Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Op herhaling of misscien een vergeten stukje info.
Een andere vraag; Waarom is er geen tegenbewijs.
================================================================================================================================Bekijk bijlage 1391666

Ik vraag me af of de stelling "dan moeten de zijassen in het carter naar voren en naar achteren bewegen om de schaarbeweging toe te laten" klopt.

Als ik redeneer vanuit het uitgangspunt dat de krukaspen het schaarpunt is, is het dan niet zo dat de zijassen in eerste instantie gewoon op één lijn blijven, maar de ene krukwang verdraait tov de andere?? Als ik er vanuit ga dat de "transmissiekant" tijdens een arbeidsslag flink wordt afgeremd (aandrijving)en de "andere" kant veel minder weerstand ondervindt kan ik me voorstellen dat er op de krukaspen (ca halverwege)tijdens een arbeidsslag onder bepaalde omstandigheden voldoende kracht komt om verdichting van het vliegwiel materiaal te geven op de rand zodat er ruimte voor scheefstand ontstaat bij de pen. Als dat zo is hoeven de zijassen niet van hun lijn om te kunnen scharen. Wel kan ik me zo voorstellen dat en scheve krukaspen een bijbehorend wringend big-end boeiende bak trillingen oplevert (met bijbehorende gevolgen)....
 
Het is duidelijk; Metaal leeft, maar kan niet praten.
Hoeveel tijd is er voor dat alles?
Na 180 gr. krukas staan de krachten weer de andere kant op.
Of heeft metaal ook een geheugen en tellen de krachten op, op de schaal van Richter?
Er blijft één vraag staan; Waarom vroeger geen last van dat alles?
Met de vele malen zwakkere conus verbindingen.
Toen stond het zelfs in de WPHB hoe te handelen in geval van een schaar in de krukas.
Maar het is voor mij duidelijk; In de latere krukassen is het corrigeren van de 3-9/9-3 afwijking onmogelijk geworden.
Er blijft maar één ding over; Noem het scharen en je bent van alle verantwoording af.
==================================================================================================================================
Handkracht op vliegwiel.jpg
 
Max, wil er niet eindeloos over blijven zagen, maar kan je even verklaren waarom HD krukassen niet kunnen scharen vanwege het hartlijn probleem, terwijl eenzelfde hartlijn-probleem blijkbaar geen enkel probleem is bij onevenwijdige vliegwielen in eenvoudige taal zonder in raadsels te spreken ?
 
Ik werkte vele jaren aan HD krukassen en soms van een ander merk.
Ongeveer 50 jaar lang.
Al vroeg geleerd om naar slijtage beelden te kijken.
Daar zit geschiedenis in, maar soms verscholen en moeilijk de oorzaak te vinden.
Dan werken de jaren en aantallen in je voordeel.
En dan nog is de werkelijke oorzaak, een speurtocht.
Het is onmogelijk om al in een vroeg ervarings stadium de complexe invloeden van fouten in een krukas te zien.
Zo waren de fouten in het HDMOCO lager uitlijn systeem, een jarenlange zoektocht naar oorzaken, en wat er aan te doen.
Mede door de veranderende verkeersmentaliteit zijn de conus krukassen aan het eind van hun werkzame leven gekomen.
Niet voor de gewone zondags rijder maar meer voor de verweg op vakantie en snel naar huis.
Met de komst van een echte rondslijpbank komen meer fouten aan het licht dan verwacht.
Niet één as is recht en de centers staan willekeurig in vliegwielen en assen.
Je leert dan ook dat je nergens van uit mag gaan, alles controleren en dan een plan bedenken; Hoe gaan we verder.
De laatste SH krukas geeft belangrijke informatie en laat duidelijk de grens zien van materiaal, constructie sterke en zwakte.
In 2008 de S&S 124" perskrukas op de werkbank gekregen en de fouten liegen er niet om.
Zo komen we in de wereld van de perskrukassen terecht.
En dan zijn het de jaren die tellen om de werkelijkheid te kunnen beoordelen en te zien.
Maar de perskrukas bewegingsslijtage beelden zijn gelijk aan de conus vliegwielen.
Er is niets veranderd in 100 jaar.
Eerder nog erger geworden.
Kon je bij een conus krukas de 3-9 afwijking met handkracht+hamer recht zetten; bij de pers krukassen is dat onmogelijk.
Zelfs de XL 1 1/4", 31,75 mm. krukaspen, geeft zoveel weerstand dat met de zwaarste hamer je kracht en spierweefsel tekort komt.
Bij alle pers vliegwielen gaat de krukaspen scheef staan na het inpersen in recht en haaks staande boringen.
Boven het krukaspen gat, wordt het materiaal ongelijk opgerekt, en scheef gaan staan van de pen is een logisch gevolg.
Dat moet je eerst ervaren om het te geloven.
Je ziet dan ook alle pers krukassen onder de pers "behandeld" worden.
Allemaal scheefstaande krukaspennen, met het geluk dat de pennen in beide vliegwielen ongeveer gelijk scheef staan.
Je ziet niemand de 3-9 afwijking corrigeren, in de pers krukassen.
Waarschijnlijk lukt het om tijdens het persen de twee vliegwielen recht te houden.
Ja, gaan we dat geloven?
Er zijn rechtgeleidings kolommen voor, maar die voorkomen dat de krukaspen in het vliegwiel scheef gaat staan tijdens het persen.
Meer niet, maar de positie van het ene vliegwiel staat niet bij toeval recht tegen het andere vliegwiel.
En zo rollen er krukassen de fabrieken uit met de bekende afwijkingen en scheef staande krukaspennen.
Geen wonder dat we er niets van te zien krijgen als de krukas zogenaamd recht is.
Niemand laat ook maar iets zien waardoor je controle krijg op hun werk aan een krukas.
Je kan alleen maar hopen op een beetje geluk.
Gelukkig maar.
Het verschijnsel "Scharen" is een dekmantel voor onmacht en gebrek aan kennis.
De slijtage beelden vertellen het 100 jaar oude verhaal, alleen kan niemand er ook maar iets tegen doen.
Het kan niet, maar ze willen je het wel doen geloven.
Met de voorgaande tekeningen en beelden heb ik geprobeerd te verklaren dat het schaareffect mechanisch onmogelijk is.
Mocht dat onvoldoende zijn, dan hoop ik dat anderen het tegendeel kunnen aantonen.
Bijvoorbaat dank.
==================================================================================================================================
XL 3-9--9-3 richten.jpg
 
Met de voorgaande tekeningen en beelden heb ik geprobeerd te verklaren dat het schaareffect mechanisch onmogelijk is.
Mocht dat onvoldoende zijn, dan hoop ik dat anderen het tegendeel kunnen aantonen.

ik heb net hetzelfde proberen te doen : met een tekening verklaren dat scharen of buigen hetzelfde effect heeft op de hartlijnen van een krukas.
blijkbaar was dat ook onvoldoende, ik hoop dat anderen het wel zien.
 
Het is zo simpel, een kind kan de was doen.
============================================================================================================================
S&S krukas richten handwerk.jpg
 
Tijd, techniek, mensen en wensen.
Een moment ter overdenking.
==================================================================================================================================
Tijd Techniek Mensen en Wensen.jpg
 
S&S kan me nog meer vertellen.
=====================================
3-9 problemen
Het blijft een probleem om je voor te stellen hoeveel kracht er in twee schotelveren kan zitten. De 12.9 bout moet deze kracht weerstaan en onder alle omstandigheden heel blijven, dat mag geen risico opleveren. Om ons enigzins een voorstelling van de kracht te kunnen geven is de druk per vierkante mm een mooie waarde, zeker als vergelijk.
Een kilo is net zo gemakkelijk voor te stelen als een vierkante mm. Meer dan 26 kilo per vierkante mm oppervlak wordt niet moeilijk. Het word alleen wat moeilijker als we het dragend oppervlak met 12 ton druk moeten gaan voorstellen. Met deze 12 T worden de beide vliegwielen tegen elkaar gedrukt. Een moeilijker begrip is de kracht die nodig is om de twee vliegwielen tegenover elkaar te verplaatsen. Het veronderstelde scharen, maar ook de kracht die nodig is om na het monteren van de vliegwielen deze recht tegenover elkaar te richten. Het 3-9 uur verplaatsen. Wordt in de tegenwoordige krukas techniek niet meer als van waarde geschouwd. Het wordt gezien als een idee van vroeger. Nu gaan de vliegwielen als vanzelf recht staan? Zo lijkt het wel. Maar er zit een ander element achter het 3-9 verhaal; Ze zijn niet te richten op een 3-9 afwijking. Dus doet iedereen alsof het geen rol speelt, hoeven ze ook niet te laten zien dat het niet mogelijk is. Of wordt de 3-9 onder de pers eruit gehaald? Net zolang buigen en kantelen totdat het lijkt dat de vliegwielen recht tegenover elkaar staan? Niemand die de twee tasters zo bekijkt dat de 3-9 zichtbaar wordt. Je kijkt maar van één kant naar de afwijkingen, de andere kant wordt te moeilijk om die ook recht te slaan of te persen.
================================================================================================================================
Slimme techniek van S&S.jpg
 
