Revisie of 2e hands blok?

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.909
59
Deurne
Mijn motor is nog niet aan revisie toe. Maar voorruit denken kan geen kwaad.
Mijn blok is bijna op de 60.000 km en hij begint een beetje op "mengsmering" te lopen. WEl is het nog ruimschoots binnen de norm van 1l olie op de 1000 km.

Maar goed, ik ben student en mijn schip met geld is in een orkaan om het leven gebracht.

Mijn vraag is dus zal ik mijn blok laten reviseren? Of een 2e hands kopen. Met een revisie krijg je als het ware een nieuw blok weer. En met een 2e hands, kan er wat mis mee zijn... Wie heeft er ervaring in?

En dan nog de vraag: wie reviseert waar het goedkoopste?

Laatst bewerkt:
:^

Of je koopt een 2e-hands blok en gebruikt hieruit de onderdelen voor revisie :P

En dan maar hopen dat het blok nog in redelijke staat is, anders kun je weer snel gaan reviseren.

LATEN reviseren?? zelluf doen natuurlijk. leer je veel van en met het WPHB(beste investering) bij de hand is het goed te doen.

Zelf doen!? Hmm... ja tuurlijk. Kijk een sproeier verwisselen of iets dergelijks kan ik nog wel. Maar een blok reviseren?
Was laatst bezig met mijn motor, en ik hield zoals gewoonlijk weer schroeven over. Ik denk dat dat al allesomvattend is. |(

Het betreft een Suzuki GSX600F blok. (1994)

En hoe weet ik dat ik van u een goed blok terug krijg? :+
Dat ding is jaaaaaaaaaaaaarenlang een verkooptopper geweest.
Een percentage daarvan is schade gereden.
En een groot gedeelte daar weer van heeft nog een bruikbaar blok.
Dus marktplaats in de gaten houden, moet zo af en toe eentje langs komen voor een zacht prijsje.

Ohh, een gsx 600...!! Heb ik zelf gehad voor mijn trouwe GT'tje.
Hoe je weet of hij goed is als je 'm terug krijgt?? Tja, eh, ervaren.
Ik werk voor mezelf, heb (nog) geen eigen bedrijf maar zit wel in de planning.
De dealer geeft jou garantie op de reparatie's, ik ook.
Ik zit ook vaak op het forum van Bikenet.nl daar heb ik al genoeg mensen bij mij gehad die ook weer tevreden vertrokken zijn.
Ik sleutel voor de hobby, dus geen haast klussen.
In jou geval zou ik de zuigerveren en olie schraap veren vervangen, voetpakking, koppakking, kleppen slijpen en klepseals plaatsen.
Kleppen stellen en verder een grote beurt(als dit nodig is natuurlijk).
Heb je interesse hoor ik het wel.

Ohh, een gsx 600...!! Heb ik zelf gehad voor mijn trouwe GT'tje.
Hoe je weet of hij goed is als je 'm terug krijgt?? Tja, eh, ervaren.
Ik werk voor mezelf, heb (nog) geen eigen bedrijf maar zit wel in de planning.
De dealer geeft jou garantie op de reparatie's, ik ook.
Ik zit ook vaak op het forum van Bikenet.nl daar heb ik al genoeg mensen bij mij gehad die ook weer tevreden vertrokken zijn.
Ik sleutel voor de hobby, dus geen haast klussen.
In jou geval zou ik de zuigerveren en olie schraap veren vervangen, voetpakking, koppakking, kleppen slijpen en klepseals plaatsen.

En ben je dan ook stukken goedkoper?

Ik heb ook een vraag: Ik heb een GSX-R srad 600. Nu is hij zolang hij rijdt 25 kW geweest. De kmstand bedraagt een dikke 19.000. Is het zo dat het blok in betere staat is (kan zijn?) dan een motor die onbegrensd 19.000 heeft? En ja, hoe zo'n groot verschil is dit?

Hmmm... Boonstra motoren ureterp gebeld. Een blok met 20000 km kost 700 euro.

Dus ik heb de volgende opties:

A Zelf doen, en eventueel verneuken. Maar ja, daar leren we weer van
B De hobbyist
C Blok kopen
D door expert laten reviseren
E van het dak springen
F huilend wegrennen
G naakt door de straat huppelen

Hoe weet je de cilinder zuiger speling bij voorbaat en waarom kleppen slijpen? Zittingen frezen en daarna kleppenslijpen kan ik in sommige gevallen begrijpen, maar zomaar zonder meer gaan slijpen heeft alleen maar nadelen.

Bij kleppen slijpen (zowiezo als de kop eraf gaat) hoort het kleppen stellen al.

O-)

Ik reken 25 euro p. uur dus das al de helft goedkoper als een dealer.
Ik moet idd.zuigerspeling nameten op het moment dat de cilinder los is.
Ook dan kan ik pas zien hoe de distributie ketting/spanner is.
Olie verbruik kan door zuigerveren/olieschraap veren komen ook door uitgeharde/versleten klepseals.
Als ik de klepseals vervang is het een kleine moeite om de kleppen allemaal weer even "vers" te slijpen om eventueel problemen te voorkomen.

Nogmaals ik lever geen prutswerk, bij een dealer is er vaak tijdsdruk en worden er dus regelmatig dingen "achterwegen gelaten" (ervaring, heb ook bij zo'n zaak gewerkt) bij mij gaat het pas weg als het goed is.

Ik mis toch een paar vragen in de reply's
Walmt de motor?
Wat voor olie gebruik je?
Staat deze niet erg rijk zodat door roetvorming je schraapveren zijn vast gaan zitten?

Misschien een idee om iets dikkere Olie te proberen
Of een flesje wondermiddel in de vorm van kleppenreiniger oid. te proberen.

Als je zo veel scheurt, zou je dan niet liever sparen voor een nieuwere fiets?

Mooi spul man zo'n suz

Terug
Bovenaan Onderaan