Revisie; bij welke KM-stand?

MotoFoetsie

MF veteraan
9 okt 2004
3.630
0
:P
Hey,
mijn Cal.3 heeft inmiddels al weer 120.000 KM op de teller staan.
Het blok loopt nog als een zonnetje en hij heeft me in al die tijd maar 1 keer in de steek gelaten; kruiskoppeling was toen kaduuk.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen; na hoeveel KM was jouw fiets aan een revisie toe?
Kan ik me misschien gaan voorbereiden op dat wat komen gaat...
Groeten.
 
Moto guzzi california kan bij juist gebruik na 120.000 km nog de orginele fabriekscompressie hebben :)
 
You zit me te dissen, toch?

Volgend jaar op vakantie naar Mandello de Lario; ff wat motorcultuur snuiven.
Hard nodig lijkt me.

:z
Is gaaf :}

Afgelopen zomer was ik er :)
full
 
:P
Hey,
mijn Cal.3 heeft inmiddels al weer 120.000 KM op de teller staan.
Het blok loopt nog als een zonnetje en hij heeft me in al die tijd maar 1 keer in de steek gelaten; kruiskoppeling was toen kaduuk.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen; na hoeveel KM was jouw fiets aan een revisie toe?
Kan ik me misschien gaan voorbereiden op dat wat komen gaat...
Groeten.

:)

fijn dat je er naar vraagt, maar ik kan het je niet vertellen. Van mijn BMW's heb ik geen idee wanneer ze aan revisie toe zijn. Mijn vorige heb ik verkocht met 320.000 km op de teller en ik ben nu pas op de 115.000km.

maar heb goede hoop, ook een Guzzi komt niet uit Japan. :)
en statistisch zit je ook goed, want ze hebben in Italie al een andere motorfabriek waar de technische kwaliteit wat beperkter is.
 
en statistisch zit je ook goed, want ze hebben in Italie al een andere motorfabriek waar de technische kwaliteit wat beperkter is.
O? Bedoel je dat de nieuwste Guzzi's minder goed zijn dan? Dat zou jammer zijn: Zodra mijn Buell de geest geeft (nu 76.000 km dus hoe lang kan dat nou nog duren ;) ) zit ik aan Guzzi te denken, het liefst een Quota maar die bestaat niet meer geloof ik, of misschien een V11, of zo'n nieuwe 1100 Breva. Die laatste is misschien een beetje "pijp-en-slippers", maar ach, ik ben ook niet meer de jongste :o
 
uhmm effe inhaken op Guzzi dan.....

revisie?? nog niet gedaan....
koppeling vervangen (platen versleten en vliegwiel had wat bramen op de meenemers) ca 10.000km geleden....
Kleppen vervangen (was eigelijk alleen om 'm geschikt te maken voor loodvrij.....) ca 40.000km geleden

kruiskoppeling vervangen iedere 2 jaar (30 a 40.000 km)

verder uiteraard wel wat regulier onderhoud (1 keer per jaar nieuwe olie erin en af en toe kleppen stellen)

de fiets in kwestie:
Moto Guzzi 1000 SPII met EZS Kompact zijspan
km stand ca 205.000

zou me over die 3 maar niet te druk maken hoor, onze guzzi blokkies hebben relatief weinig vermogen maar zijn behoorlijk zwaar gebouwd (welleens de krukas in je handen gehad?? zou in een tractor niet misstaan......)
daardoor gaan ze dus relatief erg lang mee zonder grote revisies, je moet 'm alleen redelijk bijhouden (net als elke fiets eigelijk)
Je moet 'm trouwens ook een beetje lekker op toeren houden; onder de 3 a 4000 trektie welliswaar fantastisch, maar door gebrek aan een transmissie demper in de koppeling ben je dan wel bezig in een verhoogd tempo de meenemers van de koppeling en de tandwielen van de bak te verslijten: bij dergelijke lage toerentallen draait het blok namelijk nog niet echt mooi rond, komt door het onstekings tijdstip.
tussen de 4 en 6000 toeren looptie rustig en betrouwbaar.
boven de 8000 moet je niet mis-schakelen want dan heb je kans op zwevende kleppen die in het extreemste geval in elkaar kunnen haken (ze staan onder een hoek) en dan is het wel zo'n beetje afgelopen met je kop....

 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat daar een individueel bepaalde kilometerstand voor te bedenken is, onderhoud is allesbepalend.

Daar heb je een punt.
Maar het lijkt me dat een hoog toerental draaiende viercilinder toch sneller aan een revisie toe is dan een tweecilinder lange slag motor?
Het verbaast me dat er motoren rijden die na 300.000 KM nog geen revisie hebben ondergaan.
Blijf me verbazen mensen !

:}
 
Daar heb je een punt.
Maar het lijkt me dat een hoog toerental draaiende viercilinder toch sneller aan een revisie toe is dan een tweecilinder lange slag motor?
Het verbaast me dat er motoren rijden die na 300.000 KM nog geen revisie hebben ondergaan.
Blijf me verbazen mensen !

:}
maatje van me had een galant 2.3 turbo diesel met 650.000 km op de klok, met hetzelfde motorblok gereden.....zoop olie maar bleef lopen, elke dag....totdat boem een keer ho was, ding was een meter korter en smaller...maar liep nog wel....

ik reviseer mijn guzzi ook nooit, ik repareer alleen wat er stuk gaat en dat is bar weinig ;)
 
Daar heb je een punt.
Maar het lijkt me dat een hoog toerental draaiende viercilinder toch sneller aan een revisie toe is dan een tweecilinder lange slag motor?
En off road eenpitters hebben ook relatief snel aandacht nodig, maja, die worden vaak ook intensiever gebruikt dan een guzzi die pas na een uur echt warm wordt :)
 
Daar heb je een punt.
Maar het lijkt me dat een hoog toerental draaiende viercilinder toch sneller aan een revisie toe is dan een tweecilinder lange slag motor?
Het verbaast me dat er motoren rijden die na 300.000 KM nog geen revisie hebben ondergaan.
Blijf me verbazen mensen !

:}
4 cilinder motoren geven een gelijkmatiger belasting (2 resp 4x zoveel "lichte" verbrandingklappen dan de "zware meppen" van 2 en 1 cilinders) en potentieel een betere gewichts-uitbalancering omdat er meer bewegende delen zijn waarvan de massa's tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld. Ook hebben multi-cilinders per definitie kleinere / lichtere zuigers en tesamen met (meestal) kortere slag / lagere max zuigersnelheid veelal minder belasting geven op b.v. big-end lagers, zelfs als ze daarbij flink meer toeren moeten maken. Daar komt ook nog eens bij dat grote cilinders heter lopen dan kleinere (grotere afstand tussen verbrandingspunt en gekoelde cilinderwand), hoewel dat natuurlijk met groot geboorde / korte slag 4 cilinders ook het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan