Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

In het voorjaar ga ik hopelijk weer met die motor naar de rollerbank. Stuur je telefoonnummer even per PM, dan nodig ik je tegen die tijd uit. Zo heb je gegevens uit de eerste hand :t
Moet daar dan geen commissie bij staan die instaat voor het echt zijn.
Mits deze commissie niet gevraakt wordt natuurlijk.
=============================================================================================
Koppel vergelijk S-H -TC- V rod.jpg
 
Herkenbaar... Nu het langzaam aan komt op een beslissing maken waar toch serieus geld mee gemoeid is, krijg ik ook last van wat angsten
Net een gesprek gehad met iemand die ik al 30 jaar kent en heeft meegemaakt, in het belangrijkste deel van zijn leven; Wat ga ik doen de rest van mijn leven? Afgestudeerd in psychologie , of zo iets, maar geen zin in het bestuderen van grafieken en andere technieken om mensen beter maken.
In zijn vrijetijd veel meegewerkt aan het maken van stalen kooien en het sleutelen aan zijn eigen SH.
Het laat mij zien dat het nooit te laat is om nieuwe wegen in te slaan en al het oude werk/techniek te laten rusten.
Het gevoel van "waar ben ik mee bezig" was toen al erg storend en "voor wie en waarom" was er ook al.
Heb een verzameling tekenwerk en ideeën bewaard die in tijd/mogelijkheden een geschiedenis vormen.
Leuk om terug te kijken met het gevoel van "gelukkig niet mee verder gegaan".
Die techniek van kooien maken heeft voor mij de grootste investering gegeven.
Durft het niet op te tellen.
Vertelde die man dus van het nieuwe big-end glijlager.
Wat ga je dan doen met al die apparatuur, hulpstukken en rollen die er nog zijn in Zeeland?
Niets.
Heb twee jaar geleden het laatste setje kooien gemaakt voor de ELT 3 motor, en toen gedacht; Dit is de laatste keer geweest.
Na de berichten van alle krukas makers en de beelden op YT gedacht; Het wordt niets met het oude rollager met kooien.
Ze schrijven en roepen allemaal dat ze de beste krukas maken en dat die nog recht is ook; Maar ze laten niets zien.
De beste reclame die er is; Iets beweren dat niet waar is, maar niemand kan het bewijzen.
Zo blijft er het voordeel van de twijfel bestaan, maar ook dat is toegestaan, toch?
Onderstaand de laatste techniek van Mid-USA.

Het systeem is gestopt, jammer hé.
Het had zo mooi kunnen zijn, toch?
U ziet het Mid_USA verkoopt geen vliegwielen/krukas meer.
Wat jammer nou.
============================================================================================
Mid-USA krukas delen.jpg
Midusa offset drijfstangen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Up until now, almost all of the American V-Twin motors have used a variation of the H-D lower end -- that is, knife and fork connecting rods running on a single crankpin that is mounted between two flywheels. The connecting rods use roller bearings at the crankpin. This system, which dates back to the '20s, works well in motors more than 120 hp that are operated at less than 6,500 rpm. All of the previous rules governing bearing life have changed thanks to MID-USA's new Powerhouse motor is based on modern two-piece connecting rods with plain-type bearings on a one-piece crankshaft.
==============================================================================================
Mid-USA Vern- Ott's  No Time.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Er staat een datum op de laatste afbeelding Februari 2009.
Dat het verhaal geëindigd is , is duidelijk.
Maar waarom geen mooi einde er aan gemaakt?
Zo van; We hebben ons best gedaan, maar het is niet gelukt.
Maar nee, het stopt gewoon, punt uit.
Ze laten vele mensen met hoop in de steek.
Die Vern Ott's verliest het van zijn fantasieën en mogelijkheden,
Zijn dan alle ervaringen en inspanningen voor niets geweest?
Of blijft er alleen over; Zo gaat het niet.
Een belangrijke ervaring. toch?
Dat neem je mee voor de rest van je leven.
Maar hoe dan verder?
Dat Ott;s een mooie oliepomp heeft gemaakt dat staat vast.
Altijd druk en meer dan genoeg, zelfs voor een Chevy glijlager.
Ze gebruiken de beste stoterhuizen nokvolgers, daar is geen overmatig verbruik te verwachten.
Maar de tuimelaars?
Met alleen al de lekkage via de as en doorvoer in de deksels.
Maar dat weten wij, maar dat weten zij niet.
Hoe dan die vaste oliedruk?
Gelukkig, ze hoeven niets te bewijzen, alles is weg en niet meer te controleren.
Een gemiste kans of slachtoffers van hun eigen naïviteit?
Waarom komt die wonderpomp niet op de markt?
=======================================================================================
coca-cola 25-12.jpg
 
Liegen mag?
Of is liegen een vorm van vrije meningsuiting?
S&S maakt er een tweede waarheid van, je moet er in geloven.
===========================================================================================
S-S M 8 dream only.png
 
Of is liegen een vorm van vrije meningsuiting?
Kan toch niet waar zijn?
Vrijheid en democratie geeft iedereen de ruimte om te denken en schrijven wat hij wil, ja toch?
Ik maak daar ook gebruik van, misschien is het wel misbruik?
Zo kan je ook met vrijheid omgaan. (toch?).
Kom op een erg ongelukkig moment de voorpagina van het blad B-T tegen.
Doe ik anders nooit maar soms denk ik; Wat zou daar nu instaan in deze tijden van misinformatie en grove leugens?
Het zit mee met de info, iemand met kennis van zaken geeft een reactie over de Shovel-Head motor.
Wordt zelfs de hemel, van de meest gewaardeerde H-D, in geprezen.
Mooi dat daar ook eens aandacht aan wordt besteed; Weten we wel hoeveel S-H motoren er zijn?
Er die rijden allemaal nog?
Ik ga het verhaal niet herhalen, maar één opmerking wil ik hier wel plaatsen;
Voordat je gaat sleutelen en demonteren; Luister naar vreemde geluiden en kijk naar de rook uit de uitlaat.
Als het allemaal meevalt dan gewoon doorrijden.
Dat is een mooi advies!
Weet niet hoe het verder gaat maar als je het wil weten dan koop je de laatste B-T maar.
Zo kan je door een paar centen uit uit geven een heleboel geld besparen.
Weet natuurlijk niet hoe allerlei problemen benaderd worden.
Wil het ook niet weten.
Zou mij schuldig gaan voelen als ik er het zwijgen toe zou doen, als ik onwaarheden en valse voorlichting leest.
Zo bescherm ik mij tegen "bewust onwetend blijven".
U moet zelf onderscheid maken tussen kennis en voorlichting/reclame.
Peter staat er ook voor; Wat kan waar zijn en wat is handel?
Maar Peter is al te ver in de techniek van mogelijkheden en onmogelijkheden, om onwetend de verkeerde kant op te gaan.
Vertelde hem hoe ik in Delft/Kapelle, met een kleine draaibank, met erg veel verschillende beitelhouders, twee zuigers met grotere zuigerpennen
voordraaide en met nahonen perfect op maat bracht. Ongeveer een klein 1,5 uurtje.
Zonder koffie.
Rondslijpbank iedere dag bank.jpg

Wat Peter ook opvalt is het ontbreken van een rondslijpbank, in alle werkplaatsen.
Zo moet je na het eerste bakkie koffie, om een rondleiding vragen, uiteraard met een telefoon/camera.
Ga je dan toch de verkeerde kant op, dat weet waar dat was.
 
100 jaar Harley problemen.
Zou dat een mooie titel zijn voor een boek?
Maar wat te doen met die problemen?
OK, al goed; Het wordt 100 jaar Harley problemen en oplossingen.
Of korter; H-D Q & A?
Questions&Answers 100 year history of Harley-Davidson problems
Of gewoon doorgaan met liegen, bedriegen en huichelen?
Met het JVA-Vtwin glijlager zijn de H-D problemen tot een einde gekomen.
Alle fouten zijn nu bekent en de oplossingen ook.
In 1980 het vliegwiel meetsysteem ontwikkeld en nu kort geleden de zwevende zuigerpen lagering.
Het vastklemmen van de zuigerpen, door het buigen van de zuiger, was tot op het laatst een verrassing.
Wat mooi om dat nog mee te mogen maken!
Na 40 jaar, en elk jaar een stap, heeft uiteindelijk resultaten gegeven.
Wat mooi om dat nog mee te mogen maken!
AMT HD TC Verhaal van Erwin den Hoed..jpg
 
100 jaar Harley problemen.
Zou dat een mooie titel zijn voor een boek?
Maar wat te doen met die problemen?
OK, al goed; Het wordt 100 jaar Harley problemen en oplossingen.
.....................
Of gewoon doorgaan met liegen, bedriegen en huichelen?
Waarom zou je geen technisch handboek schrijven, bang dat andere mensen er iets van vinden of er iets van leren? Kun je je stempel drukken op de H-D mensheid, en mensen een kans geven om eigenwijs jouw bevindingen in de wind te slaan.
 
Het wordt tijd voor informatie op papier.
Gewoon zoals vroeger, bladeren en in je handen houden.
Soms sneller en zekerder dan welk digitaal systeem.
Het zal geen kopie worden van het werkplaats handboek, omdat daar geen problemen en oplossingen in staan.
Dat zijn meer handleidingen hoe onderdelen te vervangen.
Handig voor dozenkopers en USA gelovigen.
Het zal/moet een boek worden met geschiedenis, problemen, hun oorzaak en de oplossingen.
Met veel teken en fotowerk, natuurlijk.
Dus ook een leuk kijkboek?
Ja, dat natuurlijk ook.
Een beetje rekenwerk.
Kijk cijfers M-F 24-02-2021.jpg
 
Even wat anders dan zuigers. Om bij de zuiger van de TTR te komen, moet natuurlijk de kop er af. Dit was een mooi moment om te kijken wat een RTFT-kop met de kleppen doet. Op verzoek JVA heb ik het nou eens geprobeerd overzichtelijk te maken. Het schijnt dat ik lang van stof ben :+

01ebed1371183620.png

Verrek, nog wat belangrijks vergeten te vermelden. De RTFT-kop liep op een blok met een compleet versleten zuiger. Verkeerde zuinigheid van mijn kant. Of niet, want ik leer er weer van en gebruik de gelegenheid om een dubbel gelagerde zuigerpen uit te voeren. De RTFT-kop is zo zwart als roet door een litertje olie die in die 2.500km door de verbrandingsruimte is gegaan. Gek genoeg was de aanslag in de kop, op de zuiger en de kleppen niet hard, maar meer plakkerig.
 
Het is hier duidelijk te zien dat de veranderingen die je TT600 kop hebt gedaan , erg positief zijn voor de koptemperatuur.

Toevallig heb ik een 4 kleps guzzi die ook last heeft van een te hoge koptemperatuur , in 3000km zijn de seals alweer verhard , en ook de uitlaatkleppen worden duidelijk te heet.
 

Bijlagen

  • 20210106_132811.jpg
    20210106_132811.jpg
    189 KB · Weergaven: 12
Gek genoeg was de aanslag in de kop, op de zuiger en de kleppen niet hard, maar meer plakkerig.
Wat verder weg en wat sneller, en de kool word harder droger en vaster van samenstelling.
Had een SH inlaatklep, de achterste, en daar was een ring van kool aan de binnenkant opgebouwd van meer dan 8 mm hoog.
Een soort van bescherming tegen overladen met niet op tijd verbrandend mengsel.
Jammer kwijt geraakt, was erg leerzaam en grappig.
Maar deze is ook leuk, toch?
Inlaatklep koolopbouw.jpg
 
Wat verder weg en wat sneller, en de kool word harder droger en vaster van samenstelling.

Ik begrijp bovenstaande niet helemaal, kan je die wat verder uitleggen?

Het is hier duidelijk te zien dat de veranderingen die je TT600 kop hebt gedaan , erg positief zijn voor de koptemperatuur.

Toevallig heb ik een 4 kleps guzzi die ook last heeft van een te hoge koptemperatuur , in 3000km zijn de seals alweer verhard , en ook de uitlaatkleppen worden duidelijk te heet.

Leuk dat je hier ook mee leest Jos! Toen ik je aan de koffietafel bij Guzzi-gek ontmoette, dacht ik achteraf dat ik je misschien wat teveel overdonderd had met alle informatie. Daarom is het extra leuk om te zien dat je ondertussen de logica er van inziet.

We kunnen wel weer een keer aan de koffietafel gaan zitten met die Guzzi-kop erbij en eens kijken wat er aangepast kan worden. Als je het aandurft, dan wil ik je wel helpen met de kop bewerken. Ik begin er lol te krijgen in het uitbaggeren van kanalen _O-
 
Wat verder weg en wat sneller, en de kool word harder droger en vaster van samenstelling.

Peter; Ik begrijp bovenstaande niet helemaal, kan je die wat verder uitleggen?

Het is een natuurlijk proces, uiteindelijk tot aan diamant.
De SH inlaatklep was van 5.000KM Noorwegen.
Van een gloednieuwe 1978 1200 solo motor.
Achteraf denk je; Waren wij de enige die dat zagen?
Na 43 jaar nog niets veranderd.
De nieuwste HD's al gezien?

2021 Harley-Davidson Pan America: € 18.995,- voor 145 PK, 245 kilo en 128 Nm​


Nog even en we zien de M8 ook niet meer.
 
Peter; Ik begrijp bovenstaande niet helemaal, kan je die wat verder uitleggen?

Het is een natuurlijk proces, uiteindelijk tot aan diamant.
De SH inlaatklep was van 5.000KM Noorwegen.
Van een gloednieuwe 1978 1200 solo motor.
Achteraf denk je; Waren wij de enige die dat zagen?
Na 43 jaar nog niets veranderd.
De nieuwste HD's al gezien?

2021 Harley-Davidson Pan America: € 18.995,- voor 145 PK, 245 kilo en 128 Nm​


Nog even en we zien de M8 ook niet meer.
De ontwerper van dat apparaat kunnen ze gelijk weer buiten gooien.... sjezus wat een lelijke hokken.
 
Toevallig heb ik een 4 kleps guzzi die ook last heeft van een te hoge koptemperatuur , in 3000km zijn de seals alweer verhard , en ook de uitlaatkleppen worden duidelijk te heet.
Ga eens met Flow mensen praten. Misschien wordt je wijzer van.
================================================================================================
Flowtechniek 2 x 50 = 100.jpg
 
Haha die flow mensen hebben hun mening al gegeven , ze zijn van mening dat dat zo hoort, en ik zeker die dammetjes niet mag gaan weg dremelen , dat gaat dus wel gebeuren !

Deze guzzi koppen staan bekend als zeer onbetrouwbaar , omdat de kleppen regelmatig breken , tja !
 
Het is hier duidelijk te zien dat de veranderingen die je TT600 kop hebt gedaan , erg positief zijn voor de koptemperatuur.

Toevallig heb ik een 4 kleps guzzi die ook last heeft van een te hoge koptemperatuur , in 3000km zijn de seals alweer verhard , en ook de uitlaatkleppen worden duidelijk te heet.
Wat voor Guzzi is dit? Ik zie zwarte uitlaatkleppen, dan zijn ze nog niet heel heet. Mijn (tweekleps) uitlaatkleppen zijn wit. De onbetrouwbare vierkleppers omdat ze breken zijn de kleintjes met de Heron zuigers. Daar herken ik deze verbrandingskamer niet van.
Harde klepseals kan. de originele van Guzzi zijn van een soort Bakeliet. Als het olieverbruik je stoort zou ik op zoek gaan naar een moderne siliconen variant.
 
Nou nee , de kleine blokken met de heron zuigers zijn vrij bullet proof , maar ook vrij traag , in vergelijking met deze .
De kop zoals afgebeeld , is van een v75 8v en een stuk levendiger , maar ook onbetrouwbaar , onderdelen, vooral koppen , zijn zeldzaam.

Rammelaar stuurde me al een pb welke klepseals ik ook eventueel kan gebruiken , TOP !
 
Ted van Motortoer vertelde me ooit dat hij voor die 4-klepskoppen een enkele klepveer uit een V50 gebruikt die al wat spanning kwijt is. Ik heb alleen niet onthouden of hij de buitenste of de binnenste gebruikt. Dat klinkt misschien wel als erg weinig veerspanniging, maar hij trekt zijn racer toch echt naar de 8.000rpm met die veren.

De kleine tweeklepskoppen met Heron zuiger heeft ook de reputatie van brekende kleppen. Er wordt gezegd dat de eerste serie kleppen niet sterk genoeg waren. Ik denk dat het wederom een effect van te heet worden is.
Het is bekend dat de kleine tweeklepskoppen vaak een scheurtje krijgen tussen de klepzittingen. Voorafgaand hieraan, bolt het materiaal op. Ik denk dat door het te heet worden van de koppen en het te dunne dammetje tussen de zittingen, de klepzittingen gaan kantelen. Ze komen hiermee uit lijn te staan met de klepgeleider. Als er onderdelen niet meer in lijn staan, dan gaat er ergens iets wringen en op den duur begeeft de zwakste schakel het eerst.
Zelf heb ik verschillende effecten meegemaakt: losse klepzitting, uitgelubberde klepgeleider, losse klepgeleider. Gelukkig nog geen gebroken klep! Maar die ervaring hebben vele anderen wel. Toch denk ik dat al die effecten door de oververhitting komen.

Een oplossing voor bovenstaande kan op verschillende manier. Mij is vertel dat de kleppen die nu te koop zijn voor de Heron tweeklepskoppen sterker zijn dan de kleppen van vroeger. Ook hadden de gietmallen aangepast kunnen worden zodat er meer ruimte tussen de zittingen gecreëerd wordt, maar daar kiest een fabriek niet snel voor want dat kost nogal wat. Of de uitlaatflow wordt verbeterd middels de rtft-techniek van JVA, en dat is erg betaalbaar te doen :t
Dat laatste heb ik gedaan met mijn Guzzi. Hij liep (per ongeluk) meteen harder door 9% koppeltoename over het hele toerentalbereik, en de olietemperatuur bleef koeler. Helaas heb ik er niet genoeg kilometers mee gereden om iets zinnngs te kunnen zeggen over de duurzaamheid van de kop. Als ik dat project weer oppak, kom ik daar nog op terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan