Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

noujazeg.....:/ ;)

eerder in het topic heb ik stapels stalen schijven zien liggen op een pallet. Tekeningen waren klaar, theorie is hoopvol, machines lijken er klaar voor. Ik zeg stoppen met het afstruinen van het internet (is toch een oneindig verhaal) en spanen maken!

Het plaatje van de bobtail klinkbouten snap ik nog niet zo goed. Zijn die volgens MAX nou WEL of NIET ok?

Fijne dag allemaal!

Later,

Loek
 
Ik wilde met de bobtail aangeven dat iets betrouwbaar vast maken een mens en techniek kwestie is.
Wat dacht je van de 10% die van de moerkracht overblijft om iets vast te zetten?
Moet dan gelijk aan het gevecht met de conus vliegwielen denken.
Veel kracht, weinig effect en een bijna zinloos gevecht om de moer meegedraaide vliegwielen weer op hun plaats te meppen.

Ze gaan nu een grotere brug maken met de geprinte beton elementen.
Geen verlies van materiaal en er wordt dat gemaakt, wat je nodig hebt, geen gram teveel.
Wel worden de elementen weer voorgespannen, uiteraard anders stort de brug alleen al door zijn eigen gewicht al in elkaar.
Toch was het eerste betonprinten bericht, alweer een tijdje geleden, dat mij aan het denken zette over de voorspan techniek.
En dat is dan een flits door het hoofd, zonder hoofdpijn van het piekeren, gedacht; Zo gaan we de vliegwielen met elkaar vastmaken.
Inderdaad, bijna alles is gereed voor de eerste krukassen.
Maar, toch kijk ik of er hoop is, van de overkant.
U weet wel, waar alles beter en groter is.
Maar de laatste tijd ga ik daar aan twijfelen.
Maar, alweer, de ontwikkelingen lijken daar stil te staan, alsof ze tevreden zijn.
==============================================================================================================================
VVT-TTT opspannen en centreren.jpg
 
Duidelijk verhaal Max. Tenminste met dat voorspannen. Soms kom je sontaan op ideeen inderdaad. Goed om te horen dat de eerste krukassen eraan zitten te komen :t
Ik zeg stoppen met hopen op nieuwe ontwikkelingen van de andere kant van de grote plas! Lekker eigenwijs zelf aan de gang gaan.

Voor mijn blok worden ook "snelle" zuigers met "hoge" compressie verkocht in the ustated nites.... de Duitse meneer die veel verstand heeft van dit type blok dacht, ik test zo'n setje.... Weggegooid geld, diameter klopte niet, zuigerspeling te groot. Compressie klopte ook niet. en de gewichten waren ook verschillend.

Zo zie je maar weer, ook als ze daar zeggen dat alles groter en beter is, dat soms toch wel tegenvalt. Vaak kun je beter zelf aan de slag gaan.

Later,

Loek
 
Voor mijn blok worden ook "snelle" zuigers met "hoge" compressie verkocht in the ustated nites.... de Duitse meneer die veel verstand heeft van dit type blok dacht, ik test zo'n setje.... Weggegooid geld, diameter klopte niet, zuigerspeling te groot. Compressie klopte ook niet. en de gewichten waren ook verschillend.

Zo zie je maar weer, ook als ze daar zeggen dat alles groter en beter is, dat soms toch wel tegenvalt. Vaak kun je beter zelf aan de slag gaan.

Later,

Loek

Dat zal Sepp K. zijn dan, die krijgt ze goed snel ja en die kan geloof ik zelf ook wel een aardig stukkie sturen.
 
Drijfstangen richten? Het staat zelfs in het oem WPHB.
De drijfstangen voor en achter plaatsen en kijken hoe ze tegenover het cilindervlak staan.
Met een beetje geluk, lukt dat wel.
================================================================================================================================
VVT drijfstang richten.jpg
 
Drijfstangen richten.

Is dat nodig?
Waarom dan?

Vroeger nooit last van en dan ineens moeten we ons druk gaan maken of onze drijfstangen recht zijn.
Is dat soms onrust zaaien?
Of is het een poging om ons meer met de techniek in aanvaring te brengen.
Of moeten we ons gaan afvragen of tijdens de laatste revisie er wel aan aandacht aan besteed is, dat recht zijn van de bussen?
Een advies?
Laat je niet gek maken, het zal wel meevallen dat recht zijn.
Je gaat toch geen scheve en kromme drijfstangen monteren?
Alweer een goede reden om alles te vervangen voor nieuwe onderdelen, of gelijk een compleet blok.
Dan wordt er in ieder geval iemand wijzer van, en misschien u ook.
Zag in een TC handboek hoe je bij een TC drijfstang de bus moet vervangen en weer op maat ruimen.
Stond vroeger in ieder WPHB hoe de drijfstang te controleren, bij de TC zijn ze dat vergeten.
Ook voor mij een ongelooflijk moment van schrikken en verbazen.
Of dachten ze; De TC drijfstangen zijn niet te richten?
Misschien is dat waar!
Zo slap als de oudere drijfstangen zijn de nieuwe drijfstangen gelukkig niet, ze zijn vele malen stijver van constructie en materiaal.
Maar als je de bus vervangt of zoals in de bovenstaande afbeelding verplaatst, dan is richten en controleren een noodzaak.
Denk dus niet JVA is weer moeilijk bezig.
==========================================================================================================================
Drijfstangen richten anno 2018.jpg
 
Zo controleer je inderdaad of de twee assen in één vlak liggen, maar de verbinding ertussen kan nog steeds een knik hebben natuurlijk.... geen idee over wat voor afwijkingen in die twee assen we het hier hebben?
Als het in de eerste stand klopt en 180 graden verderop niet meer zit het niet enkel in de drjfstang maar ook in het big-end deel. Maar dat had je eerder al gericht in het topic ;)

Wel mooie waterpasjes. Heb zelf de machine waterpasjes die ik heb aan de kant gesmeten bij het afstellen van de afkantpers op het werk. 0,05mm op 1000mm per streepje gaat nergens over. afkantpers is niet eens zo stijf dat dat te corrigeren valt. 1 zetting en je bent weer vertrokken. Zou wel eens willen weten hoe dat gaat in zo'n blok. Uurtje rijden, uit elkaar en weer meten..... Ben er bang voor :?

Verder is je uitgangspunt om het allemaal zo zuiver mogelijk in elkaar te steken wel heel goed natuurlijk.

Later,

Loek
 
In antwoord 1781 staat de krukaspen op de hoek van de BP tafel.
Een erg stabiele plaats en bijna 100 % waterpas.
Het drijfstang loopvlak wordt door een exspansiebus spelingvrij, maar wel draaibaar opgespannen.
Een eventuele afwijking kan verrekend worden, mits de libel binnen de streepjes blijft.
Maar dat vergt veel meten en redeneren.
In Kapelle gebruiken we een 0,6:1000 waterpas. voor de drijfstangen.
Goed leesbaar en nauwkeurig genoeg voor de gebruikte drijfstangen en vliegwielen.
Houd er wel rekening mee dat de meting uit een min en plus meting bestaat.
Iedere keer begin je met een min/plus waarde en tegenover deze waarde is de zichtbare afwijking tweemaal zoveel.
DWZ je gebruikt een 0,6 meting uiteindelijk als een 0,3 meting.
Ongeveer vergelijkbaar als een slingerende as meten.
Zie je een 0,10 mm op de taster dan is de slingering 0,5 mm. uit het center.
==============================================================================================================================
Drijfstang richten waterpas.jpg
 
OOC of BOB?
=================================================================================================================================
Nokkenas slijtage OOC.jpg
 
Let op; Brandt je vingers niet!
================================================================================================================================
JVA-Ecotech 2019 hoofdlager evolution 03.jpg
 
De uitzettingen van de bus en het carter zijn onverwacht groot te noemen.
Maar eigenlijk nooit eerder gemeten.
Misschien nog een keer controleren met het rollager gemonteerd en met video meer accurate tijd metingen.
Of in een oven op temperatuur brengen.
Iets voor de volgende keer.
===================================================================================================================
JVA-Ecotech 2019 hoofdlager evolution 04.jpg
 
Dat komt bij die opel zuiger eerder door dat vanwege dat milieu geneuzel de motoren met steeds minder weerstand moeten lopen. Hier voor wordt de hoogte van de olieschraapveren veel kleiner gemaakt en daardoor wordt de grootte van olie afvoer sleuven in de zuigerveergroeven veel te klein waardoor er teveel olie achter blijft en idd verkoold.
Dit probleem speelt bij motoren van de vag groep nog vele malen erger.
Hierdoor is een hoog olieverbruik tegenwoordig met de moderne automotoren weer heel normaal geworden
Een collega van mij heeft een audi met v8 en die moest olie tanken en benzine bijvullen. Verstookte een liter olie op 300km. :X
Blok heeft inmiddels nieuwe gemodificeerde zuigers en veren. Was duur grapje
 
Vloeistofkoeling is voor je zuigertemperatuur (als die te hoog wordt) niet echt een oplossing nee... Maar zuigerkoeling van onderaf met een fijn straaltje vers gekoelde olie misschien wel :). Dat hebben steeds meer van die moderne auto's ook volgens mij....
Ik heb het pas nog samen met iemand anders in een lucht gekoeld suzuki motorblok gefrutst. werkte mooi, alleen de koppeling en versnellingsbak gingen NET geen 4 uur mee :( dus alsnog hele blok aan barrels ;(

Wat betreft olieverbruik van moderne auto's heb ik ook ervaring. Garage zegt dat 1:16 door de fabriek als "normaal" gezien wordt. Toch jammer....
 
Het is een hele troost al die 4 wiel narigheid.
Het lijkt erop dat de kennis niet met het aantal wielen toeneemt.
En ervaring speelt al helemaal geen rol als we de nieuwe technieken als "ontwikkeling" moeten zien.
Het woord "Motormanagement" doet mij aan "managers" denken.
En het ergste vermoeden, als we alle problemen van de "Nieuwe techniek" moeten gaan accepteren.
Op zoek naar meer en hoger rendement?
Of betere managers?
Houd het simpel; Zet er een compressor of turbo op.
Maar aan het verbeteren van de ademhaling denkt niemand.
Eigenlijk verbaast het mij niets, die oververhitting in de 4W techniek.
Er zijn maar weinig goede auto motoren ontwikkeld in de afgelopen 100 jaar.
En als er al een paar uitzonderingen zijn, dan is de techniek in deze motoren allang weer vergeten.
Zo verdwijnen ook goede ideeën en stappen op weg naar beter.
Soms is terug kijken erg leerzaam.
Moeten er wel beelden zijn en een omschrijving van wat een verbetering zou kunnen zijn.
Als ik een jaartje terug kijkt op ons Forum dan zijn we er niet op achteruit gegaan.
Maar dat is mijn mening.
==============================================================================================================================
Martell ophouden.jpg
 
Die automotoren is toch wel simpel te verklaren?!? gaat alleen maar over kosten versus baten. Op een zo eenvoudig en goedkoop mogelijke manier de normen halen die door de overheid gesteld worden. Liefst met een duurzaamheid van 150.000Km zonder al te grote reparaties.

Meer moet het niet zijn. Dat er vroeger automotoren werden gemaakt op diesel die zonder enig probleem 800.000Km vooruit konden is een ander verhaal. En bij wijze van spreken nog met dezelfde olie ook.....
Ik denk dat er aan elke verbrandingsmotor nog wel wat te verbeteren is, maar voor wat voor prijs en voor welk doel? Mercedes heeft ooit Koolstof zuigers gemaakt als ik me goed herinner. Op dezelfde manier als nu F1 remschijven. Levensduur..... Niet vast te stellen ;) En voor een 190D was ooit een oliefilter modificatie bedacht zodat olie wisselen niet meer nodig was. Filter was zo groot als een emmertje van 10L of zoiets.

Maargoed, een beetje levensduur (zeg 50.000Km) en redelijk wat vermogen en koppel (zeg 100Pk en 100Nm) mag voor een motorfiets motorblok met 1 liter inhoud eigenlijk geen probleem zijn tegenwoordig.

Later,

Loek
 
Martell, windt je niet op. Verbaas je over Max zijn meet neurose en laat het van je afglijden. Ik lees hier op elke pagina dingen waar ik ernstige vraagtekens bij heb maar discussie is zinloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan