Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Zo'n ding heb ik zelf gemaakt voor mn Magna V65.
Nix 8 kleppen met alle ruimte maar 16 en een stuk kleiner/veel minder ruimte..
Mooi ding dat dan wel weer :-)
 
Bedenk mij zo opeens wat de gevolgen zouden zijn als de krukas niet het laatste was waaraan we zijn gaan werken.
Stel dat je een stabiele krukas tussen scheefstaande hoofdlagers zet.
Wat gaat er dan het eerste stuk?
Het rollager loopvlak van de rechter zijas.
Links wint het dan van rechts, gewoon een kwestie van; Wie is het sterkste van de twee.
Al meer dan 100 jaar is het een kwestie van meebuigen en langzaam invreten.
Maar stel dat de krukas niets meegeeft en star en stijf zijn rondjes draait.
Door scheefstanden van beide hoofdlagers, wordt het loopgedrag van de rollen een één been systeem.
Nooit alle dragende rollen allemaal tegelijk maar zoafentoe een paar die de zaak laten rollen/draaien.
Ik zie dat verschijnsel al meer dan 60 jaar.
Er is altijd wel wat weggevreten.
Een normaal loop en slijt gedrag is maar zelden te zien en zeker niet in de vliegwiel en drijfstang raakvlakken.
Niet voor niets verwisselbare aanloop ringen in de drijfstangen en vliegwielen.
S&S heeft ze soms weggelaten, niet nodig of zien ze het als een besparing.
In de TC krukas zijn het meelopende losse ringen.
In de VVT krukas vergeten we ze niet; we laten ze gewoon weg.
Het wordt een normaal verschijnsel als de drijfstang zonder uit het spoor te lopen geen contact zal hebben met de vliegwiel zijkanten.
Ondanks en misschien wel dankzij de onwetendheid van de eerste HD sleutel jaren, is er het meest voor de hand liggende systeem gevolgd.
Gaan werken aan het meest voorkomende slijtage verschijnsel, en dat schuift dan steeds meer op.
Ook ik zie de meest onnozele systemen in de tijd voorbij gaan en soms nog maar van een paar jaar geleden.
Achteraf onbegrijpelijk simpele conclusies van stuk gelopen krukassen en drijfstang- en hoofdlagers.
Waarom is kijken en conclusies trekken van tijd en plaats afhankelijk?
Of moet er eerst een stappenplan systematisch afgelegd worden, eer dat je er aan toe komt om de juiste, goed beredeneerde, oorzaken te vinden?
Ik heb het gevoel dat ik zomaar ergens in het midden van het grote HD probleem ben begonnen.
Maar er is in ieder geval ergens aan begonnen en waar het midden zat was niet interessand.
En dan komt er ineens een herkenbare structuur in de slijtage en lageropvreet processsen.
Op de manier van; Stuk gaan is logisch, maar heel blijven ook.

Ik ga een lijst maken van de meest logisch noodzakelijke handelingen.
Een aantal jaren geleden een serie foto's gemaakt van het behandelen van een 1953 zijklepper.
Het waren er 285 en nog niet alles gedaan.
Het gaf een schrikbarend gevoel, als je waarschijnlijk tot 800 stappen moet komen, om aan het eind te kunnen zeggen ; We zijn niets vergeten.
De 285 beelden waren van verschillende handelingen.
Een snelle calculatie gaf al aan dat het sleutelen aan een oude HD een erg kostbare zaak kan worden.
En dan is iets vergeten onvergeeflijk.
================================================================================================
Meet en Slijpwerk VVT RT pen.jpg
 
Harley, een 1340cc meen ik, van vriend staat nu na, volgens zeggen, 90K stil want motorisch op.
Tussendoor ook veel kosten aan gehad.
Geschatte kosten, in Belgie, om weer rijklaar de weg op te kunnen 9000 euro.
Zal de volgende keer eens vragen wat er allemaal 'op' is.
 
Rijdt nu op een japanse twin met 650 cc en was verbaasd dat dat zo makkelijk ging en dat ie niet zo moe afstapte na een lange rit.. ;-)
 
Moet dit topic eigenlijk niet lezen, de TwinCam 1550 heeft inmiddels 91.000 km erop...........
 
Het schilderwerk is ook zo mooi.
De laatste tijd erg veel last van Pinterest.
Zoiets als YT maar dan voor plaatjes en fotowerk.
Naar je eigen zoekgedrag plaatsen ze steeds meer leuke plaatjes van vroeger.
Techniek word niet vergeten.
Hoe het verder gaat met de klepzittingen komen we natuurlijk nooit te weten.
Wat denkt u van dat puntje tussen de kleppen?


Flowwerk met ricardo puntje.jpg
 
Feiten en ons brein.jpg


Jonas Kaplan, Sarah Gimbel en Sam Harris van de University of Southern California onderzochten in 2016 hoe het brein ervoor zorgt dat het voor mensen lastig is om van overtuiging te veranderen. Ze probeerden dit uit bij veertig Amerikaanse liberalen (die voornamelijk op de Democratische partij stemden) door hun brein nauwgezet in de gaten te houden, terwijl ze werden geconfronteerd met argumenten en informatie die tegen hun sterke politieke, maar ook niet-politieke overtuigingen in gingen.

Hieruit bleek dat negatieve emotie en bedreiging van de eigen identiteit een grote rol spelen. De delen van het brein die hiermee verbonden zijn, worden actiever. Hoewel het een beperkt onderzoek was, werd duidelijk dat mensen het vaak als een persoonlijke aanval ervaren als hun overtuigingen worden weersproken. Iemands mening hangt sterk samen met haar of zijn identiteit.
 
1575550628747.png


File under "Blindingly Obvious"
Potato, Potato
Michael Caine: "Now, listen up lads, well, the thing is, we here at Harley-Davidson have got this great brand, right?"
Lads: "Yeah, what of it?"
Michael Caine: "Well, how would it be if we, like, really, really tried hard to, you know, 'work it'"?

Bestand onder "Verblindend duidelijk"
Aardappel, Aardappel
Michael Caine: "Nu, luister jongens, het ding is, wij hier bij Harley-Davidson hebben dit geweldige merk, toch?"
Jongens: "Ja, hoe zit het?"
Michael Caine: "Nou, hoe zou het zijn als we, echt, echt heel erg ons best deden om, weet je, 'werk het'"?

Wat denkt u er van Oma.
 
It isn't that the 'Amplify Brand' initiative and whatever else Neil
Grimmer can bring to Harley-Davidson's table is a "bad thing" as such.
What is a "bad thing" though is that a full year into its 'More Roads'
strategic plan to 'Accelerated Growth', a plan which itself was at least
two years in the making, Harley has only just started to look under the
heading of "blindingly obvious" for solutions to the non-engineering 'soft
issues' and demographic deficits that have been as important in driving its
malaise as any of the other factors (internal and external).
For those who haven't been paying attention, a Mr. Neil Grimmer was hired by Harley
earlier this year as the new "President, Harley-Davidson Brand, responsible for
Communications, Marketing and Brand, Product Planning and Portfolio, Consumer Retail
Experience and the Harley-Davidson Museum."
At the time of his appointment Harley proudly shouted
about how this is the first time ever it had hired someone
to fulfil this senior management role. In other words, the
first time (at least in the recent decades of its 116 year
history) that it had figured out that putting one single, qualified and experienced person
in charge to create consistent, holistic, joined-up management of all matters related to
selling the 'company story' would be a pretty sharp idea. Potato, potato!

het is niet dat het 'Amplify Brand'-initiatief en wat dan ook Neil
Grimmer kan de tafel van Harley-Davidson meebrengen is een "slechte zaak" als zodanig.
Wat een "slechte zaak" is, is echter dat een volledig jaar in zijn 'More Roads'
strategisch plan voor 'Versnelde groei', een plan dat op zijn minst was
twee jaar in de maak, is Harley nog maar net begonnen met kijken onder de
rubriek "verblindend duidelijk" voor oplossingen voor de niet-technische 'soft
problemen en demografische tekorten die net zo belangrijk zijn geweest om dit te verhelpen
malaise als een van de andere factoren (intern en extern).
Voor degenen die geen aandacht hebben besteed, werd een Mr. Neil Grimmer ingehuurd door Harley
eerder dit jaar als de nieuwe 'President, Harley-Davidson Brand, verantwoordelijk voor
Communicatie, marketing en merk, productplanning en portfolio, retail voor consumenten
Ervaring en het Harley-Davidson Museum. "
Bij zijn benoeming schreeuwde Harley trots over hoe dit de eerste keer ooit was dat het iemand had aangenomen
om deze senior managementfunctie te vervullen. Met andere woorden,
de eerste keer (althans in de laatste decennia van zijn 116 jaar
geschiedenis) dat het had ontdekt dat het plaatsen van een enkele, gekwalificeerde en ervaren persoon
verantwoordelijk voor het creëren van consistent, holistisch, gezamenlijk beheer van alle aangelegenheden die verband houden met
het verkopen van het 'bedrijfsverhaal' zou een behoorlijk scherp idee zijn. Aardappel, Aardappel!

Aldus; Robin Bradley Co-owner/Editor-in-Chief robin@dealer-world.com

" dat het had ontdekt dat het plaatsen van een enkele, gekwalificeerde en ervaren persoon"

Ze hebben een museum vol met onopgeloste problemen!
Toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Bij zijn benoeming schreeuwde Harley trots over hoe dit de eerste keer ooit was dat het iemand had aangenomen
om deze senior managementfunctie te vervullen. Met andere woorden, de eerste keer in 116 jaar, een mens met moed en inzicht?
Doet mij denken aan de Air Crash Investigation verhalen.
Angst maakt slachtoffers.
Gehoorzaamheid is levensgevaarlijk.
Ervaring kan ook gevaarlijk zijn als de basiskennis niet bijgewerkt wordt.
Zo laten co-piloten zich de dood injagen; Je mag een meerdere niet tegenspreken.
Robin Bradley heeft zo zijn eigen stem en die laat zich niet intimideren.
 

Als het niet werkt; Terug naar het tekenbord?
Voor sommigen is het een mysterieus apparaat dat alle antwoorden lijkt te hebben voor cilinderkopafvoer. Als het echt zo simpel was, zou iedereen het doen. De flowbench is een handig hulpmiddel waarmee motorbouwers en cilinderkopspecialisten winsten of verliezen in de luchtstroom kunnen meten. Naast cilinderkoppen kan de luchtstroom worden gemeten door andere motoronderdelen zoals carburateurs, gasklephuizen en inlaatspruitstukken. Veel experimenten en testen zijn nog steeds nodig om wijzigingen aan te brengen die resulteren in betere prestaties op straat of op het circuit.

"De flowbench is geen magisch apparaat," zegt Bret Williamson, senior technisch support engineer voor Power Test, makers van het merk SuperFlow. "Het zegt je niet:" Breng hier een verandering aan, breng daar een verandering aan. "Dat moet je zelf leren."

"Het vertelt je gewoon," Dit is wat het stroomt ", en als dat goed is, prima. Laten we het proberen, als u het kunt verbeteren. We zullen hier slijpen, slijpen daar, daar een andere klephoek maken, wat dan ook. En als het verbetert, vertelt de flowbench u de verbetering. Als het niet verbetert, is het terug naar de tekentafel. "
Flow- terug naar het tekenbord.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die discussie is al geweest. Flowbench is een meetapparaat, net als een schuifmaat. Niet meer niet minder. Een schuifmaat zegt ook niet of iets sterk genoeg is of niet....
Sommige mensen vertrouwen een flowbank sommige niet.... dat heb je wel eens.

Ik zou wel gelukkig worden van een hele simpele flowbank. Mocht ik ooit mn cylinderkoppen gaan bewerken :9

Later,

Loek

PS. Zijn je krukassen bijna klaar? ;):W
 
Bericht uit het veld.
Shovel 1975 106,1 ci
Schotelveer krukas VVT
Met RT vliegwielen.
Olie temperatuur 135 km/u 80 gr. C.
Leuk toch?
Ron Taam Dyno run.jpg
 
Na hoeveel km of tijd?
Olie temperatuur 135 km/u 80 gr. C.
Nooit serieus de tijd bijgehouden.
Deze SH is meerdere jaren gebruikt als tourleider van vakantie trips voor berg en snelweg plezier.
In het begin wel wat vraagtekens bij zo een oude motor; Wordt het een oudevandagenrit?
Maar eenmaal op weg was de SH niet te passeren.
Ook op de langste valsplat wegen werdt de olietemperatuur niet hoger dan 80 gr. C.
Ook de oliedruk was erg stabiel, gecoate pomp met 1,5:1 aandrijving.
De laatste stap in de thermische balans was het toepassen van de RTFT techniek.
Dat gaf een daling van meer dan 50 gr.C.
De vraag "van wie is dat werk" werdt maar één keer gevraagd.
Als de eigenaar mijn naam noemde dan gaf dat een schokeffect op de mensen.
Wie durft er die naam te noemen in het HD wereldje!
Uiteraard tot veel vermaak van de SH rijder.
En ik lach ook nog steeds om dat soort mensen.

Ze denken dat de echte HD techniek uit de USA komt.
Door de voorste drijfstang te verzwaren denken ze bij S&S dat het daardoor beter in balans is.
Eén van de domste dingen die S&S heeft gedaan.
Als je zo een carter koopt , vraag dan of je het mag nameten op slingering.
Draai de delen en de moer aan de linkerkant aan en meet dan nog een keer.
Je zal zien dat alle afwijkingen binnen de toleranties van S&S vallen.


Super Straight. is het echt recht.jpg
 
Olie temperatuur 135 km/u 80 gr. C.
Nooit serieus de tijd bijgehouden.
Deze SH is meerdere jaren gebruikt als tourleider van vakantie trips voor berg en snelweg plezier.
In het begin wel wat vraagtekens bij zo een oude motor; Wordt het een oudevandagenrit?
Maar eenmaal op weg was de SH niet te passeren.
Ook op de langste valsplat wegen werdt de olietemperatuur niet hoger dan 80 gr. C.
Ook de oliedruk was erg stabiel, gecoate pomp met 1,5:1 aandrijving.
De laatste stap in de thermische balans was het toepassen van de RTFT techniek.
Dat gaf een daling van meer dan 50 gr.C.
De vraag "van wie is dat werk" werdt maar één keer gevraagd.
Als de eigenaar mijn naam noemde dan gaf dat een schokeffect op de mensen.
Wie durft er die naam te noemen in het HD wereldje!
Uiteraard tot veel vermaak van de SH rijder.
En ik lach ook nog steeds om dat soort mensen.

Ze denken dat de echte HD techniek uit de USA komt.
Door de voorste drijfstang te verzwaren denken ze bij S&S dat het daardoor beter in balans is.
Eén van de domste dingen die S&S heeft gedaan.
Als je zo een carter koopt , vraag dan of je het mag nameten op slingering.
Draai de delen en de moer aan de linkerkant aan en meet dan nog een keer.
Je zal zien dat alle afwijkingen binnen de toleranties van S&S vallen.


Bekijk bijlage 1449675
Echte HD techniek komt ook uit de US of A.... want dat gaat stuk. Dat van jou is vals spelen en dus niet echt, want het gaat niet stuk.
Echte HD liefhebbers betalen graag veel geld voor een bekende naam in het wereldje, en die mag dan ook nog stuk gaan, heet karakter toch.
Net als met dat elektrische ding. Zal ook wel niet stuk gaan, of zouden ze dat er softwarematig in gesimuleerd hebben ;)
 
Wie durft er die ( mijn ) naam te noemen in het HD wereldje!
Uiteraard tot veel vermaak van de SH rijder.
En ik lach ook nog steeds om dat soort mensen.
Het meest van de te gekke is, dat ik er nog steeds mee bezig ben.
Voor wie en waarom doet er niet eens toe.
Al zijn het er maar een paar.
Dat het HD wereldje vol zit met goedgelovigen dat weten we ook al jaren.
Goed luisteren en gehoorzaam zijn.jpg
 
Als je al een paar van die verloren zielen kan redden ben je heel goed bezig ;)

Ik zeg klassieke racer opbouwen met je eigen techniek, inzetten in wat 4-uurs race dingen en hoppa, mooi bewijs dat het goed werkt.

mcclure-dave-mid-o-84.jpg


Moet kunnen toch?

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan