Reviseren blok voor dummies

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi Allemaal,

Ik rij nu al een jaar of 2 met veel plezier op een honda cb750 KZ uit 1980.
In de beginne totaal geen verstand van sleutelen, maar ik heb in de twee jaar dat ik de motor heb toch al wel het nodige opgestoken. Goed het is niet veel maar ik kan wel redelijk uit de voeten.

Probleem of moet ik eigenlijk zeggen uitdaging is nu dat mijn blok nu toch echt redelijk veel olie begint te lekken. Zeg maar dat de druppels om de oren vliegen bij een grotere cruise snelheid _O- .
En ik dus de noodzaak van een revisie cq pakkingen vernieuwen wel begin intezien.
Nu was mijn vraag aan de wat meer ervaren personen onder ons.

Is het wel rendabel om het blok open halen, daar een goed tweede hands blok misschien voordeliger is?

- rekening houdend met dat ik geen momentsleutel en ander gespecialiseerd gereedschap heb. wat dan alsnog aangeschaft zal moeten worden

Ik zag dat een pakkingssetje voor het blok zo'n 70 a 80 euro kost. Maar ik weet natuurlij k ook dat als ik het blok openhaal er veel meer moois om de hoek komt kijken.
Lijkt me daarentgen wel erg leuk om het blok opentwerken en op teknappen :)

Dus ja dat was dus zon beetje mijn vraag op dit moment.
Blok heeft altijd goed gelopen en doet dat nog steeds,ook tentijde dat ik lekkage opmerkte heb ik altijd goed het oliepeil bijgehouden. Ben de 3e eigenaar dus hoe er in de jaren hiervoor met de motor is omgegaan blijft een spannend raadsel.

hieronder wat foto's

groetjes,

argh

blok1hi0.jpg

blok2hv0.jpg

blok3sz0.jpg

blok4su2.jpg

blok5cf2.jpg
 
serieus waar ? kijk dat is nu dus info waar ik wat aan heb.
Daar ga ik gelijk vanavond mee aan de slag !!

waar zit die overloop dan wel ??

en die af tap shroeven draai ik dus gewoon geheel dicht neem ik aan,

bedankt hoor !!
 
zijn id je aftap die overloopt ......ik doe in de winter als mijn motor tijd stilstaat altijd even de carb leeg laten lopen en als ik weer ga rijden ook even aftappen.....

zodat vocht (condens) enzo er uit kan lopen...

boutjes helmaal goed aandraaien en je probleem is over..
 
Ik heb vandaag weer de carbs terug geplaats, de aftap bouten schoongemaakt en vol goede moed de bezine kraan opengedraaid. Helaas heb ik moeten constateren dat mijn probleem niet verholpen is.

Nog steeds loopt er uit alle 4 de aftap slangen benzine. Jammergenoeg ben ik nu dus nog niks opgeschoten. Ik ben nog naar een motorzaak geweest om nieuwe aptap schroeven tehalen maar die hadden ze niet.

dus maar is even 4 van die nieuwe krengen scoren en dan weer verder proberen
 
Dan moet je ff kijken of er rubbertjes tussen zitten, dan kunnen die lek zijn.
Als de carbs echt lekken uit de nippels die jij aanwijst, dan moet het probleem wel bij die boutjes liggen.

Weet je zeker dat de benzine niet ergens hoger vandaan komt, en dat de benzine langzaam langs de carb naar beneden stroomt, en dan langs de aftapnippel naar bedenen druppelt (aftap nippel=laagste punt)
 
het lekt opzeker uit die aftap slangen, ik heb de slangen naast het blok hangen met een teil eronder en uit alle 4 komt benzine. Nu heb ik daarnet even een foto gemaakt van een zo'n aftap schroef en als je dat zo op een hoge resolutie afbeelding ziet dan is die o-ring die hier opzit echt vergaan.

pa070767wx8.jpg


Kan het hier door komen? Ikzelf denk namelijk dat die o-ring alleen dient om er voor tezorgen dat het niet langs de schroef loopt. correct me if i'm wrong !!.

Een complete carb revisie set is weer zo'n 100 euro, toch weer een boel geld hehehehehe.

Ik ga eerst even die schroeven proberen, en anders doen we even Opperstruikrover zijn tip

bedankt voor jullie hulp zover !!
 
Ik volg dit topic ook al een tijdje, erg interessant en leerzaam, ben zelf een motorn00b, maar een carb is een carb, en gewoon de grote versie van wat ik vroeger op mijn Dappie had lijkt me ;)

Heb je de carburateurs állemaal uit elkaar gehad ??? ik vind het zo vreemd dat ze het alle 4 doen :? kan me zomaar voorstellen dat je er eentje verkeerd in elkaar zet, maar dat ze ineens alle 4 overlopen is wel erg vreemd :X of.... je hebt bij alle 4 hetzelfde foutje gemaakt :X

Ik zou opperboefie zijn tip proberen, dat is imo de snelste manier om uit te vinden waar het probleem zit.. OK, die O-ringetjes zijn in verregaande staat van ontbinding, maar wat je zelf ook al zegt : dáár zeikt het niet uit... het lijkt er gewoon op dat de vlotter de stoppies niet goed aandrukt ofzo, en als het met de hand ook niet goed gaat, is er duidelijk iets anders mis...

Ik zou in de richting van die vlotterstops zoeken :Y

kut man... heb je hem eindelijk aan de praat, en nou dit B|

Ik blijf gezellig meelezen en -leren :9
 
Dit vind ik nu het leuke van het forum, de interactie.
Lezen toch een hoop mensen merk ik. MOOI !!

Afijn ik heb de carbs niet uit elkaar gehaald, tijdens het verwijderen van het blok moesten ze natuurlijk los, maar zijn ze zijn niet uit elkaar geweest. Natuurlijk kan het zo zijn dat ze tijdens de periode dat ik met het blok bezig ben geweest. Volgens mij een maand of 6 zijn uitgedroogd.
Ik ga de carbs even aan de benzine tank koppelen en dan is even de vlotter omhoog houden kijken wat er gebeurt. Wat opperboefje oppert !!.

Zal wel weer volgend weekend worden, schuur staat tevol inmiddels hhehehehe

Het is jammer dat dit nu even tegenzit, ben wel erg benieuwd nu naar hoe de motor loopt. Dat ie aansloeg stemde mij iig al positief :-)
 
ook ik lees nog steeds mee, arghoslent! Hou vol ! *O*

Van mij nog geen tips, omdat ik qua ervaring nog ver achter je aan hobbel. Kan in ieder geval melden dat bij mij in de tuin een CB 750 FD staat, sinds dit weekend, waarop ik mijn onervarenheid ga botvieren.
1499010578_58f1e5f4a7.jpg
 
Dan wachten we weer in alle rust af :+
wat zit er in dat setje?

De o-ringen en hetgeen wat er links van ligt. Zo uit mijn hoofd.
waren 11 euro per setje ik heb er 4 gehaald.

KH0982N-2.JPG


setjes zijn trouwens vandaag binnengekomen ik ga er zaterdag me prutsen.
Weer de carbs van de motor af halen heheheh en dan dat nieuwe prul erin zetten

kijken of dan het probleem opgelost is
 
Heb daarnet 4 nieuwe vlotternaalden, of althans zo doet het werkplaatshandboek mij geloven in de carbs geplaats en gelijk de nieuwe pakkingen erin gezet.

Was benieuwd of het werkte, en heb even de benzine tank provisorisch aangesloten op de carbs en vol goede moed de benzine kraan open gedraaid.

Wat blijkt.....................................................??


nou het lijkt opgelost :-)

morgen plaats ik de carbs terug voor de 6 keer ofzo hehehehhee
 
Heb daarnet 4 nieuwe vlotternaalden, of althans zo doet het werkplaatshandboek mij geloven in de carbs geplaats en gelijk de nieuwe pakkingen erin gezet.

Was benieuwd of het werkte, en heb even de benzine tank provisorisch aangesloten op de carbs en vol goede moed de benzine kraan open gedraaid.

Wat blijkt.....................................................??


nou het lijkt opgelost :-)

morgen plaats ik de carbs terug voor de 6 keer ofzo hehehehhee

*O* ===>> :]

Volgende keer gewoon een injectie - motor kopen .... |(
 
Heb daarnet 4 nieuwe vlotternaalden, of althans zo doet het werkplaatshandboek mij geloven in de carbs geplaats en gelijk de nieuwe pakkingen erin gezet.

Was benieuwd of het werkte, en heb even de benzine tank provisorisch aangesloten op de carbs en vol goede moed de benzine kraan open gedraaid.

Wat blijkt.....................................................??


nou het lijkt opgelost :-)

morgen plaats ik de carbs terug voor de 6 keer ofzo hehehehhee

*O*
 
Nou, hij staat nu in de tuin, in elkaar. Er kwam toch nog wat benzine uit de overloop van een carb.
Maar dat was mijn eigen schuld hahahahha.

Ga straks hem aan de auto hangen en overstarten. NU nog even een paar dingetjes nalopen, het is nog licht !!

ik zal is kijken of ik een filmpske kan maken

groeten

Argh
 
Terug
Bovenaan Onderaan