• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

MAX-JVA

Die hard MF'er
Donateur
14 apr 2014
346
118
78
den haag
Ik heb gespijbelt.
Solidair met de massa.
Moet ook nog een geel vestje kopen.
Dan hoor ik ergens bij.
Of wordt ik op mijn leeftijd beoordeelt?
Ergens bij horen is nooit mijn doel geweest.
Zelfs al op vroege leeftijd afwijkend gedrag vertoont, zeker ten aanzien van mijn muzikale smaak.
Al meer dan 70 jaar op jacht naar muziek van de hele wereld.
Ontdekte al op de lagere school dat je dat maar beter niet aan de rest moest laten weten.
Je ligt er dan uit, met de vraag aan mijn kant ; Wil ik daar wel bij horen?
Het lid worden van de, toen HD club Utrecht, was dan ook een overwinning op mijn eigenwijze gedrag.
Ooit penningmeester geworden met Nel als secretaresse.(1967-1974)

Ik hou niet van voetballen en ook niet van schaken.
Speel wel Sudocu, maar dat is ter afleiding van het standaard gedrag.
Twee jaar lang met de trein en ander vervoer gereisd om van Den Haag naar Kapelle te komen.
Dan was Sudocu, 1-1/2 uur lang, een mooie studie is mogelijkheden.
Met maar één logische oplossing.

Het zoeken naar muziek. was eigenlijk de drijfveer van het HD sleutelen, op zoek naar mensen die, die muziek maken.
De eerste HD rally was in Annin, Bohemen, ter gelegenheid van het 40 jaar bestaan, van de HD club Praag.
In Praag drie 33 cm. elpe's meegenomen.
De Praagse HD mensen, die ons de weg wezen, konden niet geloven dat ik die muziek mooi vond.
Ik van mijn kant, kon hun niet geloven.
Het was 1967/68 en de Praagse lente was de grond in geboord.
De Volksmuziek, van de drie bevolkingsgroepen, mocht wel gespeeld worden.
Maar de marsmuziek, van de sportvereniging Sokol, was verboden.
Heel snel, tijdens de Praagse Lente, is er een grammofoonplaat gemaakt met deze verboden muziek.
Zo kom je, via de HD, de waarde van een eigen mening tegen.

Volgende keer weer wat dieper op de krukas geometrie in gaan?
 

Bijlagen

Likes: jos16

MAX-JVA

Die hard MF'er
Donateur
14 apr 2014
346
118
78
den haag
Het blijft een probleem om je voor te stellen hoeveel kracht er in twee schotelveren kan zitten. De 12.9 bout moet deze kracht weerstaan en onder alle omstandigheden heel blijven, dat mag geen risico opleveren. Om ons enigzins een voorstelling van de kracht te kunnen geven is de druk per vierkante mm een mooie waarde, zeker als vergelijk.
Een kilo is net zo gemakkelijk voor te stelen als een vierkante mm.
Meer dan 26 kilo per vierkante mm oppervlak wordt niet moeilijk. Het word alleen wat moeilijker als we het dragend oppervlak met 12 ton druk moeten gaan voor- stellen. Met deze 12 T worden de beide vliegwielen tegen elkaar gedrukt.
Een moeilijker begrip is de kracht die nodig is om de twee vliegwielen tegenover elkaar te verplaatsen. Het veronderstelde scharen, maar ook de kracht die nodig is om na het monteren van de vliegwielen deze recht tegenover elkaar te richten. Het 3-9 uur verplaatsen. Wordt in de tegenwoordige krukas techniek niet meer als van waarde geschouwd. Het wordt gezien als een idee van vroeger. Nu gaan de vliegwielen als vanzelf recht staan?
Zo lijkt het wel. Maar er zit een ander element achter het 3-9 verhaal; Ze zijn niet te richten op een 3-9 afwijking. Dus doet iedereen alsof het geen rol speelt, hoeven ze ook niet te laten zien dat het niet mogelijk is. Of wordt de 3-9 onder de pers eruit gehaald? Net zolang buigen en kantelen totdat het lijkt dat de vliegwielen recht tegenover elkaar staan? Niemand die de twee tasters zo bekijkt dat de 3-9 zichtbaar wordt. Je kijkt maar van één kant naar de afwijkingen, de andere kant wordt te moeilijk om die ook recht te slaan of te persen.
========================================================================================================================== VVT techniek JVA-Ecotech 02-2019.jpg
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
398
6
Hoogeveen
Uit je verhaal is mij niet geheel duidelijk wat je precies hebt uitgerekend en wat dat vervolgens zegt over de bout.
Als je ook de trekspanning hebt uitgerekend gebaseerd op de treksterkte en de spanningsdoorsnede van een klasse 12.9 bout en die vergelijkt met de optredende trekspanning ten gevolge van de drukkracht weet ik niet wat de vlaktedruk van 256 N/mm2 op de krukas-wang zegt.

Als ik naar je plaatje kijk en die 12 ton optredende drukkracht op de schuine oranje ringen komt te staan, waardoor deze vlak op de krukas komen te liggen en een perfecte vlaktedruk van die 12 ton zich vertaalt zich naar 256 N/mm2 optredende vlaktedruk op de krukwang. Hoe zich dat verhoudt tot de krukas en de indrukking hierop weet ik niet maar dat heeft weinig met je bout te maken in ieder geval. Maar naar de bout toe vanwege de schuine hoek treed hier een vlaktedruk op een relatief klein oppervlakte met bijna 17 ton wat tot een aanzienlijk hogere waarde zal leiden.

Reken je trouwens vervolgens ook met een belastingsfactor om de toelaatbare spanning (in dit geval vlaktedruk) uit te rekenen en te vergelijken?
Uitgaande van een M16x1 met een spanningsdoorsnede van 178mm2 en een rp0,2 van 1080N/mm2 door de 12.9 klasse zou je 12 ton aankunnen zonder te kijken naar de belastingsfactor of extra kracht door het richten/schuingaan.

Edit: Veiligheidsfactoren zijn dan trouwens ook nog niet mee/uitgerekend bedenk ik me net.
 
Laatst bewerkt:

MAX-JVA

Die hard MF'er
Donateur
14 apr 2014
346
118
78
den haag
Ter aanvulling meer info.
Het blijft natuurlijk een fantastisch idee, ja toch?
Of is het misbruik maken van domme krachten?
Och zo wat; zie het als lering enzo.
====================================================================== Bout sterkte tabel 12.9.jpg
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
398
6
Hoogeveen
Het is me nu een stuk duidelijker welk deel je hebt berekend op vlaktedruk en waar de getallen vandaan komen.

Ik was vergeten te zeggen dat ik persoonlijk erg geniet van de dingen die je probeert om bestaande problemen te begrijpen en op te lossen.
Of het helpt durf ik niet te zeggen omdat ik niet goed in kan schatten wat de "echte" problemen zijn en welke mechanieken er allemaal een rol in spelen.

Om terug te komen op je krachtberekening en de vlaktedruk in het big-end ben ik benieuwd hoeveel materiaal verplaatsing er is door de optredende kracht.
De kop van de bout zal in jouw afbeelding onevenredig veel kracht te verduren krijgen en waarschijnlijk het zwakste deel zijn van de oplossing.
Wat ik uit je verhaal denk op te maken is dat je veronderstelt dat door de grote hoeveelheid drukkracht/vlaktedruk op het big-end deze minder snel los zal komen. En tevens tijdens het monteren tot minder afwijking leidt omdat je de montage krachten zuiverder op de kruk plaatst en deze dus niet/minder buigt, klopt dat?