Review chinese spanningsregelaar; hij werkt!

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Dit is een review van een chinese spanningsregelaar gekocht op Ebay voor 12.50EUR incl. verzendkosten. Wellicht helpt het iemand besluiten of dit een goed idee was.

Toen mijn spanningsregelaar van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1993 defect ging, heb ik wat rondgebeld en ben ik erachter gekomen dat een nieuwe originele 150E koste en aftermarket 125E. Tweedehands lopen de prijzen tussen 40-80E. Best prijzig voor een passief stukje elektronica.

Nu heb ik geen geld tekort, maar ik vind het leuk om een beetje te experimenteren en heb ik een Chinese regelaar gekocht voor 12.50 incl. verzendkosten!
http://www.ebay.nl/itm/5p...m:mAYs_LQ3YQXomkDewIOpShg

Afgelopen week deze binnengekomen. Een paar foto's:
2016_08_25_18_25_40.jpg

2016_08_25_18_25_47.jpg

2016_08_25_18_25_54.jpg

2016_08_25_18_29_05.jpg


Pasvorm
Past perfect en de afmetingen zijn gelijk aan de originele

Koeling
Wat opvalt is dat de Chinese niet zo koud aanvoeld als de originele. Dit wijst erop dat de Chinese minder snel warmte onttrekt aan mijn vingers en dus slechter warmte geleid dan de originele. De koelcapaciteit zal dus zeker minder zijn.

Werking
Bij verschillende toerentallen boven de 4000rpm krijg ik een keurige laadspanning van 14.45V. Bij lagere toerental is het iets minder (+-13.8V), maar dat is normaal.

Levensduur
Tja, daar valt nu weinig over te zeggen. De verminderde koeling zou een negatief effect kunnen hebben op de levensduur, maar wellicht zijn de componenten binnenin daar wel op ontworpen.

Anderzijds, we moeten ook niet vergeten dat hij 12.50EUR koste tegenover 150E voor de originele!

Ik ben tevreden! :]

Update 5-10-2019:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Laatst bewerkt:
Nee Nee!!!!! Stroomverbruikers kosten gewoon altijd energie, hoeveel motoren lopen stationair iets langzamer met licht aan??? Maar gelukkig heb ik er geen verstand van.
Die laatste constatering klopt.

Bij stationair toerental is het opgewekte vermogen niet voldoende om alle stroomverbruikers te voeden en dus probeert de dynamo/generator dat wel. Hier zal de motor het zwaarder krijgen omdat geprobeerd zal worden toch het volle vermogen op te wekken wat voor extra weerstand en dus verlaging van het toerental zorgt.
 
Hele domme vraag misschien maar; waar koop ik een kabel die geschikt is om tussen de RR en stator te gebruiken?
Ik snap dat het "gewoon" een kabel is, maar ik weet niet hoe het type kabel heet met meerdere koperen interne kabeltjes.

(Ik heb stom genoeg vertinde kabels besteld, maar die kan je niet (goed) krimpen... Ik heb wel nog wel nog puur koper speakerdraad van 2.5mm2...)
 
Laatst bewerkt:
Die laatste constatering klopt.

Bij stationair toerental is het opgewekte vermogen niet voldoende om alle stroomverbruikers te voeden en dus probeert de dynamo/generator dat wel. Hier zal de motor het zwaarder krijgen omdat geprobeerd zal worden toch het volle vermogen op te wekken wat voor extra weerstand en dus verlaging van het toerental zorgt.
Ik heb het bij mijn vstrom geprobeerd. Wat ik ook aan zet of combineer, handvatverwarming icm lampen/grootlicht mistlampen, remlicht. Je merkt niets van een zwaarder lopende motor.
 
Klopt, kun je goed horen dat de motor meer vermogen moet leveren, bijv. de stuurbekrachtiging vraagt ook ‘wat’....maar vaak een korte dip in toerental maar dat regelt de ecu weer snel bij.
 
Ja dat begrijp ik. Maar bij mijn auto's verneem je we degelijk een verschil wanneer je stroomverbruikers aan zet.

Verschilt per auto. Er zijn er zat met een vaste spanningsregelaar. En stuurbekrachtiging is weer een heel andere kracht. Bij alternators of dynamo's heb je te maken met flux, een stuurpomp is gewoon fysiek een pomp die harder moet werken.

Mooier maar complexer is er 1 die op vraag levert. Maar ook die kunnen gewoon kapot. Heb ze nu van 3 auto's vervangen, 2x vast en 1 Ford variabel.

Wat wel klopt is dat de SR het een stuk zwaarder heeft bij minder verbruik. Alles omzetten naar LED is dus niet altijd verstandig.

Op een v-strom zit ook gewoon een vast vermogen en een sr die aflaat. Daar merk je minder van omdat ze A al relatief hoog stationair (horen te) lopen en B de verlichting altijd aan staat/niet uit kan.
 
Oke dus als ik het goed begrijp is het zo dat een motor wel zwaarder belast wordt wanneer er meer elektrisch vermogen gevraagd wordt en dat de dynamo niet constant maximaal vermogen levert? De spanningsregelaar fakkelt uiteindelijk het teveel aan geleverde vermogen af omdat de dynamo
- ook al wordt deze geregeld- te veel aan vermogen levert?

correct me if i am wrong


de verlichting van mijn Vstrom kun je overigens gewoon uitschakelen.
 
Nee er zijn 2 systemen.
Te herkennen aan een aparte (3polige) stekker op de alternator.
Dat zijn de signaaldraden / aansturing.

Voor zover ik weet, maar dat zegt vrij weinig, is een dynamo/alternator met 1 á 2 draden altijd max vermogen (wel afhankelijk van toerental) en degene met een extra stekker zijn geregeld.

Weet niet hoe het met de strom van na 2011 zit, daarvoor kan niet uitgeschakeld worden.

Ook de strom levert gewoon vol vermogen. De SR heeft nu met lichten uit 2x55W extra te verstoken mits je idd ook 2 koplampen hebt
 
Precies, maar bij mijn strom hoor ik dit dus niet.
En dat komt doordat de manier van vermogen opwekken tussen de meeste motorfietsen en auto's verschilt

Bij motoren met permanente magneten (ook die van jou) wordt altijd het maximum vermogen opgewekt en wat niet verbruikt wordt wordt "afgefakkeld" naar aarde/massa/de min. Hier maakt het geen verschil of je verbruikers aan of uit doet. Het vermogen kiest dan een andere weg.

Bij Auto's en sommige motoren (Moto Guzi en de oude boxer BMW's) wordt het magnetisch veld geregeld naar de hoeveelheid vermogen dat gevraagd wordt. Hier is dus wel een verschil in toerental bij in en uitschakelen van verbruikers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan