Revisie VN 750 Vulcan

bouweluit

MF'er
18 feb 2007
33
0
Kampen
Ik hoor een aantal MF'ers al weer denken, o jee, weer iemand met zo'n probleemmotor, waar begin je aan.
Ja ik heb er diverse topics over gelezen maar ik heb nou eenmaal zo'n fiets en ik wil hem graag rijdend houden.
Nu ben ik de komende 5 weken vrij en heb het nobele plan opgepakt om mn motor optisch en inwendig aan te pakken.

De problemen die ik op dit forum ben tegengekomen zijn hoofdzakelijk de balansasrubbers en problemen met de distributieketting. (Mijn ketting (voorste bovenste) klappert ook af en toe terwijl er een nieuwe spanner op zit)

Dit zouden dure reparaties zijn omdat de motor uitgebouwd dient te worden.

Omdat ik diverse onderdelen wil gaan spuiten is het de bedoeling dat ie helemaal kaal gaat.

Nu gaat het blok er toch uit dus....

Ik ben best wel een leek voor wat betreft het inwendige van een motorblok. Er moet dus gekeken worden naar de staat van de kettingen en ik wil graag op voorhand de balansasrubbers laten vervangen (of zal dit geen meerwaarde hebben?)

Nu is het een low budget bike en heb ik niet de financien om alles door een dealer te laten uitvoeren. Ik ben bang dat dat behoorlijk in de papieren zal lopen.
Heeft iemand enig idee hoeveel uren werk dit zal vergen?

Is er misschien iemand die deze motor kent en het als een leuk sleutelproject ziet? Ik ben natuurlijk ten allen tijde bereid te helpen en voor niks gaat de zon op, dat weet ik ook wel.

Of is het allemaal goed zelf te doen?

Bvd voor al jullie opmerkingen en suggesties.
 
Na complete demontage en enig spuit en poetswerk had ik vandaag mn motor weer zover in elkaar dat ie bijna weer kon lopen. Alle vloeistoffen gevuld, als laatste de koelvloeistof, bleek dat er een o-ringetje stukgegaan was bij de montage van het buisje aan de linkerzijde.
Dus olie en koelvloeistof er weer uit, radiator en gedeelte frame gedemonteerd zodat het rubbertje vervangen kon worden.
Hierna alles weer in elkaar en geen lekkage meer.
Tank erop, benzine erin en starten.
Even doorstarten en hij liep weer. Wat een geluid zonder uitlaten (moeten nog vervangen worden).

Na het eten weer aan de slag en ik zag wat benzine tussen de cilinders liggen. Carburateur lekt. Eerst maar koffie. Na een half uur liep de benzine uit het uitlaatgat (spruitstuk?)

Dat wordt deze week niet rijden denk ik.

Wat kan deze lekkage veroorzaakt hebben? Ik heb de carburateurs niet uit elkaar gehad.

Wel heb ik de benzinekraan open laten staan, iets wat ik altijd gedaan heb. Echter nu bleef de benzine stromen. Heeft dit te maken met de ontluchting?(het derde slangetje aan het kraantje)

Wie kan mij hier antwoord op geven?

NB. de carburateurs heb ik reeds gedemonteerd. Wat een k**karwei. Is er een handigheidje om deze eenvoudig weer te monteren?
 
Idd Rotwerk die carbs weer monteren. Vooral als je met een schroevendraaier "voorzichtig"probeert de rubbers weer op hun plaats te duwen. Pats klein gaatje erin. Kun je weer opnieuw beginnen met een nieuw rubber. Wat ik altijd wel doe is de rubbers even insmeren met een beetje vet wat ik ook gebruik voor bandenmontage. Klikt hij lekker gemakkelijk over de ribbeltjes. Gebruik dit spul ook voor montage van de luchtfilters. Ook zo'n crime bij die dingen.

@Bouwe : heb je de slangetjes wel weer goed aangesloten. Eentje (rechts van de motor) moet lopen naar de aansluiting achterin de tank (bij het zitgedeelte). Als je de slngetjes verkeerd aansluit blijft i.d. de benzine lopen. Is voor de vacuum.
Carbs wel gereinigd??? Vlotter zitten niet vast??
 
Dit laatste bericht kwam net te laat. Vamiddag het WPHB nog eens goed bekeken en het stukje over de puntjes gevonden. Beide zaten ongeveer 3 mm gedraaid en ik kreeg de carbs er met geen mogelijkheid in. Na verdraaiing bleken ze er zo in te ploppen.

Voor de montage heb ik de carbs gereinigd en alles was nog gangbaar. Echter in het benzinekraantje zitten 2 gaatjes voor het vacuumgedeelte. ! van deze (de kleinste zat naar mijn idee dicht. 8 atm druk hierop deed wonderen en het gaatje liet weer lucht door.

Ik heb de motor ondertussen weer laten lopen en tot nu toe blijft alles droog. Nu nog op zoek naar uitlaten (de oude konden echt niet meer) en dan kan ik weer rijden.

Iets anders, ik krijg mn voorrem niet echt op druk. Het geheel heb ik ontlucht maar ik vind hem nog erg sponzig.
Wat is dit?
 
Dit laatste bericht kwam net te laat. Vamiddag het WPHB nog eens goed bekeken en het stukje over de puntjes gevonden. Beide zaten ongeveer 3 mm gedraaid en ik kreeg de carbs er met geen mogelijkheid in. Na verdraaiing bleken ze er zo in te ploppen.

Voor de montage heb ik de carbs gereinigd en alles was nog gangbaar. Echter in het benzinekraantje zitten 2 gaatjes voor het vacuumgedeelte. ! van deze (de kleinste zat naar mijn idee dicht. 8 atm druk hierop deed wonderen en het gaatje liet weer lucht door.

Ik heb de motor ondertussen weer laten lopen en tot nu toe blijft alles droog. Nu nog op zoek naar uitlaten (de oude konden echt niet meer) en dan kan ik weer rijden.

Iets anders, ik krijg mn voorrem niet echt op druk. Het geheel heb ik ontlucht maar ik vind hem nog erg sponzig.
Wat is dit?
Hoe oud zijn die leidingen die erop zitten?
Tijd voor stalen remleidingen? :+ ;)
 
Die moest ik dan maar gaan vervangen.

Vandaag viel er trouwens een druppeltje remolie vanuit het reservoir op mn nieuw zelf gespoten tank. Resultaat laat zich raden. Tank mag er weer af.
Waarschijlijk zit er dus ook een lekkage bij het reservoir.
 
Vandaag eindelijk weer gereden. Hij liep echter nog niet echt lekker.
Ale 4 de bougies vonken wel, maar het verschil zit m in het volgende;

Als ik de bougiekabels van de achterse cilinder er afhaal (1 voor 1), blijft de motor gewoon lopen.
Bij het verwijderen van een kabel van de voorste cilinder slaat de motor meteen af.

Hoe is dit te verklaren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan