Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

https://www.npofocus.nl/artikel/7811/mens-durf-te-spelen=========================================================================
Spelen: een spelletje of van levensbelang?
Bij een spelletje denk je al snel aan vrolijkheid en lichtvoetigheid. “Het is maar een spelletje’, betekent dat je iets niet al te serieus hoeft te nemen. Maar spelen is veel meer dan een simpel tijdverdrijf. ‘Spel helpt ons om de vaardigheden en inzichten te ontwikkelen die we nodig hebben om the game of life succesvol te spelen,’ aldus filosoof Jos de Mul, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.
Onderzoek met ratten laat het belang van spelen voor mens en dier ondubbelzinnig zien. Deze diertjes zijn dol op spelen, stoeien en ravotten, zeker de jonkies. Jonge ratten zijn bereid om hard te werken om te mogen spelen met een soortgenoot.
En dat is niet voor niets, zegt neurowetenschapper Louk Vanderschuren van de Universiteit Utrecht: ‘Ratten die op jonge leeftijd minder gespeeld hebben, lijken zich als volwassenen op het eerste gezicht normaal te gedragen, maar als we ze dan in een nieuwe, onbekende situatie brengen, blijken ze daar niet goed mee om te kunnen gaan.’ De ratten die niet gespeeld hebben, lijken te lijden aan een vastgeroeste geest. Spelen is dus nodig om het brein voor te bereiden op het maken van de juiste keuzes in een onvoorspelbare omgeving. Vanderschuren noemt spel om die reden dan ook ‘voedsel voor de hersenen’
============================================================================================================================
HD reclame 1300 sv 1940.jpg
 
De ratten die niet gespeeld hebben, lijken te lijden aan een vastgeroeste geest.

Het lijkt een natuurwet te zijn.
Wie niets doet staat stil en sterft.

"The motorcycle supreme", zet HD bij de zijklepper.
Alsof deze motor het summum in techniek zou zijn.
Het was de heetste motor die ooit door HD gemaakt is.
Zelfs de brugzuigers konden daar niets aan doen.
De koperen koppakkingen smolten tussen de kop en cilinder uit naar buiten toe.
Op doorgebrande kopbouten kon je wachten.
Je vraag je af; In wat voor een werkelijk leefden die HD mensen?
==================================================================================================================================
1930 V Help.jpg
 
Laatst bewerkt:
Martell, windt je niet op. Verbaas je over Max zijn meet neurose en laat het van je afglijden. Ik lees hier op elke pagina dingen waar ik ernstige vraagtekens bij heb maar discussie is zinloos.
Ik lees gewoon mee :t
 
halflive zei; Ik lees hier op elke pagina dingen waar ik ernstige vraagtekens bij heb maar discussie is zinloos.
Er is echt wat aan de hand met het weer, misschien moeten we er niet meer overpraten en schrijven.
Gaat het vanzelf over dan?
Martell waarschuwde een jaar geleden er al voor.
==================================================================================================================================
Martell het weer.jpg
 
Verbaas je over Max zijn meet neurose.
Een neurotisch voorbeeld van 20 jaar geleden.
==================================================================================================================================
Nokkenas bus excentrisch.jpg
 
science and stupidity
==================================================================================================================================
Desaxatie science and-of stupidity.jpg
 
Ja, deze is wat minder hè.... Dat zuigers kantelen geloof ik wel ja. Maar waarom JVA in dit geval weer de oplossing in pacht heeft weet ik ook even niet :?

Later,

Loek

PS. Ik wacht nog steeds met spanning op die eigenbouw krukassen die niet meer stuklopen
 
Desaxatie word overal toegepast en zorgt voor een rustiger verloop, ik kan me voorstellen dat afhankelijk van de hellingshoek van de motor en de draairichting bij een twin 1 zuiger altijd sneller slijt.
 
Desaxatie word overal toegepast
Misschien zijn er techneuten die het positieve van de negatieve desaxatie ontdekt hebben.
De slijtage die we nu al jaren zien, moet toch een keer een aantal mensen aan het denken zetten.
Maar het is ook normaal als we de negatieve verschijnselen van de positieve desaxatie gaan zien als normaal.
Het is één van de moeilijkste elementen in het levensduur verhaal van de zuiger/cilinder/zuigerveren.
De hartlijn van de cilinder desaxeren is een veel betere methode.
Hierbij blijft het drukvlak van de zuigerbodem gelijk, en geen oorzaak van kantelen.
Het belangrijkste van de desaxatie in de HD motoren is de eenvoud van de oplossing, keer de zuiger om.
Een bekende van het noppengedoe constateerde het verdwenen zijn van alle herrie uit het blok.
Maar heeft er toch nog moeite mee dat het verkeerd monteren, de oorzaak kan zijn van de stille motor.
Alleen al het overwinnen van de angst van het bewust iets verkeerd doen.
Verwijder dan eerst het originele pijltje op de zuiger, en zet pas daarna je eigen pijltje, aan de goede kant natuurlijk.
Desaxatie Mahle.jpg
 
Spelen: een spelletje of van levensbelang?
Playmobil spelen en leren.jpg


Het eerste wat je van het spelen van spelletjes moet leren, is verliezen.
Je wordt er toe gedwongen om je speelkennis op meerdere manieren toe te passen.
Bedenk een plan B-tot Z als dat nodig is, maar probeer ervan te leren.
Zo leer je niet alleen het spel, maar ook de spelers kennen.
 
Pfff...
Met een CBR1000f uit 91
Een Guzzi Monza uit 81
Een Xt600z uit 88

Heb ik niet zoveel te doen dan met 1 Harley uit welk bouwjaar dan ook.....
 
Dag. Kan iemand mij een goed aankoopadvies geven over een vervroeger voor een shovelhead. Liefst compleet met cam. Ik zie verschillende merken , types , landen van afkomst en prijzen voorbij komen dat ik niet meer weet wat nou een goeie is. Ik hoef ook niet perse het beste van het beste te hebben maar gewoon "goed is goed " Had dit bericht al elders geplaats maar nog geen concrete reactie gehad. BvD Willem
 
Hallo Shovel76;
Een vraag van mijn kant; Heb je nog punten ontsteking?
Het begrip "goed is goed genoeg" is een mooi begin, maar het moet toch een aantal jaren meegaan.
Werkt je E-start nog of alleen voetstart?
Mijn beste ervaring is een Dyna S ontstekingsmodul en een zelf in te stelen mechanische vervroeger.
Zal het MCS boek er op raadplegen.
Wat is nu te koop, en wat zijn de te verwachten eigenschappen.
============================================================================
Even nadenken.jpg
 
Hallo Shovel76;
Een vraag van mijn kant; Heb je nog punten ontsteking?
Het begrip "goed is goed genoeg" is een mooi begin, maar het moet toch een aantal jaren meegaan.
Werkt je E-start nog of alleen voetstart?
Mijn beste ervaring is een Dyna S ontstekingsmodul en een zelf in te stelen mechanische vervroeger.
Zal het MCS boek er op raadplegen.
Wat is nu te koop, en wat zijn de te verwachten eigenschappen.
============================================================================
Bekijk bijlage 1417792
Hoi. Ik heb er vanmorgen een besteld bij daansmallenburg. Een gewone standaard voor 35 € . Had liever een rivera gehad omdat die verschillende keren geadviseerd was. Kon deze echter nergens vinden. Ach zoveel rij ik met 1500km per jaar ook niet. Ik heb puntontsteking maar denk dat ik volgend jaar ook maar dyna s ga proberen. Kan dat trouwens met een 4 ohm bobine ? Ik heb trouwens kick EN elektrisch start.
Gr Willem
 
Hoi. Ik heb er vanmorgen een besteld bij daansmallenburg. Een gewone standaard voor 35 € . Had liever een rivera gehad omdat die verschillende keren geadviseerd was. Kon deze echter nergens vinden. Ach zoveel rij ik met 1500km per jaar ook niet. Ik heb puntontsteking maar denk dat ik volgend jaar ook maar dyna s ga proberen. Kan dat trouwens met een 4 ohm bobine ? Ik heb trouwens kick EN elektrisch start.
Gr Willem
4 ohm?

Zou kunnen, schat ik. 5 ohm lijkt me beter; 3 en 5 ohm zijn ook de standaard waardes voor bobines voor HD's.
 
Wat een rust hé.
Niets te lezen.
Hoef je ook nergens over na te denken.
Als ik terug kijkt en leest, dan denk ik; Je lijkt wel gek om al die moeite te doen.
Voor wie, en (zovoort?)
Waarom?
Een andere benadering; Is het nuttig al dat gedoe.
Hoe nu verder?
Zie het als een spel, met weinig spelers en spelregels.
Hooguit de regels van fatsoen en goede manieren.
Maar ook daar is niets van overgebleven.
Een jaar geleden stond dit topic nog vol met alle soorten van beledigingen, maar ook dat is over.
Dat was een bron van vermaak, de één was nog grover dan de ander en zelfs het verschijnsel "Jehova's getuigen" werd erbij gehaald.
In deze wereld van het vrije denken, een unicum, ja toch?
Nu is er geen lol meer aan.
Niet dan?
En toch ga ik er mee door, vreemd hé.
Niet voor het gewin of het gelijk, maar voor de broodnodige informatie.
Voor anders denkenden natuurlijk.
Zij die leren als een spel zien; leuk en je wordt er ook nog wijzer van.
Ik lees de technische berichten van het AMT iedere week.
En soms sta ik verbaasd over de algemene regels van onwetendheid.
Heet worden en donkere olie worden als normaal gezien.
Wel of niet olie verversen is deze keer de vraag.

https://content4-tc.ternairsoftware.com/viewer?tid=TIDP1107946XF4E8E35A9DFB46E38DB8CA6C30D289B3YI4
Veel reclame voor eigen merk en systeem maar hoedanook leerzaam.
En leuk, zou het haast vergeten.
P/S Ik ga natuurlijk verder, stilstaan is dodelijk.
AMT VMN logo.jpg
 
Laatst bewerkt:
Veel problemen worden als normaal gezien.
Dat heeft een reden; Je ziet het overal, dus is het normaal.
Niet dan?
=================================================================================================================
AMT nokkenas schade.jpg
 
Meten of alle uitlaten even diep liggen?
Renishaw ‘Precision Tools’.jpg


==========================================================================================================================
 
Je snapt er toch niets van dat ze het niet begrijpen?
Een beter voorbeeld; Zo kan het ook.
============================================================================================
4 kleps kop doorsnee.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan