Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Een stukje verbrandingskamer techniek. Waarschijnlijk ergens tussen de '80-'90 jaren.
De Ford zuigers waren zeer goed bruikbaar en met 24 mm zuigerpennen.
Ook het vaculube smeersysteem zal wel gebruikt zijn.
Het was toen met de oude 4:1 oliepomp aandrijving.
In 1987 de eerste 3:1 pomp aandrijving, wat natuurlijk een te kleine stap was om het tekort aan smering te verbeteren.
Het zouden de koppen van Onno Wieringa kunnen zijn.
SH uitlaatzitting-kopbout laswerk.jpg
 
Buell sportster blok zit daar zo aan.
Ook 4 uur lang de max? Ik heb echt geen idee.... Maar op zich zou het wel grappig zijn om in zo'n 4 uurs race eens met iets compleet anders aan te komen zetten. Nu lijken Yamaha blokken "opeens" de voorkeur te krijgen boven Suzuki blokken. Tenminste één topteam heeft de overstap gemaakt. En dan volgen er meer.

Wat ik altijd vind opvallen aan dat HD spul wat betreft racemotoren is de totale lengte.... van de fiets dan. Komt dat door de losse bak?? Lange motor + bak combinatie is in ieder geval geen goed begin voor een fijne geometrie van de fiets :N
 
Buells zijn te modern voor het regelement van de Classic Endurance denk ik zo.

Dat is een feit, maar waren die blokken dan zo vernieuwend t.o.v. de ouwe types? In die zin dat er oud die oude enorm veel minder vermogen te toveren is of zou zijn. Als je het optimistisch bekijkt HOEFT zo'n blok MAAR een uur of 6 heel te blijven in het bewuste weekend _O- beetje training en dan een goeie wedstrijd.
 
Buells zijn te modern voor het regelement van de Classic Endurance denk ik zo.
Ik wil maar aangeven dat een sportster blok heel veel potentie heeft. Met als voorbeeld een buell, waar die blokken in zijn gebruikt, met marginale aanpassing.
 
Ook 4 uur lang de max? Ik heb echt geen idee.... Maar op zich zou het wel grappig zijn om in zo'n 4 uurs race eens met iets compleet anders aan te komen zetten. Nu lijken Yamaha blokken "opeens" de voorkeur te krijgen boven Suzuki blokken. Tenminste één topteam heeft de overstap gemaakt. En dan volgen er meer.

Wat ik altijd vind opvallen aan dat HD spul wat betreft racemotoren is de totale lengte.... van de fiets dan. Komt dat door de losse bak?? Lange motor + bak combinatie is in ieder geval geen goed begin voor een fijne geometrie van de fiets :N
Is kwestie van ontwerp.

Een buell heeft best een korte wielbasis, en wel een evo blok er in.
 
ik denk dat Martel bedoelt : er zit veel potentie in die blokken om het ondermaats vermogen van een standaard blok wat op te drijven naar iets wat een beetje in de buurt komt van wat andere merken presteren. maar weinigen zullen het in hun hoofd halen om daar echt competitie mee te gaan rijden : de koeling van de achterste cylinder zal altijd problemen opleveren.
 
welke Buells - met Sportser of EVO blok, mij om het even - zijn de afgelopen dertig jaar succesvol geweest op de race circuits?
Geen idee.

Ik haakte in op de mogelijkheid om gemakkelijk dubbel zoveel pk's uit een bepaald motorblok te krijgen.
 
De dirt track races in de usa zijn jaren lang gedomineerd geweest door HD

Helemaal correct, dat was met het XR750 blok, da's wat anders dan Sportster/EVO.
En afgeleiden van DAT blok zijn wel succesvol geweest bij "asfaltraces", eerst begin jaren zeventig bij o.a. de Daytona 200 en later, weer op Daytona, bij de eerste BOTT races (begin jaren tachtig). Is ook de enige Harley die ik nog eens zou willen bezitten, met zo'n XR blok. Bijna 100pk uit een luchtgekoelde stoterstangen 750cc tweepitter, now we are talking!
 
Dat klinkt inderdaad prima! Zeker Daytona, is ook een lange wedstrijd :t
Maar aan die fabrieks blokjes is vast een hoop gedaan om dat vermogen eruit te toveren.
 
ze hebben ook jaren alles wat "anders" en sneller was verboden.
Ja daar heb ik wel eens wat over gelezen _O- regels waren ongeveer zo dat je alleen een HD blok kon inschrijven toch?? Maar toch.... 100Pk uit een 750 is prima voor Spa. Als dat 4 uur heel blijft doe je goed mee. Er is of was zelfs een klasse voor 750cc, maar of die nog bestaat.... was wel heel weinig animo voor geloof ik.
 
Precies, toen de Japanners en BMW gingen winnen in de Amerikaanse competitie hebben ze de regels steeds meer naar Harlie toe geschreven.
 
ze hebben ook jaren alles wat "anders" en sneller was verboden.

wie bedoel je met "ze". Wat wel zo is: Yamaha en Honda hebben speciale (fabrieks)machines gebouwd voor de flattrack, en succesvol met o.a. Kenny Roberts en Freddie Spencer aan boord. De XR750 was een "over de toonbank" verkrijgbare productieracer, zodat de "amateur" op hoog niveau mee kon doen. En breedtesport is natuurlijk ook wat waard. Dus zo gek is een enigzins strak regelement in mijn ogen nog niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan