Even een "kleine "reactie op het plaatsen van de olie temp. meter van d'n dromer.
Om te weten/meten wat de motor temperatuur is moeten we daar meten waar de tempo. het hoogste is.
De uitlaat poort zal de hoogste temp bereiken maar om daar een meter te plaatsen is niet eenvoudig.
Olie die langs de klepveren en geleiders stroomt zal ook de warmte van de poort gedeeltelijk meenemen en zal uiteindelijk de olie tank temperatuur beinvloeden.
Als er voldoende olie circulatie is (en gelukkig gaat het eerste olie kanaal naar de cilinders en koppen) dan geeft de olie tank de gemiddelde motor temp. aan.
Met het toenemen van de hoeveel heid olie die door het blok stroomt is de olie tank temperatuur dus een betrouwbaar meetpunt voor wat er in de motor gebeurd.
Vooral het vergelijken van de verschillen bij welk weer of een andere HD geeft veel info of juist weer nieuwe vraag tekens.
Is er echter geen of weinig olie circulatie dan heeft deze meting echter weinig waarde ( slechte of versleten oliepomp) met het opvoeren van deze olie stroom, soms wel het 4 voudige dan de standaard hoeveelheid , wordt het echter een betrouwbare aanwijzing wat er in het blok gebeurt.
Een mooi voorbeeld is het vervangen van de versleten uitlaatklep zitting, wat maar 1,5 -- 2mm scheelt , maar in de olie tank al gauw een temperatuur daling geeft van 40 graden C.
Later als er belangstelling voor is kunnen we wel verder gaan op het begrip flow / temperatuur en vooral de hemel in geprezen flowbank.
Toch weer een heel verhaal
Om te weten/meten wat de motor temperatuur is moeten we daar meten waar de tempo. het hoogste is.
De uitlaat poort zal de hoogste temp bereiken maar om daar een meter te plaatsen is niet eenvoudig.
Olie die langs de klepveren en geleiders stroomt zal ook de warmte van de poort gedeeltelijk meenemen en zal uiteindelijk de olie tank temperatuur beinvloeden.
Als er voldoende olie circulatie is (en gelukkig gaat het eerste olie kanaal naar de cilinders en koppen) dan geeft de olie tank de gemiddelde motor temp. aan.
Met het toenemen van de hoeveel heid olie die door het blok stroomt is de olie tank temperatuur dus een betrouwbaar meetpunt voor wat er in de motor gebeurd.
Vooral het vergelijken van de verschillen bij welk weer of een andere HD geeft veel info of juist weer nieuwe vraag tekens.
Is er echter geen of weinig olie circulatie dan heeft deze meting echter weinig waarde ( slechte of versleten oliepomp) met het opvoeren van deze olie stroom, soms wel het 4 voudige dan de standaard hoeveelheid , wordt het echter een betrouwbare aanwijzing wat er in het blok gebeurt.
Een mooi voorbeeld is het vervangen van de versleten uitlaatklep zitting, wat maar 1,5 -- 2mm scheelt , maar in de olie tank al gauw een temperatuur daling geeft van 40 graden C.
Later als er belangstelling voor is kunnen we wel verder gaan op het begrip flow / temperatuur en vooral de hemel in geprezen flowbank.
Toch weer een heel verhaal