Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Anderen dan H-D hebben het veel cc probleem opgelost door meer dan twee cilinders te gebruiken.
Meestal een slag van niet meer dan 60 mm.
H-D staat eenzaam bovenaan de piek van zuigersnelheid en grote centripetale krachten.
Met een slag van meer dan 100 is het vragen om problemen in het drijfstanglager.
Ik ga kooiloos verder.
Cerobar Peek kooi hoofdlager.jpg
 
Laatst bewerkt:

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
In 1978 het eerste volnaaldige big-end gemaakt.
Met de technische middelen van toen.
Met 3x49x2,5 naalden was het de vraag ; Hoelang zal dat heel blijven?
Door de complexe bewerkingen van volgeharde ringen en schijven is deze techniek in de oude doos gestopt.
Helaas zonder naalden.
Maar misschien kan je het voorstellen, dat het een aaneengesloten rij naalden rondom de pen, is geweest.
De alu kooien op de achtergrond doen het met 18 rollen.
================================================================================================================================ Van HDSC tot JVA Ecotech 40 jaar H-D techniek.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
In de algemene lagertechniek worden volrol lagers zelden toegepast.
Er wordt wel naar hogere draagvermogens gezocht en een bestaand naaldlager is dan met weinig, meer naalden en langere naalden, al vele procenten beter dan het was.
Dat "zoeken" is een eigenschap van mensen in de techniek; Het moet sneller, beter, meer vermogen, meer draagvermogen , minder gewicht/ruimte en zo gaat dat verder.
Nadella is al vele jaren een pionier in vollager techniek.
Maakt naaldlagers voor de hoogst belaste aandrijvingen in transport werktuigen.
Ondanks een reeks van wisselde eigenaren is hun catalogus onveranderd gebleven.
De naalden van mijn eigen vollager waren ook van Nadella afkomstig.
Ook de drie ringen op de krukaspen kwamen van Nadella vandaan.
Het was het begin van mijn eigen techniek van geharde onderdelen bewerken.
Met de hulp van niemand, mijn eigen HM beitel plaatjes op het harde materiaal aangepast.
Vanuit Sandvik was er op een gegeven moment de vraag; wat doe je met onze materialen en gereedschappen?
De vertegenwoordiger was er van overtuigd dat mijn techniek onverkoopbaar was, zo doet niemand het.
Nu is het allemaal erg normaal, het bewerken van harde materialen.
De prijs van de Nadella ringen was zo laag dan je het basis materiaal er niet voor kon kopen.(100gr6)
En dan met al reeds 3 smeerboringen per ring geboord.
Het hele systeem van 49x2,5 bleef overeind met het kunnen bewerken van die ringen.
Aan beide zijden 4 mm smaller maken, zo bleven de drie boringen in het midden en dan de binnen diameter van 30,00 naar 31,70 draaien.
Nel voelde aan de draaibank welke schuinstand en type beitelplaat het beste resultaat gaf.
Zo hebben we enige tientallen 49x2,5 big-ends gemaakt.
Ondanks de nabijheid van de TU-Delft waren ze bij hun Centrale werkplaats er niet blij mee.
We zijn geen tovenaars was hun commentaar.
Een goede reden om op mijzelf verder te gaan.
Uiteraard met Nel natuurlijk.
Nel was het na een aantal jaren zat om met de algemene negatieve houding van HD rijders om te gaan.
Ik ga wat leuks doen, zij ze, doeiiiii.
Zo sta je er alleen voor, met één groot voordeel; Je hoeft met niemand te bekvechten.
=========================================================================================================================== Wladarz-Technomotion kooien.jpg
 
  • Like
Waarderingen: jos16

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Zo heeft een ieder zijn eigen ervaring en verschil in inzicht van, wat is beter.
De XL, enkele drijfstang, is al vanaf 1952 een slechte keuze geweest; te smal voor voldoende draagvermogen.
Ook de nietszeggende plaatjes vertellen een deel van de H-D geschiedenis; maar wie doet er wat aan?
Onder het voordeel van de twijfel, laten ze hun goede wil zien.
Het is duidelijk, ze missen een deel van de geschiedenis H-D problemen, en wat is de oorzaak?
Waarschijnlijk nooit H-D vliegwielen op hun steek gemeten en/of gecontroleerd.
Waarschijnlijk nooit S&S/JIMS vliegwielen op hun steek gecontroleerd.
Geloven zondermeer in de verhalen in de bladen, als er over S&S geschreven wordt.
Terwijl tijdschriften makers, gewoon papier verkopers zijn.
Schrijf dat wat de mensen leuk vinden onder het mom van; in techniek kan je alles aan ze kwijt.
Zo schrijf ik ook al jaren, maar de vraag blijft wie worden er wijzer van?
Waarschijnlijk alleen de Forum beheerders; Genoeg lezers, genoeg leuke stukjes tekst en de reclame betaald uit.
Zo kan je aan zelfs de meest korte reacties toch wat verdienen.
===============================================================================================================
VVT oude vliegwielen engels.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
https://products.totalseal.com/gas_ported_rings
Total seal is een bekende in de zuigerveren wereld.
Hastings ook.
Het prijsverschil is wel erg groot.
Je betaald veel geld voor een aantal groefjes in de topring.
Je zal er maar in geloven.
====================================================================================================================
Total seal gasports.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Kennis, ervaring en vakmanschap; Waar zit dat? Ergens tussen de oren? Of staat het op papier? Kan je ervaring op papierzetten of op een harde schijf? Op de vele speciaal gereedschappen, in de loop van jaren gemaakt, is geen handleidng gemaakt. Was bijna niet te doen om de vele stappen op te slaan. Zelf leren en op je eigen harde schijf opslaan is de enige manier om complexe stappenplannen in je geheugen te plaatsen. Zo hebben we taal, schrijven en rekenen geleerd, en machines bedienen is ook zoiets. Geluiden hebben ook een patroon en ben je aan een bepaald geluid gewend, dan treed er een waarschuwing in werking als er een vreemd geluid zich laat horen. Zo werken geluiden mee aan onze veiligheid. Een aantal jaren geleden komen we een machinewerkplaats binnen en er is een geluid dat we nog nooit gehoord hadden. Een fraisbank maakte een vreselijke geluid. Een zestandige frais moet vierkant RVS een rond einde geven. De hele fraisbank stond te trillen. De man achter de bank stond er een beetje hopeloos bij, hij gehoorzaamde zijn baas. Even later was de spil opname stuk getrild, een ceramisch tussenstuk, warmte isolatie, was in stukken gebroken. Een volkomen logisch gevolg van trillingen op de spilverbinding/opname. Zo leer je van verkeerde keuzes en foute geluiden.
In de hele werkplaats was niet één draaibank vierklauw aanwezig.
Het was het eerste wat ik kocht bij een oude draaibank; Vierklauwen, zelf centrerend uiteraard.
Veel meer grip en een duidelijk betere centrering.
====================================================================================================================== Coromant geluiden.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Het meest vergeten onderdeel tijdens een revisie.
Soms zie je een ruimer in beeld.
Maar dan zonder geleiding of sturing om het nieuwe busje inlijn en recht in de drijfstang op maat te maken.
In veel gevallen is het beter om maar niets met dat oude busje te doen, het wordt er meestal niet beter van.
============================================================================================================ Drijfstang zuigerpen controleren.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Het is een beetje gezichtsbedrog.
Hierbij een wat duidelijker beeld van de verandering van de plaats van de zuigerpen.
Het zijn TC drijfstangen en die zijn wat te lang voor een Shovel carter.
Ondanks het zuigerpen gedoe is de krukaspen diameter een noodzaak om het VVT systeem toe te passen in de oude vliegwielen.
============================================================================================================================== Drijfstang opspannen.jpg
 
Laatst bewerkt:

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Levensduur is een logisch proces.
Met aan te wijzen schuldigen en onder verantwoording van onwetenden.
Schuldig, tot het tegendeel wordt bewezen?
Je bent ook schuldig als je kiest voor Bewust Onwetend Blijven.
========================================================================================================================== Kooienwerk.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Aangezien een verdraaiing van het excentrische bus
Er staat toch dat er een borgstift in de bus zit?
Tenminste, deze keer dan.
In eerdere uitvoeringen van cilinderhoogte en krukas mogelijkheden een hogere cilinder gebruikt.
Maar deze keer was het erg veel werk om de cilinder op te tillen.
Vooral het injectie spruitstuk was al een berg werk.
En dan maak je een keuze.
Zal de volgende keer een echt meegedraaide zuigerpenbus laten zien.
Echt Made in USA.
================================================================================= Poppetje  korddanser.jpg
 

pim205gti

MF'er
13 dec 2014
56
15
52
Utrecht
https://products.totalseal.com/gas_ported_rings
Total seal is een bekende in de zuigerveren wereld.
Hastings ook.
Het prijsverschil is wel erg groot.
Je betaald veel geld voor een aantal groefjes in de topring.
Je zal er maar in geloven.
====================================================================================================================
Bekijk bijlage 1528198
Normaal worden de "groefjes" in de zuiger geboord/gefreesd en ze noemen ze "lateral gas ports" of "horizontal gas ports"
En ja gerespecteerde fabrikanten zoals Mahle gebruikt ze ook :

 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Ze zijn er allemaal leuk mee bezig en accepteren stootranden in de cilinder als; Dat hoort er nu één maal bij.
Hoeveel lek er dan ontstaat daar wordt niet aan gedacht.
Het is als met veel techniek; Laten wij het ook maar zo doen, het is misschien beter.
=========================================================================================================================
Hoeveel lekt een zuiger.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Nejra

pim205gti

MF'er
13 dec 2014
56
15
52
Utrecht
Ik zie kennelijk dat bij een HD de zuigerveer groef speling zodanig groot is dat de zuigerveer slot van geen belang is bij lekkage langs de zuigerveren.......

En trouwens het omslaan van de zuigerveer gebeurt maar alleen bij het BDP en ODP van de inlaat slag, niet bepaald een gebied met hoge drukken....
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Door de hoge druk van de verbranding wordt de druk gebruikt om de compressieveer met verhoogde druk tegen de cilinderwand aan te drukken.
De meest logische verklaring van het ontstaan van stootranden.
Het moment van de hoogste slijtage terwijl de veer stil staat tegenover de wand.
Kijk naar slijtage van de topveer de bovenkant is het meest versleten.
Als de krukas geometrie er nog een beweging aan toevoegt dan is de ruimte snel groter.
Terwijl de veer zich aan de wand vasthoud draait de zuiger heen en weer en kantelen is er ook meestal bij.
Bedenk hoe een krukaspen op de vierklokkenbank laat zien hoe ongelijke steek van de pen, gevolgen heeft voor de levensduur van zuigerveergroeven en de zuigerveer afdichting.
Het grote voordeel van H-D problemen; Het zijn er zoveel dat ontkennen niet helpt.
Zuigerveer lekkage.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
De Radiax techniek is ontwikkeld juist door de overmatige spelingen in zuigerveergroeven en de ruime tolerantie in de productie.
Ook toepasbaar bij compressieveren, soms een noodzaak. Radiax zuigerveertechniek.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Jarenlang kijk je naar slijtage verschijnselen.
En je denkt dan; Hoe kan dat nou?
Denk ook eens na hoe de drijfstang voor bewegingen maakt door een slingerende krukaspen.
Meten van zuigerveer slijtage gif.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Improved ring-to-wall sealing is the main goal for Total Seal’s Gas Ported Rings, but another benefit is longer oil life. With improved sealing comes less blow-by which reduces the amount of carbon that reaches the oil, thus increasing the life of the engine oil.
==============================================================================================================
Verbeterde afdichting van ring tot cilinderwand is het belangrijkste doel van Total Seal's gaspoortringen, maar een ander voordeel is een langere levensduur van de olie. Met verbeterde afdichting komt er minder blow-by waardoor de hoeveelheid koolstof die de olie bereikt wordt verminderd, waardoor de levensduur van de motorolie wordt verlengd.
Soms is vertalen voldoende; bedankt Google Translate
Een perfecte manier van je afdichting controleren; houd de olie in de tank in de gaten.
========================================================================================================= Oliedichte zuigerveren.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Bedenk mij opeens dat het echt te gek is dat een simpele Hollander zulke revolutionaire ontdekkingen doet.
Eigenlijk mag je dat niet van jezelf zeggen of schrijven.
Je wordt al met je opvoeding ervan doordrongen dat je altijd naar anderen moet luisteren en je mond moet houden totdat er iemand wat aan je vraagt.
Zo gaat dat nu misschien anders, maar in 1945-1954 was dat de regel.
Maar dan komt je eerste werkdag, je weet wel met een volwassene aan de leiding.
Dan zie je dat dat gehoorzaam zijn niets oplevert.
Je blijft op een verouderde manier werken, als je niet tijdig veranderd.
Dat tijdig veranderen is een noodzaak.
Dat geldt vooral nu, 08-2020.
==========================================================================================================================
Zijklep Inlijn techniek JVA-Ecotech.jpg
 

MAX-JVA

Die hard MF'er
14 apr 2014
716
271
79
den haag
Je blijft op een verouderde manier werken, als je niet tijdig veranderd.
Dat tijdig veranderen is een noodzaak.
Het getoonde naaldlager is erg veel werk.
Dat zal nu niet meer mogelijk zijn, tijd nu weegt erg veel en stijgt snel in waarde.
Er zal een andere manier moeten komen om de ernstige nadelen van kooien te elimineren.
De afgelopen 10 jaar al veel met apparatuur gewerkt en in veel gevallen met eigen maak of aangepaste gereedschappen.
Zo denken we er nu anders over dan in 1978.
Mag ook wel na 42 jaar, toch?
=========================================================================================================================
Kooien en de CF 1978.jpg