Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

RTFT= olie temperatuur 50% lager?
===================================================================================================================================
RTFT je moet het maar durven.jpg
 
RTFT; Zowat
================================================================================================================================
Techniek om mee naar huis te nemen.jpg
 
Techniek waar je blij van wordt.
============================================================================================================================
HD 60 graden watergekoeld.jpg
 
Harley-Davidson onthult watergekoelde 60-graden V-twin Categorie: Motornieuws 09 april 2019
Met een Europese aanvraag voor een designpatent lijkt Harley-Davidson het watergekoelde 60-graden V-Twin motorblok voor haar toekomstige nieuwe modellen te onhullen. Halverwege vorig jaar kondigde Harley al afwijkende nieuwe modellen aan, zoals de Pan-America allroad en een streetfighter of naked bike. Vooral voor de allroad en een streetfighter leek een bestaand motorblok niet heel voor de hand liggend, maar de nieuwe motor zal dit probleem oplossen. Meest opvallend is het gebruik van volledige waterkoeling, waar de modernste HD-blokken van dit moment nog gecombineerde lucht/waterkoeling gebruiken. Het doorgaans over Harley zeer goed ingelichte Motorcycle.com meldt dat het nieuwe blok er in vier verschillende afmetingen komt, die verschillen tussen 500 en 1250 cc. Daarbij moet de kleinste cilinderinhoud voor een Aziatisch model dienen en de 1250 voor de reeds aangekondigde 1250 Pan-America. Qua uiterlijk wordt voor het vastgelegde motordesign aandacht gevraagd voor de kappen bovenop de cilinderkoppen, die een bijzonder vorm met een soort "V" erin krijgen. Verder valt op dat naast de koelvinnen ook de stoterstangen aan de buitenzijde van het motorblok ontbreken, de klepbediening gebeurt nu "gewoon" binnen de cilinderbouw zelf, mogelijk zelfs met een ketting.
 
Techniek waar je blij van wordt.
Ik had er een vraagteken bij moeten zetten, beter dan een punt.
Ik weet ook zeker dat een goede Shovel-Evo motor de HD van de echte liefhebber zal blijven.
Met gebreken maar ook met mogelijkheden, en je kan de techniek nog vasthouden en begrijpen.
==================================================================================================================
Schaapachtige grijns.jpg
 
Ducati is eigendom van Harley geweest, ze hebben dus wel de kans gehad om te leren hoe je een goed motorblok bouwt.
 
Ze zullen toch wel een proefrit maken?
====================================================================================================================
Koop op tijd een nieuwe HD.jpg
 
Ik was wel benieuwd wat Max aan het doen is bij de RTFT
Zie ik nu een Bridgeport met steekkop ?
Opspannen op de binnenkant van de klepgeleider ?
 
Hetzelfde geldt voor zo'n metertje hoor :X Je kan het misschien wel zien, maar je ziet het niet als je aan het racen bent, igg niet op tijd.
Inderdaad er is geen tijd voor, en meestal ook geen plaats voor de nodige meters.
Volt ,oliedruk ,olietemperatuur en een cilinderkop meter.
Op de RTFT Buell was het resultaat van de kopbehandeling een temperatuur daling van 40%.
Dat zie je duidelijk, en op een gegeven moment vertrouw je er op.
De opspanning van de cilinderkop is heel ander verhaal.
Vooral de stabiliteit is een noodzaak voor een goede verspaning van de meestal harde zittingen.
De kantelbare kop van de Bridgeport is ideaal voor dat soort werk.
Ik zal de nodige beelden verzamelen om de opspanning goed in beeld te brengen.
====================================================================================================================
goal plan result.jpg
 
Een foto compilatie met wat meer info.
Het RTFT idee is er één geweest met een aantal stappen.
Maar, vanaf het begin, een logisch plan.
Maar, het was voor mij logisch.
Wil niet zeggen dat, dat ook voor anderen geldt.
Logica is erg persoonlijk, maar daar trekken meters zich niets van aan.
Laag is minder heet, en hoog is meestal te hoog.
Maar 40/50 % minder heet is en blijft een zeer hoge uitzondering.
Misschien iets teveel te laag om geloofwaardig te zijn
=================================================================================================================================
BP-SH-RTFT.jpg
 
Zie je een flowbank in een HD werkplaats; Denk dan goed na.
Je bent gewaarschuwd.
===============================================================================================================================
JVA RTFT Flow met niets te vergelijken.jpg
Ferrea hi flow valve.jpg
Panhead flowwerk freesbank.jpg
 
Het wordt steeds leuker.
Niet dan?
===========================================================================================================================
David Uhl 2016 Indian.jpg
 
SOS; Simpel Obvious Solutions
Simpele voor de hand liggende oplossingen
7 jaar geleden en nog steeds nieuw.
=========================================================================================================
Buell van Thunderstorm naar RTFT.jpg
 
Japanners en europeanen zijn ook niet altijd alles maar als ik bovenstaande lees vraag ik me af hoe het mogelijk is dat dit merk nog bestaansrecht heeft. Of is dit een beetje te kort door de bocht?
Ik kan ze echt wel waarderen, niet het hele gamma maar allez.
 
Engine oil should be at normal operating temperature 180F /82 C
Het staat er duidelijk; Bij normaal rijden 82 gr. C.
Waarom dan een oliekoeler?
======================================================================================================
Buell oliekoeler.jpg
 
HomeMotornieuwsVideo: Aankondiging Erik Buell Racing
Video: Aankondiging Erik Buell Racing
Categorie: Motornieuws 30 november -0001
Vorige week werd bekend dat Erik Buell Harley-Davidson heeft verlaten om een nieuw bedrijf te starten. Vandaag is op Youtube een video verschenen waarin Erik Buell zijn nieuwe bedrijf aankondigt.
Vorige week werd bekend dat Erik Buell Harley-Davidson heeft verlaten om een nieuw bedrijf te starten. Vandaag is op Youtube een video verschenen waarin Erik Buell zijn nieuwe bedrijf aankondigt.


Erik Buell Racing
Erik Buell Racing sluit haar deuren - Kort, snel en actueel altijd het ...
27 jan. 2017 - Erik Buell Racing is weer failliet. Na een tegenvallend 2016 en de moeilijkheden om dealers te vinden, is besloten de stekker eruit te trekken.
Erik Buell komt terug! - Actueel - Motor.nl
=========================================================================================================
Erik Buell 2009.jpg
Erik Buell dealers.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan