dat zijn geen restrictor plates. Restrictor plates zijn platen met gaten die kleiner zijn dan de doorvoer van het gasklephuis en daardoor de luchtstroom beperken.

Dit zijn gaskleppen. Ik kon het op het YouTube filmpje niet goed zien maar ik vermoed dat deze gaskleppen vacuüm bediend zijn of anders door de ECU geopend worden.
Ik vermoed dat ze bedoeld zijn om fout gas geven bij lage toerentallen te corrigeren. Als je dan plotseling vol gas geeft dan is het toerental nog niet gestegen waardoor het vacuüm wegvalt en je motor slecht oppakt. Deze extra gaskleppen houden het vacuüm optimaal waardoor de motor sneller accelereert.

Amerikaanse Hill Billy denkt Japanse ingenieurs te verbeteren. Als het beter was om ze te verwijderen dan hadden de Japanse ingenieurs niet de moeite gedaan om ze in te bouwen.

Volgas op topsnelheid staan de kleppen vol open en beperken de luchtstroom niet meer dan de primaire gaskleppen.

Ik zou ze lekker laten zitten.
 
was een tijdelijk oplossing in de injectie-geschiedenis bij motorfietsen. eerste jaren hadden die teveel on-off reacties en liepen motoren niet zo mooi en vloeiend als met carbu's. toen hadden ze het idee om met die 2de gasklep een CV-carbu na te bootsen. met het verbeteren van injectiesystemen was dat niet meer nodig.
 
…. Als het beter was om ze te verwijderen dan hadden de Japanse ingenieurs niet de moeite gedaan om ze in te bouwen.

..
Dat is niet helemaal waar natuurlijk.

Veel “oplossingen” zijn ontworpen ivm mileuwetgeving maar bevorderen het rijgedrag niet.

(In dit geval lijkt het overigens juist wel te zijn ontworpen om het rijgedrag te bevorderen.)
 
was een tijdelijk oplossing in de injectie-geschiedenis bij motorfietsen. eerste jaren hadden die teveel on-off reacties en liepen motoren niet zo mooi en vloeiend als met carbu's. toen hadden ze het idee om met die 2de gasklep een CV-carbu na te bootsen. met het verbeteren van injectiesystemen was dat niet meer nodig.

Ik dacht dat de extra smoorklep er tegenwoordig juist in zat om verschillende rijmodi enzo te beheren.
 
bij injectie ? als die smoorkleppen nodig heeft is het een héél domme injectie :+
De injectie is inderdaad niet dom. Misschien wel verdomd snel.
Alleen is de eerste generatie elektronische gasklephuis wel met een dubbele vlindergasklep.
1x met ouderwetse mechanische bediende vlinderklep +
1× elektronische stappenmotor bediende vlinderklep.
Om de heftig snelle reactie van de motor zelf te onderdrukken bij alleen mechanisch bediende vlinderklep. En de fabrikanten waren ook niet helemaal 100% zeker van betrouwbare functioneren van elektronische gasklep.
Voordeel van elektronische gasklep is dat elektronica de gasklep opening icm inspuiting op elkaar kan afstemmen. De motor reactie minder agressief te krijgen door (elektronisch-)dempen op opening smoorklep (zie ook 'drive ability' in de auto en motor sport) . Tevens kan je ook voorheen noodzakelijk acceleratie brandstofverrijking tot het minimum beperkken, dat gunstig voor brandstof verbruik en milieu eisen.
 
De injectie is inderdaad niet dom. Misschien wel verdomd snel.
Alleen is de eerste generatie elektronische gasklephuis wel met een dubbele vlindergasklep.
1x met ouderwetse mechanische bediende vlinderklep +
1× elektronische stappenmotor bediende vlinderklep.
Om de heftig snelle reactie van de motor zelf te onderdrukken bij alleen mechanisch bediende vlinderklep. En de fabrikanten waren ook niet helemaal 100% zeker van betrouwbare functioneren van elektronische gasklep.
Voordeel van elektronische gasklep is dat elektronica de gasklep opening icm inspuiting op elkaar kan afstemmen. De motor reactie minder agressief te krijgen door (elektronisch-)dempen op opening smoorklep (zie ook 'drive ability' in de auto en motor sport) . Tevens kan je ook voorheen noodzakelijk acceleratie brandstofverrijking tot het minimum beperkken, dat gunstig voor brandstof verbruik en milieu eisen.
wat ik al zei hierboven ;)
 
Ik heb ze verwijderd op m'n KTM 990. Rijdt een stuk directer en grilliger.
Was ook geen vrijwillige keuze. De stelmotor daarvan was overleden en iets van 1800 euro nieuw.
Ook moet je ze software matig uitschakelen. De ECU houdt met de brandstof injectie ook rekening met de stand van de secundaire gaskleppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan