Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Ach voor mijn Tr1 is van alles leuk ;) Ik heb nu één cilinderkop bewerkt en gepast met zuiger enzo. De tweede wordt uiteraard hetzelfde.



Of dit uiteindelijk de allerbeste optie is weet ik natuurlijk niet. Het is het eerste blok dat ik serieus opbouw en aanpas, de vorm van de cilinderkop komt vrij aardig overeen met die van Porsche waar ook de gebruikte zuigers vandaan komen. We gaan het meemaken, Krukas moet nog gebalanceerd en dan kan het blok in elkaar. Eerst maar eens kijken waar ik op uitkom wat betreft koppel en vermogen.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de levensduur hier nogal van ondergeschikt belang is, als het blok 5000Km heel blijft ben ik jaren verder, zoveel circuit kilometers maak ik nou ook weer niet.
 
Ik moet nog ergens temperatuur beelden hebben van zuiger fabrikanten enzo.
Komt wel.
Maar dat de zuigertop de zuigerpen ondersteuningen doet buigen, uit lijn gaan, is door de slijtage beelden al aangetoond.
Maar zoals met alle zaken, we willen het graag zelf constateren.
 
Een ander sterk voordeel van het open smeersysteem van de S-H-Evo modellen is het zichtbaar zijn van de olieflow terug de olietank in.
In de 1:1 periode was de oliestroom zo sterk dat de olietankdop alleen stationair draaiend geopend kon worden.
De snelheid van de olie was verbazend hoog.
En al kijkend dacht je; die olie was een seconde geleden nog bij de zuigers?
Ok, misschien 2 seconde?
Heb er nog video van.
Leuk en leerzaam?
1:1 wil zeggen; de oliepomp draait 4 x zo snel als normaal.
Ok leuk, toch?
 
Geen idee of dat leuk is. Maar wat wil je er mee zeggen?
Een voldoende hoeveelheid olie, omloopsnelheid, geeft een duidelijk beeld van de thermische toestand van de motor.
Met alleen een temperatuur meter in de olietank weet je al genoeg.
Als dat niet leuk is dan weet ik het niet meer.
 
Het is geweldig ;) als jij dan weet hoeveel olie er langs wel plekje in het blok gestroomd is zegt de olietemperatuur in het tankje wel wat ja. Nu is het tenminste duidelijk
 
Het is geweldig ;) als jij dan weet hoeveel olie er langs wel plekje in het blok gestroomd is zegt de olietemperatuur in het tankje wel wat ja. Nu is het tenminste duidelijk
Er zijn temperatuur dalingen gemeten van 50 gr C. lager. 130-80
De mooiste momenten zijn de momenten als mensen van een gesprek weglopen als ze mijn naam horen.

KS zuiger-olie temperaturen.jpg
 
Mooi plaatje :t met deze gegevens kan je dus aardig nauwkeurig wat voor vorm je moet maken
 
Met het bewerken van m'n cilinderkop ben ik al een stuk dichter bij deze situatie gekomen. Er zijn behoorlijk wat "drempels" en "bergen" weg.... Ik zal proberen een keer duidelijkere foto's te maken.

Kleppen heb ik nog helemaal niks mee gedaan.... ook nog niet over nagedacht.
 
Gister heb ik een snel testje gedaan met een zuiger op een kookplaatje. Hierbij werd de zuigerbodem 325*C. Het hemd werd op dat moment ook nog 290*C. Of dit helemaal representatief is voor bedrijfsomstandigheden weet ik niet. In bedrijf zal de olie mogelijk warmte weg halen van het hemd van de zuiger.

Wat ik verrassend vond, was de hoeveelheid uitzetting en vormverandering van de zuiger. Ik had wel iets verwacht, maar niet zoveel.

zuigerheetmeten.jpg


15*C325*C
zuigerbodem dia in mm94,9096,50
zuigerhemd dia in mm95,4596,10

De zuiger vervormd dus van een breder hemd dan bodem \__/, naar een bredere bodem dan het hemd /__\. Wat zou dit met de passing van de pistonpen doen? Dat wordt het volgende proefje: blijft de pistonpen zwevend bij bedrijfstemperatuur? Het laatste plaatje van Joop wordt ineens een stuk meer logisch. Zeker als het hemd in bedrijfsomstandigheden kouder blijft dan bij deze proefopstelling. Dan wordt de vormverandering in de zuiger nog heftiger.

Voor mij maakt het nog eens duidelijk hoe belangrijk het is om beheerst een motorblok warm te rijden. Als de zuiger ook maar wat sneller uitzet dan de cilinder, dan is er kans op metaal op metaal contact met alle gevolgen van dien. Ik had dan ook nooit verwacht dat de zuiger 1,6mm zou uitzetten op deze diameter.
 
snel testje gedaan met een zuiger op een kookplaatje
Snel testen zijn erg populair tegenwoordig.
Mag je de Wiseco ook voorverwarmen?
De snel voorbeeld zuiger is een gegoten exemplaar.
Wie weet wat de gesmede Wiseco voor vorm geeft.
Vergeet dan niet om de zuigerpen in het meten mee te nemen.
Dus niet thuis laten.
Vindt jij het ook zo leuk?
Wath?
Nou, dat gedoe enzo.
 
Snel testen zijn erg populair tegenwoordig.
_O- _O- _O-

Als de Wiseco-zuiger weer in mijn garage ligt, dan wil ik dezelfde test wel uitvoeren. Nou wordt ik ook wel nieuwsgierig. Wiseco geeft namelijk zelf al aan dat de gegoten zuiger thermisch meer stabiel zijn, maar minder sterk. De gesmede zuigers zouden sterker zijn maar juist thermisch wat minder stabiel. Zou die nog meer vervormen?!

Helemaal eerlijk wordt het vergelijk niet, vanavond gaan we weer verder met de Wiseco-zuiger. Met wat geluk is de zuiger dan helemaal af, dus voorzien van zwevende bussen. Dan kan met het kookplaatje alleen nog wat gezegd worden over de uitzetting, niet over het (vast)lopen van de pistonpen in de zuiger in vergelijking met een originele Wiseco-zuiger.
 
Ik zie in bovenstaande test geen zuigerpen, deze neem ook warmte op.....
Wil je de gesmede wiseco ook testen, dan wordt het ook zonder zuigerpen.
Of beide met, of beide zonder, anders wordt het wel een aardige appels met peren vergelijken lijkt mij.

Wat een gedoe zeg.....
 
Eigenlijk zou de zuigerpen helemaal geen invloed mogen hebben op de zuiger en zijn loopvlak.
Gewoon zwevend blijven onder alle omstandigheden.
Maar de beelden geven een ander beeld van vrij draaien en niet klemmen.
Met de eerste big-bore zuigers was de zuigerpen nog steeds uit de tijd van 1910, 20,10 mm.
Dat was vragen om, een keer gas geven, en het loopvlak was verdwenen.
S&S heeft dat enige tientallen jaren volgehouden, voordat ze eindelijk inzagen; het was buigen en klemmen, of geen gas geven.
Iedere H-D sleutelaar gaf het "Inrijden" de schuld.
Mijn inrij advies was; Ga er naast lopen dat scheelt een aantal kilo's.
Of monteer Ford zuigers 90 mm. zuigerpen 24 mm.
Gewoon gasgeven zonder angst en gedoe.

Weet niet waar dit plaatje vandaan komt maar het is wel duidelijk.

zuigerpen turbo en nonturbo.jpg
 
Ik zie in bovenstaande test geen zuigerpen, deze neem ook warmte op.....
Wil je de gesmede wiseco ook testen, dan wordt het ook zonder zuigerpen.
Of beide met, of beide zonder, anders wordt het wel een aardige appels met peren vergelijken lijkt mij.

Wat een gedoe zeg.....

De originele zuiger wil ik nog testen met zuigerpen, zoals ik al aangaf. De nieuwe Wiseco zuiger durf ik dat niet mee. In bedrijfsomstandigheden vraag ik me af of de zuigerpen 300 graden wordt. In bedrijfsomstandigheden neemt de olie warmte weg van de zuiger en kan het hemd mogelijk ook warmte kwijt aan de cilinder. In de kookplaattest is dat niet het geval, en wordt het geheel 325*C.
Vanaf de 150-200*C wordt gehard staal al ontlaten, of te wel de hardheid en de spanningen nemen dan al af. Als de zuigerpen normaal niet die temperatuur bereikt, maar met mijn kookplaattest wel, dan ben ik de nieuwe zuigerpen al aan het verzwakken. Dat durf ik niet aan. Ook zal de olie die in de poriën van de sinterbronzen bussen zitten volledig uitdampen.

De test met de oude zuiger en zuigerpen zal ik nog plaatsen. Ik ben gewoon nieuwsgierig of de zuigerpen nog kan bewegen in een zuiger die onder invloed van 325*C helemaal vervormd is.
 
Het is klaar, over, uit, er is geen weg meer terug sinds gisteravond :N

Het was even uitproberen welke opstelling het beste werkte. Uiteindelijk was de opstelling links onder op de afbeelding het meest stabiel. De boring van de pistonpen staat tot op 0,002mm in lijn met de spindel in de X- en de Y-richting. Dat leek ons wel precies genoeg.

De nieuwe boring is eerst op 0,100mm ondermaat gefreesd in een kurkentrekkerbeweging. Daarna is de boring opnieuw uitgeklokt om eventuele afwijkingen van de frees te kunnen compenseren voor de laatste nabewerking. Uiteindelijk heeft de nieuwe boring 0,015-0,020mm speling t.o.v. de sinterbronzen bussen.

Wiseco 4596M bewerkt.jpg


Voor het uitsteken van de groef van de olieschraapveer konen we de uitklokken hoe ovaal de Wisecozuiger is. Zie het filmpje en geniet van de rustgevende achtergrondmuziek.

 
wordt het geheel 325*C.
Dat zal niet lukken.
Direct na de warmtebron zal de temperatuur van het voorwerp afnemen.
Zie de zuiger temperatuur afbeelding.
De foto rechts-onder laat duidelijk zien dat de nieuwe boring uit het midden begint.
Zo krijgen we het voordeel van de negatieve desaxatie.
Mooi zo!
 
Eigenlijk zou de zuigerpen helemaal geen invloed mogen hebben op de zuiger en zijn loopvlak.
Gewoon zwevend blijven onder alle omstandigheden.
Maar de beelden geven een ander beeld van vrij draaien en niet klemmen.
Met de eerste big-bore zuigers was de zuigerpen nog steeds uit de tijd van 1910, 20,10 mm.
Dat was vragen om, een keer gas geven, en het loopvlak was verdwenen.
S&S heeft dat enige tientallen jaren volgehouden, voordat ze eindelijk inzagen; het was buigen en klemmen, of geen gas geven.
Iedere H-D sleutelaar gaf het "Inrijden" de schuld.
Mijn inrij advies was; Ga er naast lopen dat scheelt een aantal kilo's.
Of monteer Ford zuigers 90 mm. zuigerpen 24 mm.
Gewoon gasgeven zonder angst en gedoe.

Weet niet waar dit plaatje vandaan komt maar het is wel duidelijk.

Bekijk bijlage 1622220
die pen van de turbo is toch dikker? Ik bedoel de krassen op de pen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan