Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Tijdens de eerste jaren Evo werk is het een raadsel geweest waarom de cilinderwand zo snel vol met diepe krassen moest leven.
Ondanks de, toen al, 2/3 voudige oliepomp capaciteit.
Pomp aandrijftandwielen met een verhouding tot 1:1 in plaats van de oem 4:1.
Later is gebleken dat de zuiger al, na de eerste keer naar beneden in de cilinder bewegen, een kanteling ondergaat vanwege de desaxatie.
De scherpe onderkant van de zuiger, schraapt de olie van de cilinderwand, en de druk op de rand wordt zo hoog dat er schade ontstaat.
De zuiger blijft in deze kanteling open neer bewegen en van een fatsoenlijk loopvlak is geen sprake.
De oplossing is al even eenvoudig als gewaagt; Draai de zuiger om, het pijltje naar de achterkant van de motor.
Let op dat er geen techneuten bij staan, je verlies voor eeuwig je geloofwaardigheid.
====================================================================================================================
S&S 50 Pan 2008.jpg
 
1380180

==================================================================================================================================
M8 Vincent JVA.jpg
 
Waarom slijt het?
Wat een domme vraag.
==========================================================================================================================
Waarom slijt het zuigers cilinders scheefstand.jpg
 
In 1983 dachten we even; Het zal vast wel beter worden met de Evo.
Naïviteit, gehoorzaamheid en goedgelovigheid zijn levensgevaarlijk.
=============================================================================================================
Evo desaxatie schade.jpg
 
Tijdens de eerste jaren Evo werk is het een raadsel geweest waarom de cilinderwand zo snel vol met diepe krassen moest leven.
Ondanks de, toen al, 2/3 voudige oliepomp capaciteit.
Pomp aandrijftandwielen met een verhouding tot 1:1 in plaats van de oem 4:1.
Later is gebleken dat de zuiger al, na de eerste keer naar beneden in de cilinder bewegen, een kanteling ondergaat vanwege de desaxatie.
De scherpe onderkant van de zuiger, schraapt de olie van de cilinderwand, en de druk op de rand wordt zo hoog dat er schade ontstaat.
De zuiger blijft in deze kanteling open neer bewegen en van een fatsoenlijk loopvlak is geen sprake.
De oplossing is al even eenvoudig als gewaagt; Draai de zuiger om, het pijltje naar de achterkant van de motor.
Let op dat er geen techneuten bij staan, je verlies voor eeuwig je geloofwaardigheid.
====================================================================================================================Bekijk bijlage 1379967
Ik heb het zelf gehad bij 1 van mijn Sportsters. Kantelende zuiger.

Wat gebeurt er precies bij het monteren van de zuiger met pijltje naar carburateur, tov andersom?
 
Indian en Victory maken ook-weer- motoren met grote v twin blokken.
Hebben deze motoren soortgelijke problemen?
 
Moet even bijkomen.
N0-1 De desaxatie is ergens bewezen nuttig te zijn, maar de uitleg is opzich al erg verwarrend.
Moet de info nog opzoeken.
No-2 Indian gebruikt de S&S X-Wedge blokken.
Maar de plaatsing van de uitlaat staat verkeerd tegenover de vormgeving van de verbrandingskamer.
Vandaar dat de uitlaatpijpen roodgloeiend worden.
Een duidelijke vorm van naverbranding.
Van Victory is mij niets bekend.
Dat is jammer wie weet wat we daar van kunnen leren.
Toch weer een mooi plaatje van Mahle gevonden.
Zuigerpenslijtage is heel erg gewoon.
=========================================================================================
Mahle zuiger technieken.jpg
 
Het kleurenplaatje van Mahle laat de krachten zien tijdens de arbeidslag.
De grootste krachten op de Zuiger/ZuigerPen/Drijfstang komen echter tijdens de inlaatslag in het bovenste dode punt als de zuiger naar beneden gehengst moet worden.
 
Bij "verkeerd" gebruik van een motor zou ik eerder denken aan zware belasting bij lage toerentallen.
 
We mogen wel stelen dat de bedoeling goed is geweest.
Zo is het meerdere keren fout gegaan "met de beste bedoelingen".
In 1957, de eerste XL, zijn de tuimelaars scheef gezet, uiteraard ook met de beste bedoelingen.
Dat is tot en met de laatste SH zo gebleven, 1,5 graad scheef tegenover het opspanvlak en de klepsteel hartlijn.
Dat heeft voor veel narigheid gezorgd. Totdat je er aan gewend raakt dat je geleiders, klepstelen en tuimelaarvingers aan één kant slijten.
De naamgeving aan het smeersysteem "FullFlow" is er ook zo één.
Pas in 1994 ontdekt, door de systeem controleur, dat er na tien , soms nog minder minuten helemaal geen olie naar de drijfstangen/zuigers kan gaan.
Om de doodeenvoudige reden; Er is niet genoeg oliepomp capaciteit in het systeem.
Maar dat is oud nieuws en geen gezeur meer over gebrek aan olie.
========================================================================================================================
De SC in beeld.jpg
 
Techniek blijft mensenwerk, meer zal het niet worden.
=======================================================================================================
57-84 tuimelaarscheefstand.jpg
 
Wie kijkt er nu naar tuimelaars?
Worden tijdens een revisie meestal vergeten.
Het zijn natuurlijk ook stomme dingen, kantelen maar wat heenenweer.
Er gaat wel de meeste olie op verloren, zoveel ruimte en spelingen zijn er in het deksel.
Op 8 te ruime busjes kan je ook veel verliezen, maar dan zie je niet.
Dus; Zowat, niet zeuren.
Gelukkig zit er in het Evo systeem restrictors in de nokvolgers.
Maar dan weer de vraag is er druk genoeg om de olie uit de tuimelaar naar de klep te spuiten?
===========================================================================================================
Tuimelaarsmering 1.jpg
 
Waar blijft de techniek in de XBRR?
Worden we er beter van?
=================================================================================================================
XBRR krukas.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Weet niet of het goed maar ziet er wel mooi en racy uit.
Wangen en krukastappen misschien wel wat erg dun?
En daardoor zwak?
 
Het staat vol met mooie plaatjes.
Maar van resultaten zie je niets.
Het heeft alle kenmerken van elkaar sprookjes vertellen, en mooie plaatjes laten zien.
De XBRR zit vol met goede ideen en toegepaste ontwikkelingen.
Soms denk ik "voor wie en waarom".
Inderdaad, de krukas ziet er slim uit, maar hoeveel kracht kan hij aan zonder te buigen of barsten?
=======================================================================================================================
xbrr cam alignment.jpg
 
We vieren het 25 jarig bestaan van oliepomp aandrijftandwiel problemen.
===========================================================================================================================
OPTP  Buell.jpg
 
Waarom zette de HDMOCO de eerste tuimelaars in de nieuwe XL 1957 zo scheef.
Al eerder tuimelaars gemaakt in diverse motoren.
Maar in 1957 gedacht dat moet anders.
Ze blijven tot de laatste SH 1984 scheef staan.
Bijna 30 jaar lang ernstge slijtage en schade aan kleppen, geleiders en tuimelaar vingers.
Hoe blind zijn ze daar geweest?
Steke blind of domweg dom?
=============================================================================================================================
Tuimelaar scheef, Zowat.jpg
 
Erg ongewoon om een idee van jezelf "Briljant" te noemen.
Stommer kan bijna niet.
===============================================================================================================
LLM een brilliant idee.jpg
 
Let op met alleen maar lezen en kijken.
Zet dat wat je wil behouden optijd ergens in een geheugen systeem.
De tijd leert dan niets eeuwig durend is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het stelt niets voor, ze tuimelen toch wel, ja toch?
======================================================================================================================

Tuimelaars het stelt niet voor.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan