Review Dainese Stelvio D-air D-Dry (jas met ingebouwde airbag)

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
566
572
Samenvatting voor de directie: mooi product als je prioriteit ligt bij een jas met geïntegreerde airbag, in plaats van de ultieme bescherming.

Als je meer details wilt, lees dan verder.

Ik heb onlangs de Dainese Stelvio D-air D-Dry jas gekocht. Omdat ik vrijwel geen reviews of ervaringen zie, is het wellicht nuttig om deze te delen na vier weken rijden.

Mijn eerste jas was een Instructor jas van Restyle. Dat is een zwaar uitgevoerde jas met level 2 protectoren overal, dus dat is geen overhemd dat je even aandoet. In die termen moet je ook denken als je de Stelvio D-air aan doet. Er zitten gascapsules en electronica langs de rug en onderrug, waardoor de achterkant stijf aandoet. Maar dat voelt niet vreemd als je altijd al een level 2 rugprotector gebruikte. De Stelvio is 4,2 kilo, en m’n oude jas is 3 kilo, met de extra voering.

De jas is gelamineerd en dat heb ik getest, ik heb even een lekkere hoosbui gepakt op weg naar m’n werk. De d-dry buitenkant werkt, daar kan ik kort over zijn. Je komt droog aan, hangt de jas op en die droogt ook vrij snel. Als je na een werkdag weer naar huis gaat, trek je die jas weer comfortabel aan. Dainese zegt: "suitable for long-distance trips in any weather condition" maar ik zou zeggen dat het echt een mid-season jas is. Hij heeft ook geen rits om een extra gevoerde laag in te ritsen, noch een rits voor een kol. Ik ben een koukleum dus ik draag rond de 15 graden een softshell vest er onder. Voor de koude herfst en winterse temperaturen (zeg 10 graden of lager) heb ik een verwarmd vest, een donzen laag, of trui+vest nodig. Voor zomerse temperaturen zijn er twee ventilatie-ritsen voor, en twee achter aangebracht. Die werken prima.

Qua opberg ruimte kan het erg matig zijn, maar dat is afhankelijk van wat je gewend bent. Er zijn geen borstzakken, en slechts 1 binnenzak die bovendien relatief klein is.

Ook heeft de jas geen rits om een broek aan te verbinden. Dat helpt met de broek omhoog houden, en houdt tevens de wind buiten. Dat heeft de Stelvio D-air dus niet. Ik weet niet zo goed waarom, wellicht omdat er anders te weinig ruimte zou overblijven voor wanneer de airbags vol worden geblazen?

Voor wat betreft de airbag functionaliteit zelf. Je kunt die niet direct zien zitten. Als je de jas open vouwt op tafel, dan zie je eigenlijk alleen een soort grof ventilerend zwart gaas als binnenzijde. Je kunt toegang krijgen tot de airbags op twee plekken: borst en rug. Voor de borst zijn er twee ritsen, die gemarkeerd zijn met een waarschuwende tekst “airbag service only”. Je kunt ze openritsen en dan zie je de airbags zitten.

Voor de airbags op de rug kun je van de onderkant een rits opendoen en dan de binnenvoering omhoog vouwen. Je ziet dan de airbags en het doosje met de electronica zitten.

De airbags zijn klein, relatief gezien: opgeblazen is het volume een van de kleinsten van alle airvests die je kunt kopen. Dat is voor mij een bewuste keuze geweest. Wat mij irriteert aan motorrijden, is de hoeveelheid handelingen die je moet verrichten voordat je rijdt. Je stapt niet even op. Je moet al die beschermende kleding pakken en aandoen, vaak de hoes en de sloten er af halen, navigatie er op en dan pas kunnen rijden. Ik had geen behoefte om daar een handeling aan toe te voegen.

Zijn die airbags dan wel veiliger als een goede gewone jas? Absoluut. Dainese claimt dat de rug 7x beter is dan een level 1 protector. Dus 3,5x beter dan een level 2 rugprotector. Bovendien is je borst en je nek beschermd, want de airbags lopen van de rug naar de borst, over je schouders. Dus die stabiliseren je helm.

Desalniettemin, als je die extra handeling van een apart airbag vest geen probleem vindt, dan is er betere bescherming te koop.

Na aankoop van de jas moet je eerst de drukcapsules verbinden met de electronica en dan de firmware van de electronica updaten en de batterij volledig laden. Je moet 'm met de bijgeleverde USB-C kabel aan een PC of Mac hangen, software downloaden en starten, en die loopt je door een soort stappenplan heen. Je moet dan de drukcapsules aansluiten op de electronica. En daarna de meest recente firmware er op zetten, en tenslotte de electronica volledig opladen. Het stappenplan dat de software toont, is een algemeen stappenplan voor alle airvests van Dainese. Ook de gebruiksaanwijzing is te algemeen. Dat is geen goede zaak, want ik had best wel moeite om uberhaupt de USB-C aansluiting te vinden. Plus wat verwarrend is, is dat alhoewel de jas een USB-C poort heeft, werken niet alle USB-C kabels. Je kunt niet opladen met willekeurig welke USB-C lader, je moet echt een USB-A-naar-USB-C kabel gebruiken (die dan wel is bijgeleverd).

Als je eenmaal 1x hebt opgeladen, hoeft dat maar weinig te gebeuren. Ik rij een aantal uren per week, en laad op als ik er een keer aan denk, 1x in de twee weken of zo.

Het was een mooie service geweest als de winkel bovenstaande had gedaan. Maar dat hebben ze niet aangeboden. Ik ben twee keer langsgeweest, eerste keer werd ik zeer goed en kundig geholpen, maar moest ik de knoop nog doorhakken. De tweede keer was er weinig tot geen kennis aanwezig.

Het activeren van het vest doe je door de jas aan te doen, en dan aan de bovenkant van de grote rits een magnetische knoop te sluiten. Die zit op een slechte plek, er loopt namelijk in het textiel een plooi die er voor zorgt, dat je de sluiting niet makkelijk maakt. Ik weet niet of dat nou expres is, of een weeffout maar het is een echt klooien in het begin. Na verloop van tijd wordt je er handiger in.

Op je linkermouw zit een LED lichtje dat de status van de jas aangeeft. Blauw is klaar, groen is actief. Door te gaan rijden, schakelt de jas over van klaar naar actief. Dat hij op de mouw zit, is verrassend handig, tijdens rijden zie je de status in 1 blik. Dat gaat echt niet werken als hij op de borst zit. En die LED is echt fel, ook in vol zonlicht zie je het.

Mocht de airbag afgaan, wat mij nog niet is overkomen, dan moet die hele jas terug naar Dainese. Geen idee hoe lang je hem dan kwijt bent.

Mijn overall mening is dat het een goeie en nuttige aankoop is voor mij persoonlijk. Wel prijzig: ik heb een koele 1300 euro afgetikt. Zorg er dus voor dat je een kortingsbon hebt.
 
Mooi verslag, dank. Denk je er nog steeds zo over, nu, anderhalf jaar verder?
 
<..>

Mocht de airbag afgaan, wat mij nog niet is overkomen, dan moet die hele jas terug naar Dainese. Geen idee hoe lang je hem dan kwijt bent.
Lang verhaal, maar eigenlijk heb je hem dus nog niet getest voor waar hij voor is.
Is het dan wel een review?
 
Mooi verslag, dank. Denk je er nog steeds zo over, nu, anderhalf jaar verder?
Ik heb kanttekeningen bij de kwaliteit van Dainese. Het klittenband van de zakken is versleten, en er zit een lek in het membraan op m'n rechtermouw. Kan gerepareerd worden, dan moet 'ie terug naar Dainese en dat komt me nu effe niet goed uit.

Dus niet perfect, maar desalniettemin, ik heb nooit meer m'n oude jas aan... Gisteren zaten we aan de dinertafel met wat vrienden, en 1 van de dames had haar motorrijbewijs gehaald. Uiteraard kwam de discussie op gang van, "is het wel veilig", en ik weet dan dat ik uitstekend gekleed op de motor zit. Dat is wat waard voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: mhe
Terug
Bovenaan Onderaan