Laatst bewerkt:
B.O.B.
===================================================================================================================================
Inlijn; is dat nodig dan..jpg
 
Lang leve S&S en FHP.
===============================================================================================================
Zweden KnH inlijn systeem.jpg
 
Inlijn? Dat is fijn.
==================================================================================================================================
Inlijn dat is fijn.jpg
 
Het Inlijn systeem moet je ruim zien.
Hoeveel ruimers zijn er nodig?
==================================================================================================================================
Inlijn Zijdeksel Nokkenas.jpg
 
Inlijn? Het kan nog gekker.
===============================================================================================================================
Inlijn Nog gekker.jpg
 
Met niets te vergelijken.
============================================================================================================================
Inlijn zijdekdsel en nokkenas 4 lagers op hun plaats..jpg
 
Ik weet niet wat u er van denkt, maar bladzijde 71 is tot nu toe helemaal niets.
Niemand heeft er wat aan.
Allemaal stomme tekeningen en foto's waar niemand raad mee weet.
Toch?
Of toch niet?
En dan met twee handen een krukas een 0,10 mm samenpersen?
Gewoon belachelijk, toch?
Het lijkt of JVA de hele wereld stom vindt, vindt u ok niet?
Niemand maakt zich druk hoe en waar het linkerlager staat, toch?
Maar JVA maakt er weer een drama van.
Ben benieuwd hoe dat verder gaat.
 

Bijlagen

  • Schaapachtige glimlach.jpg
    Schaapachtige glimlach.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 11
Vermoed dat op de volgende pagina de echte max-jva oplossingen gaan komen.
Zoals zelf gegoten en bewerkte carters en de enige echte goede en rechte krukassen en de oliepompen met mega oliedruk
 
Ja :) Dat zou echt fijn zijn, kunnen we daar commentaar op leveren ;)

Even alle gekheid op een stok.... ik vind de huidige plaatjes met wat er allemaal KAK is aan die dingen prachtig, maar ik kan er helaas niet zoveel mee. Ik heb een fijne Japanse luchtgekoelde 2 cylinder die, ondanks dat ik heel erg mijn best doe op circuit, maar niet stuk gaat *O*

Later,

Loek
 
Vermoed dat op de volgende pagina de echte max-jva oplossingen gaan komen.
Zoals zelf gegoten en bewerkte carters en de enige echte goede en rechte krukassen en de oliepompen met mega oliedruk
En dan te bedenken dat Martell mij, een jaar geleden, verzocht om er mee te stoppen.
Gaan we dus niet doen.
===============================================================================================================================
S&S JIMS vliegwielen richten.jpg
 
Jims geeft goede raad; Lukt het niet met de ruimer en draait het hulpstuk niet goed rond, Koop een nieuw zijdeksel.

En dan hoopt u, dat die twee bussen staan waar ze horen te staan?
En wie is er verantwoordelijk voor, als het toch nog niet past?
Hoeveel mag naieviteit en goedgelovigheid kosten?
================================================================================================================================
Jims zijdeksel betaalbare kwaliteit.jpg
 
Omschrijving Bobtail klinkbouten

Bobtail klinkbouten zijn zeer geschikt voor toepassingen waarbij extreme eisen worden gesteld aan de mechanische sterkte en betrouwbaarheid van verbindingen. Ze bieden een razendsnelle en geheel manonafhankelijke installatie en waarborgen een 100% zekere verbinding. Zonder rotatie wordt een zeer consistente en hoge voorspanning opgebouwd. Dit maakt de verbinding extreem bestendig tegen trillingen en vermoeiing.
===============================================================================
Hoe vast is vast..jpg
 
Heej, als je nou eens krukassen gaat maken in plaats van de ellende van anderen te verklaren, daar bereik je meer mee volgens mij.... LET OP is niet verkeerd bedoeld he. Maar het lijkt me veel meer voldoening geven dan het gepruts van anderen steeds maar weer te moeten aanzien. Is maar een idee...

Dat je dan nog carters moet aanpassen voor je eigen krukas snap ik wel. Maar hoe vet zou het zijn om een blok te hebben rondrijden met je eigen krukas *O* :}

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan