Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Zeker. Behalve dat laatste plaatje van die totaal in de soep gelopen nokkenas:X

Als je al die ellende zo leest en ziet dan moeten hd rijders wel en een heel groot hart hebben en een haast eindeloze liefde voor hun motor.
En een bodemloze portemonnee
 
Misschien mag ik in dit HD topic even off-topic gaan en uit mijn eigen praktijk ervaring met Caterpillar motoren laten zien wat slechte kwaliteits controle doet. Ook nu weer een fabrikaat van Amerikaanse makelij toevaligerwijze. Dit geval betrof een machine kamer installatie op een schip waar ik op gevaren heb met 8 Caterpillar 3516 motoren (V-16 met zo'n 3000hp per stuk). Schip was nieuw gebouwd en in de eerste paar jaar dienden er van 6 motoren de krukas en van twee motoren het hele blok vervangen te worden. Hoe kwam dit? Omdat men bij het maken van het centrale oliekanaal in de drijstang (van small end naar drijfstangvoet) vergeten was het gat te ontbramen. Die braam kwam na verloop van tijd los en "viel" bij stilstaande motor door het kanaal en begroef zich in het big end lager materiaal...en in de krukas natuurlijk. Het resultaat is zichtbaar op de foto's. Pas toen dit bij de ene na de andere motor gebeurde kwam Caterpillar op het idee om de drijfstangen te vervangen van alle motoren. Men was bekend met dit euvel maar gebeurde volgens hun zeggen eigenlijk al meteen op de proefstand, dus dat wij dit hadden na een paar duizend draaiuren had men echt niet verwacht...tsja.

Het schaapje van Max is hier op zijn plaats.

Veel van wat ik hier meelees in dit topic zijn naar mijn mening ook fouten van de categorie "erg fundamenteel" net zoals bij de Caterpillars uit mijn eigen ervaring. Erg jammer en voorkoombaar.

1385251
1385252
1385253
1385254
 
In Duitsland vroegen ze zich af waarom Eric ze met al die tijdbommen liet rondrijden.
Er van uit gaande dat het niet eric zijn bedoeling was of is geweest om Buell motoren te bouwen met zoveel gebreken.
Eric heeft er nooit op gereageerd, waarschijnlijk last van naïviteit of van chronische onwetendheid.
===================================================================================================================================
XL -Buell out off center.jpg
 
Kwaliteit is gebaseerd op mentaliteit.
==================================================================================================================
XL kort en lang.jpg
 
Veel van wat ik hier meelees in dit topic zijn naar mijn mening ook fouten van de categorie "erg fundamenteel" net zoals bij de Caterpillars uit mijn eigen ervaring. Erg jammer en voorkoombaar.
Mooi stukje mens-en techniek.

Aad Heijmans heeft al vele XL motoren gered door op tijd langs te komen in de Annastraat.
Helaas, Aad is er niet meer, hij was één van de weinige van de goede mentaliteit.
Begreep ook niets van de keuzes die ze bij de HDMOCO maakten en nog maken.

Het zien van al die schade, en vooral de gevolgschade, doet mijn zeer aan de ogen.
De nokkenas betreffende Buell heeft mij veel geleerd.
Zelfs de overmatige zuigerpen speling kwam voor mijn rekening als na enige tijd rijden de motor duidelijke tikkende geluiden maakt met het gas spelen.
Zelfs na demontage was het moeilijk te geloven da ze daar bij de HDMOCO voor 0,03 extra speling hadden gekozen.
Uit angst voor het vastlopen of voor garantie gevallen?
De oplossing was erg simpel, zuigerpennen gemonteerd van de Evo zuigers.
Het was wel erg gemakkelijk om latere motoren te herkennen aan dat geluid.
O, geen probleem even ander zuigerpennen erin en je kan weer verder.
Maar hoe kan dat nou, nog maar een paar kilometer gereden; Was de vraag van de rijder.
Je kon de ondermaatse zuigerpennen gemakkelijk herkennen, aan de groef aan de zijkant van de pen.
Zal een plaatje opzoeken.
================================================================================================================
XL-Buell zuigerpen 20.08.jpg
 
Zeker. Behalve dat laatste plaatje van die totaal in de soep gelopen nokkenas:X

Als je al die ellende zo leest en ziet dan moeten hd rijders wel en een heel groot hart hebben en een haast eindeloze liefde voor hun motor.
En een bodemloze portemonnee
Het zijn slechts enkele motoren. Het merendeel rijdt tevredenen zonder klachten rond.
Logisch, want de motoren waar geen klachten bij zijn, worden ook niet zo grondig onder handen genomen.
 
Doe niets, niemand kan daar wat van zeggen.
Misschien zelfs wel beter.
=========================================================================================================================
Buell 1991 techniek.jpg
 
Begrijp ik het nu goed. De vier gaten zijn gemaakt met verdeeltafel ?

- Dus eerste twee gaten nullen tot ze in lijn staan met de x-as.
- Deze gaten koteren
- tafel verdraaien
- gat uitklokken / nullen
- x-as verschuiving
- derde gat koteren
- tafel verdraaien
- derde gat nullen
- x-as verschuiving
- vierde gat koteren

Wauw ik ben blij dat ik digitale uitlezen over drie assen heb..............
 
De vier gaten zijn gemaakt met verdeeltafel ?
Het zijn 3 gaten in het deksel en vier in het carter.
De tafel heeft niets met verdelen te maken.
Wacht op de volgende info en kijk goed hoe het werkt.
===============================================================================================================================
OOC totall loss Buell techniek.jpg
 
Dit wordt toch weer een bladzijde vol info en leuke plaatjes.
================================================================================================================================
JVA nokkenas tandwielsteek meten.jpg
 
Jeetje.... het is allemaal wat met die amerikaanse motorblokjes ;-)

De afwijkingen waar je het over hebt zijn soms zo minimaal voor mijn gevoel dat dat toch gewoon binnen de toleranties moet vallen om zo'n blok aan het lopen te houden. Ik geloof heel graag dat ze in Japan veel krappere toleranties kunnen aanhouden tijdens productie. Maar dan toch verbaast het me nog steeds dat die Amerikaanse dingen zo in de soep draaien, al is het maar een klijn deel misschien.

Ik probeer zelf een japanse luchtgekoelde V-twin te slopen op circuit en dat lukt maar niet. Ding draait 1000 rpm meer dan de japanse meneren ooit bedacht hadden dat ok was. En het circuit gebruik is pas begonnen bij een Km-stand van 55K ofzo. Ik heb een ander (hetzelfde) blok uit elkaar getrokken om aan te passen voor een paar extra PK's en ook daar ben ik begonnen met het opmeten van de verschillende onderdelen op basis van fabriekstoleranties..... En daar ben ik heeeel snel mee opgehouden omdat ik geen enkele kon vinden die volgens opgave was.

Dus ik vraag me af hoe het kan dat het Japanse ding wel blijft hobbelen en het Amerikaanse niet.... Moet wel toegeven dat het Japanse ding een loeizware gesmede krukas heeft met kogellagers waar je bang van wordt. Maar nokkenassen draaien ook gewoon in de koppen in aluminium glijlagers.

Later,

Loek
 
================================================================================================================================Bekijk bijlage 1385710

Ik werk redelijk veel aan Amerikaanse vliegtuigmotoren t/m 1945 en steekmaten tussen tandwielen zijn altijd mooie inch maten.
Van 49.965 komt 1 31/32 inch het dichts bij maar past weer geen std tand module bij.....................
Hoort de afstand niet gewoon twee inch ( 50.8mm ) te zijn ( met kennelijk een hoop speling )
 
Ik werk redelijk veel aan Amerikaanse vliegtuigmotoren t/m 1945 en steekmaten tussen tandwielen zijn altijd mooie inch maten.
Van 49.965 komt 1 31/32 inch het dichts bij maar past weer geen std tand module bij.....................
Hoort de afstand niet gewoon twee inch ( 50.8mm ) te zijn ( met kennelijk een hoop speling )
Klinkt als een hele leuke hobby?
 
Hoort de afstand niet gewoon twee inch ( 50.8mm ) te zijn ( met kennelijk een hoop speling )
De afstand is erg kritisch ten aanzien van geluiden voortkomende van de nokkenas tandwielen.
Met erg weinig speling is er al een tikkend geluid in de motor.
Tijdens de inlaat van de achterste cilinder is er een moment van aandrijven en het terugkoppelen van de klepveer op de tandspeling.
Het tikt al met de minste speling.
Tijdens de andere 3 nokken is er altijd genoeg aandrijving zodat terugkoppeling niet plaats vindt.
Het is dus het spel van de laatste honderste van de plaatsing van de lagers en de steek in de tandwielen.
De meest betrouwbare afstand in een HD blok is de afstand tussen het hoofdlager rechts en de plaats van het nokkenas lager.
Dat is dan ook het startpunt van het inlijn systeem.
==================================================================================================================================
Meten lager afstand.jpg
 
Jeetje.... het is allemaal wat met die amerikaanse motorblokjes ;-)

De afwijkingen waar je het over hebt zijn soms zo minimaal voor mijn gevoel dat dat toch gewoon binnen de toleranties moet vallen om zo'n blok aan het lopen te houden. Ik geloof heel graag dat ze in Japan veel krappere toleranties kunnen aanhouden tijdens productie. Maar dan toch verbaast het me nog steeds dat die Amerikaanse dingen zo in de soep draaien, al is het maar een klijn deel misschien.

Ik probeer zelf een japanse luchtgekoelde V-twin te slopen op circuit en dat lukt maar niet. Ding draait 1000 rpm meer dan de japanse meneren ooit bedacht hadden dat ok was. En het circuit gebruik is pas begonnen bij een Km-stand van 55K ofzo. Ik heb een ander (hetzelfde) blok uit elkaar getrokken om aan te passen voor een paar extra PK's en ook daar ben ik begonnen met het opmeten van de verschillende onderdelen op basis van fabriekstoleranties..... En daar ben ik heeeel snel mee opgehouden omdat ik geen enkele kon vinden die volgens opgave was.

Dus ik vraag me af hoe het kan dat het Japanse ding wel blijft hobbelen en het Amerikaanse niet.... Moet wel toegeven dat het Japanse ding een loeizware gesmede krukas heeft met kogellagers waar je bang van wordt. Maar nokkenassen draaien ook gewoon in de koppen in aluminium glijlagers.

Later,

Loek


Hier gaat het ook weer mis:

 
RTFT?
Kretology?
====================================================================================================================================
RTFT JVA techniek voor Hollanders.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan