Revisie hoofdremcilinder

SanderGSX

MF'er
5 aug 2020
74
24
Beste MF-ers,

In mijn onderhoudshandboek (Yamaha Dragstar 650 classic) bj 1991 schrijft Yamaha voor de seals van de remklauw en de hoofdremcilinder iedere 2 jaar te vervangen. Ik kan de revisiekits voor de klauw gemakkelijk vinden, die is inmiddels onderweg. Echter de kit voor de hoofdremcilinder vond ik bij slechts 1 enkele webshop. En daar is de kit (van all balls racing) niet leverbaar. Verder kon ik over hoofdremcilinder revisie weinig vinden. Ik krijg een beetje de indruk dat dit niet zo regelmatig wordt gedaan als het handboek voorschrijft. Daarom wat vragen:

1. Is dit een belangrijk aandachtspunt? Of is dit net zoiets als autofabrikanten die voorschrijven vóór iedere rit olie te peilen (wat feitelijk NIEMAND doet)?
2. Is er misschien iemand die weet of er ergens anders een revisiekit voor de hoofdremcilinder van een dragstar 650 te krijgen is? Ik had al gekeken of Tourmax een kit heeft maar ik kon niks vinden. Ik zoek misschien op de verkeerde term oid. Iemand een tip/nieuw inzicht?

thanks
 

Bijlagen

  • MF1.jpg
    MF1.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 17
Die dingen vervang je pas als ze stuk zijn of bij remklauw revisie ,die van mij zitten er al 29jaar in en doen het nog steeds uitstekend.
Dus als de motor goed remt en er geen drukverlies of lekkage of vastzittende remzuigers zijn,dan gewoon niks aan doen en alleen de
remvloeistof volgens schema verversen.
 
Laatst bewerkt:
Die dingen vervang je pas als ze stuk zijn of bij remklauw revisie ,die van mij zitten er al 29jaar in en doen het nog steeds uitstekend.
Dus als de motor goed remt en er geen drukverlies of lekkage of vastzittende remzuigers zijn,dan gewoon niks aan doen en alleen de
remvloeistof volgens schema verversen.
Thanks RG. Klauw dan ook niet van nieuwe seals voorzien? Hij remt prima, lekt geen druppel.
 
Klauw kan eventueel geen kwaad om schoon te maken, en als je de boel dan uit elkaar hebt moet je nieuwe seals plaatsen.

Maar gezien de vraag gok ik dat je net begint met zelf sleutelen en vraag ik mij af of je hier nu wel aan moet beginnen.
 
Je hebt ook nog zoiets als gewoon onderhoud.

Als je ze vervangt omdat ze lekken ben je al te laat.

Met een beetje verstand zie je wel wanneer iets toe is aan schoonmaken en als je het dan toch los hebt en het zit er al 20 jaar op, gooi er dan ff een nieuwe seal tegenaan.
 
Klauw kan eventueel geen kwaad om schoon te maken, en als je de boel dan uit elkaar hebt moet je nieuwe seals plaatsen.

Maar gezien de vraag gok ik dat je net begint met zelf sleutelen en vraag ik mij af of je hier nu wel aan moet beginnen.
Ja, qua sleutelen aan motorfietsen ben ik nieuw. Heb wel wat ervaring met knutselwerk aan auto's (het simpele spul, bougies, bobines, olie en filters etc). Vanuit mn werk ook wel redelijk wat geknutseld maar dat is dan vooral het kleine onderhoud.(In een fabriek; remblokjes, koelers, cardanassen etc wisselen bijv, maar het uitlijnen met de motor doet een specialist dan). In de basis weet ik wel wat ik doe. Ik heb alleen nog nooit een remklauw gereviseerd. Ik heb wel wat videos gekeken wat betreft remklauwrevisie, ik ga er niet onvoorbereid in :-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan