Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
1.969
58
Hoorn
Zo'n ding heb ik zelf gemaakt voor mn Magna V65.
Nix 8 kleppen met alle ruimte maar 16 en een stuk kleiner/veel minder ruimte..
Mooi ding dat dan wel weer :-)

MAX-JVA

Die hard MF'er
Donateur
14 apr 2014
552
214
78
den haag
Bedenk mij zo opeens wat de gevolgen zouden zijn als de krukas niet het laatste was waaraan we zijn gaan werken.
Stel dat je een stabiele krukas tussen scheefstaande hoofdlagers zet.
Wat gaat er dan het eerste stuk?
Het rollager loopvlak van de rechter zijas.
Links wint het dan van rechts, gewoon een kwestie van; Wie is het sterkste van de twee.
Al meer dan 100 jaar is het een kwestie van meebuigen en langzaam invreten.
Maar stel dat de krukas niets meegeeft en star en stijf zijn rondjes draait.
Door scheefstanden van beide hoofdlagers, wordt het loopgedrag van de rollen een één been systeem.
Nooit alle dragende rollen allemaal tegelijk maar zoafentoe een paar die de zaak laten rollen/draaien.
Ik zie dat verschijnsel al meer dan 60 jaar.
Er is altijd wel wat weggevreten.
Een normaal loop en slijt gedrag is maar zelden te zien en zeker niet in de vliegwiel en drijfstang raakvlakken.
Niet voor niets verwisselbare aanloop ringen in de drijfstangen en vliegwielen.
S&S heeft ze soms weggelaten, niet nodig of zien ze het als een besparing.
In de TC krukas zijn het meelopende losse ringen.
In de VVT krukas vergeten we ze niet; we laten ze gewoon weg.
Het wordt een normaal verschijnsel als de drijfstang zonder uit het spoor te lopen geen contact zal hebben met de vliegwiel zijkanten.
Ondanks en misschien wel dankzij de onwetendheid van de eerste HD sleutel jaren, is er het meest voor de hand liggende systeem gevolgd.
Gaan werken aan het meest voorkomende slijtage verschijnsel, en dat schuift dan steeds meer op.
Ook ik zie de meest onnozele systemen in de tijd voorbij gaan en soms nog maar van een paar jaar geleden.
Achteraf onbegrijpelijk simpele conclusies van stuk gelopen krukassen en drijfstang- en hoofdlagers.
Waarom is kijken en conclusies trekken van tijd en plaats afhankelijk?
Of moet er eerst een stappenplan systematisch afgelegd worden, eer dat je er aan toe komt om de juiste, goed beredeneerde, oorzaken te vinden?
Ik heb het gevoel dat ik zomaar ergens in het midden van het grote HD probleem ben begonnen.
Maar er is in ieder geval ergens aan begonnen en waar het midden zat was niet interessand.
En dan komt er ineens een herkenbare structuur in de slijtage en lageropvreet processsen.
Op de manier van; Stuk gaan is logisch, maar heel blijven ook.

Ik ga een lijst maken van de meest logisch noodzakelijke handelingen.
Een aantal jaren geleden een serie foto's gemaakt van het behandelen van een 1953 zijklepper.
Het waren er 285 en nog niet alles gedaan.
Het gaf een schrikbarend gevoel, als je waarschijnlijk tot 800 stappen moet komen, om aan het eind te kunnen zeggen ; We zijn niets vergeten.
De 285 beelden waren van verschillende handelingen.
Een snelle calculatie gaf al aan dat het sleutelen aan een oude HD een erg kostbare zaak kan worden.
En dan is iets vergeten onvergeeflijk.
================================================================================================
Meet en Slijpwerk VVT RT pen.jpg

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
1.969
58
Hoorn
Harley, een 1340cc meen ik, van vriend staat nu na, volgens zeggen, 90K stil want motorisch op.
Tussendoor ook veel kosten aan gehad.
Geschatte kosten, in Belgie, om weer rijklaar de weg op te kunnen 9000 euro.
Zal de volgende keer eens vragen wat er allemaal 'op' is.

• Wow
Waarderingen: Zenuwlijer

MAX-JVA

Die hard MF'er
Donateur
14 apr 2014
552
214
78
den haag
Voor een gemiddelde HD rijder kost wijzer worden minstens €10.000,00.
En dan zijn alle eigenschappen nog volledig aanwezig.

Albert Einstein insanity.jpg

• Haha
Waarderingen: Nejra

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
1.969
58
Hoorn
Rijdt nu op een japanse twin met 650 cc en was verbaasd dat dat zo makkelijk ging en dat ie niet zo moe afstapte na een lange rit.. ;-)