Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Ik weet niet maar "Multi Textured Porting" vind ik van het zelfde gehalte als "Real Time Flow Technology"
Nu nog de vraag of de olie temperatuur lager wordt.
Er is een grafiek waarin het duidelijk word hoeveel tijd er is voor een goede ademhaling.
==============================================================================================================================
Tijd in graden nokkenas.jpg
 
je hebt het toch steeds over "afvragen" en 3mag dat", bij deze : je mag ook uitleggen wat je bedoelt met die grafiek en je groene cirkeltje hoor. anders is het weer maar eens het zoveelste raadseltje waar niemand iets aan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook een vraag.
Is het mogelijk om met bestaande onderdelen een betrouwbare HD te krijgen.
Één die genoeg olie krijgt, en dat alle draaiende delen goed in lijn (dus moderne toleranties) en gebalanceerd zitten.
Geen scheve boringen en slingerende krukas delen dus.
 
De ELT 3 motor is de "proef op de weg" motor.
ELT- Extremely Low Temperature.
Alweer een loze kreet?
De 1800 cc SH motor was de leider van een vakantie trip.
Rijd daarom vooraan, hij weet de weg, van een groep van 11 motoren van allerlei makelij.
Voor de start vroeg iemand, van de andere kant, geen HD rijder dus, of het een "oude van dagen" rit wordt.
Tijdens de rit er alles aan gedaan om de SH te passeren, maar niet gelukt.
Na de rit was de vraag; Heb je zelf aan je SH gewerkt?
Ja, maar met de techniek en kennis van JVA.
Einde gesprek.
Dat is de eigenaar van de ELT 3 meer overkomen.
Het lijkt op een soort contact verbod, met JVA moet je niet praten en ook geen zaken doen.
Het HDSC was al lang en breed gesloten en iedereen was met problemen naar andere sleutelaars toe gegaan.
Met het gevolg; er zijn geen problemen, gewoon doorrijden.
Geen oliedruk, gewoon doorrijden.
En zo gaat het al jarenlang met de HD techniek; gewoon doorrijden.
De olie temperatuur van de ELT 3 was van 130 naar 85 graden C.
Maar daar wilde niemand van weten.
Het was een stap te ver voor HD rijdend Nederland.
Het verschil zit in de eerste 0,001 sec.
Echte tijd- Real Time.
=================================================================================================================
RTFT JVA Techniek.jpg
 
Mooi om te weten, is dat zelf te doen?
(niet de onderdelen maken maar het monteren)
Dan is een Harley een stuk interessanter geworden;)


De leeftijd heb ik al_O-
Nu nog een afgetrapte betaalbare HD vinden.
 
Laatst bewerkt:
Op deze site is veel te zien van het aanpassen van de std. onderdelen, maar je komt al snel mijn naam tegen.
U bent gewaarschuwd!
Het is natuurlijk het persoonlijke idee van een HD rijder met passie en ideeën.
Deze Paul Funk is de man die de SC heeft geprobeerd in de markt te brengen.
Na 100 SC uitgedeeld te hebben is Paul er achter gekomen dat het, voor het grote publiek, onmogelijk is om de fouten in het HD oliepomp/systeem te accepteren.
Ook de grote jongens in de .DE waren niet te spreken over de SC, hij doet niets na een paar minuten.
Het is een handing "Ding" voor als je wil weten of je krukas/zuigers olie krijgen.
Wil je dat eigenlijk niet weten, dan gewoon doorrijden en niet zeuren.
Op de PTP site staan veel fouten maar ik ga daar niets aan veranderen, ondanks het verzoek van PF.
Het staat te ver van de techniek van NU.
Bestaande onderdelen opnieuw gebruiken is maar voor een deel toepasbaar.
Maar de basis is goed en zelfs beter dan van veel andere motoren.
Ben nog met de laatste onderdelen en technieken bezig.
De oude vliegwielen kan je als souvenirs op de plank zetten, daar is niet mee verder te gaan.
Na 2 jaar hulp en speciale gereedschappen maken is het duidelijk dat de oude vliegwielen te zwak zijn voor deze tijd.
De bestaande oude oliepompen zijn bruikbaar, coaten, maar dan wel met een verlengde as en een ondersteuningslager in het pomphuis deksel.
Het meestal losgewerkte linker hoofdlager is weer te herstellen met een vastgezette stalen bus en dikkere loopringen in het carter.
Wordt vervolgd.
=============================================================================================================
A.E. never tried.jpg
 
Mooi om te weten, is dat zelf te doen?
(niet de onderdelen maken maar het monteren)
Als alles "Gedaan" is dan wordt het Legowerk.
Het leukste is om alles in je handen te hebben gehad en begrepen te hebben.
Het "waarom zo" en niet anders.
De hoofdlagers van een SH zijn van het vaste type.
Een in het carter gekrompen loopring en een geslepen as.
Geen losse binnen en buitenringen, die nooit echt vast zitten, en meelopen op de as en in het huis, carter.
Lagercorrosie is een bekend beeld bij de Jap hoofdlager techniek.
Met echte vaste passingen, as en huis, is het gevaarlijk om de voorspeling van een lager zo te berekenen, dat na montage de juiste speling word bereikt.
Om "altijd passende lagers" te kunnen monteren is een ruime voorspeling vereist.
Een HD lager is pasmaakwerk, zowel de as als het huis moeten bewerkt worden om de juiste passing te bereiken.
Maar dat heeft veel voordelen, het is voor zeer lange tijd éénmalig.
Mits as en huis in één lijn staan.
Ook het voordeel van overmaat rollen is er één van grote waarde, het bespaard veel kosten en materiaal.
Lange tijd waren de overmaat rollen er in 0,005 mm stappen. 0,0002".
Met als nadeel dat met een passende overmaatrol een versleten as en huis even spelingvrij kon makken.
Maar meestal was de slijtage 10 x de grootste overmaatrol.
Met de juiste passing en in een recht en op zijn plaats staand huis, en een rond en slingervrij lopende as, geeft een rollager een bijna onbegrensde levensduur.
Daar kan zelfs een glijlager niet tegenop.
Met de laatste "vrij zwevende zuigerpen" is er zelfs geen loopvlak slijtage meer te verwachten.
Daarmee is het grootste nadeel van de langeslagmotor komen te vervallen.
Het is bijna niet te begrijpen hoe buigzaam de zuigerpen is.
Met de zwevende bus wordt de pen ook gebogen maar de zwevende bus doet daar niet aan mee.
De pen zal zeker in de bus klemmen maar de buitenkant van de bus blijft vrij in de drijfstang bewegen/kantelen.
==================================================================================================================
Het is duidelijk bijna zichtbaar.jpg
 
Dat is dus niet zomaar zelf te doen.
Nee dat is alleen te doen als je eerst vele hulpstukken en eigen gereedschap heb kunnen maken.
Eerst een cursus gereedschap maker volgen, direct het geleerde vergeten en zelf na gaan denken wie heeft er wat fout gedaan.
In Kapelle staat het één en ander te zien.
De krukas meetbank is het meest wonderbaarlijke "Ding" om krukassen te controleren.
De VVT krukas techniek is een Pijnacker ontwikkeling.
Het vergt een geheel andere techniek met aangepaste machines, het op steek bewerken van materialen en geometrie systemen.
Aan het eind van het VVT systeem is de controle bank niet meer nodig.
Met de oude vliegwielen verder gaan is alleen mogelijk met een aangepaste manier van rijden.
JIMS geeft een duidelijke waarschuwing; Geef geen gas, zelfs normaal rijden is een risico.
==================================================================================================================
Jim's Evo even in normal use.jpg
 
je hebt het toch steeds over "afvragen" en 3mag dat", bij deze : je mag ook uitleggen wat je bedoelt met die grafiek en je groene cirkeltje hoor. anders is het weer maar eens het zoveelste raadseltje waar niemand iets aan heeft.
Je moet je als gewone Nederlander altijd afvragen of je iets zomaar mag doen.
Er zijn altijd regels en normen die je moet volgen of gehoorzamen.
Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, is zo een regel.
Je mag pas wat zeggen als je wat gevraagd wordt en dan wel met twee woorden spreken.
Daarom raadpleeg ik regelmatig Wikipedia om mijn ideeën te ondersteunen.
Je verhaal wordt pas geloofwaardig als het al door anderen is gedaan.
Het bekende maaiveld is ook zo een regel.
Het groene cirkeltje geeft de tijd aan die in de ademhaling het grootste effect heeft.
In dat deel wordt het spel gespeeld, al dan niet bepaald door regels en normen.
Als je met een nokkenas 4 graden verplaatsen een motor een totaal andere loopgedrag kan geven, dan is in dat groene gebied elke graad belangrijk.
De FLH 1955 nokkenas, uit de tijd van de panhead, is een heel sterk en mooi voorbeeld.
Het is een nokkenas met een volkomen asymmetrische verdeling van de uit- en inlaat momenten.
Echt het natte vingerwerk, een laatste poging om uit het oververhittingstijdperk te komen.
Het werkte maar voor een deel en alleen uitgebreide testen met andere nokkenassen was het uiteindelijk het "Vantijd" zetten van de FLH nokkenas
die het beste resultaat gaf; een motor die niet afslaat voor een stoplicht, met wegrijden/gasgeven.
Als je die 4 graden vertaald naar het aantal graden nokkenas tegenover de krukas verdraaiing dan wordt daarmee aangegeven dat in dat gebied het spel wordt gespeeld.
======================================================================================================================
Flow en logica S-S   X wedge.jpg
 
Logica; Hoe logisch is logica.
Wikipedia;
Algemeen[bewerken | brontekst bewerken]
Logica stamt van het Griekse woord λόγος of logos, dat kan betekenen: betekenis, woord, idee, argument, rede of principe. Logica of formele logica is de leer van het strenge betoog, en omvat sinds Aristoteles als hoofdbestanddelen[1]:

Deze indeling is te vinden in de logische geschriften van Aristoteles, het Organon, en is tot op heden aanwezig in introducties in de logica[2] Er is een aanzienlijk verschil tussen de traditionele of klassieke logica, die op Aristoteles' syllogistische logica is gebaseerd, en de sinds de 19de eeuw ontwikkelde symbolische of wiskundige logica en predicatenlogica.

Als een formele wetenschap onderzoekt en classificeert de logica de structuur van beweringen en argumentaties, zowel door de studie van formele systemen van gevolgtrekking als door de studie van argumentaties in de natuurlijke taal. De studie van de logica reikt van kernzaken als de studie van drogredenen en paradoxen, tot gespecialiseerde analyse van redeneringen door gebruik van kansrekening en argumenten betreffende causaliteit. Logica wordt tegenwoordig ook gebruikt in argumentatieleer.[3]

Argumentatieleer;
Argumentatietheorie of argumentatieleer is de interdisciplinaire studie van hoe de mens door logisch redeneren tot conclusies komt die gebaseerd zijn op premissen.

Het omvat de domeinen van de kunst van het maatschappelijk debat, de dialoog en de overtuigingskracht. Als argumentatieleer wordt de argumentatietheorie of nieuwe retorica gedefinieerd als een theorie van de argumentatie die discursieve technieken bestudeert, alsook de voorwaarden waaronder goede argumentatie mogelijk is.

Een goede argumentatie is belangrijk bij debatten en onderhandelingen waarbij aangestuurd wordt op conclusies die door alle partijen aanvaard worden. Het is zowel een kunst als een wetenschap waarbij ook het behalen van de 'overwinning' op een tegenstander in een debat een mogelijk doel kan zijn. Argumentatie wordt ook gebruikt in de rechtspraak, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een pleidooi of om de geldigheid van een argument te controleren. Daarnaast kan argumentatieleer ook nog in tal van andere maatschappelijke situaties gebruikt worden.
=========================================================================================================================
Het staat er duidelijk, maar er zijn ook vragen hoe logica te gebruiken.
En zijn oorzaken wel logisch te verklaren.
Soms door het meest onlogische te bewijzen.
air crash investigation is een Discovery programma waarbij het altijd een zoektocht is naar de logica achter vliegtuig ongelukken.
Achteraf kan ik mijzelf er van beschuldigen dat ik de meest logische zaken toch niet altijd logisch benaderd hebt.
Gewoon een gebrek aan inzicht of te weinig ervaring in narigheid.
Soms zij het de jaren die je voldoende informatie geven om uiteindelijk een logische verklaring te geven aan soms onverklaarbare verschijnselen.
De zuigerpen slijtage en de waanzin van de desaxatie van de zuigerpen.
Ik noem het waanzin omdat de logica achter de desaxatie nooit aangetoond is.
Het is stilzwijgend aangenomen dat het werkt zoals er beweerd wordt.
Mahle maakt zich schuldig aan het desaxatie probleem.
Vele jarenlang gedesaxeerde zuigers gemonteerd met zeer weinig speling.
En ondanks weinige speling, 0,02 mm , was er een ongelooflijke herrie in de cilinder te horen.
Voor mij een bijna niet te geloven tegenstrijdigheid met alle logica.
Pas jaren later doorzie je dat de desaxatie de boosdoener is van de herrie en snelle slijtage.
PvM vertelde van een gelijke ervaring met zijn grote ééncilinder.
Met veel slijtage in de cilinder/zuiger is er niets van te horen.
Zo onlogisch dat zijn vrienden het niet willen geloven.
Voor mij een bekend verschijnsel.
Zo logisch is het dan ook wel weer.
Desaxatie schade.jpg

=============================================================================================================================
 

Je kan er gaan kijken maar je wordt er niet wijzer van.
Het zijn reacties van 15 jaar geleden en de angst van iets veranderen is natuurlijk ook van die tijd.
Het zal aan mijn kant wel het alles overtreffende effect zijn, dat mijn "probleem gebied" door de eigenschappen van ons aller merk H-D is bepaald.
Hierbij is alles wat maar fout kan gaan heel normaal.
Je daarvan los maken is als een soort bevrijding; Ik ga zelf nadenken, in plaats van het werkplaatshandboek lezen.
Maar zoals we in de drie bladzijden kunnen lezen is het raadplegen van oud docenten ook geen opening naar anders denken.
Dat er één is, die P.v.M., die mijn ervaringen wel kan waarderen is al een wonder opzich.
Wel gehinderd door eigenwijs-heid, maar uiteindelijk zo nieuwsgierig naar een minder herrie makende zuiger, dat hij het toch maar een keer heeft geprobeerd; Hij zet zijn zuiger andersom.
Toen zijn motor draaide stond hij er zelf te kijken; De cilinder is helemaal stil.
Hoe kan het, dat zo een figuur als JVA, gelijk kan hebben?
Hoe kan het dat ik het hebt aangedurfd om dat te gaan testen?
JVA gaf nog het advies ; Doe het als er niemand in de buurt is!
En zet je eigen pijltje op de zuiger, dan kan je aangeven dat je niet schuldig ben aan ongehoorzaamheid.
Maar dat je zelf dat "Verkeerde" pijltje op de zuiger hebt gezet, dat ga je natuurlijk niet vertellen.
Op één van die drie blz. staat een rekensommetje hoe de druk op de zuiger ongelijk wordt door de uit het midden gezette zuigerpen.
Maar dat slaat op een diesel met de veel hogere druk op de zuiger.
Voor de rest staan die 3 bladzijden vol angst en gehoorzaamheid.
Gehoorzaamheid en naïviteit zijn levensgevaarlijke eigenschappen.
Aan mijn kant is er alleen maar verbazing.
En een beetje vermaak, natuurlijk.
====================================================================================================================
Desaxatie fenomeen of probleem TC zuigers.jpg
 
https://www.desteven.nl/leerdoelen/persoonlijke-leerdoelen/autonomie-leerdoelen/verantwoordelijk/verantwoordelijkheidsgevoel

Wat is verantwoord?
Voor we kijken naar verantwoordelijkheidsgevoel bekijken we wat het betekent wat verantwoord is. Vaak wordt daarmee bedoeld dat het weloverwogen, doordacht en veilig is. Wie zich verantwoordelijk gedraagt, doet geen ondoordachte dingen, heeft geen impulsieve uitspattingen maar is serieus, maakt keuzes op basis van logische redeneringen.
Verantwoordelijkheid Dit is een van de drie criteria die het niveau van de kwalificatie bepalen. Het geeft de mate aan waarin beroepsbeoefenaren aanspreekbaar zijn op hun (beroepsmatig) handelen en op de gevolgen daarvan voor het (beroepsmatig) handelen door anderen.
========================================================================================================
En zo gaat dat nog even door.
Stel je gaat aan een HD sleutelen/repareren of misschien wel reviseren;
Hoever kan je gaan, onder de dekmantel van verantwoord werken aan een HD?
Of kan je, je eigen houden aan het werkplaatshandboek?
Wat er niet in staat is er niet?
Als alles binnen de toleranties valt dan is het goed om mee verder te rijden?
Of valt het resultaat dan buiten je verantwoordelijkheid?
Stel dat je de waarschuwing van JIMS gebruikt om de krukas buiten je verantwoording te houden; Mag dat dan.
Of mag je een oliedrukmeter direct op de oliepomp zetten met een sterkere drukregelaarveer?
Ben je dan verantwoordelijk voor het gebrek aan smering van krukas/zuigers?
Of vindt u het bovenstaande gezeur?
Wat te doen met de gedesaxeerde EVO zuigers, gewoon volgens het WPHB monteren of de eigenaar van de motor, zelf de zuigers laten monteren.
Ooit een SH eigenaar gevraagd om zelf een oliepomp te kopen en onder toezicht zelf te laten monteren om gezeur achteraf te voorkomen.
Hij dacht namelijk dat de werking van het smeersysteem onder revisie/garantie zou moeten vallen.
Dat was voor hem de meest logische weg naar een betrouwbare HD.
op basis van logische redeneringen.
Dat JIMS zo moedig is om je te waarschuwen voor de gebreken in de HD krukassen, van het oude systeem, vindt ik een groot wonder.
Het getuigd van "verantwoordelijkheidsgevoel", en een goede mentaliteit.
Misschien van Hollandse afkomst?
Hij staat samen met Willie G. op de foto.
Dat is mooi, toch?
Jims hall of fame.jpg

=====================================================================================================================
 
Laatst bewerkt:
Wordt het niet eens tijd om zelf uit massief aluminium een compleet carter te frezen? Daar vervolgens alle lageringen in te lijnboren. Een echte krukas en oliepomp met voldoende opbrengst en druk er in?
Daar 100.000km mee te testrijden en als alles goed lijkt daar een mal van te trekken en carters te laten gieten. Die bewerken en vervolgens een eigen serie wel goede carters enz op de markt te brengen samen met aangepaste cilinderkoppen ed?

Zou mijns inziens de meest logische stap zijn in al jou bevindingen en verbeteringen die je in de afgelopen jaren hebt gedaan.
 
Wordt het niet eens tijd om zelf uit massief aluminium een compleet carter te frezen? Daar vervolgens alle lageringen in te lijnboren. Een echte krukas en oliepomp met voldoende opbrengst en druk er in?
Daar 100.000km mee te testrijden en als alles goed lijkt daar een mal van te trekken en carters te laten gieten. Die bewerken en vervolgens een eigen serie wel goede carters enz op de markt te brengen samen met aangepaste cilinderkoppen ed?

Zou mijns inziens de meest logische stap zijn in al jou bevindingen en verbeteringen die je in de afgelopen jaren hebt gedaan.

Ja, dat ben ik nou eens helemaal mee eens. Ik zeurde een paar pagina's terug al over mooie krukassen. Maar een heel eigen carter is natuurlijk nog beter!! Zet hem op Johan;) Even met alle respect, die 100.000Km is een dingetje.... maar daar willen we hier op MF wel even mee helpen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het mee leven en denken.
Ook de welgemeende adviezen zijn mij erg welkom.
Het geeft een gevoel van; Je staat er niet alleen voor.
Heb wat fotowerk gevonden van een 1980 1340 SH blok.
Ooit aan begonnen maar gelukkig net op tijd gestopt, toen de krukas aan de beurt was.
Na het linker hoofdlager op rollagers was gezet, nooit blij geweest met de Timken lagers, was het eigenlijk een noodzaak om de krukas geheel anders op te bouwen.
En daar heb ik de tijd voor genomen.
Vanwege mijn eigen verantwoordelijkheid tegenover de techniek en de mensen die er mee gaan rijden.
Misschien ook een kwestie van mentaliteit.
Als je van de gebreken weet ga je ze niet in een motor bouwen, al is het niet jouw verantwoording.
Het wordt een foto met uitleg verhaal in de hoop dat het "met de gewenste logica" op een redelijk niveau, te begrijpen is.
U ziet het voorbij komen.
=============================================================================================================================
SH carter Geschiedenis van een mythe-001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig bedenkt de HDMOCO een oplossing.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat ze de werkelijke oorzaak vinden.
===========================================================================================================================
SH carter Geschiedenis van een mythe-002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat er één is, die P.v.M., die mijn ervaringen wel kan waarderen is al een wonder opzich.
Wel gehinderd door eigenwijs-heid, maar uiteindelijk zo nieuwsgierig naar een minder herrie makende zuiger, dat hij het toch maar een keer heeft geprobeerd; Hij zet zijn zuiger andersom.

Zo nu en dan luister ik wel naar je ;) Het verzetten van de nokkenassen van de GPZ heeft ook zijn vruchten afgeworpen. De GPZ heeft origineel een steile piek in de koppelkromme van 23% bij de 7.000rpm. Doordat de nokkenassen te laat stonden, was bij mijn GPZ die piek pas bij 8.000rpm. Nu heb ik de inlaatnokkenas 0,75 graad vroeger dan origineel gezet. De uitlaatnokkenas heb ik 4,5 graden vroeger dan origineel gezet.
Geheel subjectief op gevoel heb ik het idee dat de piek nu al bij 5.500rpm is. Dit zal later op de dyno bevestigd worden, maar ik ben in elk geval al helemaal blij met het nieuwe motorkarakter.

De dikke ééncilinder heeft wel een erg versleten zuiger/cilinderset. Deze wil ik nog een keer vervangen. Bij een autorevisiebedrijf wil ik dan in de catalogussen duiken om te zoeken naar een autozuiger zonder desaxatie die in de cilinder geboord zou kunnen worden. Als dat niet mogelijk blijkt, dan gaat er gewoon weer een originele zuiger verkeerd om met het pijltje naar de inlaatkant in. Maar dit keer wel met een zwevende zuigerpenbus!

Nou zit ik nog na te denken over zuigers en met name die (afvoer?)gaatjes onder en achter de olieschraapveer. Zouden deze in de meest ideale situatie, met een kaarsrechte krukas, rechte cilinderboring en dus perfect werkende zuigerveren, nog nodig zijn? Ik kan me voorstellen dat als de ideale situatie niet van toepassing is, de olie beter door de gaatjes weg kan lopen dan langs de zuigerveren de verbrandingsruimte in. Maar als de zuigerveren wel goed afdichten, zou dan de oliefilm juist door die gaatjes te gemakkelijk onderbroken worden?

De deurbel gaat, het is al te laat voor mijmeringen en overpei(ij)nzingen ;)
 
Zo nu en dan luister ik wel naar je ;) Het verzetten van de nokkenassen van de GPZ heeft ook zijn vruchten afgeworpen. De GPZ heeft origineel een steile piek in de koppelkromme van 23% bij de 7.000rpm. Doordat de nokkenassen te laat stonden, was bij mijn GPZ die piek pas bij 8.000rpm. Nu heb ik de inlaatnokkenas 0,75 graad vroeger dan origineel gezet. De uitlaatnokkenas heb ik 4,5 graden vroeger dan origineel gezet.
Geheel subjectief op gevoel heb ik het idee dat de piek nu al bij 5.500rpm is. Dit zal later op de dyno bevestigd worden, maar ik ben in elk geval al helemaal blij met het nieuwe motorkarakter.

De dikke ééncilinder heeft wel een erg versleten zuiger/cilinderset. Deze wil ik nog een keer vervangen. Bij een autorevisiebedrijf wil ik dan in de catalogussen duiken om te zoeken naar een autozuiger zonder desaxatie die in de cilinder geboord zou kunnen worden. Als dat niet mogelijk blijkt, dan gaat er gewoon weer een originele zuiger verkeerd om met het pijltje naar de inlaatkant in. Maar dit keer wel met een zwevende zuigerpenbus!

Nou zit ik nog na te denken over zuigers en met name die (afvoer?)gaatjes onder en achter de olieschraapveer. Zouden deze in de meest ideale situatie, met een kaarsrechte krukas, rechte cilinderboring en dus perfect werkende zuigerveren, nog nodig zijn? Ik kan me voorstellen dat als de ideale situatie niet van toepassing is, de olie beter door de gaatjes weg kan lopen dan langs de zuigerveren de verbrandingsruimte in. Maar als de zuigerveren wel goed afdichten, zou dan de oliefilm juist door die gaatjes te gemakkelijk onderbroken worden?

De deurbel gaat, het is al te laat voor mijmeringen en overpei(ij)nzingen ;)

Die fout hebben ze bij de vag groep gemaakt. De olieretour sleuven te laag omdat ze er hele smalle olieschraapveren in wilde hebben vanwege een lagere interne wrijving om die imbeciele moderne milieu eisen maar te kunnen halen en daardoor koeken die helemaal dicht met verbrandde olieresten en gaan die blokken zoveel olie zuipen dat je op het laatst olie tankt en benzine bijvult.
 
De dikke ééncilinder heeft wel een erg versleten zuiger/cilinderset. Deze wil ik nog een keer vervangen.
Je kan de zuiger ook een 7409 coating geven.
Kan met een goed penseel en een oventje.
De vorm kan met het aantal lagen coating geregeld worden.
Wel opletten dat niemand dat ziet gebeuren, er zijn techneuten die daar niet tegen kunnen.

De olieschraapveren en hun eigenschappen is een verhaal apart.
Moet eerst koffie zetten.
De papegaai zegt "opa koffie maken"!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan